پیام سپاهان

آخرين مطالب

دولت روحاني و 7 ميدان مين گفتگو

دولت روحاني و 7 ميدان مين
  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
سپاهان نيوز- سيد عبدالحسين ساسان روز در تحليلي، مهمترين چالش ها و معضل هاي دولت يازده دهم را به هفت ميدان مين و يا هفت بمب کنار جاده اي تشبيه کرد و افزود : دولت روحاني در شرايطي بسيار سخت دولت فعاليت خود را آغاز کرد.
*مشکلات هسته اي، اولين ميدان مين*
وي گفت: اولين ميدان مين و چالش دولت يازدهم ، مشکلات هسته اي و تحريم هاي ناشي از آن بر ضد ايران بود که اين تهديد با درايت رئيس جمهوري و تلاش هيات مذاکره کننده و شخص محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کمرنگ و با امضاي سند برجام از ميان برداشته شد.
اين تحليلگر سياسي و اقتصادي اضافه کرد: بنا بر نظر بسياري از متخصصان حوزه ارتباطات بين الملل و علوم سياسي، زدودن قطعي چنين تحريم هايي توسط يک کشور، بعد از جنگ جهاني دوم بي نظير بوده است.
*شاخص فلاکت، دومين ميدان مين*
ساسان، درباره دومين ميدان مين گفت: شاخص فلاکت اقتصادي (نرخ بيکاري به علاوه نرخ تورم) از ابتداي فعاليت اين دولت در حد بالايي قرار داشت که روحاني توانست تورم را در حد معقولي کنترل کند، اما نرخ بيکاري هنوز پايين نيامده است و اين مشکل از ابتدا با دولت همراه بود.
وي در بيان نظرات خود افزود: دولت براي حل اين مشکل تلاش کرد اما بطور جامع نتوانسته کاري از پيش ببرد، اگرچه بايد بپذيريم که بيکاري حاصل چندين سال فعاليت نامناسب در دوران گذشته است.
*تحريم هاي ناعادلانه، سومين ميدان مين*
ساسان خاطرنشان کرد: ميدان مين يا بمب کنار جاده اي سوم را مي توان تحريم هاي کلي ناعادلانه و يک جانبه کنگره آمريکا و کاخ سفيد بر ضد ايران ناميد که اين تحريم ها ارتباط مستقيم با مقوله انرژي هسته اي نداشت، اما تا حدودي مي توان گفت که نظام و دولت ما اين تحريم ها را خيلي جدي ارزيابي نمي کرد.
وي افزود: اين تحريم ها بطور کلي باعث شد که رابطه اقتصادي ما با ديگر کشورها با تنگناهايي روبه رو شود و مبادلات تجاري با ساير ملل ضمن کاهش، پر هزينه تر نيز شود که اين سد با تقويت جايگاه جهاني و ارتقاي همکاري هاي بين المللي جمهوري اسلامي، شکسته شد.
* رشد منفي اقتصادي، چهارمين ميدان مين*
ساسان اضافه کرد: چهارمين ميدان مين که در آغاز بکار دولت تدبير و اميد وجود داشت، نرخ رشد اقتصادي منفي 6.8 درصد بود که دولت توانست اين ميزان را در سال نخست فعاليت به منفي يک درصد و در سال دوم به مثبت يک تبديل کند و در سومين سال فعاليت به بالاي مثبت 5 درصد افزايش دهد.
به گفته وي در آغاز فعاليت دولت يازدهم، کشور گرفتار رشد منفي اقتصادي و شرايط ناگوار بود که دولت روحاني توانست اين شرايط را تغيير دهد و به رشد اقتصادي مثبت و اميدبخش تبديل کند.
*چالشهاي زيست محيطي، پنجمين ميدان مين*
ساسان، با بيان اينکه مشکلات زيست محيطي و انواع آلودگي هاي هوا و صوتي دامنگير کشورمان است، تصريح کرد: اين موضوع را مي توان پنجمين معضل پيش روي دولت دانست لذا بايد بپذيريم که با وجود فعاليت هاي مثبت دولت حسن روحاني در اين ارتباط و پيشرفت در آن، حل مشکلات زيست محيطي به زمان طولاني نياز دارد.
وي همچنين با اشاره به مباحث فرهنگي کشور خاطرنشان کرد: پرکارترين و پرزمان ترين فعاليت ها به مقوله فرهنگ و ارتقاي فرهنگي برمي گردد، فرهنگ ريشه هاي پنهان و آشکار چندين هزار ساله دارد و تحولات فرهنگي حتي با تلاش دولت، نيازمند زمان بسيار بيشتري است.
اين تحليلگر خاطرنشان کرد: وقتي به اندازه کافي مشاغل آبرومند و پر درآمد وجود نداشته باشد، بسياري از افراد نالايق از فرهنگ و نهادهاي مرتبط با اين حوزه ارتزاق و روز به روز شرايط فرهنگي جامعه را نابسامان تر مي کنند، پس بايد بازهم همچون گذشته براي حل اين مقوله انديشيد و تلاش کرد.
*ساختارهاي نامناسب شهري، ششمين ميدان مين*
ساسان، ساختارهاي شهري نامناسب و ناقص را از ديگر مشکلات پيش روي دولت و در مجموع پنجمين ميدان مين برشمرد.
او در تشريح اين ميدان مين افزود: وقتي دولت يازدهم امور را در دست گرفت، شهرها به کانون هاي وقوع معضلات همچون ترافيک، آلودگي و فساد تبديل شده بود و انواع نابساماني ها به چشم مي خورد که بايد اين را نيز قبول کنيم که راهبرد ما براي برون رفت و حل اين موضوع مشخص و جامع نيست، حتي مباحث تئوري آن را نيز هنوز آغاز نکرده ايم.
*بحران آب، بزرگترين و هفتمين ميدان مين*
اين کارشناس اقتصادي، هفتمين بمب کنار جاده اي را بحران آب در خاورميانه بطور عام و بطور خاص در ايران برشمرد و افزود: اگرچه بخشي از خشکسالي حاصل کاهش بارش ها بوده، اما نمي توان اشتباهات کلان مديريتي در حوزه آب را ناديده گرفت، اين سوء مديريت در تمام دولت ها، پس از جنگ وجود داشته است و اين موضوع همچنان در برابر دولت قرار دارد.
به گزارش ايرنا؛ شرايط خاص اقليمي کشور در کنار کم توجهي در حوزه برنامه ريزي براي رعايت الگوي مصرف آب در بخش هاي مختلف بخصوص کشاورزي در طول سال هاي گذشته، ايران را با تنش آبي و بحران خشکسالي مواجه کرده است، بحراني که مقابله نکردن جدي با آن حداکثر تا سه دهه ديگر بطور کامل کشور را در بر خواهد گرفت.
بـر اسـاس گزارش موسسه تحقيقات فني و مهندسي کشاورزي از موسسـه بيـن المللـي مديريـت آب (IWMI)، کشور ايـران بـراي حفـظ وضـع فعلـي خـود تـا سـال 2025 بايـد بتوانـد 112 درصد بـه منابـع آب قابـل اسـتحصال خـود اضافه کند، که البته اين امر بـا توجه به پتانسـيل ها و نيازهـاي روزافـزون بخش هـاي کشـاورزي، شـرب، صنعـت و حفاظت از سـاير منابع زيسـتي بسـيار مشـکل اسـت.
ساسان، با جمع بندي گفته هاي خود، مهمترين راهکار براي برون رفت از مشکلات کنوني و گذر از ميدان هاي مين را بهره گيري از خرد جمعي بويژه بهره گيري از نخبگان و در صدر آنان کارآفرينان درنظام تصميم سازي و تصميم گيري کشور عنوان کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/4116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!