پیام سپاهان

آخرين مطالب

مقدری: شهر دلخواه ایرانیان پیاده محور است اجتماعی

مقدری: شهر دلخواه ایرانیان پیاده محور است
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هیچ می‌دانید با شهری که روزی 1٢ درصد حمل‌ونقل آن با دوچرخه بود و به شهر دوچرخه‌ها یاد میشد چه کرده‌اید؟ هیچ می‌دانید گاهی تن دختران و زنان این شهر در هنگام حضور در شهر می‌لرزد؟
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، مهدی مقدری صبح امروز (یکشنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این روزها برخی جریان‌ها در اصفهان از مدیریت شهری انتظار حل مشکلات معیشتی، بیکاری، فقر مردم و امثال این‌ها را دارند.
وی ادامه داد: آن روز که این شهر زیر سلطه جریان سیاسیِ همسو و مورد حمایت همین جریان بود کجا بودند؟ آنچه برای من به عنوان نماینده مردم اصفهان در پارلمان شهرشان اهمیت دارد و برهمگان روشن است این‌ است که، "مردم و آرمان‌های آن‌ها درباره شهر و شهرنشینی، اصلی‌ترین رکن مدیریت خوب شهری هستند که برنامه‌ریزان شهری باید به آنها احترام بگذارند"، نه تهدید و ارعاب و خواسته‌ها و رانت‌های اربابان قدرت.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سند "شهر دلخواه ایرانیان" که برگرفته از رویکرد اصلاحی برنامه اسکان بشر ملل متحد و سازمان ملی زمین و مسکن ایران است، گفت: شهر دلخواه ایرانیان، مهد هنر است و به دور از هنر قابل تصور نیست. موسیقی، نقاشی، مجسمه‌سازی، تئاتر و هم چنین معماری، بخش ارزشمند زندگی اجتماعی ایرانیان است. هنرمندان، شهر و مناطق رو به زوال را می‌آرایند و بر زیبایی آن می‌افزایند.
مقدری ادامه داد: شوربختانه، باید اعلام کنم با وجود ادعای مقامات رسمی مبنی بر پایتختی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، آنچه به ما به ارث رسیده بود شهری فاقد نگاه به عرصه‌های هنری فاخر و با مشارکت نخبگان و اهالی فرهنگ و هنر بود. فقط کافیست به سند راهبردی 1400 نیک بنگرید تا ادعایم ثابت شود.
وی افزود: اما در همین مدت کوتاه از حضور مدیریت شهری جدید این معادله ناامید کننده در حال رنگ باختن است و امید و پویایی جای آن را گرفته و زمینه مشارکت همه جریان‌های موثر شهری فراهم آمده است. هر چند برخی این را مطلوب خویش نمی‌دانند و من آن را باز نمی‌کنم. شهر دلخواه ایرانیان را همگان می‌توانند بشنوند، ببینند و حس کنند. این شهر سیمایی خوشایند و کالبدی لطیف دارد. این شهر حس عشق، شادی و آرامش را برمی‌انگیزد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در همین مدت کوتاه، تلاش مدیران شهری این بود که شهر بوی عشق و محبت و مهربانی دهد. محلات و کوچه‌های شهر آرامش به خود ببینند و همه در جشن‌ها و رویدادهایش از لطافت و شادی سرشار شوند. گویی جریانی در این شهر فقط غم، اندوه، یاس و ناامیدی برای شهروندان آرزو می‌کند و سیاهی می‌طلبد. 
وی افزود: شهر زبانزد شعرا و داستان‌نویسان را بنگرید که به چه روز در آوردید که جوانان و نخبگان و هنرمندانش در سر، آرزوی ترک وطن دارند. شهر دلخواه ایرانیان به فرهنگ‌ها، آیین‌ها و مذاهب احترام می‌گذارد و با یادآوری خاطرات جمعی شهر با آن‌ها از بازی‌های کهن ایرانی و قومیت‌ها می‌گوید.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در دورانی از زیست اصفهانِ زیست‌پذیر برای همگان، گویی بخشی از آیین‌ها و فرهنگ‌ها و مذاهب از حاشیه نیز دورتر بودند و حس تعلق به شهر در کمترین حالت ممکن قرار گرفته بود. اینک، همه به صحنه آمدند تا بار دیگر ثابت کنیم اصفهان شهر ادیان، اقوام و خرده فرهنگ‌هایی است که در طول تاریخ آوازه‌اش را به دنیا رساندند.
مقدری ادامه داد: دیگر انحصارطلبی و اقتدارگرایی در این شهر نباید جولان دهد. تنِ این شهر از این غیرخودی انگاشتن‌ها رنجور و خسته است. اگر می‌خواهید از شما نیز به نیکی یاد شود، با رای مردم و نمایندگان شان در شورای شهر و مدیریت شهری همراهی کنید تا فرصت‌های تازه برای همگان خلق شود و نه فقط برای اطرافیان یه گروه.
وی افزود: شهر دلخواه ایرانیان شخصیتی ویژه دارد و با ایجاد نمادهای منحصر به فرد و نه تکرارهای ملال‌آور، شهروندان را به خود پیوند می‌زند و به آنها اصالت و هویتی ویژه می‌دهد. در دوران پیشین، از نمادها و اسطوره‌های ایران و اصفهان چه به یادگار مانده است؟ غیر از تکرارهای غیرفاخر، حذف نام‌ها و یادها از نقشه و تاریخِ شهر و به دور از نظر متخصصان و کارشناسان و عمدتاً با حیف و میل بیت‌المال، کدام نمادهای شهر در پیوند با اصالت فرهنگی و هویتی و تمدنی اصفهان بوده است؟ 
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهر دلخواه ایرانیان شهر پیاده‌مدار و دوستدار دوچرخه است. همه ساکنان آن به ویژه زنان و کودکان به فضاهای عمومی دسترسی دارند. این شهر دارای پیاده‌روها و پیاده‌راه‌های سبز، دسترس‌پذیر و متصل است. هیچ می‌دانید با شهری که روزی 1٢ درصد حمل‌ونقل آن با دوچرخه بود و به شهر دوچرخه‌ها یاد می شد چه کرده‌اید؟ هیچ می‌دانید بعضاً تن دختران و زنان این شهر در هنگام حضور در شهر از حضور برخی دیگر می‌لرزد؟
مقدری گفت: شهر دلخواه ایرانیان ترویج کننده اقتصاد فعال است و کسب‌وکارهای خرد محلی، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را تشویق می‌کند. درآمد حاصل از گردشگری از اهمیت زیادی در اقتصاد شهر ما برخوردار است. بارها از سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی شنیده‌ام و حتماً شنیده‌اید که "ما را به خیرتان امید نیست، شر مرسانید" هیچ می‌دانید چرا مشکل معیشت و نان مردم این شهر در تنگنا مانده است؟
وی افزود: چوب لای چرخ گذاشتن‌هایِ واپسگرایانه‌تان برای توسعه گردشگری، صنایع خلاق و کارآفرینیِ مرتبط با آن تهدید و تحدید این شهر شده است. حتی سرمایه‌گذار اصفهانی نه تنها میل به سرمایه‌گذاری ندارد که هیچ، بارش را گرفته و در تهران و مشهد و تبریز و گرجستان و ارمنستان کارهای بزرگی کرده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهر دلخواه ایرانیان از نیروی کار و کارآفرینان جوان خود در راستای توسعه اقتصادی بهره می‌برد. شکوفایی آینده ما، در دستان جوانان است. شهر دلخواه ایرانیان از توانمندی‌های اقتصادی زنان، محروم نیست. این شهر با گستراندن فرصت‌های شغلی برای زنان، اقتصاد را رونق می‌دهد. هنر مدیریت شهری این دوره اصفهان این بود که عرصه شهر را تا حد امکان برای جوانان و زنان باز کرده است. اما چه تهمت‌ها، تهدیدها و ناسزاها که نثارمان نشد و نهی‎ها که صورت نگرفت.
مقدری ادامه داد: شهر دلخواه ایرانیان به همان اندازه که از نظرات متخصصان بهره می‌گیرد، از نظرها و خواسته‌های مردم نیز استقبال می‌کند. در حالیکه شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌کنند، مدیران پاسخگو و شفاف هستند. آنچه در این روزها بر ما می‌گذرد، داستان مشارکت است. عده‌ای از این‌که مردم، نخبگان، متخصصان و بزرگانِ غیررسمی شهر محل مشورت نمایندگان شورای شهر و شهردار منتخب آنها هستند، دل خوش ندارند!
وی افزود: ای کاش نهادهای دانشگاهی و سنجشگر میزان مشارکت، پاسخگویی و شفافیت این چند ماه را با ادوار گذشته پایش می‌کردند و به مردم گزارش‌های دوره‌ای می‌دانند که شاخص‌های حکمرانی خوب شهری که به مردم وعده داده‌ایم در کجای نمودارها و نقشه‌ها است. هرچند، امید ما به قضاوت فرهیختگان و رصدکنندگان مدیریت شهری است تا نقد و نظر خویش را به ما و ملت ارائه کنند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: قوانین و مقررات، زبان پاسخگوی شهر دلخواه ایرانیان هستند؛ نه سلیقه و منافع و رانت‌جویی برخی گروه‌ها. یک بار دیگر با صدای رسا به شهروندان اعلام می‌کنم که بهترین دستاورد این دوره از مدیریت شهری را پایبندی به حاکمیت قانون، ارتقا کیفیت مقررات و تصمیم‌های شهری، انضباط مالی و پرهیز از رانت‌خواری و منافع شخصی و سلیقه‌ای می‌دانم.
مقدری افزود: بسیاری از معترضان و تخریب‌کنندگانِ مدیریت شهریِ کنونی، از آنکه منافعِ ویژه‌شان قطع شده و قطار مدیریت شهر بر ریل اصلی افتاده و باج به کسی نمی‌دهد، صدایشان بلند است؛ هرچند صبوریم و با شکیبایی همین اعتراض‌ها و تهمت‌ها و توهین‌ها و تخریب‌ها را نیز به گوش جان می‌خریم؛ هرچند با منافع ملت بازی نخواهیم کرد.
وی گفت: شهر دلخواه ایرانیان آگاهی و دانش شهری را افزایش می‌دهد. این شهر اندیشه‌ها، تصورات، نوآوری و تمایلات شهروندان را برای خلق فضاهای جذاب و حل مسائل شهری برمی‌انگیزد. بر پایه این گزاره، شهر را با خرافات و تندروی و واپس گرایی اداره نکردیم و نخواهیم کرد. ملاک عمل ما خلاقیت، نوآوری و تمایلات شهروندانی است که به صحنه آمدند تا یاریگر مدیریت شهری باشند و با کنشگری خود آینده اصفهان را بسازند؛
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهر را برای همه شهروندان ساخته‌ایم تا محلی برای زیست بهتر و بهبود کیفیت زندگی‌‌شان شود؛ نه شهری برای فرار نخبگان و جذب فرومایگان. شهر دلخواه ایرانیان از سرمایه‌های انسانی، طبیعی، مالی و اجتماعی خود بهره می‌برد و آنها را از دست نمی‌دهد. آنچه در رویدادها، بزرگداشت‌ها و نامگذاری‌های این چند ماه خود را آشکار ساخت، این بود که سرمایه‌های انسانی و نمادین شهر دوباره یا به صحنه آمدند و یا نامشان دوباره بر زبان‌ها جاری شده است.
مقدری تاکید کرد: امروز پس از سال‌ها از بزرگانی چون امیرقلی امینی، ارچنگ، میرزا آقا امامی، معارفی، هنرفر، سروشیار، ارحام صدر، کسایی، فاطمی، برازنده، قوکاسیان، شریعت، سردار بی‌بی مریم بختیاری، کیوان، ادیب و دیگر مفاخر شهر سخن به میان می‌آید و این افتخار ماست. شهر دلخواه ایرانیان برای همگان زیست‌پذیر و امیدبخش است. این شهر میزبان مراسم و جشنواره‌های مختلف بوده و همه گروه‌های مردمی را دور هم گرد می‌آورد.
وی افزود: میزبانی جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی و در مجموع هر آنچه دلِ شهروندان را شاد کند و زمینه گردهم‌آیی اقشار مختلف را فراهم آورد، یکی از اولویت‌های این دوره از مدیریت شهری بوده است. کجای این سیاست‌گذاری که هم نشاط اجتماعی را به همراه دارد و هم اقتصادِ خلاقِ شهر را به تکاپو در می‌آورد خسارت‌بار و آسیب‌زاست که مدام ما را از آن نهی می‌کنند و بر حذر می‌دارند؟
کد خبرنگار: 13051
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/35151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیده‌شدن صدای انفجار در قهجاورستان اصفهان

ادعای حمله اسرائیل به برخی نقاط در ایران + جزئیات

خبر فوری: اخبار شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان / حمله اسرائیل صحت دارد؟

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری| انفجار در مناطق مرکزی ایران | ادعای حمله سرائیل به ایران، عراق و سوریه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

امینت کامل در شهر و استان اصفهان برقرار است

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

وضعیت آرام در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

اعلام آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان

جزییات فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان | زیرپرنده‌ها کی وارد آسمان اصفهان شدند؟

خبرنگار حاضر در اصفهان: شهر در امنیت و آرامش کامل است

شنیده شدن چند صدای انفجار توسط شهروندان در اصفهان

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

زیرنویس شبکه خبر: صدای انفجار شدید در اصفهان شنیده شد

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / نشانی از انفجار و تخریب نیست

حمله موشکی به اصفهان؟ ؛ واکنش رسمی یک مقام سازمان فضایی کشور

فعال شدن پدافندی هوایی ایران در آسمان اصفهان | ببینید

شنیده شدن چند صدای انفجار در آسمان اصفهان

وضعیت کنونی شهر اصفهان

علت صدای انفجار در اصفهان اعلام شد

تصاویری از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار

تأسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

آرامش شهر اصفهان در شبکه‌های اسرائیلی

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده‌شدن صدای انفجار در این شهر اصفهان

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد