پیام سپاهان

آخرين مطالب

فصل تاريخي مشارکت زنان در امور فرا رسيده است گفتگو

فصل تاريخي مشارکت زنان در امور فرا رسيده است
  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
سپاهان نيوز- اين دوره تعداد بانواني که کرسي‌هاي مجلس را به خود اختصاص دادند اميدوار کننده بود اما بيش از کميت، کيفيت حضور مهم است که برخواسته از انديشه و دغدغه اين زنان در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و... مي‌باشد که مي‌تواند جايگاه زنان از سوي نمايندگان زن مجلس را بازسازي کند.
 
ناهيد تاج الدين که از ليست اميد اصفهان همراه با زنان همفکر خود از شهرهاي ديگر پا به عرصه نمايندگي گذاشته است سال اول نمايندگي خود در مجلس شوراي اسلامي را تجربه مي‌کند او که بر حمايت اصولي از زنان سرپرست خانوار تاکيد دارد معتقد است که براي حل مشکلات بانوان، خودِ بانوان بايد وارد صحنه شوند و مطالباتشان را پيگيري کنند.
 
تاج الدين که نگاهش به حوزه مسائل مختلف نه يک نگاه جنسيتي که نگاهي شايسته سالارانه است مي‌پرسد آيا حق اصفهان نيست که يک مدير کل زن توانمند داشته باشد؟ آيا ما حتي يک خانم شايسته در کل استان اصفهان نداريم؟
 
نايب رييس فراکسيون بانوان مجلس دهم و عضو هيئت رييسه کميسيون اجتماعي مجلس در توضيح چرايي انتخاب اين کميسيون با وجود انتخابهاي فراواني که در آغاز فعاليت تقنينيش پيش روي او قرار داشته اظهار کرد: با توجه به تخصصي که در حوزه مباحث باليني و بهداشت داشتم در ابتدا تصميم به عضويت در کميسيون بهداشت و درمان مجلس گرفتم حتي در فراکسيون زنان مجلس دهم هم قرار شد اعضا در ساير کميسيون‌هاي تخصصي توزيع نقش نمايند، اما در نهايت بنا به دلايلي عضويت در کميسيون اجتماعي را پذيرفتم تا از اين طريق مسيري براي حل معضلات اجتماعي حوزه انتخابيه خود مهيا کنم .
 
وي افزود: از طرفي با رويکردي آينده پژوه معتقدم مرکز ثقل معضلات آينده بر مسائل اجتماعي استوار است و در کنار تحول نظام سلامت نياز فوري داريم  تحول نظام اجتماعي و نوعي بازآفريني اجتماعي را نيز در دستور کار قرار دهيم .
 
تاج الدين با تاکيد بر اينکه معضلات اجتماعي در اصفهانِ ما حتي با وجود ساختار سنتي حاکم غليظ‌تر از ساير نقاط نيز است، اضافه کرد: اين معضلات البته به لحاظ کمي اندک نيست، اما من نه فقط به واسطه نوع جنسيت خود بلکه به دليل حساسيت بيش از پيش مشکلات اجتماعي در حوزه زنان و همچنين عمق تخريب و تأثير اين معضلات بر جامعه بيشترين تمرکز خود را به رفع مشکلات در اين بخش معطوف ساخته‌ام چرا که زنان شالوده  نظام تربيتي و خانواده هستند و آسيب‌هاي آنان کل جامعه را تحت الشعاع قرار مي‌دهد .
 
نگاهم به مسائل نه جنسيتي که شايسته سالارانه است
 
نماينده اصفهان با اظهار اميدواري نسبت به استفاده از ظرفيت‌هاي فراکسيون بانوان مجلس دهم در مسير حل مشکلات اجتماعي موجود، خاطرنشان کرد: مشکلات اندک نيست و نمي‌شود انتظار وقوع معجزه و حل يک باره همه آنها را داشت، اما اميد ما براي ورود منطقي به اين چالش‌ها استفاده از توان متخصصان امر در همه حوزه‌هاي اجتماعي است. ما تلاش مي‌کنيم تسهيلات و خدمات ممکن و مناسب را به منظور توانمندسازي هر چه بيشتر زنان سرپرست خانوار در اختيار آنها قرار دهيم و معضلات پيش روي آنها را تعديل کنيم.
 
وي با تاکيد بر اينکه قرار نيست با نگاهي جنسيتي به مسائل نگاه کند، ادامه داد: به هر حال تقدير اين گونه رقم خورده است که به عنوان يک خانم در جايگاه نمايندگي شهر و استان اصفهان قرار گيرم و از اين بابت خوشحال نيز هستم؛ نگاهم به حوزه مسائل مختلف البته نه يک نگاه جنسيتي که نگاهي شايسته سالارانه است؛ انصافاً شهر و استان ما از وجود زنان توانمند و شايسته‌اي بهره مي‌برد که هر يک مي‌توانند اثرگذارتر در عرصه‌هاي مختلف ظاهر شوند و براي حل مشکلات مختلف چاره انديشي کنند.
 
وي ادامه داد: زنان ما از مشروطه تاکنون براي احقاق حقوق خود و يافتن جايگاه واقعي خويش همواره تلاش کرده‌اند و متاسفانه به نتيجه مطلوب نيز نرسيده‌اند،  همانگونه که در ايام انتخابات هم گفتم فصل تاريخي مشارکت زنان در امور فرا رسيده و بايد از ظرفيت‌هاي بسيار اين نيمه از  جامعه نيز استفاده کنيم.
 
زنان تنها گوشه کوچکي از مجلس را تشکيل مي‌دهند
 
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه جايگاه‌هاي زنان نسبت به گذشته بهبود يافته است، اما ايده آل نيست، خاطرنشان کرد: هنوز راه بسياري باقي است؛ من براي بهبود شرايط زنان کشورم تلاش مي‌کنم چرا که اميد خانم‌هاي ما به ما است؛ در ماه‌هاي پس از انتخابات هفتم اسفند هر کجا که مي‌رويم اين سخن را مي‌شنويم که تعداد خانم‌هاي مجلس اين بار خيلي بيشتر است؛ اين موضوع بيش از واقعيت موجود نشان داده مي‌شود در صورتي که همين تعداد خانم تنها گوشه کوچکي از مجلس را به خود اختصاص داده‌اند و شايد حتي نتوانند آن گونه که مطلوب و ميل خود و جامعه است در حوزه زنان فعال و کوشا از پتانسيل‌هاي خود استفاده کنند.
 
بسياري از نمايندگان مرد تعامل خوبي با فراکسيون زنان دارند  
 
تاج الدين به وجود نمايندگان مرد در مجلس که با نگاه باز به مباحث حوزه زنان مي‌نگرند و حامي طرح‌هاي زنان مجلس هستند اشاره و تصريح کرد: آقاياني هم هستند که با ديدي باز و به دور از تنگ نظري به مسائل حوزه زنان نگاه مي‌کنند و با فراکسيون بانوان مجلس کمال همراهي و هم فکري را نيز دارند و ما نيز در موقعيت‌هاي مختلف از اين آقايان خواهش مي‌کنيم که موضوعات مرتبط با زنان را تا رسيدن به نتيجه پيگيري کنند.
 
براي رفع مشکلات زنان، زنان وارد صحنه شوند
 
وي درباره راهکارهاي خود براي ساماندهي مشکلات حوزه زنان اظهار کرد: به هر حال ما خانم‌ها بايد از يک نقطه‌اي تلاش خود را آغاز کنيم. اين که مادام دست روي دست بگذاريم و به پيشنهاد دادن بسنده کنيم مشکلي از مشکلات جامعه زنان ما کم نمي‌کند. جامعه ايران از تعداد زنان راه يافته به مجلس دهم و حوزه‌هاي فعاليت هر يک آگاه است و ناگفته پيدا است که هر بانوي نماينده‌اي که دغدغه کمک و فعاليت در حوزه زنان را داشته باشد نه تنها در اين بخش فعال ظاهر شده و به برقراري لينک‌هاي مؤثر با ساير نهادها، گروه‌ها و دستگاه‌ها اقدام مي‌کند بلکه از پيشنهادات کارآ و اثر بخش صاحب نظران نيز به عنوان چراغ راهي مطمئن استفاده خواهد کرد.
 
نايب رييس فراکسيون بانوان مجلس دهم اضافه کرد: در بخش معضلات و مشکلات بخش بانوان تلاش ما برقراري تعامل مناسب با معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري و نهادهاي مرتبط بوده است. تعداد زنان صاحب انديشه و قدرت در مجلس و جامعه اندک است و ما براي پيشبرد امور ناچار به ايستادن در کنار يکديگر هستيم.
 
آيا يک خانم شايسته در کل استان اصفهان نداريم؟!
 
عضو کميسيون اجتماعي مجلس دهم با انتقاد از عدم حضور زنان در پست‌هاي تصميم ساز در استان اصفهان تصريح کرد: 50 درصد جمعيت جامعه ما را زنان تشکيل مي‌دهند، اما به تعداد انگشتان يک دست نيز زنان کرسي‌هاي تصميم ساز و تصميم‌گير شهر و استان اصفهان را در اختيار ندارند. ما زنان اصفهاني بوديم که شيرمردان لايق، مدير و مديري را نه فقط براي اصفهان بلکه کشور متولد و تربيت کرديم.
 
تاج الدين در پاسخ به اين پرسش  که"برنامه شما براي ورود زنان به عرصه‌هاي تصميم ساز استان چيست؟" گفت: به عنوان نايب رييس فراکسيون بانوان مجلس دهم جلسات همفکري متعددي را با وزراي کابينه تدبير و اميد تشکيل داده و از آنها براي حضور پوياتر زنان در پست‌هاي مديريتي کمک خواسته‌ام. آيا حق اصفهان نيست که يک مدير کل زن توانمند داشته باشد؟ آيا ما حتي يک خانم شايسته در کل استان اصفهان نداريم؟ 
 
نماينده مردم اصفهان در مجلس افزود: اگر واقعاً بانوي توانمندي  وجود ندارد که هيچ مشکلي نيست! اما اين خواهش از وزرا شده که اگر پس از جست و جوهاي دقيق گزينه‌هاي مطلوب با توان مديريتي بالا به آنها معرفي شد در پست‌هاي مختلف از آنها استفاده شود.
 
زنان با حفظ ارزش‌ها مي‌توانند از تمامي حقوق شهروندي خود بهره‌مند شوند 
 
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي درباره محدوديت دوچرخه سواري بانوان در اصفهان با وجود آزادي اختيار انجام اين ورزش در ساير استان‌ها تنها راه حل ممکن براي رفع اين چالش را  مشار کت زنان در بستر سازي فرهنگي مورد نياز دانست و تصريح کرد: در مدت اخير بانوان دوچرخه سواري را به چشم ديده‌ام که با حفظ پوشش اسلامي و بدون هيچ گونه ايرادي در سطح شهر دوچرخه سواري مي‌کنند.  اگر ما خانم‌ها خودمان ثابت کنيم که زنان نيز مي‌توانند با رعايت موازين  شرعي و عرفي  به ورزش‌هايي چون دوچرخه‌سواري بپردازند شايد بشود به پذيرش اين فرهنگ در جامعه اميدوار بود.
 
وي ادامه داد: از جمله طرح‌هاي در دست اجرا براي رفع اين چالش مي‌توان به تأسيس و راه اندازي يک پارک ويژه مجهز به پيست دوچرخه سواري براي بانوان با همکاري شهرداري  اشاره کرد، اما فراهم سازي شرايط در بستر جامعه تنها نيازمند فرهنگ سازي لازم آن هم به دست خود بانوان است. توسعه فرهنگ دوچرخه سواري در جامعه نه تنها به تقويت سلامت جسمي افراد بلکه به کاهش آلودگي هوا نيز کمک خواهد کرد.
 
قرار نيست معجزه‌اي اتفاق بيفتد
 
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: بيشترين تاکيد امروز ما تعديل مشکلات پيش روي زنان سرپرست خانوار است. اين قشر به شدت نيازمند ساماندهي شرايط هستند.
 
تاج الدين به آمارهاي تکان دهنده مدير کل بهزيستي استان اصفهان درباره وضعيت زنان سرپرست خانوار اشاره و اظهار کرد: مدير کل بهزيستي استان اصفهان در جلسه مشترک اخير خود با نمايندگان اصفهان آمارهاي تکان دهنده‌اي را از وضعيت زنان سرپرست خانوار استان اصفهان عنوان کرد، به عنوان مثال گفته شد که اگر در گذشته زنان مسن يا بدون فرزند بخش عمده اين زنان را در استان اصفهان تشکيل مي‌دادند، اما اخيراً و به تدريج سن زنان آسيب پذير اجتماعي تا مرز 20 سال کاهش يافته و اين زنان عمدتاً صاحب يک يا دو فرزند نيز هستند.
 
تاج الدين ادامه داد: نگاه ما به زنان سرپرست خانوار توانمندسازي آنها در همه ابعاد و زمينه‌ها از جمله علمي، فکري و اقتصادي است، با اين حال بايد ديد که تا چه ميزان مي‌توان اين اهداف را در عمل به مرحله اجرا گذاشت.
 
 وي به تلاشهاي فراکسيون زنان براي ارايه حمايتهاي حقوقي مطلوب از زنان سرپرست خانوار اشاره و خاطرنشان کرد: اين فراکسيون همه توان خود را به کار گرفت تا اگر نمي‌تواند همه زنان را مشمول بندهاي برنامه ششم توسعه کند. دست کم سهمي مجزا براي زنان سرپرست خانوار در اين برنامه لحاظ کند. جدا از اين اقدام طرح‌هاي حمايتي ديگري نيز با مشارکت معاون زنان و خانواده رييس جمهور در دست تهيه است تا پس از تکميل به صحن علني مجلس ارائه شود.
 
نايب رييس فراکسيون بانوان مجلس دهم با تاکيد دوباره بر اين نکته که قرار نيست معجزه‌اي اتفاق بيفتد در عين حال تصريح کرد: انصافاً مي‌گويم که شرايط روز به روز در حال بهتر شدن است. زنان ايراني در مقايسه با زنان ساير کشورها در وضع نامساعدي قرار ندارند. در هر حال تعداد بانوان مجلس دهم نسبت به ادوار گذشته افزايش يافته و اميد است تا با همدلي و همراهي همه آنها و مدد و همفکري وزرا بتوان گام‌هاي موثرتري برداشت.
 
نگاه فراکسيون زنان به لايحه کاهش ساعت کاري زنان
 
وي با اشاره به لايحه کاهش ساعت کاري زنان و نگاه فراکسيون زنان به مصوبه مجلس نهم در اين زمينه گفت: رويکرد برخي از اعضاي فراکسيون زنان و همچنين برخي اعضاي کميسيون اجتماعي به اين لايحه نگاه مثبتي نبود. اين لايحه به دنبال خدمت رساني به زنان شاغل جامعه است، اما ممکن است امنيت شغلي زنان و فرصت‌هاي شغلي آنان را با مشکلاتي مواجه سازد. کميسيون اجتماعي مجلس بر اين باور است که اجراي اين مصوبه براي بانوان محدوديت‌زا است و حتي موجب دور شدن آنها از فضاي کسب و کار هم خواهد شد. با اين حال اين لايحه مصوب مجلس نهم است و عملاً مجلس دهم اجازه دخل و تصرف چنداني در محتواي آن ندارد؛ کليت اين طرح به تصويب رسيده و اکنون نيز مجلس تنها مجاز به اصلاح مواردي از اين لايحه است که پس از بررسي شوراي نگهبان دوباره به کميسيون اعاده شده است.
 
نايب رييس فراکسيون بانوان مجلس دهم در مورد وجود تبعيض‌هاي قانوني بر سر ورود زنان صاحب سرمايه به شاهراه توليد، اقتصادو اشتغال پويا گفت: شرايط براي زنان و مردان به يک ميزان مشابه است با اين وجود مي‌شود تسهيلات ويژه‌اي را براي زنان در اين راه قائل شد و حمايت هاي حقوقي و قانوني ويژه‌اي را براي آنها انجام داد.
 
اضمحلال کروموزوم y عامل ژنتيک تغيير رفتار مردان
 
عضو هيئت رييسه  کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي و مدرس دانشگاه در رشته ژنتيک با اشاره به فرضيه اضمحلال کروموزوم Y در انسان مذکر و احتمال تأثير نسبي اين پديده بر تغيير رفتار اجتماعي مردم اظهار کرد: بحث از بين رفتن کروموزوم Y به معني از بين رفتن جنس مذکر در گونه انسان نيست چرا که قائل بودن به اين پيش فرض يعني پذيرفتن انقراض بشر و چنين چيزي ممکن نيست. در حقيقت اصل اين فرضيه  معتقد به کوچک شدن روز به روز اين کروموزوم در سير تکاملي انسان مذکر است. اين در حالي است که تعيين جنسيت تنها بر عهده يکي از ژن هاي اين کروموزوم کوچک است. اين نظريه بيان مي کند که در طول سالهاي پيش رو احتمالاً ژن تعيين جنسيت به کروموزوم ديگري منتقل شده و کروموزوم اضمحلال يافته y که ژن توليد صفاتي خاص در مردان را عهده دار است نيز به کلي از نقشه ژنتيکي مردان حذف مي شود.
 
وي گفت: معضلات اجتماعي مربوط به مردان در جامعه امروز ايران بسيار چشمگيرتر از گذشته شده است،  مقايسه ويژگي هاي رفتاري و خلق و خوي مردان نسل ديروز و امروز به روشني خط قرمز مشخصي را ميان اين دو ترسيم کرده و اين سؤال را در ذهن ايجاد مي‌کند که اين اتفاق چرا رخ داده است؟ آيا در اين پيشامد تأثير موضوعات ژنتيکي پر رنگ‌تر بوده يا عوامل محيطي؟ به اعتقاد من هر دو اين عوامل در کنار يکديگر موجب شده تا امروز شاهد تغيير رفتار 360 درجه‌اي مردان نسبت به گذشته باشيم!
 
معضل امروز جامعه نوعي هنجارپريشي است
 
تاج الدين در خصوص اولويت‌هاي مباحث مربوط به جوانان اضافه کرد: معضلات و ناهنجاريهاي اجتماعي معلولي چند فاکتوري است که هم تحت تأثير عوامل ژنتيکي قرار دارد و هم عوامل محيطي؛ در تغييرات ژنتيکي نمي‌توان چندان دخل و تصرفي صورت داد، اما عوامل محيطي را با فرهنگ سازي مي‌توان تا اندازه اي کنترل کرد. در حال حاضر جوان ايراني در موقعيتي قرار گرفته که افعال منفي مي‌شنود.  به او مي گويند "نرو"، "نکن"، "انجام نده" در گوشش مي‌گويند سيگار بد است، قليان مضر است، اعتياد خوب نيست؛ بله اينها خوب نيست؛ قبول؛ اما در ذهنش سؤال ديگري شکل مي‌گيرد که پس اگر قرار است همه اين کارها را انجام ندهد پس دقيقاً بايد چه کاري را انجام بدهد؟ ما چه جايگزيني را براي انتخاب‌هاي او فراهم کرده‌ايم؛ چه بسترهايي را پيش روي او قرار داده‌ايم تا او سالم زندگي کرده و سالم رشد کند؟
 
وي در همين خصوص افزود: چقدر هنجارسازي کرده‌ايم؟ هنجارهاي سابق ما چقدر توانسته‌اند پاسخگوي انتظارات جوانان باشد ؟  معضل امروز نوعي هنجارپريشي است يعني درست جاهايي که هنجارهاي تعريف شده پاسخگوي انتظار جامعه جوان نيست، اين  هنجارپريشي منجر به ايجاد حفره‌هاي اجتماعي شده  که نمود آن را در زيرزميني شدن همه چيز از موسيقي و ميهماني گرفته تا زيست اجتماعي زيرزميني يک نسل ...
 
وي در پاسخ به اين پرسش که جايگزين‌هاي پيشنهادي شما براي جوانان چيست، خاطرنشان کرد، مطالبات حوزه جوانان و معضلات اين عرصه بسيار گسترده است. سعي ما اين است براي تدوين راهکارهاي مناسب از  متخصصين امر در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي استفاده کنيم. به همين جهت کارگروه‌هاي مختلفي را براي پرداختن به مشکلات حوزه انتخابيه تشکيل داده‌ام؛ در اين کارگروه‌ها برنامه هاي پيش رو  به بحث گذاشته مي‌شود و  راهکارها به چالش کشيده مي‌شود و بعد از چکش کاري و ارايه طريق مورد پيگيري قرار خواهد گرفت. به اعتقاد بنده با بهره گيري از دانش متخصصين است که مي‌توان براي مشکلات موجود راهکار موثر  يافت.
 
نماينده مردم اصفهان در مجلس در توضيح سهم زنان از اين اتاق هاي فکر گفت: در ميان کارگروه‌هاي مختلف، کميته مجزا و ويژه‌اي نيز براي بانوان در نظر گرفته شده است تا به مدد اعضاي خبره و متخصص مسائل مرتبط با زنان مورد توجه و عنايت ويژه قرار گيرد. همچنين کميته‌هاي ديگري به شکل زير شاخه در ذيل اين کارگروه‌ها فعال خواهند بود تا موضوعات اولويت بندي شده را مورد بررسي قرار دهند.
 
وي در عين حال ارتباط خود با سمن‌هاي فعال در حوزه زنان را نيزخوب ارزيابي و خاطرنشان کرد: با برخي NGO ها ارتباط هايي برقرار شده است، اما ترجيح ما اين بود که به جاي اقدام موردي و منفعل در  برقراري ارتباط با تشکل‌هاي فعال در حوزه زنان، از توان دفتر امور زنان استانداري اصفهان در اين راه استفاده کنيم؛ به هر حال دوستان نيمي از اين مسير را پيموده‌اند و موفق به ايجاد ارتباطات موفقي با سمن‌هاي فعال در بخش زنان شده‌اند.
 
مشکلات استان اصفهان و اولويت رفع آنها
 
تاج الدين درباره مشکلات استان اصفهان و اولويت رفع آنها، گفت: مشکل آب يکي از عمده‌ترين چالش‌هايي است که مدت‌ها است به معضل اصلي حوزه انتخابيه اصفهان به ويژه در نواحي شرقي تبديل شده و بيشترين تعداد جلسات ما نيز حول اين محور تشکيل مي‌شود.
 
وي افزود: اهميت اين مساله از نگاه من تا آنجا بود که کميته ويژه شرق اصفهان را با حضور فعالان بومي اين منطقه تشکيل دادم تا پيگيري مسائل و مشکلات مردم اين ناحيه انسجام و سرعت بيشتري يابد. در هر حال مشکلات موجود فراوان است و ناچار بايد مسائل را بر اساس اولويت‌بندي مناطق با کمک متخصصين مورد توجه و پيگيري قرار دهيم.
 
ليست اميد پشتوانه‌اي گرم؛ احزاب ياران همراه
 
وي با بيان اينکه به عنوان منتخب ليست اميد از ظرفيت‌هاي احزاب براي رفع مشکلات استان استفاده مي‌کنم، اظهار کرد: بنده که وارد عرصه تقنيني کشور شدم نماينده مستقلي نبوده‌ام. با ليست اميد به مجلس راه يافتم و از حمايت و پشتوانه بزرگي برخوردارم. معتقدم که اگر اين پشتوانه و پتانسيل عظيم در کنار من نباشند پيشبرد امور بسيار دشوار خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/4117/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوای 5 شهر اصفهان سالم است

از جذب موفق طرح‌های برون‌دانشگاهی تا برپایی راهیان پیشرفت در حوزه فناوری

پیشبینی قهرمان لیگ از زبان اسطوره فوتبال اصفهان

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟