پیام سپاهان

آخرين مطالب

حمل و نقل عمومی آمایش می خواهد مقالات

حمل و نقل عمومی آمایش می خواهد
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - روزنامه اصفهان زیبا در گزارشی وضعیت حمل و نقل عمومی کلانشهر اصفهان را بررسی کرده و در این گزارش حمل و نقل عمومی را نیازمند آمایش دانسته است.
  در گزارشی که روز چهارشنبه در صفحه شورا این روزنامه منتشر شده ، وضعیت دسترسی به حمل و نقل عمومی در مناطق و محله های مختلف شهر به " بلبشوی حمل و نقل " توصیف شده است.
در ادامه این گزارش آمده است:
تعدادی از خیابان های شهر به علت عبور و مرور اتوبوس، تاکسی، تاکسی های اینترنتی و حتی جانمایی دفاتر تاکسی تلفنی، دچار تنگی نفس شده‌اند و تعدادی دیگر در برهوت دسترسی به خدمات حمل و نقل قراردارند. سرفاصله های اتوبوس ها در تعدادی از خطوط، آنقدر طولانی است که فرد ترجیح می دهد پیاده به مسیر ادامه دهد. مترو راه افتاده و موازی با آن، خطوط اتوبوس هم فعال است. اسنپ و تپسی، بازار تاکسی‌ها را کساد کرده و با این وجود بار عمده جابه جایی مسافر در شهر بر دوش وسایل شخصی است.
** ترفند مدیریت تقاضا
حمل و نقل بزرگ ترین چالــش زیرساختی در کلانشهـــــرهـــــا محســـوب شــــده که هزینه سرمایه‌گذاری آن بالا بوده و در رقابت شهرها در عرصه اقتصاد جهانی یک عامل کلیدی محسوب می شود. آلودگی هوا و ترافیک، دو چالش زیست محیطی مـــهـــم در کلانشهــــرهــــا محســـوب می شـــود و صاحب‌نظران این حوزه، تاکید زیادی بر استفاده مردم از سیستم حمل و نقل عمومی دارند.امروز در اصفهان در حالی از وضعیت نابه سامان اتوبوسرانی، تعداد اندک و فرسودگی اتوبوس‌ها به عنوان معضل اصلی عدم اقبال مردم به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر یاد می شود که به ندرت به مدیریت تقاضا به عنوان استراتژی اصلی برای حل مشکلات حمل و نقل شهری، توجه شده و مدیریت تقاضا به راهکارهایی همانند طرح از رده خارج زوج و فرد، ختم شده است.در حال حاضر اتــــوبــــوس هـــای شـــرکت واحد 18درصد از حمل و نقل شهر را انجام می دهند و این در حالی است که همین سهم اندک در بخشی از شهر و به خصوص محله ها و مناطق قابل دسترسی نبوده و یک شهروند باید مسیری طولانی را برای رسیدن به یک ایستگاه اتوبوس طی کند.در چنین شرایطی بدیهی است که استفاده از وسیله نقلیه شخصی یا تاکسی اینترنتی، تنها و مناسب تریـــن گزینه پیــــش روی شهروندان است.امروز دردنیا در حوزه حمل و نقل پایدار، بیشترین توجــــه معطــوف راه حـــــل مدیریـــــت تقاضاست. برای مدیریت تقاضای حمل و نقل، دو راهکار کلی مطرح می­ شود. اولین راهکار، به کارگیری ابزارهـــای تشویقی با هدف جایگزینی استفاده از حمل و نقل عمـــومــی به جای اتومبیل شخصی و دومین رویکرد استفاده از ابزارهای تنبیهی با هدف افزایش هزینه استفاده از اتومبیل شخصی در بخش هایی از شهـــر است.مدیران شهرهای مختلف مانند لندن، استکهلم و اسلو مدیریت تقاضا را به شکل قیمت‌­گذاری جاده یا هزینه ازدحام در شهرهای خود اجرا کرده‌اند. با اجرای مدیریت تقاضا در شهرهای لندن و استکهلم، ازدحام ترافیکی 30 درصد کاهش یافته و هر دو شهر کاهش 10 تا 20 درصد در مصرف سوخت و تصادفات جاده­ ای را تجربه کرده اند.
*** هم پیمایی
از این رو حمل و نقل عمومی نتوانسته جایگاه خود را در شهر پیدا کند و روزانه دو میلیون سفر، معادل چهار تا شش میلیون صندلی خالی خودرو در شهر اصفهان تردد می‌کند. برای حل این معضل به جای ارائه راهکاری برای حل مشکلات فعلی حمل و نقل عمومی، فروردین سال جاری، طرح هم پیمایی در بیست و هشتمین جلسه علنی، مطرح شد و به تصویب رسید. این طرح که به نوعی به تاکسی های اینترنتی شباهت دارد، از سال 1967 و همزمان با وقوع بحران انرژی در آمریکا اجرا شد که هنوز هم در حال بهره برداری است. طبق این طرح هر شهروند اصفهانی می‌تواند با ثبت‌نام خودروی خود در نرم‌افزارهای تعریف شده در مسیری که هر روز تردد می‌کند تعدادی از افرادی که با او هم مسیر هستند را جابه جا کرده و در صورت تمایل از آنها طبق تعرفه‌های تعریف شده، هزینه دریافت می کند.نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به اصفهان زیبا در مورد علت اجرای طرح های موازی با وجود فعالیت انواع تاکسی و کاهش درآمد آنها ،می گوید:«این طرح را یک مصوبه ندانید، چرا که شهرداری موظف شد تا ابعاد مختلف طرح را بررسی و در قالب لایحه ای به شورا ارائه دهد تا بررسی و تصویب شود.» نصر اصفهانی توضیح می دهد که این طرح ابعاد پیدا و ناپیدا دارد و باید شهرداری با ملاحظه حال تاکسی رانان که شهرداری نسبت به آنها تعهد دارد، آن را بررسی کند. رئیس کمیسیون حمل و نقل اعتقاد دارد که در برابر طرح های جدید به علت استقبال شهروندان نمی توان مقاومت کرد و به جای تضعیف باید سازو کار جدیدی را در نظر گرفت. او البته تاکید می کند که تاکسی رانی باید با همفکری تاکسی رانان برای افزایش درآمد آنان، برنامه ای ارائه دهد.
*** طرح های بالادستی
میزان دسترسی به نقاط شهر و سطح پوشش شهر به عنوان یکی ازمهم ترین عوامل و مشخصه‌های حمل و نقل همگانی مطرح است. معیارهای دسترسی نشان دهنده خصوصیات متقابل حمل و نقل همگانی و کاربری زمین است. به عبارت دیگر در تصمیم گیری مسافران برای نوع وسیله سفر، قابلیت دسترسی و در دسترس بودن خدمات حمل و نقل از جمله مهم ترین عوامل محسوب می شود. باید توجه داشت که مدت زمان سفر و قیمت آن نیز در قابلیت دسترسی نهفته است. برای دستیابی به همه این موارد باید طرحی شبیه آمایش سرزمین در حوزه حمل و نقل برای یک شهر وجود داشته باشد تا همانند یک نقشه بتوان میزان دسترسی نقاط مختلف شهر به انواع وسیله نقلیه همگانی و شبکه معابر را معین کرد. شهر اصفهان طرح جامع حمل و نقل دارد که مطالعات آن از سال 90 توسط دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان آغاز و اواخر سال 95 به نتیجه رسید. این طرح که تاییدیه شورای ترافیک کشور را نیز دارد باید مبنای فعالیت های مدیریت شهری اصفهان تا سال 1400 باشد. افزایش سهم حمل و نقل عمومی به 55 درصد، ایجادسه خط مترو، سه خط تراموا،12 خط اتوبوس تندرو در این سند پیش بینی شده و هر چند شهر در این مسیر حرکت می کند ولی از بازتعریف خطوط حمل و نقل خبری نیست.به گفته نصر اصفهانی،طرح جامع حمل و نقل در حال اجراست و برنامه اصفهان1400تحت تاثیر این طرح قرار دارد، اما این برنامه باید به روز رسانی شده و از اجرای طرح های موازی و کارهــــای بــــدون مطالعــــه در شهــر جلوگیری کرد. او بر ســـازمــانــدهــــی خطوط اتوبوس و مترو و رفع کمبود مناطق شهر، تاکید می کند.
2093

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/42613/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«محلوجی» سرپرست امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری اصفهان شد

اتوکلاو پسماندهای پزشکی به صورت مرتب در حال انجام است/ بالاترین استاندارهای جهانی را داریم

«صادقانی» سرپرست اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان شد

برخورد با 6 پزشک متخلف در اصفهان/ظرفیت LDR بیمارستان‌ها خالی ماند

اولین اجلاس شهرستانی نماز در شهرضا

یارانه 600 هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال

پیگیری وضعیت بیمه کارگران و تاکسی داران در سمنان

داستانک/ گره های زندگی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

عینک هوشمند جنجالی متا با ویژگی‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

پاسخ معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ 119 درصد افزایش یافت

آیا تابستان 1403 با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

بارندگی شدید یک خانه را در اصفهان تخریب کرد

بیشترین بارندگی استان اصفهان در خور و بیابانک و زواره ثبت شد

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

واژگونی اتوبوس مسافربری در اصفهان/ 11 نفر مصدوم شدند

صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان

خورو بیابانک رکوردار بارندگی‌های استان اصفهان

کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان

مردم اصفهان در جریان روند خدمت‌رسانی قرار بگیرند

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

بازی/ Big Rig Racing؛ به میدان نبرد کامیون‌ها خوش آمدید

اپل پردازنده هوش مصنوعی می‌سازد؟

حالت گرافیکی عجیبی به بازی Avatar: Frontiers of Pandora اضافه شد

پاسخ شرکت ارتباطات سیار به ادعای گرانی کارمزد پیامک بانکی

قیمت طلا، سکه و ارز 5 اردیبهشت ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه باز هم ریخت

تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد

واژگونی اتوبوس مسافربری در موته اصفهان 11 مصدوم داشت

این جاده اصفهان هم سیلابی شد | وضعیت تردد خودروها را ببینید | تصاویر

موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان

تاکید بر توسعه روابط تجاری وبازرگانی اصفهان وازبکستان

سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود

ادعای تخریب رادار اس 300 پایگاه شکاری اصفهان واقعیت دارد؟

(ویدئو) زواره اصفهان ونیز شد!

رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین شهر برگزار می‌شود

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

امداد رسانی به 245 فرد گرفتار در سیلاب استان اصفهان

آخرین وضعیت شهرستان‌های اصفهان پس از بارش‌های رگباری شب گذشته

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز - اصفهان

نخستین یادواره و کنگره شهدای منطقه یک اصفهان برگزار می‌شود

واژگونی اتوبوس در استان اصفهان با 11 مصدوم