پیام سپاهان

آخرين مطالب

مجوز مرگ موته اقتصادی

مجوز مرگ موته
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان- روزنامه اصفهان زیبا در شماره روز یکشنبه دهم تیر در گزارشی در صفحه محیط زیست به بررسی مجوز بهره برداری یک معدن در منطقه موته اصفهان پرداخته است.
در این گزارش آمده است: خبر صدور مجـوز بهره بـرداری معدن با وسعت 36 هکتار از طرف استانداری اصفهان به حوزه علمیه در دل منطقه موته در هفته های اخیر واکنش های زیادی را در بین فعالان حوزه حیات وحش و محیط زیست کشور بـه دنبال داشته است.
آنها معتقدند این بهره برداری، امنیت حیات وحش را به مخاطره می اندازد؛ از سوی دیگر گفته می شود این اقدام بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر شده است.
در همین حال، پیگیری های اصفهان زیبا برای پاسخگویی مسئولان ذیربط در استان به جایی نرسید چرا که روابط عمومی استانداری، پیگیری موضوع را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان واگذار و روابط عمومی این سازمان نیز، تنها مقام پاسخگو را استاندار معرفی کرد.
همچنین محیط زیست به روزنامه اعلام کرد که از سوی مقامات بالا از صحبت درباره معدن موته منع شده اند.
پناهگاه حیات وحش و پارک ملی موته، مهمترین زیستگاه آهوی ایرانی در کشور است؛ این منطقه با وسعت بیش از 200 هزار هکتار، ما بیــن سه شهر میمه، دلیجان و گلپایگان در استان اصفهان واقع شده است.
موته سال هاست که بیشترین تعداد حیات وحش کشور را در خود جای داده است و از این رو، مهمترین محل زندگی چهارپایان و علفخوار وحشی در کشور محسوب می شود.
وضعیت افتخار آفرین این منطقه برای استان، مدیون سال ها زحمات محیط بانان زحمت کش و کارشناسان منطقه است که در طی سال ها هر آنچه در توان داشته اند گذاشته اند تا چشم شکارکش ها و غاصبان طبیعت از این منطقه دور بماند.
*** معدنی با کاربرد سنگ وتراورتن
قبل از ممنوعیت صحبت کردن مسئولان، رئیس یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت وگو با مهــر، باتوجه به آغاز عملیات اکتشاف بدون مجوز از یک معدن در پناهگاه حیات وحش موته اظهارداشت: این معدن با کاربرد سنگ و تراورتن در داخل پناهگاه حیات وحش موته قــرار دارد و از 27 تا 28 سال پیش تاکنون محیط زیست با احداث آن مخالفت کرده است.
مرتضی جمشـیدیان افزود: به دلیل ارجاع موضوع به کمیسیون تبصره 5، توسط مدیرکل وقت سازمان صنعت و معدن استان در تاریخ 16/ 5/ 95 جلسه ای با استاندار وقت آقای زرگرپور و شش دستگاه دیگر تشکیل شده است که از هفت عضو مدنظر پنج نفر از اعضا حضور داشتند و باتوجه به دو رای موافق و دو رای مخالف در ارتباط با احداث این معدن، نظرنهایی به استاندار موکول شد.
وی تاکید کرد: آقای زرگرپور پس از بازدید از منطقه به دلیل قرار داشتن معدن در درون پناهگاه حیات وحش با صدور پروانه اکتشاف این معدن مخالفت کرد.
رئیس یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: محیط زیست اصفهان با همکاری مردم محلی و دوستداران محیط زیست، فعالیت غیرقانونی اکتشاف معدن در داخل پناهگاه حیات وحش موته را متوقف کرد.
***مخالفت سازمان محیط زیست با اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته
کارشناس دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام مخالفت این سازمان با صدور پروانه اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته، گفت: پروانه اکتشاف معدن در این منطقه را کارگروه ماده 24 استان اصفهان صادرکرده است.
رضا اقتدار در گفت وگو با ایسنا با اشاره به ممنوعیت صدور پروانه اکتشاف معدن در منطقه حیات وحش موته بر اساس توافق سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1354 اظهارکرد: پناهگاه حیات وحش موتـه جـزو بند "الف" این موافقتنامه است و بر اساس ردیف 20 همین بند از همان سال قرار شده که در داخل پناهگاه حیات وحش موته مجوز معدن کاوی دیگری صادر نشود.
اقتدار ادامه داد: با کمال تاسف قانون معدن، بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی به تصویب رسید چون بر اساس تبصره 5 ماده 24 قانون معدن اگر سازمان حفاظت محیط زیست مخالف اجرای طرح معدن در مناطق تحت مدیریت محیط زیست باشد و در روند استعلام این مخالفت را اعلام کند، تصمیم گیری در مورد آن موضوع به "کارگروه حل اختلاف استانی" ارجاع می شود و از آنجا که در این کارگروه تنها مخالف، نماینده محیط زیست استان است با اجرای طرح موافقت می شود.
وی با تاکید بر اینکه کارگروه حل اختلاف استانی (کارگروه ماده 24 ) صلاحیت اظهار نظر در مورد مناطق چهارگانه محیط زیست را ندارد، گفت: صدور مجوز اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه ماده 24 مطرح و با آن موافقت شده است. کارشـناس دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اعضای کارگروه ماده 24 تاکید کرد: در این کارگروه رئیس سازمان صنعت و معدن، نماینده خانه معدن، نماینده جهاد کشاورزی، نماینده محیط زیست و نماینده دستگاه قضایی استان عضو هستند؛ بنابراین واضح است که اگر کلیه درخواست های صدور پروانه اکتشاف معدن به کارگروه ماده 24 ارجاع شود، یک فاجعه در مناطق چهارگانه محیط زیست کشور به وجود می آید.
پروانه اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته هم در این کارگروه صادر شده است.
*** ساخت معدن و افزایش شکار غیرقانونی
کافه بوم که یک تشکل زیست محیطی در استان است در جلسه ای به بررســی و تحلیل درمورد اثرات مخرب زیست محیطی معدن پناهگاه حیات وحش موته پرداخت.
در این برنامه از کافه بوم، در ابتدا دبیر برنامه به وسیله نمایش دادن نقشه ها و تصاویر مرتبط، به ارائه توضیحاتی در ارتباط با این منطقه، اهمیت آن و اثرات مخرب زیست محیطی معدن مذکور پرداخت. پس از آن حاضران نظراتی را برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی بیان کردند.
از جمله این نظرات، کسب نظر مراجع محترم تقلید کشور درباره مـوارد مشابه بود و تمرکز و کسب اطلاعات در این باره که آیا ساخت معدن در منطقه ای که حیات وحش به عنوان سرمایه ملی در آن زیست می کند، تجاوز به انفال محسوب نمی شود؟!
راه حل پیشنهادی دوم، ارائه شکایت حقوقی به مراجع ذیربط بود. همگان در این ارتباط که باید تمام تلاش برای جلوگیری از این اقدام انجام گیرد، هم نظر بودند.
در ادامه برنامه کارشناسان و افراد صاحب تجربه حاضر، نظرات خود را در ارتباط با مشکلات احتمالی بهره برداری از این معدن بیان کردند.
از جمله آسیب های احتمالی بیان شده به شرح زیر است: ساخت معدن مستلزم ورود تعداد قابل توجهی از کارمندان و کارگران به منطقه ای امن برای حیات وحش است که به طور حتم آمار شکار غیر قانونی حیات وحش را بالا برده و امنیت منطقه را کاهش می دهد. ساخت معدن موجب ایجاد ریزگردهایی می شود که حیات در منطقه را به خطر می انــدازد. بهره برداری از این معدن موجب میشود منظر طبیعی یکی از زیباترین کوه های این منطقه امن از بین برود. رفت و آمد به این منطقه باعث میشود که چندین جاده خاکی و شنی در منطقه ایجاد شود که از امنیت منطقه به مراتب می کاهد. سر و صدای و آلودگی صوتی ایجاد شده توسط معدنکاران، حیات وحش این منطقه را تا کیلومترها دور تر فـراری می دهد.
در پایان برنامه حاضران با یکدیگر هم پیمان شدند که هر آنچه در توان دارند برای هشدار به مسئولان و مردم در ارتباط با تبعات زیست محیطی ساخت این معدن انجام دهند.
د/3011 / 2093

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/42466/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد

سرپرست ذوب: علت اعتراض سپاهان را نمی‌دانم

بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد

سپاهان - ذوب آهن؛ تقابل زرد کمرنگ با آهن گداخته!

از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

کشف محموله میلیاردی سوخت قاچاق در نایین

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

کشف 100 کیلو تریاک و دستگیری دو قاچاقچی در نایین

خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت

افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب

افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد

افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات

سهامداران بخوانند/ این تصمیم درباره دامنه نوسان تمدید شد

تعجب مورایس از هجوم انتقادات/ شاید چون موهایم بلندتر شده، انتقاد می‌کنند!

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

تنها غایب سپاهان در دربی اصفهان

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

مورایس: دربی اصفهان بازی مهمی برای این شهر است

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

محدودیت‌های ترافیکی «روز ارتش» در اصفهان اعلام شد

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

پیش‌بینی بورس فردا 29 فروردین 1403

اسامی غایبان سپاهان و ذوب‌آهن در دربی اصفهان

بازگشایی محور گلشن به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان

شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی + فیلم

آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه 10 اصفهان

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا