پیام سپاهان

آخرين مطالب

فتح خرمشهر از نگاه فرماندهان و فاتحان سیاسی

فتح خرمشهر از نگاه فرماندهان و فاتحان
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - سرداران دفاع مقدس و فاتحان خرمشهر عملیات آزادی سازی این شهر از چنگال دشمنان را حماسه ای پر افتخار و تجلی عشق، ایثارو ایستادگی می دانند که هیچ گاه از اذهان مردم فراموش نمی شود.
به گزارش ایرنا، آزادسازی خرمشهر که پس از 578 روز اشغال در روز سوم خرداد سال 1361 با ایثار، عشق، جانبازی و به کارگیری پیچیده ترین فنون نظامی حاصل شد ، نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس شنا خته شده و از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌ شود.
عملیات «بیت‌المقدس» که بعدها به نام «فتح خرمشهر» معروف شد، در جبهه‌ا‌ی به طول 170 کیلومتری صورت گرفت در این عملیات قرارگاه قدس، فتح و نصر با توجه به تجربه عملیات طریق‌القدس، ثامن‌الائمه و فتح‌المبین، نبرد سنگینی را در منطقه‌ای به وسعت 6 هزار کیلومتر مربع آغاز کردند.
این عملیات که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی علی صیاد شیرازی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی محسن رضایی به اجرا درآمد، سرنوشت جنگ عراق علیه ایران را رقم زد و نقشی راهبردی و تاریخی در مسیر پیروزی ایران و تقویت روحیه ایستادگی بین رزمندگان واحاد ملت ایران ایفا کرد.
عملیات پیروزمندانه بیت المقدس ضربه اساسی و تعیین کننده ای بر پیکر دشمن وارد ساخت و تمامی معادلات، باورها و ذهنیتهایی را که در مورد توانایی و قابلیتهای نظامی جمهوری اسلامی ایران وجود داشت، تغییر داد.
اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد و این در حالی بود که آزادسازی این شهر به سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر نیروهای متجاوز و اثبات برتری نظامی‌ جمهوری تبدیل شد به همین دلیل بازتابی فراگیر دررسانه ها و محافل سیاسی و نظامی جهان داشت.
این پیروزی به عنوان فراز و نقطه عطف دفاع مقدس توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد ارزشیابی قرارگرفت و سوم خرداد توسط این شورا به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران جای گرفت .
این حماسه به لحاظ راهبردی و نظامی، سیاسی و فرهنگی از ابعادی ژرف وگسترده برخودار است که بررسی و تبیین آن اهمیتی خاص و استراتژیک برای همه نسل ها دارد .
در نوشتارحاضربا گردآوری و ارائه برخی نقطه نظرات ایثارگران دفاع مقدس بویژه فرماندهان و فاتحان فتح خرمشهر تلاش شده تا گوشه های از ابعاد گسترده این حماسه بی بدیل بیان شود.
این نقطه نظرات گرچه در فواصل زمانی و مقاطع مختلف بیان شده اما در برگیرنده این نکته است که حماسه آزادی سازی خرمشهر ازچنگال نیروهای بعثی و حامیانش رخدادی بی بدیل است که در تاریخ جمهوری اسلامی همواره خواهد درخشید و برای آیندگان این سرزمین نکته ها و گفته های فراوان خواهد داشت.
مصادیق :
***معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی: آزادسازی خرمشهر دمیدن روح امید به پیکر ملت و نتیجه توکل برخدا و پیروی از ولایت است که درپرتو همبستگی و تلاش و ایثاریک ملت حاصل شد .
امیر دریادار "حمزه علی کاویانی افزود: خرمشهر برای ملت ایران تنها یک شهر نیست بلکه عرصه و تجلیگاه پایداری، ایثار، مقاومت و جاودانگی مردانی است که روزی در کوچه پس کوچه‌های این شهر راه را بر ناپاکان ارتش بعثی بستند وتوطئه شوم دشمنان این مرز بوم را نقش برآب کرد.
***
*سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوای : سالروز فتح خرمشهر،فرصتی برای بازخوانی و بازپروری روح مقاومت و مجاهدت ملت بزرگ ایران است که این بازپروری روح مقاومت ملت ایران هم اکنون هم برای عبور ما از گذرگاه‌های خطیر تاریخی و دستیابی به اهداف و آرمان ‌های انقلاب اسلامی، پیشرفت و رفاه و سازندگی و امنیت ملی کشورمان یک ضرورت است.
***
*سردار سرلشکر پاسدار محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: عملیات بیت المقدس نقطه عطفی در مرحله تهاجم به دشمن متجاوز، شکست و بیرون راندن او بود، اگر به یک سال و نه ماه جنگ تا این عملیات نگاه کنیم در 6 ماه اول رزمندگان اسلام توانستند دشمن را متوقف کنند و با عملیات های محدود آفندی تجربه جنگیدن با دشمن را کسب کنند، اعتماد به نفس به دست بیاورند و در نه ماهه مهرماه 60 تا خرداد 61 با انجام 4 عملیات بزرگ در خوزستان دشمن را از سرزمین خود بیرون برانند.
***
*سردار "بهرام نوروزی"رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به تجلی ایمان، وحدت و مقامت درآزاد سازی خرمشهر گفت: رمز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس مقاومت، ایمان و توکل به خدا بود.
وی با در پایان با بیان اینکه در 22 روز عملیات برای فتح خرمشهر حوادث زیادی رخ داده، گفت: هر روز این عملیات می‌تواند کتابی باشد برای آیندگان و نباید به راحتی از کنار آن‌ها بگذریم.
***
*رئیس ستادکل نیروهای مسلح: رخداد بزرگ آزاد سازی خرمشهر، فراتر از یک حادثه تاریخی، منشأ تحولات شگرف در روند جنگ تحمیلی و معادلات میدانی آن شد.
سردار سرلشکر محمد باقری افزود: این حماسه بزرگ، خرمشهر در ورای یک شهر و نقطه جغرافیایی، تاریخ مجسم مقاومت ملت و پژواک پایداری و جاودانگی انقلاب اسلامی قرار داد و بازگویی نام و نشان آن روح جهاد و سلحشوری را در جامعه ایرانی زنده می‌کند.
وی اظهار کرد: اینک با گذشت 36 سال از فتح خرمشهر مظلوم، اندیشیدن به آنچه باعث پیروزی معجزه آسای عملیات بیت المقدس و فتح الفتوح آزادسازی خرمشهر شد، برای امروز کشور که نظام سلطه و استکبار درصدد اشغال خرمشهر های دیگر است، بسیار الهام بخش و درس آموز است.
***
*وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: عملیات بیت‌المقدس و حماسه شگفت‌انگیز آزادسازی خرمشهر به تعبیر روح خدا خمینی کبیر (ره)، یک امر الهی بود.
امیر سرتیپ حاتمی اظهار کرد: این رخداد بزرگ از نقاط عطف هشت سال دفاع مقدس و ثمره تغییر راهبرد و مدیریت جنگ و وحدت و یکپارچگی ملی و هماهنگی و هم‌افزایی ارتش، سپاه و سایر نیروهای مسلح و ولایت‌پذیری مدافعان کشور بود که در تاریخ حماسه ایران اسلامی چون نگینی می درخشد.
وی با تشریح چرایی اهمیت این روز بزرگ در تاریخ افتخارآمیز ایران اسلامی افزود: با انجام عملیات پیروزمند بیت المقدس و پیش از آن عملیات فتح المبین و طریق القدس تمام 20 هزار مترمربع خاک تصرف شده کشورمان توسط دشمن بعثی آزادسازی شد.
امیر حاتمی یادآور کرد: عملیات آزادسازی خرمشهر به لحاظ راهبردی برای ایران اسلامی حائز اهمیت بسیاری بود زیرا که تمام معادلات دشمنان برای ناتوان نشان دادن نظام نوپای اسلامی در حفظ یکپارچگی کشور را بهم ریخت.
***
*محمد صادق خرازی : در حقیقت پیروزی و موفقیت ایران در خرمشهر یک حادثه تاریخی و تاریخ ساز است. یک الگوی کامل اندیشه و عمل نظامی و مدیریت کلان دفاعی- امنیتی و استراتژیک در کشور است. ملت ایران با شهادت و ایثار ثابت کردند که دیگر مجالی برای تجاوز باقی نخواهد گذشت و این ملت با قدرت از امنیت ملی و استقلال خود دفاع خواهد کرد.
فتح خرمشهر الهام بخش تفکر و رفتار جمعی ملت بزرگ ایران در صحنه های سیاسی، اجتماعی، نظامی و امنیتی و در برابر مداخله و تجاوز بیگانگان خواهد بود.
***
*سردار مرتضی زارعی فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه: فتح خرمشهر اوج وحدت، همدلی، ایثار، ازخودگذشتگی و نگاه به درون و استفاده از ظرفیت های داخلی بود .
وی گفت: برای آزادسازی خرمشهر باید از موانع طبیعی و موانع مصنوعی فراوان ایجاد شده عبور می کردیم که نیاز به سلاح و مهمات فراوانی داشت اما نیروی ایمان توانست جای قدرت مهمات را بگیرد.
***
*مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان: ایثار رزمندگان و پشتیبانی‌های مادی و معنوی مردم زمینه‌ساز آزادی خرمشهر شد.
سردار مجتبی شیروانیان خاطرنشان کرد: نه ‌تنها خود صدام، بلکه کشورهایی که کمک‌رسان این ارتش بودند، مدعی بودند امکان بازپس‌گیری خاک ایران با توجه به شرایط آن زمان امکان‌پذیر نیست اما به فرموده امام راحل(ره) خرمشهر را خدا آزاد کرد.
وی بااشاره به حضور یگان‌های مختلف سپاه، بسیج و ارتش استان اصفهان در عملیات بیت‌المقدس گفت: لشکر 14 امام حسین(ع)، لشکر 8 نجف اشرف، گروه توپخانه، گروه مهندسی جهاد سازندگی و یگان‌های ارتش از جمله گروه توپخانه 22، 44، 55، هوانیروز و نیرو هوایی اصفهان در پشتیبانی آتش و عملیات بیت‌المقدس حضور داشتند و از نخستین یگان‌هایی بودند که روز سوم خرداد وارد خرمشهر شدند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان شیروانیان با تأکید بر ضرورت تبیین وقایع دوران دفاع مقدس برای نسل امروز گفت: این وقایع باید از ابعاد مختلف برای نسل‌هایی که در آن ایام نبودند، بازگو شود.
منبع : آرشیو ایرنا
گ/6994 / 1339

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/35138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری