پیام سپاهان

آخرين مطالب

صفوی:

مردم آمادگی روانی برای جیره‌بندی آب شرب را ندارند اقتصادی

مردم آمادگی روانی برای جیره‌بندی آب شرب را ندارند
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مردم آمادگی روانی برای جیره بندی آب شرب و بهداشتی را ندارند، گفت: شبکه آبرسانی اصفهان برای شرایط بحرانی آماده نشده تا بتواند به طور یکنواخت کمبود آب را مدیریت کند، بلکه این سیستم برای شرایط عادی طراحی و برنامه ریزی شده است.
حمیدرضا صفوی در خصوص شرایط بحرانی آب اصفهان و اعتقاد مردم مبنی بر اینکه جیره بندی آب بدون اطلاع رسانی مدیریت استان آغاز شده است، اظهار کرد: جیره بندی تعریف و قوانین خاص خود را دارد و به معنای زمان بندی قطع جریان آب با اعلام قبلی و به صورت ناحیه بندی بوده و هم چنین برداشت آب با حجم مشخص است.
وی با اشاره به شرایط آبی اصفهان و هم چنین شهرهای زیرمجموعه تصفیه خانه باباشیخ علی، گفت: با توجه به کاهش ورودی آب به تصفیه خانه باباشیخ علی، شبکه آبرسانی به اصفهان بزرگ دچار مشکل شده، چرا که شبکه به گونه ای است که اگر از برخی بخش های شبکه برداشت بالایی شود، بقیه شبکه دچار افت فشار می شود. 
شبکه آبرسانی اصفهان توان توزیع یکنواخت آب را ندارد
استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه شبکه آبرسانی به گونه ای نیست که بتواند توزیع یکنواخت کمبود آب را در کل شبکه انجام دهد، افزود: اغلب مشترکانی که دارای مخزن آب و پمپ هستند مشکلی در برداشت از شبکه آبرسانی ندارند، چرا که آب مورد نیاز خود را در شب ذخیره و در روز استفاده می کنند و تنها مشکل مربوط به واحدهایی است که مجهز به سیستم و مخزن ذخیره آب و پمپ نیستند.
وی در خصوص اینکه چرا برخی از منازلی که حتی پمپ و مخزن ذخیره آب مجاز دارند، طی هفته های اخیر نیز دچار بی آبی شده اند، اظهار کرد: مشکل در مناطق مسکونی بالا دست است چرا که قبل از آنها، برخی منازل مسکونی به مقدار زیادی آب را برداشت می کنند، بنابراین به پایین دست دیگر آبی نمی رسد.
صفوی درباره قطع کامل آب یک محله در روزی مشخص و قطع آب محله ای دیگر در روزهای بعد و اعتقاد مردم مبنی بر اینکه مسئولان در کلام لفظ جیره بندی را بکار نمی برند، اما در عمل شاهد سهمیه بندی آب هستیم، گفت: این گونه نیست که شرکت آبفای اصفهان شیر فلکه ورودی محله ای را ببندد و اعلام کنند آب قطع است، در حالی که شیر فلکه آن محله باز است، اما به دلیل اینکه مصرف آب در برخی مناطق تغییر و حتی بالا می رود در محلاتی دیگر شاهد کاهش شدید فشار و دبی آب هستیم. 
شبکه آبرسانی اصفهان برای شرایط بحرانی آماده نیست
وی تاکید کرد: این اتفاقات به دلیل این است که شبکه آبرسانی اصفهان برای شرایط بحرانی آماده نشده است که بتواند به طور یکنواخت کمبود آب را مدیریت کند، بلکه این سیستم برای شرایط عادی تامین آب طراحی و مدیریت آن برنامه ریزی شده است.
استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه عنوان می شود به طور مشخص آب برخی مناطق قطع و برخی دیگر وصل است، این گونه نیست؟ توضیح داد: دبی ورودی به تصفیه خانه آب باباشیخ علی باید 12.5 مترمکعب در ثانیه باشد در حالی که این عدد به کمتر از هفت متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است، بنابراین شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ به شدت با کمبود آب ورودی مواجه شده است.
مردم هنوز بحران آب را باور ندارند
وی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی به مردم از سازمان ها و ارگان های ذیربط در سطح استان نسبت به افت فشار و قطعی های مقطعی آب در مناطق مختلف، تصریح کرد: مدیریت آب شبکه، مانور شبکه و ... جز مسئولیت های شرکت آب و فاضلاب است، اما در برخی قسمت های شهر مردم هنوز بحران آب اصفهان را باور نکرده اند و همانند گذشته آب را مصرف می کنند.
صفوی با انتقاد از اینکه متاسفانه استفاده از شیرهای کاهنده مصرف آب در اصفهان بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد است، تاکید کرد: این اقدامات فرهنگ سازی در جهت آماده سازی ذهن مردم است که باید از چند سال پیش آغاز می شد تا امروز که وضعیت آب اصفهان در شرایط بحرانی قرار دارد، مردم برای صرفه جویی و مصرف درست آب آماده بودند.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر نشریات، جراید و صدا و سیما باید در راستای کاهش مصرف آب اقدام کنند، این در حالی است که صدا و سیما در بحث فرهنگ سازی کاهش مصرف آب هم چنان ضعیف عمل می کند.
صفوی هم چنین در پاسخ به این سوال که چرا شرکت آبفا از بیان لفظ جیره بندی هراس دارد، اظهار کرد: لفظ جیره بندی بار سنگینی هم از لحاظ روانی و هم تکنیکی دارد، چرا که وقتی اعلام می شود که آب سهمیه بندی می شود، افراد به دنبال ذخیره سازی به هر نحوه هستند و بعد از وصل شدن آب، ذخیره خود را دور می ریزد. 
جیره بندی مصرف و دورزیر آب را بیشتر می کند
وی افزود: البته در کشورهایی همچون بخش های مهمی از کشور هند، از ابتدای بهره برداری از شبکه آبرسانی، مردم آگاه هستند که در ساعات مشخصی در شبانه روز دسترسی به آب دارند، از ابتدا برای این شرایط خود را آماده و برنامه ریزی می کنند، اما در ایران مردم همیشه عادت داشته اند که وقتی شیر آب را باز می کنند، آب باید باشد، بنابراین امروز حداقل در کوتاه مدت مردم آمادگی روانی برای جیره بندی آب شرب و بهداشتی را ندارند.
استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: به طور قطع در این شرایط جیره بندی مصرف و دور ریز آب را بیشتر می کند، بنابراین مسئولان آب و فاضلاب حاضر نیستند که این سیاست را در پیش بگیرند. در این شرایط بهترین کار مدیریت مصرف است.
وی با تاکید بر اینکه ساختار سیستم های بهره برداری از تاسیسات آب و فاضلاب برای شرایط معمول طراحی شده نه برای مواقع بحرانی، گفت: نیاز به تغییر و تجهیز در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ وجود دارد که زمان بر است، البته امسال نخستین سالی است که مردم با مشکل تامین آب شرب تا این حد مواجه شده اند، بنابراین می تواند تجربه ای برای برنامه ریزی های بهتر در سال های آتی باشد.
صفوی تاکید کرد: با توجه به اینکه پیش بینی می شود در سال های آتی نیز اصفهان همچنان درگیر مشکل تامین آب شرب و بهداشت باشد، مدیران ملزم به تامین آب بیشتر از مناطق بالادست و اجرای تونل گلاب 2 و نیز اصلاح شبکه های انتقال و توزیع آب هستند. البته در کنار تامین آب برای شرایط اضطراری، مدیریت مصرف و به ویژه فرهنگ سازی برای عموم مصرف کنندگان و اقدامات مهندسی در ارتباط با آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/35145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!