پیام سپاهان

آخرين مطالب

دشواری‌های شغل خبرنگاری از زبان ورزشی نویسان اصفهانی

سریع، سخت، بدون حامی؛ با کمترین درآمد ورزشی

سریع، سخت، بدون حامی؛ با کمترین درآمد
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - می‌دوند به اندازه یک دونده دومیدانی، می‌پرند به اندازه فوتبالیستی که قرار است ضربه سری بزند آن‌ها خبرنگارند آن‌هم از نوع ورزشی‌اش، خبرنگارانی که تلاش می‌کنند تا یک ورزشکار همان‌طور که ازنظر بدنی خود را آماده می‌کند ازنظر روحی آماده شود و در جامعه برایش زیست ورزشی فراهم آید، اما گاهی دریغ از یک لحظه دیده شدن دریغ از یک لحظه توجه، خبرنگاران ورزشی هرچند که در کنار ورزشکارانی قرار می‌گیرند و شاید عامل انتقال میلیونی و میلیاردی یک بازیکن باشند، اما سر به زنگاه فراموش می‌شوند اصلاً گاهی می‌گویند بود یا نبودشان مگر مشکلی را هم دوا می‌کند، ولی آری گاهی یک خبرنگار می‌تواند با یک خبر امیدوارکننده یک تیم ملی را از بحران روحی نجات دهد، آنجا که خبرنگاران گفتند 80 میلیون نفر یک ضربان یک ملت و آن را تا آنجا که توانستند نشر دادند، نشر دادند و نشر دادند تا آنجا که حساب‌های صفحات اجتماعی ورزشی دنیا نوشت دلمان تنگ می‌شود برای همدلی‌هایتان، ولی شاید همین فردا یک خبرنگار ورزشی برای نوشتن یک واقعیت به دوراز انصاف له شود ولی کسی صدایش را نشوند. حال روز ورزشی نویسان است. روزی که در تقویم دیده می‌شود اما احترامی به آن گذاشته نمی‌شود.
با توجه به روز جهانی ورزشی نویسان گفتگویی داشتیم با منوچهر زندی عضو افتخاری و مادام‌العمر هیئت رئیسه انجمن جهانی ورزشی نویسان و مسعود افشاری روزنامه‌نگار ورزشی اصفهانی که خلاصه آن به شرح زیر است:
گفتگوی صمیمانه ما با منوچهر زندی در مورد مصائب این شغل و موارد دیگر را در زیر می‌خوانیم:
خصلت خبرنگار ورزشی
شخصی که خواهان ورود به کاری هست باید ابتدا عشق به آن داشته باشد و در مرحله بعد استعداد آن کار را نیاز دارد. این روزها علم بیش‌ازپیش به هر حرفه‌ای ورود پیداکرده است. در حرفه خبرنگاری ورزشی کار خبرنگار کمی سخت‌تر می‌شود چراکه باید علم این ورزش را نیز بشناسد. به تعریفی دیگر روزنامه‌نگاری ورزشی باید عشق و علاقه و استعداد این کار را داشته باشد در کنار آن باید به علم ورزش و جامعه‌شناسی نیز به‌خوبی مشرف باشد.
برخلاف واقع که فکر می‌کنند ما با عامه مردم کارداریم حرفه ما بسیار سخت است خبرنگار ورزشی باید جامعه خود را شناسایی کنند برای مثال؛ ایران مقابل اسپانیا شکست و برابر پرتغال به تساوی دست پیدا می‌کند حال روزنامه نگار ورزشی باید چگونه به این موضوع پردازد انتقاد یا تعریف کند.
وجود رسانه‌های مجازی
در دنیای امروزه باید حتماً به زبان‌های دیگر کشورها و فضای مجازی اینترنت آشنایی کامل داشته باشیم. امروزه با به وجود آمدن رسانه‌های مجازی نیاز است که رسانه‌ها سرعت خود را بیشتر کنند. عقیده دارم رسانه‌های مکتوب باید هرچه سریع‌تر به این بخش ورود پیدا کنند چراکه پیش‌بینی می‌کنم که سرنوشت رسانه‌های مکتوب بدتر از این خواهد شد. امروزه رسانه‌های بزرگ مکتوب دنیا به فضای آنلاین ورود پیدا کردند و در کنار آن‌یک بخش کوچک مکتوب نیز چاپ می‌کنند تا مخاطبان سنتی خود را هم پوشش داده باشند.
اثرگذاری رسانه‌های داخلی
رسانه‌های ما همیشه اثرگذار بودند معتقد هستم رادیوتلویزیون ایران نقش مهمی دارد اما با این حال امیدوارم علم بیش‌ازپیش به رسانه‌های ما و رادیوتلویزیون وارد شود.
کار ما بی‌اجر است
رسانه‌ها به خبرنگاران خود که ورزش را تبلیغ می‌کنند باید بها دهند چراکه آن‌ها جلوگیری می‌کنند از هزینه‌های گزافی که باید برای درمان اعتیاد و غیره داده شود. با چهل سال سابقه کار باید بگویم هیچ کدام از ورزشی نویسان تأمین نیستند و دستمزدی که پرداخت می‌شود در کم‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. امیدوارم به این مسئله رسیدگی شود 70 درصد همکاران من زیرخط فقر حرکت می‌کند و بیمه نیستند.
تضمین شغلی برای آن‌ها وجود ندارد و هیچ‌کس جرئت ورود به این ماجرا را ندارد. سال‌ها به‌عنوان مسئول انجمن به دنبال ورود به این موضوع بودم ولی هیچ‌کس حاضر به شکایت از مدیرمسئول خود نیست و ما نیز بدون شکایت نمی‌توانیم این موضوع را عملی کنیم.
این عدم تأمین مالی برای همکارانم باعث می‌شود تا در چند رسانه کار کنند و زمانی که روزی 14 ساعت کارکنی و تأمین مالی نشوی معلوم از که کار شایان توجهی نمی‌توان کرد و حتی به فساد کشیده شود. من می‌توانم با چند دقیقه صحبت کردن یک باشگاه چند ده میلیاردی را به هم بریزم، اما وقتی حقوق من مناسب نیست من با باشگاه زد و بند می‌کنم و تأمین می‌شوم.
درود می‌فرستم به همکاران خودم که افراد سالم در آن‌ها نسبت به ناسالمی و فاسد بیشتر است، ولی شرایط کاری ما ایجاب می‌کند که مدیران به خبرنگاران بیشتر توجه کنند. این اتفاق برای داوران هم اتفاق افتاده است و دریافتی داوران در جهان را مشاهده کنیم و رقم‌های بالایی که دریافت می‌کنند تا باکسی لابی نکنند و سرنوشت تیم‌ها تغییر نکند. همکاری را می‌شناسم که از جنوبی‌ترین نقطه شهر به سرکار می‌آید و با حقوق یک میلیون تومان و بدون بیمه کار می‌کند.
با توجه به روز جهانی ورزش بنده اعتراض صمیمانه خود را به مدیران اداره ارشاد و مدیرانی که به همکاران من ظلم می‌کنند، اعلام می‌کند.
مسعود افشاری روزنامه نگار ورزشی اصفهان نیز درباره این شغل می‌گوید:
دشواری‌های حوزه ورزشی
خبرنگاری شغلی سخت است چراکه در مکان‌های سخت و خطرناک باید کار کنند. به واسطه این که خبرنگار اخبار را به درستی، سرعت و دقت انتقال بدهد وظیفه‌اش بسیار سنگین می‌شود. کوچک‌ترین اشتباهی که در این حوزه انجام شود نه تنها به خودش، بلکه باعث می‌شود که مخاطب خودش هم دچار عدم تأمین سلیقه شود. حال اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی در بین حوزه‌های خبرنگاری انجام دهیم، ماهیت خود حوزه را که نگاه کنیم برای مثال؛ اکنون جام جهانی است و همه این رویداد درگیر زمان است.
ممکن است که اخبار و اطلاعات به ثانیه عوض شود و فشاری که بر روی خبرنگار ورزشی برای پوشش اخبار وجود دارد، بیشتر از بقیه حوزه‌ها است. برای مثال؛ شما به کنفرانس خبری یک مدیر می‌روید تا خبر تهیه کنید، پوشش اخبار این کنفرانس خیلی به سرعت وابسته نیست و اگر نیم ساعت دیر بشود اشکالی ندارد ولی ورزش باید در لحظه خبر آن را پوشش دهند و همیشه با ثانیه‌ها سروکار دارد. این خود باعث می‌شود یک استرس مضاعف به خبرنگار وارد شود.
بحث دیگری که وجود دارد، تاریخ برنامه‌های ورزشی است. اکثر فعالیت‌های ورزشی مهم در ایران در ایام تعطیل برگزار می‌شود. خبرنگار برای پوشش مسابقات مجبور است که از تعطیلات خود در کنار خانواده صرف‌نظر کند و به پوشش رخداد ورزشی بپردازد درحالی که در بقیه حوزه‌ها معمولاً اتفاقات در روزهای عادی اتفاقی می‌افتد.
مخاطبانی سخت خوراک
مخاطبان ورزش ازلحاظ روحی روانی افرادی هیجانی هستند و بسیار فعال، جستجوگر و مطالبه گر هستند ولی بقیه سرویس‌ها آدم‌هایی هستند که نیازهایشان خیلی راحت‌تر برطرف می‌شود و تأمین خوراک خبری مخاطبان ورزش بسیار سخت است.
امروزه پرداختن به ورزش از جنبه‌های متفاوتی انجام می‌شود. برای مثال؛ اقتصاد ورزش یا تأثیرگذاری ورزش در درمان بیماری‌ها و غیره که این موضوع بسیار مهمی است. ممکن است رسانه شما سرویس پزشکی نداشته باشد یا حتی مجلاتی که به حوزه بانوان می‌پردازند آن‌ها هم حتی 2 صفحه خود را به ورزش اختصاص دادند. بااین‌حال نمی‌توان مرزبندی میان خبرنگاران ورزشی با بقیه خبرنگاران کرد ولی اختلاف ورزش با بقیه حوزه‌ها این‌چنین است که من به شما گفتم.
خبرنگاری، شغلی سخت با درآمدی کم
خبرنگاران بعید می‌دانم که با فعالیت در این حوزه ازلحاظ مالی تأمین باشند. 10 درصد بچه‌ها یک حقوق ثابت به‌اصطلاح «بخور نمیری» دارند ولی 90 درصد بقیه بچه‌ها حالت حق‌التحریر دارند و اگر من امروز مریض شدم و نتوانستم کارکنم یا لپ تاپم خراب شد و نتوانستم بنویسم ناخودآگاه باید آن روز از جیب بخورم. اگر مشکلات اقتصادی این حوزه را بخواهیم بیشتر بررسی کنیم کم درآمدترین قشر، خبرنگاران هستند که در چند سال اخیر به نسبت تورم اقتصادی حقوق آن‌ها پیشرفته در حقوق آنان کرده باشد.
شما مجبورید که از جسم خود بگذارید تا این کار را انجام دهید اما درآمدی کم دریافت کنید. البته وزارت ارشاد اقداماتی کرده که رسانه‌ها و خبرنگاران خود را تحت بیمه قرار دارند ولی این موضوع یک ظرفیت محدودی دارد و بحث مالی آن نیز برای رسانه‌ها مهم است.
در اصفهان قلم فروشی وجود ندارد
فضای حاکم در رسانه‌های شهرستان‌ها نسبت به رسانه‌های پایتخت وجود دارد این موضوع است که قلم خودشان را در برخی از رسانه‌های تهران به هر دلیلی می‌فروشند و علیه یا له یک بازیکن می‌نویسند و این موضوع بسیار وجود دارد. ولی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که من اعتماد و اطمینان دارم این موضوع است که حداقل در اصفهان خبرنگاران به سمت این موضوع نرفتند.
هر شخصی که در این فضا کاری انجام می‌دهد به دنبال درآمد آب باریکه‌ای است و تازه یک سری هم حتی دارند به صورت رایگان در این فضا کار می‌کنند.
سهم صفر درصدی خبرنگاران و تماشاگران از ورزش میلیاردی
تراکنش بالای مالی که در این رشته صورت می‌گیرد و مبالغی که در سال نزدیک به 600 میلیارد تومان که شامل تبلیغات و نقل و انتقالات بازیکنان و موارد دیگر انجام می‌شود، همه افراد تأمین مالی می‌شوند ولی خبرنگاران چیزی نزدیک به صفر درصد از این موضوع نصیب خبرنگاران می‌شود. البته در صنف ما نیز خبرنگار دلال وجود دارد که بهتر است بگویم دلالی که در لباس خبرنگار ورود پیداکرده است.
در هر کاری عیب وجود دارد و نمی‌توان گفت که در کار ما هیچ عیبی وجود ندارد و متقابلاً در کار ما نیز مواردی به‌عنوان عیب دیده می‌شود.
لزوم احترام بیشتر باشگاه‌ها به خبرنگاران
ما باشگاه‌های شهرستانی خوبی همچون سپاهان، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و فولاد را داریم که در چند سال گذشته توانسته‌اند شانه به شانه با تیم‌های سرخابی تهران رقابت کنند. با توجه به جو قرمز وآبی که در تهران وجود دارد و سیاست رسانه‌های این شهر که به این موضوع اعتقاد دارند که در مقابل تیم‌های پرطرفدار تهران هیچ وقت تیم‌های شهرستانی حق موفق شدن ندارند، به همین دلیل رسانه‌های ورزشی شهرستان خط مقدم دفاع از شخصیت تیم‌های شهرستانی هستند در مقابل رسانه‌های سرخابی تهران مقاومت کرده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود خبرنگاران اصفهانی که تلاش می‌کنند تا در مقابل هجمه‌ها از باشگاه‌های شهر خود حمایت کنند، ازلحاظ شخصیتی و احترام بیشتر مورد توجه باشگاه‌ها قرار بگیرند. البته موضوع تا حدودی بوده است ولی انتظار می‌رود که بیشتر از این انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/42784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / مورد هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان

تا این لحظه هیچ گزارشی از حمله خارجی به ایران وجود ندارد

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل

وضعیت عادی در سایت هسته ای اصفهان

جلسه هم اندیشی بازگردانی اتباع در شهرستان بهارستان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان/ تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است

تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

واکنش فوری به ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره حمله به ایران

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شنیده شدن صدای انفجار در اطراف شهر قهجاورستان اصفهان

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

شنیده‌شدن صدای انفجار در قهجاورستان اصفهان

ادعای حمله اسرائیل به برخی نقاط در ایران + جزئیات

خبر فوری: اخبار شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان / حمله اسرائیل صحت دارد؟

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری| انفجار در مناطق مرکزی ایران | ادعای حمله سرائیل به ایران، عراق و سوریه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

امینت کامل در شهر و استان اصفهان برقرار است

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

وضعیت آرام در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

اعلام آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان

جزییات فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان | زیرپرنده‌ها کی وارد آسمان اصفهان شدند؟

خبرنگار حاضر در اصفهان: شهر در امنیت و آرامش کامل است

شنیده شدن چند صدای انفجار توسط شهروندان در اصفهان

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

زیرنویس شبکه خبر: صدای انفجار شدید در اصفهان شنیده شد

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / نشانی از انفجار و تخریب نیست