/این کتابی دیگرست از سرّ راز/
بزرگنمايي:
سپاهان نیوز - هرچند بحث کارآفرینی در کشور ما بحث نوینی است، اما خود دارای قدمتی قریب به دویستساله است. ریشه این کلمه فرانسوی است و در زبان فرانسه ابتدا به کسی اطلاق میشد که گروه موزیک یا دیگر فعالیتهای تفریحی و سرگرمکننده را سازماندهی میکرد. سپس در اوایل قرن شانزدهم میلادی این مفهوم برای کسانی بهکاربرده میشد که به ماموریتهای نظامی اعزام میشدند.
بهتدریج واژه کارآفرینی در قرن هفدهم کاربرد بیشتری پیدا کرد و فعالیتهای مهندسی، همچون امور ساختمانی و سنگرسازی را نیز شامل شد. با شروع قرن هیجدهم این اصطلاح برای فعالیتهای اقتصادی نیز به کار گرفته شد.
در ادامه کتاب کارآفرینی آورده شده است، در لغتنامهها، این واژه به شخص یا یک عمل اشاره دارد. واژه کارآفرین به صورتهای مختلفی مانند دو تعریف زیر آمده است:
شخصی که سازماندهی میکند، عملیات انجام میدهد و ریسک کسبوکار جدید را میپذیرد. شخصی که ریسک و مخاطره تأسیس یک کسبوکار جدید را بر عهده میگیرد؛ که این کسبوکار اغلب شامل یک محصول جدید یا خدمت جدید میشود. معمولاً اشاره ضمنی به خلاقیت، خرد و بصیرت، راهاندازی کسبوکار فردی یا توأم با مخاطره دارد.
این تعاریف، همه به ویژگیهایی از قبیل ریسکپذیری، خلاقیت و نوآوری، کارفرمای دیگران بودن و قادر به تولید سود (زیان) بودن، اشاره دارند.
با توجه به مشکلات فزاینده اشتغال و نقش کارآفرینی در اقتصاد ملی و خانوادگی و فردی، آشنایی با این مبحث بسیار ضروری است. تاکنون کتابهای زیادی نیز در این حوزه به رشته تحریر درآمدهاند. کتاب "کارآفرینی" تألیف خانم مرضیه خیرمند بهگونهای به رشته تحریر درآمده که خوانندگان با رشتههای تحصیلی متفاوت بتوانند از آن بهره برده و با اصول و مبانی کارآفرینی آشنا شوند. کتاب در هفت فصل تنظیم شده است.
فصل اول کتاب، بیانگر موضوع کارآفرینی است و شامل سه مبحث است. مبحث اول، با عنوان «اصول و مبانی کارآفرینی» به موضوعاتی چون تعاریف کارآفرینی، تعاریف کارآفرینی از دیدگاه محققان، اهمیت کارآفرینی و سایر مباحث مربوط به موضوع کارآفرینی میپردازد. مبحث دوم به تشریح فرآیند کارآفرینی میپردازد و مبحث سوم با نگاهی به سازمان دیدهبان جهانی کارآفرینی (GEM)، به تشریح اهداف، فعالیتها و خطمشیهای این سازمان میپردازد.
فصل دوم کتاب با عنوان «دیدگاهها و رویکردهای کارآفرینی»، به تشریح دیدگاههای محققان و مکاتب فکری در خصوص کارآفرینی میپردازد.
فصل سوم کتاب، با عنوان «خلقوخو و ویژگیهای کارآفرینان» به معرفی خصایص کارآفرینان پرداخته و ضمن بیان ویژگیهای کلی آنها و انواع رویکردهای تمایز کارآفرینان از سایر افراد؛ مدلهای کارآفرینی که مبتنی بر رویکرد ویژگیها و رویکرد رفتاری میباشند را معرفی مینماید.
فصل چهارم کتاب با عنوان «انواع کارآفرینی»؛ به نوع شناسی کارآفرینی و کارآفرینان در قالب کارآفرینی یا کارآفرینان مستقل، سازمانی، شرکتی، اجتماعی و بینالمللی اختصاص دارد و ویژگیهای هرکدام از انواع کارآفرینان و نیز مدلهایی که در این زمینه توسط محققان طراحیشدهاند را نیز موردبررسی قرار میدهد.
فصل پنجم با عنوان «کسبوکارهای خانوادگی» به مطالبی همچون مراحل توسعه کارآفرینی توسط خانواده، جو خانوادگی مناسب برای پرورش کارآفرینان، تحقیقات و مدلهای کسبوکارهای خانوادگی میپردازد.
فصل ششم کتاب با عنوان «کسبوکارهای کوچک و متوسط» به مزایای کسبوکارهای کوچک و متوسط، عوامل مؤثر درراه اندازی آنها، نحوه راهاندازی، اهمیت و نقش دولت در توسعه این کسبوکارها میپردازد.
و درنهایت، فصل هفتم با عنوان «کارآفرینی، رشد و توسعه اقتصادی» به مبحث نقش کارآفرینی و کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی و پیوندی که میان کارآفرینی و رشد اقتصادی وجود دارد، میپردازد و تفاوت کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه را از ابعاد مختلف موردبررسی قرار میدهد.
این کتاب در 308 صفحه قطع وزیری و با قیمت 14000 تومان توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان منتشر شده است.
-
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۹:۱۱:۱۶ AM
-
۶۲۷ بازديد
-
ایسنا
-
کارآفرینی
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/36432/