پیام سپاهان

آخرين مطالب

مهر از فواید خانه تکانی 30 روزه بدن گزارش می دهد؛

نگاه پزشکان سنتی به روزه تا «روزه درمانی»در بیمارستان‌های اروپایی سیاسی

نگاه پزشکان سنتی به روزه تا «روزه درمانی»در بیمارستان‌های اروپایی
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - مطالعه پژوهشگران و پزشکان نشان داده روزه حکم یک خانه تکانی 30 روزه را برای بدن انسان دارد به طوریکه تاثیر درمانی روزه برای 10 بیماری به اثبات جامعه پزشکی رسیده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها - عاطفه قلعریز: اگر چه در گذشته روزه را صرفا از نگاه عبادی و ارزش‌های معنوی مورد بررسی قرار می‌دادند اما امروزه در دنیا نگاهی که به فلسفه روزه می‌شود از بعد سلامتی و احیای بدن پس از 11 ماه خوردن بی وقفه غذا در طول شبانه روز است.
به طوری که امروز شاهدیم در کشورهای اروپایی بیمارستان‌های ویژه درمان بیماری‌ها براساس سبک روزه و کم خوراکی تاسیس شده است و این در حالی است که برخی اظهارنظرهای غیرکاشناسی سعی در بیماری زا بودن روزه به ویژه در روزهای گرم سال دارد.
از دید بسیاری از اطبا انواع بیماری‌ها از تجمع زیاد غذا در معده و روده که هضم کندی دارد به وجود می‌آید و تنها راه درمان آن روزه است.
روزه نه تنها در درمان بیماری های غیرواگیر موثر است بلکه نقش تعیین کننده‌ای در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج و حتی آرامش روان دارد.
یکی از دانشمندان طب سنتی معتقد است اگر بپذیریم که سهم کمی از غذایی که می خوریم برای حیاتمان کافی است و با بقیه اضافه آن در واقع پزشکان امرار معاش می‌کنند دیگر هیچ فردی اقدام به پرخوری نمی‌کرد.
روزه عامل سوزش و درد معده نیست
عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان در این باره به مهر گفت: برخلاف اعتقاد رایج که بی‌غذایی در ساعات طولانی را علت سوزش و درد معده روزه‌داران می‌دانند اما باید دانست که خواب‌های بی‌موقع در ماه مبارک رمضان دلیل این مشکل است.
مجتبی معتمدی اظهار داشت: بدترین عادت روزه‌داران در ماه مبارک رمضان خوابیدن بلافاصله پس از سحری است که خواب با معده پر به مرور فرد را در معرض سوزش و درد معده قرار می‌دهد.
در برخی مواقع شاهدیم که روزه‌داران تا زمان های طولانی از شب را بیدار و به جای بیدار شدن به هنگام سحری، سحری خود را ساعت دو نیمه شب میل می‌کنند که بتوانند تا صبح بخوابند که به هیچ وجه این نحوه سحری خوردن اصلا توصیه نمی‌شود و عامل سوزش و درد معده در روزه‌داران است
وی بیان داشت: حتی شاهدیم برخی روزه‌داران یک ربع مانده به اذان صبح بیدار شده و غذا را با سرعت میل می‌کنند و بلافاصله پس از آن می‌خوابند که این کار بسیار برای بدن مضر و سبب درد گوارش و سوء هاضمه در روزه‌داران می‌شود.
عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان گفت: روزه گرفتن به منظور خالی شدن معده پر، بدن و عروق طی 11 ماه از سال است که سبب باز شدن گرفتگی عروق، و بالا بردن قدرت گوارش و هضم معده می‌شود.
وی با اظهار اینکه خواب‌های بی‌موقع در ماه رمضان نه تنها سبب بالا رفتن قدرت گوارش و هضم معده نمی‌شود بلکه سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد،‌ گفت: در برخی از مواقع شاهدیم که روزه‌داران تا زمان های طولانی از شب را بیدار و به جای بیدار شدن به هنگام سحری، سحری خود را ساعت دو نیمه شب میل می‌کنند که بتوانند تا صبح بخوابند که به هیچ وجه این نحوه سحری خوردن اصلا توصیه نمی‌شود و عامل سوزش و درد معده در روزه‌داران است.
معتمدی اظهار داشت: امروزه عمده بیماری هایی که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از جمله سوء مزاج‌ها، غلبه سردی، میگرن و مشکلات استخوانی، مفاصل و گوارش به دلیل خواب‌های بدموقع و بی‌موقع است.
وی گفت: بهترین زمان برای خوابیدن پس از ادای نماز مغرب و عشاء؛‌ یعنی حدود ساعت 10 تا 11 شب است.
در تحقیقات علمی یک پزشک روسی که در خصوص روزه صورت گرفته است، اعلام شد تنها راه برای قطع ریشه‌ سرطان، روزه است که بر اساس این یافته علمی، درمان از طریق روزه فایده‌ ویژه‌ای در بیماری‌های کم‌خونی، ضعف روده‌ها، دمل‌های درونی و بیرونی، سل و غیره دارد.
همچنین بر اساس مطالعه ای که بر روی 61 دانشجوی 22 تا 34 ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، مشخص شد که روزه ماه رمضان تأثیر فزاینده ای بر روی پاسخ ایمنی سلولی دارد و باعث افزایش کارآیی این سیستم سلولی می‌شود این مسأله که این تأثیر تا چه حد به علت کاهش کالری دریافتی است باید روشن تر شود زیرا شخص در ماه مبارک رمضان دچار فشار روحی کمتری است و شاید به علت منظم بودن تغذیه تغییرات مثبتی در ریتم های فیزیولوژیک او پدید می آید.
40 درصد سیستم ایمنی بدن با روزه داری فعال می‌شود
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن اعلام مطلب فوق در خصوص فواید روزه در گفت و گو با مهر در این خصوص اظهار داشت: روزه‌داری سبب کاهش افسردگی، افکار پارانوئیدی و وسواس می شود و عزت نفس فرد را افزایش می‌دهد.
وی گفت: امروزه جامعه پزشکی به این نتیجه رسیده است که روزه گرفتن با کاهش دریافت 20 تا 40 درصدی مصرف غذا باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.
حذف سموم ذخیره شده در بدن، دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن که در هضم و جذب مواد غذایی نقش دارد در این ماه استراحت کرده تا پس از روزه داری به فعالیت های گذشته خود بازگردند
غلامحسین صدری اعلام کرد: برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان خون، بیماری‌های عصبی، یبوست مزمن، ناراحتی مثانه، گرفتگی مجاری خون، فشار خون بالا، بیماری‌های معده و روده، امراض چشمی، افسردگی، ضعف جنسی و ورم کیسه‌ صفراء گرفتن روزه تجویز می شود.
وی گفت: کبد که برای هضم غذا مجبور است دائما صفرای خود را مصرف کند در مدت 30 روز (یک ماه روزه‌داری) ترشحات صفرائی را صرف حل کردن باقیمانده‌ غذای جمع‌آوری شده خواهد کرد.
بیشتر بیماری ها ناشی از تخمیر یافتن غذا در روده ها است
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: حذف سموم ذخیره شده در بدن، دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن که در هضم و جذب مواد غذایی نقش دارد در این ماه استراحت کرده تا پس از روزه داری به فعالیت های گذشته خود بازگردند.
وی تصریح کرد: روزه داران نباید در مصرف غذا زیاده‌روی کنند زیرا در زمان روزه داری، اسید معده به جای غذا به وسیله صفرا خنثی می‌شود و زخم معده را به دنبال نخواهد داشت به همین دلیل داشتن برنامه غذایی صحیح در ایام این ماه می تواند برای روزه داران نقش اساسی را ایفا کند.
صدری اظهار داشت: گر چه در آغاز روزه‌داری، گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و سپس ضعف احساس می‌شود ولی در عین حال بدن به فعالیت می‌افتد و در نتیجه همه‌ اعضا، مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی قلب، قربانی می‌کنند.
بدن حتی اگر دو تا سه ماه غذا نخورد می تواند تحمل کند و ذخایر دارد و تنها باید توجه به آب بدن داشت و اگر شاهد بی حسی یا ضعف شدید،‌ سرگیجه، افت فشار خون یا افت قندخون در روزه داران هستیم، تنها به دلیل کم آبی بدن است
وی گفت: دلیل بروز بیشتر بیماری ها ناشی از تخمیر یافتن غذا در روده ها است که روزه سبب اصلاح آن و درمان بیماری ها می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: در مدت یک ماه روزه‌داری، انسان دارای یک بدن تازه، تعمیر یافته و آزاد می‌شود و از قید و بند سموم رهایی می‌یابد.
در ماه رمضان بیشتر میوه بخورد، روزه حکم خانه تکانی بدن است
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه روزه حکم خانه تکانی را در بدن دارد و برای افراد سالم که بدانند به هنگام سحری و افطاری چگونه تغذیه کنند و برای بیماران با دیابت و فشار خون کنترل شده که تنها دارو مصرف می کنند، روزه اشکالی ندارد، افزود: روزه تنها برای بیماران خاص و بیماران پیشرفته کلیوی، دیابت کنترل نشده یا کبد چرب با گرید خیلی بالا توصیه نمی‌شود.
محمد حسین انتظاری که مصرف میوه و تامین آب بدن از طریق خاکشیر و تخم شربتی را به روزه داران توصیه کرد، بیان داشت: بدن حتی اگر دو تا سه ماه غذا نخورد می تواند تحمل کند و ذخایر دارد و تنها باید توجه به آب بدن داشت و اگر شاهد بی حسی یا ضعف شدید،‌ سرگیجه، افت فشار خون یا افت قندخون در روزه داران هستیم، تنها به دلیل کم آبی بدن است که با خوردن میوه های آبدار مثل خربزه،‌ هلو،‌ انگور و غیره قابل حل است.
به رغم شرایطی که به لحاظ آب و هوایی در برخی استان های کشور از جمله اصفهان در این موقع از سال حاکم است و روزهای تابستان را زودتر از موعد به استان آورده است اما همه تحقیقات علمی نشان می دهد، این شرایط نه تنها مانعی برای روزه گرفتن به شمار نمی رود بلکه سبب می شود تحمل این شرایط و آسیب های ناشی از این شرایط دمایی را نیز تعدیل کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/34918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای عملیات احداث وتکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول 46 کیلومتر

فیلم/ سیل و آبگرفتگی در یزد و اصفهان

آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس

گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه

سیلابی شدن معابر شهری کاشان

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

پاس کروزها را گل کنید

امدادرسانی هلال احمر اصفهان به 245 فرد گرفتار در سیلاب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

فاز دوم ساخت بیمارستان تأمین‌اجتماعی مهاباد کلید خورد

11 مصدوم در حادثه انحراف اتوبوس در محورمیمه به گلپایگان

تدوین 61 رقابت قهرمانی کشور در تقویم ورزش کارگری کشور برای سالجاری

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلف در آزادراه شیراز اصفهان

روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات

برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودرو‌ها

واژگونی اتوبوس در موته 11 مصدوم داشت

واژگونی اتوبوس در میمه با 12 مصدوم

صفحه نخست روزنامه های اصفهان در پنجم اردیبهشت 1403

اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است

جاده‌ها لغزنده است رانندگان احتیاط کنند

اصفهان و پورتو؛ خواهرانی از جنس کاشی‌های آبی با دوستی 500 ساله

برگزاری 350 برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان

ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود

اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد

اعمال محدودیت تردد ناشی از سیل در کاشان

کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان

اعطای زمین رایگان به 464 مشمول طرح جوانی جمعیت در بهارستان

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ارزان‌ترین گوشی ناتینگ احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی 2 سال

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

مقابله با فضای رسانه‌ای علیه ایران از اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع همکاری آسیا

صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت

سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر

برنامه سینماهای اصفهان امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

«زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز- اصفهان

داستانک/ پری خوشحال

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

چرا قیمت سکه کاهشی شد؟

6 الزامی که خریداران سرخابی ها باید رعایت کند

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور