ایدههایی که سرانجامی پر رونق دارند...
مقالات
بزرگنمايي:
سپاهان نیوز - در وضعیتی که گرانی کولاک می کند، وضعیت بیکاری سر به فلک کشیده و حتی شغل های روتین جوابگوی تامین مایحتاج زندگی نیست، بهترین کار روی آوردن به مشاغلی است که شما را صاحب کسب و کاری جدید با سر انجامی پر رونق میکند. البته این به خودتان بستگی دارد که چه میزان از روش های موفق استارت آپ استفاده می کنید.
استارت آپ می تواند شما را با دنیایی جدید آشنا کند، دنیایی که در آن نه رییسی وجود دارد و نه زیر دست، بلکه خودت می شوی کارفرمای خودت... استارت آپی ها نه تنها برای خود شغل ایجاد می کنند، بلکه ایده پردازی آنها برای سایرین نیز خالی از لطف نیست...
استارت آپ واژهای است که در سالهای اخیر در اخبار دنیای فناوری به کرات شاهد استفاده از آن در توصیف کمپانیهای نوپا هستیم. اگر بخواهیم استارت آپ (Start-Up) را تعریف کنیم، این واژه اجرایی برابر با رویکرد و مفهومی است که در کمتر از یک دهه توانسته در دنیای کارآفرینی انقلاب بزرگی ایجاد کند و بر این اساس یک ایده درآمدزا، سیستم و یا سازمانی را متولد کند و به آستانه رشد و سرمایه گذاری برساند.
ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده، سالانه جوانان بسیاری در استارت آپهای گوناگون شروع به فعالیت میکنند، در چند سال اخیر یک هزار و 227 استارت آپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شد و دو هزارو ٥٠٠ واحد کسب و کار مرتبط با این فعالیتها شکل گرفته است. برخی استارت آپها موفق به رونق کسب و کار خود میشوند و برخی ناگزیر به خروج از عرصه استارتآپ میشوند، اما کم نیستند جوانانی که در حوزه استارت آپی خود موفق بودهاند. یکی از آنها محمدرضا آذین، بنیان گذار "ایرانفا" است استارت آپ را به معنای شبکه نو پا دانست و گفت: استارت آپ ترجمههای مختلفی دارد، اما در ایران بیشتر به عنوان شرکتهای نوپا شناخته میشود. به بیان دیگر شرکتهایی که حول یک ایدهِ محوری شکل میگیرد و برای تحقق آن ایده نیازمند ساخت یک تیم است، استارتاپ نامیده میشود.
وی با بیان این که استارت آپها در ایران، بر اساس دغدغه شخصی بنیانگذار که نه فقط دغدغه شخصی خودش بلکه دغدغه قشر زیادی از جامعه بوده است، شکل می گیرد، ادامه داد: این اشخاص با هدف پر و بال دادن به دغدغه خود و باتوجه به نیازها و تخصصهایی که مد نظر دارند تیم اطرافشان را تشکیل میدهند.
بنیانگذار ایرانفا با اشاره به الزام اشتراک دغدغه اعضای تیم و بنیان گذار برای ادامه کار شرکت، تصریح کرد: برای نمونه میتوان به اسنپ و تپسی اشاره کرد که دغدغه ایجاد کنندگان این استارتاپها بدون شک این بوده که وقتی میخواستهاند در سطح شهر حرکت کنند نیاز به ابزاری داشتند که درخواست سفر را تسهیل کند.
آذین افزود: تیمهای استارتاپی میتوانند فعالیت خود را با یک نفر شروع و به مرور زمان تعداد افراد را افزایش دهند، اما معمولا تعداد اعضای تیم بستگی به میزان گسترش ایده دارد. در بسیاری از مواقع از سه نفر شروع میشود و در زمانی که ایده پختهتر و به بازار ارایه شود میتوان تعداد اعضای تیم را افزایش داد؛ به این صورت که افراد عضو میتوانند شریک و یا بنیانگذار و حتی سهام شناور داشته باشند.
وی با اشاره به راه اندازی وبسایت شخصی خود (اصفهانفا) در سال 93 جهت اطلاع رسانی رویدادهای فرهنگی و هنری شهر اصفهان، گفت: با توجه به اینکه طرحی وجود نداشت که بتوان رویدادهای فرهنگی و هنری شهر را در آن به صورت یک جا و پیوسته ذخیره کنیم وبسایتی را ایجاد کردیم که برگزار کنندکان رویداهایی که در شهر اصفهان فعال هستند بتوانند تمام رویدادهای خود را به صورت رایگان در آن نشر دهند و ما با استفاده از ابزارها و تکنیکهای بازاریابی بتوانیم مخاطبین هدفمندی را برای این رویدادها پیدا کنیم.
بنیان گذار ایرانفا تصریح کرد: برای نمونه در زمان برگزاری یک کنسرت، اطلاعات کنسرت در وب سایت وارد می شود و از این طریق مخاطب میتواند نیاز خود را رفع کند.
آذین افزود: پس از تقریبا یک سال و نیم فعالیت، با توجه به گستردگی موضوع و درخواست مخاطبان ایده را پختهتر کردیم و در کل کشور به فعالیت پرداختیم و نام (اصفهانفا) را به (ایرانفا) تغییر دادیم که رویدادهای شهرهای دیگر را نیز در جهت معرفی هنرمندان و مراکز فرهنگی و هنری پوشش دهیم.
در حقیقت استارتاپیها مدام تلاش میکند تا نیازها و خواستههای خود و دیگران را بر طرف کنند. قطعا یکی از مزایای استارت آپها در وهله نخست رفع نیاز مخاطبین و بدون شک کارآفرینی است که در این مورد به جز آذین افراد موفق دیگری نیز از جمله علی آجودانیان حرفهایی برای گفتن دارند.
علی آجودانیان یکی دیگر از بنیان گذاران استارت آپی موفق و از موسسین شرکت "ویرگول" (یک شبکه اجتماعی تولید محتوای فارسی) است. وی با بیان اینکه مهم ترین معیار برای آغاز یک استارت آپ موفق این است که خود را آماده حضور در این کارزار باشیم، گفت: در کشور و در بیشتر نقاط دنیا استارت آپها را بیشتر مربوط به حوزه تکنولوژی و سرویسهای اینترنتی میشناسند. در نتیجه استارت آپ با این موضوع در فرهنگ ایران شکل گرفت.
این عضو شرکت ویرگول با بیان این که درصد شکست در حوزه استارت آپ بسیار بالا است، افزود: افرادی که خواهان ورود به این حوزه هستند باید برای شروع کار گروه خوبی را تشکیل دهند. همچنین برای رسیدن به نتیجه بهتر تمرکز بسیار لازم است. در هر اقدامی که تمرکز نداشته باشند مطمئنا نتیجه دلخواهی به دست نمی آورند.
آجودانیان با بیان این که انتخاب تیم از مهم ترین کارها برای تشکیل یک استارت آپ موفق است، تصریح کرد: این امر به ویژه در شهرستانها به دلیل این که نیروی فنی مجرب در این مناطق کمتر بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی دیگر از مسائل مهم در شکلگیری یک استارت آپ موفق تامین نیازهای فنی تیم است؛ زیرا همان قدر که به تجاری سازی نیاز داریم به همان میزان به بخش فنی نیازداریم و مشکلی که بیشتر تیمها با آن روبرو هستند تامین نشدن نیازهای فنی تیم است.
وی با اشاره به اینکه سهام دار بودن در شرکت از جمله نیازهای فنی محسوب می شود، گفت: تامین نیازهای فنی یک شرکت موفق از جمله مواردی است که باید مرتب پوشش داده شود، زیرا استخدام یک نیروی فنی مفید در وهله نخست مشکل است.
زمان زیادی از عمر استارت آپ در جهان و البته ایران نمیگذرد. این پدیده با وجود نوپا بودن، به کمک اسمارت فونها ( تلفنهایهوشمند) روز به روز در حال گسترش هستند و موفق به کسب جایگاه خوبی در میان متقاضیان خود شده اند. هنوز جای بسیاری برای رشد این کسب و کارها وجود دارد. زمانی که هر روز شاهد نبود کار، گرانی، افزایش قیمت دلار و افزایش شکاف طبقاتی اقتصادی هستیم، جرقه به وجود آوردن یک استارت آپ موفق میتواند دنیا را دگرگون کند تا علاوه بر کسب در آمد، پاسخگوی نیازهای اقتصادی و ایجاد شغل برای جوانان باشد.
-
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴:۴۰ AM
-
۲۶۳ بازديد
-
ایسنا
-
استارت آپ
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/34992/