پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرویس بهداشتی استاندارد عاملی موثر در صنعت گردشگری فرهنگی

سرویس بهداشتی استاندارد عاملی موثر در صنعت گردشگری
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان- وجود سرویس های بهداشتی(توالت) استاندارد از شاخص های مهم و موثر در صنعت گردشگری دنیاست که در کشور ما مغفول مانده است.
به گزارش ایرنا، سرویس بهداشتی، توالت، مُستراح یا هر اسم دیگری که بر این مکان بگذاریم، طرح آن ناخواسته در فرهنگ اجتماعی ما جزو خط قرمزهاست.
این در حالیست که در دنیا توجه به این موضوع آنقدر جدی است که 19 نوامبر از سوی سازمان ملل متحد(UN)، "روز جهانی توالت" (World Toilet Day) نام گرفته و از سال 2013 بطور رسمی از طرف 122 کشور در جلسه شصت و هفتم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پذیرفته شده است.
از سال 2001 میلادی نیز سازمان بین المللی توالت(World Toilet Organization) با مرکزیت کشور سنگاپور تاسیس شد تا توسعه سرویس بهداشتی مُدرن را با تاکید بر اهمیت بهداشت جهانی در دستور کار خود قرار دهد.
با توجه به گستره فرهنگ گردشگران ملل مختلف و نیز رویکرد کشور ما به صنعت گردشگری، برای رونق این صنعت باید سرویس های بهداشتی دارای استانداردهای جهانی ساخته شود، سرویس هایی که مناسب استفاده گردشگران داخلی و خارجی، معلولان، سالمندان، کودکان و بانوان باشد.
هرچند کم و بیش، موضوع سرویس های بهداشتی بصورت جسته و گریخته در کشور و اصفهان(جهانشهری که اولویت اول آن توسعه و رونق گردشگری است) مطرح شده اما هنوز بطور شایسته به آن پرداخته نشده است.
در این میان، بانویی از شهر اصفهان، چند سالی است که با انجام تحقیقات گسترده در داخل و خارج در این زمینه و حتی راه اندازی انجمن موسوم به "توالت ایران"، بطور جدی به پیگیری این مبحث پرداخته است.
"فرشته بهجت"در گفتگو با خبرنگار ایرنا در باره اهمیت سرویس های بهداشتی اظهار داشت: توالت مانند جنگ، کمبود آب و غذای سالم، یکی از جدی‌ترین مشکلات عصر مُدرن به شمار می‌رود.
وی افزود: نیاز به سرویس بهداشتی یکی از نیازهای فیزیولوژیک روزمره بدن انسان است و امکان حذف یا به تاخیر‌انداختن آن وجود ندارد.
موسس انجمن توالت ایران اضافه کرد: رعایت نکردن نظافت و بهداشت در توالت‌های عمومی منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی در استفاده‌ کنندگان بخصوص بانوان می شود.
وی تاکید کرد: وجود سرویس بهداشتی مناسب جزو شاخصه‌های رفاه اجتماعی است همچنان که این مکانِ پنهان، نمایانترین نقطه‌ای است که حتی قضاوت در باره‌ تمدن یک کشور از آنجا آغاز می‌شود.
بهجت بیان کرد: توالت‌های عمومی ایران نیاز به سرمایه‌گذاری عمده در سه بخش «طراحی صحیح»،«نگهداری» و «آموزش کاربران» دارد.
وی افزود: وجود توالت‌های مُدرن و استاندارد منطبق با رضایت گردشگران ایرانی و غیر ایرانی، مالاً سهم عمده ای در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه دارد.
بهجت گفت: بر اساس سرشماری سال 1390 نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار نفر در ایران دچار معلولیت هستند و سرویس‌های بهداشتی ساخته شده در گذشته و حتی توالت‌های ساخته جدید نیز برای این افراد، استاندارد و مناسب نیست.
وی ویژگی های کمی و کیفی سرویس های بهداشتی استاندارد را برشمرد و افزود: حداکثر فاصله استاندارد 500 متری بین هر سرویس(بویژه مکان‌های گردشگری شهرها)، دسترسی مناسب در هر 25 کیلومتر برای بیرون از شهرها، نورگیری طبیعی، شیرآلات هوشمند، تهویه مناسب، طرح معماری ساختمان، طراحی فضاهای داخلی و استفاده آسان برای معلولان، سالمندان و کودکان و بانوان از جمله این ویژگی هاست.
بهجت اضافه کرد: طبق استاندارد جهانی باید به ازای هر یکهزار و 100 مرد یک چشمه‌ دستشویی و بدلیل نیاز بیشتر بانوان، به ازای هر 550 نفر زن یک چشمه دستشویی وجود داشته باشد.
وی اذعان کرد: وضعیت کمی و کیفی توالت‌ها در کشور ما نه تنها به کابوس بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی تبدل شده بلکه مشکلات فراوانی برای شهروندان و مسافران داخلی نیز ایجاد کرده است.
بهجت گفت: با توجه به اینکه هر انسان بطور متوسط سه سال از عمر خود را در این مکان ها بسر می‌برد و نیز با عنایت به تاکید دین اسلام بر نظافت (اینکه طهارت‌ شرط صحت بعضی از عبادات است)، خواه ناخواه توجه به ملاحظات بهداشتی این اماکن بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: همچنین نبود سرویس‌های بهداشتی متعدد و توزیع نشدن مناسب آنها در مناطق روستایی و شهری(خاصه با توجه به تجمع جمعیتی در آن)، میزان آلایندگی خاک و محیط زیست را افزایش می‌دهد و حتی این کمبودها ممکن است سبب رفع حاجت افراد نیازمند به سرویس بهداشتی در محیط های عمومی و فضای سبز شود.
بهجت یادآور شد: یکی از اهداف توسعه پایدار(مُدون در سال 2015)، حصول اطمینان از دسترسی همه افراد به سرویس های بهداشتی در همه جا تا سال 2030 است.
وی گفت: شکستن تابوی(تحریم فرهنگی یا اجتماعی یک عمل یا یک کلمه بطور رسمی) توالت و بحث ‌در باره این موضوع مهم، ضرورتی انکارناپذیر است که تاکنون به فراموشی سپرده شده است.
اصولاً در فرهنگ اجتماعی ما بحث در باره موضوع توالت، بطور ناخوادگاه با بعضی معذورات محاوره ای نه تنها در سطح افکار عمومی بلکه حتی در نزد برخی مسئولان روبروست در حالی که صرفنظر از نقش اقتضایی این مکان در روند زندگی فردی و اجتمای، بی توجهی به این موضوع، عوارض بهداشتی معتنابهی در پی دارد.
به گزارش ایرنا، پس از پیگیری بسیار خبرنگار ایرنا از معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، رئیس اداره خدمات شهری این نهاد در مصاحبه ای "غیرمستقیم" اعلام کرد: تعداد سرویس‌های بهداشتی موجود در شهر اصفهان 224 چشمه است و این اماکن در همه مناطق شهرداری بنا شده و بیشترین تعداد آنها نیز در مناطق 1، 3 و 9 است.
بر اساس آمار اعلام شده، هم اکنون شهر اصفهان دارای بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت است.
" غلامرضا ساکتی" افزود: در حال حاضر به سرویس های بهداشتی این شهر می توان نمره 14 داد(بدون اشاره به سقف میزان نمره) که تا نقطه ایده ال فاصله دارد.
وی اضافه کرد: نظافت و نگهداری سرویس های بهداشتی شهر تحت نظارت یک پیمانکار از شرکت های وابسته به شهرداری اصفهان است.
وی گفت: سال گذشته برای رفع نواقص و بهبود وضعیت نظافت سرویس‌های بهداشتی موجود در شهر، ممیزی انجام شد.
ساکتی، یکی از بزرگترین محدودیت‌های توسعه سرویس‌های بهداشتی را مشکل تملک زمین برای احداث سرویس‌ بهداشتی اعلام کرد و افزود: برای رفع این مشکل در سالجاری تاسیس 40 سرویس پرتابل(برای نصب در معابر کم عرض شهر اصفهان) پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به نظرسنجی انجام شده در ایام نوروز امسال افزود: بیش از 90 درصد از مصاحبه شوندگان از وضعیت موجود سرویس های بهداشتی رضایت داشتند.
بر اساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، پنج میلیون و 966 هزار و 28 گردشگر در تعطیلات نوروز امسال(آمار دبیرخانه ستاد خدمات سفر این استان در بازه زمانی 27 اسفند پارسال تا 13 فروردین امسال) از جاذبه های تاریخی و گردشگری استان و از این تعداد یک میلیون و 870 هزار و 296 گردشگر از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر اصفهان دیدن کرده اند.
"فریدون الله یاری" اضافه کرد: در مدت یاد شده 13 میلیون و 475 هزار و 710 تردد در جاده های استان ثبت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، اسفند سال گذشته در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر استان گفته بود: بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از مسافرانی که در ایام نوروز 96 به اصفهان سفر کردند، بیشترین نکات منفی مطرح شده از سوی آنها در باره کمبود پارکینگ و جای پارک و سرویس بهداشتی بوده است.
فریدون الله یاری افزود: بر اساس نتایج این نظرسنجی، وضعیت سرویس های بهداشتی 26 درصد بد، 24 درصد خیلی بد، 28 درصد متوسط، 11 درصد خوب و 11 درصد خیلی خوب ارزیابی شده است.
الله یاری اضافه کرد: در باره وضعیت سرویس های بهداشتی بین راهی نیز 31 درصد از مسافران، وضعیت را خیلی بد، 39 درصد بد، 12 درصد متوسط، 8 درصد خیلی خوب و 10 درصد خوب اعلام کرده اند.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده(بیش از 2 هزار اثر تاریخی به ثبت رسیده مربوط شهر اصفهان) همواره کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
مسئولان، گردشگران و شهروندان اصفهان همواره اقتصاد گردشگری را برای این خطه از کشور دارای اولویت دانسته و خواستار افزایش و بهینه سازی ظرفیت های این صنعت و استحکام زیرساخت های آن بوده و هستند.
6027/ 7153

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/38098/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن

آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت

فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم

قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

آژیر قرمز در اصفهان؛ ترک های اصفهان، به میراث هم رسید

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی