پیام سپاهان

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان:

مشکلات حوضه آبریز زاینده رود باید در سطح ملی حل شود سیاسی

مشکلات حوضه آبریز زاینده رود باید در سطح ملی حل شود
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مشکلات زاینده رود باید در سطح کلان مرتفع شود که با الگو گرفتن از ستاد نجات دریاچه ارومیه بدنبال تحقق این هدف بودیم.

به گزارش خبرگزاری مهر ، حمیدرضا قلمکاری در نشست نقد و بررسی توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار که به همت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی و با حضور نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: مشکلات زاینده رود باید در سطح کلان مدیریتی مرتفع شود و ما از آغاز دوره هشتم اتاق بازرگانی با الگو گرفتن از ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه به دنبال تحقق این هدف بودیم.
وی با بیان اینکه پیگیری مصوبات 9 ماده ای، درگیرکردن نهادهای مختلف و تشکیل ستاد ملی نجات زاینده رود سه اولویت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در مساله آب بوده است، افزود: خوشبختانه در این سه محور، تلاش‌های زیادی توسط اعضای این کمیسیون انجام شده است که از مهمترین نتایج آن می توان به دستور معاون اول رئیس جمهور به وزرای کشاورزی، نیرو و کشور جهت ایجاد کارگروه نجات زاینده رود اشاره کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه مطابق با قانون، اتاق های بازرگانی تنها نقش مشاور را برای قوای سه گانه ایفا می‌کند، بیان داشت: با این وجود کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی توانست در مساله آب و تشکیل ستاد منطقه‌ای نجات زاینده‌رود فعالیت‌هایی پر رنگ و کنش‌گری قابل قبولی را داشته باشد.
وی نقد برنامه ششم توسعه در حوزه کشاورزی را از دیگر اقدامات مهم کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان برشمرد و ابراز داشت: توقف برخی بندهای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار که در سند ششم توسعه گنجانده شده بود و جلوگیری از اجرای آن در برخی استان‌ها از جمله نتایج این اقدام است که توسط اساتید برجسته دانشگاهی، متخصصان و فعالان اقتصادی و محیط زیستی عضو این کمیسیون انجام شد.
قلمکاری برگزاری همایش ملی نقد توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار و حضور دانشمندان و متخصصین حوزه آب این کمیسیون به عنوان مشاور در کارگروه های مجلس شورای اسلامی را، دو خواسته کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح تبعات جبران ناپذیری را برای کشور به دنبال خواهد داشت و لازم است تا نمایندگان در این خصوص توجه بیشتری را داشته باشند.
کارگروه بررسی برداشت های غیرقانونی و نتیجه کشت باغات در ارتفاعات بالادست تشکیل می‌شود
حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی و اصلاح سند ششم توسعه را دو راه جلوگیری از اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار دانست و تصریح کرد: بر اساس قانون برای اصلاح سند توسعه لازم است تا دو سوم نمایندگان مجلس به اصلاح آن رای دهند و به همین خاطر لازم است تا اطلاعات علمی در خصوص تبعات این طرح در اختیار نمایندگان سایر استان های کشور نیز قرار بگیرد.
وی از آمادگی نمایندگان اصفهان برای توجیه سایر نمایندگان مجلس در خصوص طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار خبر داد و اضافه کرد: این مساله از طریق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز قابل بررسی و پیگیری است و ما آن را دنبال می کنیم.
لارگانی با اشاره به جلساتی که در وزارت کشور پیرامون مساله اعتراضات کشاورزان اصفهان برگزار شده بود افزود: در این جلسات پیشنهاد تشکیل کارگروهی بی طرف (به غیر از متخصصان استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری ) جهت تحقیق و تفحص در خصوص برداشت های بالادست از سوی اینجانب ارائه شد تا مشخص کنند انتقال آب به ارتفاعت و احداث باغ در این مناطق از منظر صرفه اقتصادی چگونه است که خوشبختانه این کارگروه درحال شکل گیری است.
وی طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار را شبیه به وسعه باغات در ارتقاعات بالادست دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بحث باران زایی، سد تونل سوم کوهرنگ و انتقال آب دریا به فلات مرکزی از جمله مواردی است که در راستای افزایش منابع آبی دنبال می شود.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص برداشت های بالادست حوضه آبریز زاینده رود اضافه کرد: اعتراضات و تجمعات کشاورزان اصفهانی به خاطر دفاع از یک حق قانونی است اما این اقدام با اقدامات مقابله ای نیروی انتظامی مواجه می شود؛ حال آنکه برداشت های غیرقانونی در بالادست رودخانه زاینده رود بدون هیچگونه مانعی درحال انجام است.
طرح توسعه باغات دیم در ارضی شیب دار شیوه‌نامه واگذاری اراضی ملی است
نائب مسئول کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار را طرحی فوق العاده ویرانگر برای محیط زیست و حوضه های آبریز کشور توصیف و ادامه داد: این طرح، راه را برای دست اندازی سودجویان به اراضی ملی و بارگذاری های جدید آبی هموار می کند.
وی افزود: طرح توسعه باغات دیم در 500 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور که متاسفانه در سند ششم توسعه نیز آمده است، در واقع شیوه نامه قانونی است که چگونگی واگذاری اراضی و مراتع ملی به سودجویان را با شعار توسعه باغ نشان می‌دهد و اجرای آن مساوی با راه انداختن موجی از زمین خواری در کشور است.
لطفعلی ضیائی ادعای مجریان این طرح مبنی بر جلوگیری از تبخیر بارش و تولید آب از این طریق را رد کرد و اظهار داشت: اساس این طرح بر جمع آوری روان آب هایی است که در حال حاضر سفره های آب زیرزمینی، آب ذخیره شده پشت سدها و یا تالاب های کشور را تقویت می‌کند و گذشته از این موضوع بندهایی در این طرح وجود دارد که به مجریان طرح این اجازه را می دهد که درصورت کمبود روان آب ها از منابع آبی دیگر نیز استفاده کنند.
وی حذف این طرح از سند ششم توسعه را خواستار شد و اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش های کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان چند بند از این طرح متوقف و از اجرای کلیت طرح نیز در برخی استان ها جلوگیری شده اما هنوز معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به دنبال اجرای تمام کمال آن است.
با اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار دیگر آبی برای خوردن وجود نخواهد داشت
مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به این که آمارهای سال گذشته کشور 11 درصد کاهش بارش و 44 درصد کاهش روان آب ها را در کشور نشان می دهد، گفت: کاهش 44 درصدی روان آب ها بیانگر آن است که ما در بالادست حوضه های آبریز کشور توسعه کشت داشته ایم و بدون شک اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار نیز می توانند این آمار را افزایش دهد.
وی کاهش آب ورودی به سدها و به تبع آن کاهش میزان آب شرب را از دیگر معایب اجرای این طرح دانست و ادامه داد: در حالی که مردم فلات مرکزی به خصوص اصفهان در تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند، بر اساس این طرح باید 30 هزار هکتار باغ در اراضی بالادست حوضه آبریز زاینده رود ایجاد شود که این مساله یعنی باید منتظر شرایط وحشتناک تر از شرایط امروزی در مساله تامین آب باشیم.
یوسفی با اشاره به مکاتبات و جلسات انجام شده بین کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با موضوع نقد طرح توسعه باغات در ارضی شیب‌دار اظهار داشت: در حال حاضر پیگیری های انجام شده تنها منجر به توقف چند بند و جلوگیری از اجرای این طرح در چند استان شده است ولی باید دانست که این طرح منحصر به اصفهان نیست و تمام حوضه های آبریز کشور را تهدید می کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/39301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

رقابت بیش از 64 هزار اصفهانی در مارتن کنکور 1403

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

مهار 80 درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم

استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان