پیام سپاهان

آخرين مطالب

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان:

تولیدات کشاورزی‌ تحت مدیریت صحیح و درستی نیست علمی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: متأسفانه در خصوص کشاورزی در کلان، تولیدات کشاورزی‌مان تحت مدیریت صحیح و درستی نیست و به دفعات انباشتگی محصولات کشاورزی را مشاهده کرده‌ایم، به طوری که به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای کشاورز وجود ندارد.
مرتضی تیموری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی، اظهار کرد: الگوی مصرف کنونی‌مان عمدتاً از نوع غرقابی است و این الگو و روش بهره‌وری را بسیار پایین آورده است.
وی افزود: بنابراین استفاده از روش‌های نوین آبیاری و از جمله آبیاری تحت فشار و روش‌های مختلف آبیاری و در این زمینه یکپارچه ساز اراضی کشاورزی بسیار مهم است، به این معنا که بدون مقدمه یکپارچه سازی این کار تقریباً سخت و عملی شدن الگوی مصرف غیر ممکن است.
رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به موضوع سهمیه بندی دقیق و کارشناسی مصرف آب کشاورزی، ادامه داد: همان‌طور که برای مردم بحث سهمیه بندی و جیره‌بندی را مطرح می‌کنیم در کشاورزی با توجه به اینکه زاینده‌رود نیز قطع شده و شرق اصفهان آب ندارد در مکان‌هایی که دسترسی به آب دارند باید با یک هزینه واقعی تمام شده آب را در اختیارشان قرار دهیم تا قدر آب را بدانند و به میزان نیاز مصرف کنند.
تیموری خاطرنشان کرد: حتی برای این امر جیره بندی و سهمیه‌ای اعلام شود و از لحاظ کارشناسی اگر یک مساحت معینی از یک باغ و یا زمین زراعی مد نظر است به میزان خاصی آب در یک بازده زمانی 15 روزه (یک بار در روز) همان قدر آب در اختیار قرار دهند تا اینکه کشاورز مجبور شود با مراجعه به روش‌های نوین آبیاری و اعمال این روش‌ها آن میزان آب را مصرف کند و نه محصول و باغ دچار تنش و مشکلی شود و نه اینکه آب اضافه مصرف کند.
وی گفت: به صورت قطع مطمئنیم که در این صورت کشاورزان از اینکه روش‌های نوین را استفاده کنند استقبال می‌کنند. البته این امر بیشتر در یکپارچه سازی اراضی امکان‌پذیر است و متأسفانه در باغات کار بسیار سخت و با شرایط فرهنگی، مالکیت خصوصی متعدد و اینکه باغاتمان بسیار پر بازده هستند کمی مشکل است.
رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان اینکه در مزرعه‌های کشاورزی امکان بیشتری وجود دارد که آب را با قیمت واقعی‌تر در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: آب به میزان مورد نیاز از لحاظ کارشناسی و کشاورزی مدیریت شود تا کشاورز با این مدیریت کمک بزرگی به کاهش مصرف آب کند، ادامه داد: خوشبختانه جهاد دانشگاهی واحد صنعتی پروژه‌های متعددی را برای نیروگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، برای فولاد مبارکه و بخش‌های خصوصی متعددی در جهت طراحی آبیاری تحت فشار انجام داده است.
تیموری گفت: این آمادگی را اعلام می‌کنیم که حتی برای سایر دستگاه‌ها در صورتی که فضاهای دیگری به روش نوین آبیاری نیازمند مدیریت باشد را انجام می‌دهیم.
 وی ادامه داد: برای نمونه یک پروژه‌ای را برای اراضی آستان قدس رضوی در استان قزوین و زنجان پروپوزال دادیم که جدیدترین روش و بحث آبیاری در ایران آبیاری زیر سطحی است که موضوع را پیگیری می‌کنیم و طراحی و اجرا را در دستور کار داریم. در این روش مصرف آب از روش‌های متعارف نوین دیگر کمتر و اثر بخشی و بهره‌وری آن بیشتر است.
رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه متأسفانه کشاورز تا زمانی که آب با هزینه بسیار نازل در اختیار دارد و از طرفی آب به میزانی در اختیاردار که به روش سنتی غرقابی آبیاری کند استقبالش از روش‌های نوین آبیاری محدود است، اضافه کرد: اما اگر کشاورز مجبور شود به قیمت واقعی آب پرداخت کند قطعاً استقبال می‌کند و در حال حاضر بالا استقبال بالا نیست. البته در کشت و صنعت‌های بزرگ و اراضی بزرگ از این روش‌های نوین استقبال می‌شود و بیشتر نیز در دستگاه‌های اجرایی که فضای سبز بسیار زیادی دارند با توجه به اینکه با کاهش درآمدهای دولتی و رکود اقتصادی روبرو شده‌اند مجبور هستند که میزان آب مصرفی را بیشتر مدیریت کنند.
تیموری ادامه داد: متأسفانه استقبال در کشاورزها و بخش خصوصی چندان زیاد نبوده است. به نسبتی که وجود دارد و حجم زیادی از آبی که در کشاورزی هدر می‌دهیم استقبالی چندانی نبوده است.
 وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در خصوص کشاورزی در کلان، تولیدات کشاورزی‌مان تحت مدیریت صحیح و درستی نیست و ما به دفعات انباشتگی محصولات کشاورزی را مشاهده کرده‌ایم، افزود: به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای کشاورز وجود ندارد. برای نمونه در فصل بهار سال جاری میزان هنداونه ای که در بازار ایران وجود دارد و از جمله اصفهان قیمت آن و میزان آبی که برای تولید هندوانه مصرف می‌شود و محصول دیگری که به آب مجازی معروف است این میزان محصول و آب مصرفی اصلاً با هم توجیه پذیر نیستند.
رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه در کشاورزی بحث مدیریت تولید وجود دارد که مدیریت تولید باید توسط جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط انجام شود، گفت: به میزان مورد نیاز داخل و نیاز برای صادرات تولید کنیم و در حمایت از تولید داخلی در بحث کشاورزی به جای اینکه آب به صورت جیره‌بندی در اختیار قرار گیرد با مدیریت میزان تولید می‌توان از کالای داخلی حمایت کرد. به این معنا که همان‌طور که آب را با قیمت واقعی در اختیار قرار می‌دهیم کشاورز میوه‌اش هم با قیمت واقعی در اختیار قرار بدهد.
تیموری اضافه کرد: جهاد دانشگاهی از چند سال گذشته علاوه بر مباحث اقتصاد مقاومتی، توجه به تولیدات داخلی بدون اینکه نام‌گذاری مشخصی شود عملاً ورود یافته است و قطعاً در این زمینه در سالی که به نام حمایت از کالای تولید داخلی نام‌گذاری شده نقش مؤثر و مهمی را ایفا می‌کند.
کد خبرنگار:13025
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/37761/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهرستان‌های استان تهران 57شهید امدادگر تقدیم انقلاب کرده است

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

مدیرکل بنیاد مازندران از ثبت بیش از پنج هزار تاریخ شفاهی والدین شهدا خبرداد

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان

افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آغاز شد + فیلم

نخستین همایش هوش مصنوعی در برخوار برگزار شد

بیش‌ترین تخلفات صنوف کاشان چیست؟

اعتبار 200 میلیارد ریالی برای تملک صحرای پرتمان

بهبود لکنت زبان در مبتلایان به اختلال گفتاری با استفاده از ویدئو کلیپ

اعزام بیش از 7 هزار زائر حج از فرودگاه اصفهان

گریه ای افتاد در من بی امان

ساعت هوشمند هواوی واچ فیت 3 به بازار جهانی عرضه شد

بازی/ Mr Meat: Horror Escape Room؛ قهرمان خانه ترسناک شوید

اولین تیزر هوم‌لندر برای مورتال کامبت 1 منتشر شد

سامسونگ برای تولید انبوه تراشه 3 نانومتری اگزینوس خود آماده می‌شود

ادامه واکنش‌ها به افشای ماجرای روغن‌های فاسد؛ نشانه ای از بررسی های اختصاصی و معرفی متخلفین نیست، این نگران کننده است!

رمزگشایی از ماجرای قتل مرد گمشده تهرانی

احراز 50 پروند رزمندگان فاقد مدارک بالینی در استان البرز

امام جمعه اصفهان: حج، تمرین فشرده بندگی است

گسترش فرهنگ پژوهش در نمایشگاه هنر و خلاقیت دانش‌آموزان سما

محکومیت 10 میلیاردی متهم پرونده داروی قاچاق

وقوع تندبادهای لحظه‌ای و گردوخاک در اصفهان/ هوا 5 درجه سردتر می‌شود

تو را با غیر میبینم، صدایم درنمی‌آید

ماشین لباسشویی جدید شیائومی از یک گوشی پایین‌رده هم ارزان‌تر است!

وعده وزیر ارتباطات؛ افزایش تعداد سایتهای 5G

آیفون 17 اسلیم؛ شروعی برای خداحافظی با مدل‌های ارزان‌تر آیفون؟!

اختصاص 20 پلاک مسکونی به مشمولان قانون جوانی جمعیت در رضوانشهر

تجلیل از 10 معلم و مدیر نمونه ناحیه یک آموزش‌وپرورش اصفهان

دمای اصفهان تا 5 درجه کاهش می‌یابد

پیش بینی بارش ها و دمای هوا تا آخر خرداد

عیادت جمعی از اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر از ایثارگران بستری در بیمارستان ساسان

تشکل‌ها بازوی توانایی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند

جلسه وبیناری برنامه عملیاتی معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

«بزرگداشت مریم میرزاخانی» در اصفهان برگزار می‌شود

برگزاری همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی

کارگروه تأمین مسکن خبرنگاران استان اصفهان تشکیل شد

استفاده از فناوری‌های نوین در اصفهان برای تبدیل شیرابه‌ها به مواد و انرژی

واگذاری ملک در مزایده سراسری اموال تملیکی

تقدیر از قهرمان تاریخ‌ساز یخ‌نوردی جهان

اعتراف 30 سارق به 61 فقره سرقت در اصفهان

ابتکار شهرداری سمنان برای تقویت گردشگری جاده ابریشم ایران

برگزاری یادواره کارگران جان باخته حین خدمت برای اولین بار در استان اصفهان

«بزرگداشت مریم میرزاخانی» برگزار می‌شود

ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی پروازهای داخلی و خارجی

برگزاری یادواره کارگران جان باخته حین خدمت برای نخستین بار در استان اصفهان

اختصاص 20 پلاک مسکونی مشمولان قانون جوانی جمعیت در رضوانشهر

برپایی جشنی با حضور 400 دختر نوجوان اصفهانی

آیین تجلیل از معلمان نمونه استان اصفهان

داستانک/ دختر کتابفروش

عرضه جدیدترین کتاب محمود دولت‌آبادی در نمایشگاه