پیام سپاهان

آخرين مطالب

اصفهان دارای رتبه چهارم بیکاری کشور است اجتماعی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان- نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 96 نشان می دهد که برغم اجرای طرح های اشتغال زادر سال های اخیر به سبب مهاجرت و خشکسالی ، استان اصفهان در رتبه چهارم نرخ بیکاری کشور قرار دارد.
  اشتغال و بیکاری از موضوع های اساسی اقتصاد هر کشور است به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود.
نرخ بیکاری نیز یکی از شاخص هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل طرح آمارگیری نیروی کار به صورت فصلی و سالانه در کشور و استان ها اجرا می شود.
نرخ بیکاری عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار).
بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 96 که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان منتشر شده است، اصفهان با نرخ بیکاری 14.4 درصد چهارمین استان کشور در این شاخص اقتصادی محسوب می شود.
بر اساس نتایج این طرح، متوسط نرخ بیکاری کشور در سال 96 معادل 12.1 درصد و بالاترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به استان های کرمانشاه 21.6، چهارمحال و بختیاری 20.8، خوزستان 14.7، اصفهان 14.4 و آذربایجان غربی 14.3 بوده است.
کمترین نرخ بیکاری در سال گذشته متعلق به استان های سمنان و مرکزی با 7.9 درصد بوده است.
اگر به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 95 نگاهی بیندازیم می بینیم که نرخ بیکاری استان اصفهان در این سال 14.6 درصد بوده و در رتبه پنجم در بین استان ها از نظر نرخ بیکاری قرار گرفته است.
متوسط نرخ بیکاری در کشور در سال 95 معادل 12.4 درصد و بالاترین نرخ بیکاری مربوط به استان های کرمانشاه 22 درصد، چهارمحال و بختیاری 20.2 درصد، اردبیل 15.3 درصد، کردستان 15.2 درصد و اصفهان 14.6 درصد بوده است.
همچنین بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، نرخ مشارکت اقتصادی در سال 96 در کشور 40.3 و در استان اصفهان 41.3 درصد بوده و اصفهان در این شاخص در رتبه یازدهم در میان استان های کشور قرار دارد.
جمعیت فعال اقتصادی شامل تمام افراد 10 ساله و بیشتر است که در هفته تقویمی قبل از هفته آمارگیری (هفته مرجع) طبق تعریف کار، در تولید کالا و خدمات مشارکت داشته (شاغل) و یا از قابلیت مشارکت برخوردار بوده اند (بیکار).
این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در سال 95 در کشور 39.4 درصد و در استان اصفهان 40.4 درصد (با رتبه یازدهم در میان استان ها) بوده و این آمار نشان می دهد که جمعیت آماده و جویای کار در این یک سال، افزایش یافته است.
*** روند نزولی نرخ بیکاری در اصفهان
نگاهی دقیق تر به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 96 در استان اصفهان نشان می دهد که با وجود افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و جمعیت جویای کار، نرخ بیکاری در فصول مختلف سال گذشته روند نزولی را به خود دیده است.
بر اساس نتایج این طرح، نرخ بیکاری در این استان در فصول چهارگانه بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 16.1، 14، 13.7 و 13.9 درصد بوده است.
نرخ بیکاری در کشور نیز در فصول چهارگانه سال گذشته به ترتیب 12.6، 11.7، 11.9 و 12.1 درصد بوده است.
*** کاهش اشتغال در کشاورزی و افزایش اشتغال در بخش خدمات و صنعت
بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می دهد که سهم اشتغال در بخش کشاورزی در استان اصفهان در سال 96 نسبت به سال 95 کاهش یافته است.
سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی در سال 95 معادل 11 درصد بوده که در سال 96 به 10.2 درصد کاهش یافته است.
از طرفی سهم اشتغال در بخش خدمات و صنعت در این استان افزایش یافته به طوریکه در بخش خدمات از 45.4 درصد در سال 95 به 45.9 درصد در سال 96 و در بخش صنعت از 43.6 درصد به 43.8 درصد رسیده است.
هرچند بررسی آمار در کل کشور نیز نشان می دهد که سهم اشتغال در بخش کشاورزی کاهش یافته به طوریکه از 18 درصد در سال 95 به 17.6 درصد در سال 96 تنزل یافته که دلیل آن بدون شک، کاهش منابع آبی و خشکسالی های اخیر بوده است.
سهم اشتغال در کشور در بخش صنعت در سال 95 معادل 31.9 درصد و در سال 96 معادل 32 درصد و در بخش خدمات در سال 95 معادل 50.1 درصد و در سال 96 معادل 50.4 درصد بوده است.
در بررسی فصلی سهم اشتغال سال 96 نیز کاهش سهم اشتغال در بخش کشاورزی اصفهان به طور کامل مشاهده می شود به طوریکه این سهم در بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 10.8، 10.3، 10.5 و 9.3 درصد بوده است.
سهم اشتغال در استان اصفهان در بخش صنعت نیز در فصول چهارگانه به ترتیب 42.8، 43.6، 44.5 و 44.4 درصد و در بخش خدمات به ترتیب 46.4، 46.1، 45 و 46.2 درصد در سال 96 بوده است.
*** بخش کشاورزی، عامل تاثیر گذار در نرخ بیکاری اصفهان
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 96 گفت: تجزیه و تحلیل این آمار نشان می دهد که با وجود همه تلاش های انجام شده در استان، کاهش سهم اشتغال در بخش کشاورزی اجازه نداد که نرخ بیکاری بیشتر از 0.2 درصد کاهش یابد.
محمد رضا لعلی  افزود: ما انتظار کاهش بیشتری در نرخ بیکاری استان اصفهان حتی تا 13.8 درصد را داشتیم اما با توجه به مسئله آب و خشکسالی های اخیر و کاهش سهم اشتغال در بخش کشاورزی، این اتفاق نیفتاد.
وی بیان کرد: سهم اشتغال در بخش صنعت در استان به طور تقریبی ثابت مانده و در بخش خدمات کمی افزایش یافته و این موضوع نشان دهنده تلاش و جدیت دولت در اشتغالزایی با وجود مشکلات است.
این کارشناس با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری را به تنهایی نمی توانیم بررسی کنیم، گفت: یکی دیگر از دلایل کاهش کم نرخ بیکاری در اصفهان با توجه به همه اقدام ها و حمایت های انجام شده، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی است.
لعلی توضیح داد: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نشان دهنده اضافه شدن افراد فعال اقتصادی به سهم جمعیت جویای کار است که اگر متناسب با آن فرصت شغلی ایجاد نشود، نیروی بیکار و در نتیجه نرخ بیکاری بالایی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان در سال 96 نسبت به سال 95 حدود یک درصد افزایش یافت، تصریح کرد: با وجود این افزایش و همچنین افزایش بیکاری در بخش کشاورزی استان، اقدام های دولت در بخش خدمات و صنعت منجر به ایجاد ظرفیت نسبی خوبی برای اشتغال شد تا اجازه ندهد که نرخ بیکاری استان در سال 96 نسبت به سال 95 افزایش یابد.
کارشناسان اقتصادی نیز دلایلی مانند بالا بودن نرخ مهاجرت و خشکسالی یک دهه گذشته را از جمله دلایل بالاتر بودن نرخ بیکاری استان اصفهان در مقایسه با متوسط کشوری می دانند.
دولت های یازدهم و دوازدهم در سال های اخیر، حمایت از واحدهای صنعتی مانند اجرای طرح های رونق و رفع موانع تولید، ارائه بسته های حمایتی و تسهیلات مالی به صنایع کوچک و متوسط و طرح اشتغال فراگیر را با هدف حمایت از تولید داخلی و کاهش نرخ بیکاری در دستور کار خود قرار دادند.
به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، پارسال حدود یکهزار واحد تولیدی در این استان تسهیلاتی به ارزش یکهزار و 480 میلیارد تومان از محل طرح رونق تولید و بطور مستقیم از بانک ها دریافت کردند به طوریکه، اصفهان رتبه نخست کشوری را در اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی کسب کرده است.
طرح اشتغال فراگیر نیز از سال گذشته برای اشتغالزایی و با تعهد ایجاد نزدیک به یک میلیون فرصت شغلی در کشور اجرا شد که سهم استان اصفهان از این تعهد، حدود 90 هزار شغل است که تاکنون دست کم 50 درصد آن تحقق یافته است.
استان اصفهان بیش از پنج میلیون جمعیت دارد و با بیش از 9 هزار واحد تولیدی، یکی از صنعتی ترین استان های کشور محسوب می شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/33236/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟