پیام سپاهان

آخرين مطالب

خلاقيت و شکوه هنر اصفهان در يک اجلاس مقالات

خلاقيت و شکوه هنر اصفهان در يک اجلاس
  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
سپاهان نيوز- استان اصفهان يکي از بزرگترين مراکز توليد انواع مختلف صنايع دستي ايران محسوب مي شود. اين استان از قديم الايام مهد هنرهاي زيبا و صنايع ظريفه بوده است. تزئينات آجري، کاشي کاري، گچ بري و انواع خط در آثار تاريخي اصفهان، از حدود قرنها پيش تا دوره معاصر، بر اطراف و جوانب مناره ها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهاي زري دوزي و قلم کاري، ترمه و نقره کاري و تذهيب و تحرير انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگري و نقاشي جملگي به مرکزيت هنري اصفهان گواهي مي دهند.

با توجه به اينکه اصفهان در يکسال گذشته به عنوان شهر جهاني صنايع دستي به اصفهان انتخاب شد با رايزني ها متفاوت براي اولين بار اجلاس جهاني صنايع دستي در ايران و اصفهان برگزار شد.

برنامه  ايران مي‌تواند به راهکرد جهاني تبديل شود

در مراسم افتتاحييه اين اجلاس رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: صنايع دستي به عنوان عامل اصلي و پويا در راستاي توسعه ملي مطرح بوده و مي‌تواند نقش ويژه‌اي در رشد توسعه اقتصادي کشورها ايفا کند. به خصوص در شرايطي که دنيا با مشکلات معيشتي که گريبان‌گير ملل شده، مواجه است. برنامه جهان شمول ايران در حوزه صنايع دستي مي‌تواند به راهکرد جهاني تبديل شود.

وي افزود: جايگاه اصفهان به عنوان شهر جهاني صنايع دستي و يکي از مهم‌ترين خاستگاه اين هنرصنعت برجسته بوده است. اين اجلاس رويدادي با ارزش است که از طريق آن مي‌توان رشته‌هاي هنري اقتصادي و تجاري را بيش از پيش تحکيم کرد. اين اجلاس فرصتي است که سياست‌هاي جهاني براي رشد، طراحي و توليد صنايع دستي بررسي شده و مورد بازنگري قرار مي‌گيرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اضافه کرد:‌ هزاران انسان فاقد شغل مي‌توانند از اين راه اتزاق کرده و با تبادل محصولات دروازه دوستي ملل را به روي يکديگر داشته باشند. جمهوري اسلامي ايران با توجه به موقعيت مناسب از سه سال پيش اقدام به آسيب‌شناسي وضعيت صنايع دستي کرده و با برنامه‌ريزي موفق شد وضعيت صنايع دستي را کنترل و روندهاي مذکور را ارتقاء بخشد. آمارهاي موجود در اين زمينه، ميزان توليدات، فروش داخلي و صادرات مويد اين وضعيت است.

هنرمندان صنايع دستي دنيا به اجلاس اصفهان خيره شده‌اند

معاون صنايع دستي کشور در اين نشست بيان کرد:‌ اميدواريم اجلاس جهاني اصفهان آن رخداد بزرگي باشد که پس از اين صنايع دستي وارد عصر تازه‌اي از حيات خويش شود. ويژگي رخدادهاي بزرگ، ممکن کردن ناممکن‌ها، ايجاد معنا و خلق فرصت‌هاي نو براي حل مشکلات و فراهم آوردن زمينه‌هاي توسعه است.

بهمن نامورمطلق ادامه داد: اين فرصت‌سازي با تدبير دولت و در سايه برجام ايجاد شده، حال نوبت فرصت‌داري توسط فعالان و تجار بخش خصوصي است و هنرمندان صنايع دستي دنيا براي بهبود وضعيت‌شان به اين اجلاس خيره شده‌اند.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: شوراي جهاني بيش از هر زماني مسئوليت مهمي را مي‌تواند به دوش بکشد. طراحي آينده‌اي بهتر براي ميليون‌ها هنرمند صنايع دستي در جهان رقابتي مناسب‌تر با صنايع و انديشه ماشيني نيازمند نظريه و روش‌هاي تازه است. براي تحقق چنين اهدافي مناسب است شورا ساختار تشکيلاتي، بنيان‌هاي علمي، توانمندي‌هاي حقوقي و منابع مالي خود را بيش از پيش تقويت کند. براي مثال يکي از مهمترين مشکلات صنايع دستي جهان بازار فروش است و ما نيازمند همکاري‌ها و توافقات بيشتري در عرصه تجاري هستيم، جايگاه و ساختار فعلي شوراي جهاني امکان چنين حرکت‌هايي را نمي‌دهد. الگوهاي موفقي در برخي از صنايع فرهنگي يا ورزشي وجود دارد که مي‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

معاون صنايع دستي بيان کرد: بشر وارد دوره نرم‌افزاري خويش شده است و فرهنگ، صنايع فرهنگي و خلاق و در ميان آن‌ها صنايع دستي روز به روز از حساسيت و اهميت بيشتري برخوردار خواهند شد. لازم است از اين فضاي تازه براي گفت‌وگو، صلح، همبستگي،‌ احترام به ديگري، توجه به صنايع سبز، توسعه پايدار بويژه توسعه جوامع محلي و فقرزدايي بهره برده شود.

نامورمطلق گفت: کارگاه‌هاي خانگي، کوچک و متوسط مدل‌هاي مناسب توسعه در آينده خواهند بود. به همين دليل اجلاس جهاني صنايع دستي در اصفهان از اهميت بي‌سابقه‌اي برخوردار است.

 نامور مطلق ابقا شد

در ادامه‌ در پي انتخابات انجام شده در شوراي جهاني صنايع دستي،بار ديگر ايران به عنوان مدير غرب آسيا در حوزه صنايع دستي انتخاب و مورد تجليل قرار گرفت.

به گزارش ايسنا، بهمن نامور مطلق براي دومين بار در مسووليت خود به عنوان مدير غرب آسيا ابقا شد.

«غدا هيجاوي» نيز بار ديگر  به عنوان رييس منطقه‌اي اسيا و اقيانوسيه انتخاب شد.

همچنين در ادامه هجدهمين نشست شوراي جهاني صنايع دستي که چهارم مهرماه در هتل عباسي اصفهان برگزار شد، غدا هجاوي که بار ديگر رئيس صنايع دستي آسيا و اقيانوسيه شده است، سخنراني کرد.

جان مايه اصفهان، هنر است

استاندار اصفهان گفت: زماني که سخن از اصفهان است، سخن از کهن شهري است که سفرنامه نويسان و مورخين آن‌را سحر آميز و افسانه اي خوانده‌اند و اين تعريفي از آن سوي دنياي اصفهان است.

رسول زرگر پور اضافه کرد: ما اصفهان را مهد هنر، فرهنگ، تمدن، معنويت، تاريخ و خلاقيت مي‌ناميم و اصفهان شهر موزه اي است که پلکان تاريخ است.

وي افزود: اصفهان شهر موزه‌اي است که قدمت تاريخ و سرزميني بيش از هفت هزار تاريخچه مکتوب و بيش از 22 هزار جاذبه تاريخي، فرهنگي، طبيعي و گردشگري دارد و 102 اثر اين استان مُهر اصالت دريافت کرده است.

وي ادامه داد:‌ جان مايه اصفهان، هنر است. هنرمندان اصفهان ميراث بزرگ هنري اين ديار هستند که با خلق آثار ارزشمند برگ زرين ديگري را در کتاب جاودانه هنر رقم زدند. برگزاري مجمع جهاني گواه خلاقيت و شکوه هنر اين ديار است و منزل و شأن اين خطه را بر جهانيان بيش از پيش نمايان مي‌سازد.

استاندار اصفهان تاکيد کرد: آيين‌ها، باورها، آداب و سنن، هنرهاي بومي و اصيل و ارزش‌هاي برآمده از ژرفاي فرهنگ پويا و ماندگار و معنويت هستي بخش اين بوم کهن که در گذرگاه تاريخ و طي قرون و اعصار متمادي به اوج پختگي و بالندگي رسيده است از يک سو و همچنين ذوق و نبوغ شگرف هنري که در آثار ارزشمند صنايع دستي و نيز معماري تجلي و تبلور يافته از سوي ديگر، از مصاديق بارز ميراث فرهنگي ملموس و ناملموس اصفهان است.

زرگرپور افزود: در حقيقت دست آفريده‌هاي هنري و صنايع دستي و مواريث بي نظير آن تجلي همان معنويت جاودانه و ناملموس است که بيانگر ذوق هنري کمال يافته و ايمان مذهبي هنرمندان سازندهٔ آن است.

وي با اشاره به اينکه هنرمندان اصفهان، ميراث بزرگ هنري اين ديارند، افزود: اين هنرمندان با خلق آثاري ارزشمند برگ زرين ديگري را در کتاب جاودانه هنر رقم زده‌اند.

استانداراصفهان ادامه داد: بدون شک در عصري که پديده‌هايي نظير جهاني شدن و ظهور فضاهاي مجازي، مرزهاي جغرافيايي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و هنري ملل دنيا را در نورديده و اصالت جوامع بشري را در حوزه‌هاي مختلف کم رنگ مي‌کنند، ضرورت حفظ و صيانت از حريم و موجوديت ميراث ارزشمند هنرهاي سنتي و صنايع دستي بيش از پيش آشکار مي‌گردد.

وي يادآور شد: برگزاري اجلاس مجمع عمومي شوراي جهاني صنايع دستي در اصفهان گواه خلاقيت و شکوه هنر اين ديار است و شأن منزلت اين خطه هنرپرور را در نزد جهانيان بيش از پيش نمايان مي‌سازد.

در ادامه اين نشست از 10 هنرمند برجسته تجليل شد و جايزه دست خلاق به آن‌ها اهدا شد.

حسين علاقه‌مندان پيشکسوت حوزه قلمزني، زينت‌سادات امامي هنرمند هنرسوخت، اميرهوشنگ جزي‌زاده هنرمند نگارگري و طراحي سنتي، صالح قنبري هنرمند خاتم‌کاري، مرتضي جعفري دليگاني هنرمند قلمکار، حميد دواتي کاظم‌نيا هنرمند رنگ‌آميزي و توليد فرش، آذر نکيسايي هنرمند گليم‌بافي، علي‌اصغر خاکساري هنرمند تراش سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي، محمدحسن ملک‌ثابت هنرمند دارايي بافي و ناصر خليلي فرد هنرمند سفال و سراميک 10 هنرمندي بودند که اين نشان را دريافت کردند.

تابلوي نفيسي از چهره قلمکاري شده رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و همچنين معاونت صنايع دستي به اين دو مسئول از سوي اتحاديه هنرمندان صنايع دستي اصفهان اهدا شد.

هنرمندي که چهره اين دو مسئول را قلمزني کرده بود به حاضران در اين نشست گفت: اين تابلوها را به پاس قدرداني از دو بزرگواري قلم زده‌ام، زيرا حدود 50 سال است که ايران عضو شوراي جهاني صنايع دستي است اما تنها در اين سه سال داشته‌هاي اصفهاني‌ها به گوش جهانيان رسيد و ما آن را مديون اين دو بزرگوار هستيم.

همچنين غدا هجاوي به عنوان شهروند افتخاري اصفهان از سوي مردم و شهردار اين شهر انتخاب شد.

نشست هجدهمين مجمع جهاني صنايع دستي با رونمايي از تمبر اين اجلاس به پايان رسيد.

 فرش صلح در حاشيه اجلاس

همچنين در حاشيه هجدهمين نشست شوراي جهاني صنايع دستي نمايشگاه بين‌المللي صنايع دستي «سيمرغ» افتتاح و مهمانان، فرش صلح را گره زدند.

مهمانان نشست شوراي جهاني نام خود را به وسيله مُهرهاي چوبي روي يک سفره قلمکار ثبت کردند.

همچنين در کاخ چهلستون با حضور سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از نخستين تمبر نمايشگاه بين المللي رونمايي شد.

در نمايشگاه بين المللي سيمرغ صنايع دستي کشورهايي از جمله لبنان، تاجيکستان، هند، آسياي مرکزي، نپال، مالزي، فليپين، عمان، فلسطين، پاکستان، تايلند، ازبکستان، آفريقا، ژاپن، قزاقستان، اندونزي عرضه مي‌شود که قيمت‌هاي بالايي هم دارند.

اين نمايشگاه که در آن صنايع دستي ايراني هم عرضه مي‌شود با استقبال از گردشگران روبرو شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/4157/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده‌شدن صدای انفجار در این شهر اصفهان

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان