پیام سپاهان

آخرين مطالب

/یادداشت/

از تبار سمبولیست‌ها مقالات

از تبار سمبولیست‌ها
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - شش سال پس از اتفاقاتی که در دولت قبل بر سر چاپ مجموعه داستان «نوروز آقای اسدی» برای محمد کلباسی-نویسنده نام آشنای اصفهانی و از بازماندگان جُنگ ادبی اصفهان-رخ داد؛ زمستان سال 96 مجموعه داستان جدیدی از این نویسنده با نام «او» توسط نشر چشمه منتشر و وارد بازار شد. در این مجموعه 10 داستانی، دو داستان قبلاً و در مجموعه‌های دیگر وی به چاپ رسیده بوده، یکی داستان «خون طاووس» از مجموعه داستان «صورت ببر» و دیگری «بعد از ظهر آقای کمالی» از مجموعه «مثل سایه مثل آب» که نویسنده در تکمله پایانی کتاب، دلیل آوردن دوباره این داستان را برای گرامی داشتن یاد دوست از دست رفته فاضلش-ابوالحسن نجفی-دانسته است.
از نکات قابل توجه کتاب می‌توان به چاپ داستان توقیف شده «نوروز آقای اسدی» اشاره کرد، داستانی در مورد اعتیاد که به خاطر ممیزی ارشاد در مجموعه داستانی به همین نام در اواخر دهه هشتاد شمسی اجازه چاپ نیافت. البته دردسرهای نگارش این داستان به گفته خالق آن محدود به دستگاه عریض و طویل ارشاد نشده و پس از چاپ داستان در نشریه‌ای اصفهانی نیز مورد هجمه بی‌سابقه‌ای قرار می‌گیرد که منظور وی از نوشتن چنین داستانی چه کسی یا کسانی بوده است؟ و حتی قضیه به آن‌جا کشیده می‌شود که کار دانشگاهی وی را بعد از 25 سال فعالیت پیوسته تحت تأثیر قرار می‌دهد، تا آقای نویسنده، به فغان آمده از این سخن به میان آورد که «ملاحظه می‌کنید نوشتن داستانی واقع‌گرایانه و نشر آن معادل پذیرش چه مصایبی است و گاه حتی یک داستان کوتاه اجتماعی می‌تواند وظیفه و کاری را که در طول دهه‌ها تمام استعداد، عشق و همتت را به پای آن ریخته‌ای، یک‌شبه، نیست و نابود کند». 
ویژگی مهم کلباسی در این مجموعه که با داستان اولش «شولای خاک» آغاز و با داستان «رجل مشروطه» ادامه پیدا می‌کند رسیدن به نوعی فرم خاطره داستان است. البته کاری که او می‌کند برخلاف آن چیزی است که جدیدا مد شده و نویسندگان (حتی از نوع نامدارش) به جای داستان‌نویسی، خود را به آن مشغول می‌کنند و ناداستان می‌خوانندش، کلباسی چونان در روایت خاطره خاکسپاری شاملو و هم‌چنین نقل خاطره فریدون آدمیت از زبان مرحوم احمد میراعلایی ویژگی‌های داستانی را وارد می‌کند که پس از پایان ماجرا مخاطب به واقع نمی‌تواند وجه تمایزی مابین آن‌چه نوشته شده است و داستان قائل شود. 
در «شولای خاک» عنصر داستانی غالب که با آن توانسته به چنین فضای داستانی دست پیدا کند تعلیق است. تعلیق است که ناتوانی و استیصال راوی را در گیر و دار تلاش برای رسیدن سر وقت به امامزاده طاهر به نمایش می‌گذارد، گیر افتادنش در جاده‌ای کوهپایه‌ای، خرابی موتورسیکلتش و جاگذاشتن دست‌نوشته‌ها و خورجینش بر موتوری که تا جایی می‌رساندش؛ همگی را انگار که مخاطب هم‌پای راوی طی می‌کند برای رسیدن سرمزار و دست آخر با سر و روی گِلی به هنگام غروب رسیدنش، دیر رسیدنش و گذارش بر مزار پوینده و مختاری و گلشیری، تا رسیدن به آن تازه چهره در خاک کشیده. 
در «رجل سیاسی» نیز فریدون آدمیت در مقابل رفتار راننده تاکسی که زمانی کتاب‌های تاریخی می‌خوانده و حالا با دیدن او در ماشین به شک افتاده، به حافظه‌اش فشار می‌آورد برای شناختنش و با شور و حالی خاص از دوران مشروطه و بعدها قتل کسروی سخن می‌گوید، انگار که در جلد همان مردان تاریخی فرو می‌رود که روزگار و عمر خود را برای پژوهش و ثبت زندگی‌شان صرف کرده و در نهایت، در جواب راننده که کرایه‌اش را نمی‌گیرد و در عوض از او برای اطمینان به حافظه‌اش آشنایی می‌خواهد، در کمال تعجب خود را یکی از رجال صدر مشروطه معرفی می‌کند. گویی خود فریدون آدمیت هم بدش نمی‌آید حتی برای چند لحظه و در مقابل یک راننده تاکسی هم که شده خود را به جای شخصیت‌های تاریخی فرض کند.
چرا همیشه در خلال تحقیق و تفحصِ زندگی و روحیات‌شان خود را به جای آن‌ها بگذارد...؟ حالا فرصتی به دستش آمده تا یک بار هم که شده خود را، جسمیت خود را در کالبد آن‌ها بیاورد، او این را تجربه می‌کند و در کنارش کلباسی با ساخت داستان گونه‌ای که به این خاطره می‌بخشد خواننده‌ها را نیز در این تجربه شریک می‌کند تا خود را به جای مححق دوران مشروطه‌ای بگذارند که خود نقش یکی از رجال این دوران را برای حتی لختی شده بازی کرده است.
اما داستان "او" که نام مجموعه نیز از آن گرفته شده را می‌توان شاخص‌ترین داستان کلباسی دانست. اگر چه که بعضی منتقدان معتقدند استفاده بیش از حد نمادگرایانه و تمثیلی در این داستان به ساختارش لطمه وارد کرده، اما از زاویه دید دیگر می‌توان گفت که کلباسی هم چون نقاشان سمبولیست تابلویی تمام نما ترسیم کرده از روزگار جنگ تا به گفته خودش در پایان کتاب گوشه‌ای از مصائبی را که به خاطر جنگ تا مغز استخوان جامعه بشری نفوذ می‌کند به نمایش بگذارد. 
همان‌طور که سمبولیست‌ها واقعیت محض را مبتذل دانسته و ذهنیت‌گرایی را بر نمایش صریح واقعیات ارجح می‌دانند، کلباسی نیز از این نوزاد تازه به دنیا آمده رفته رفته موجودی را ترسیم می‌کند تا به صورت غیرمستقیم و با واسطه تک تک افراد، نهاد خانواده و جامعه را با تبعات آن‌چه می‌کنند مواجه کند. اوج کار کلباسی را در صحنه پایانی می‌توان دید آن‌جا که مرد پس از کلنجار رفتن با خود بالاخره فرزند عجیب‌الخلقه خود را در خیابان رها می‌کند و بعد از تجمع مردم، سربازی کودک را سر دست برده تا مردم و جامعه عمق فاجعه‌ای را که خود در به وجود آمدنش نقش داشته‌اند تماشا کنند. 
کلباسی در تابلوی خود این نوزاد عجیب‌الخلقه را بر سردستان سربازی برده، به نمایش عمومی می‌گذارد برای مردم کوچه و بازار تا عکس‌العمل آن‌ها را برای‌مان ترسیم کند؛ به راستی کلباسی نقاشی از تبار سمبولیست‌ها نیست...؟
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/42494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد