پیام سپاهان

آخرين مطالب

رییس انجمن آسیب شناسی ایران:

مادامی که حاشیه شهرها سکونتگاه غیررسمی شناخته شوند، مشکلات حل نمی‌شود اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - رئیس انجمن آسیب شناسی ایران گفت: آسیب پذیری زنان تنها در حاشیه شهر نیست بلکه در حاشیه شهرها پر رنگ‌تر دیده می شود. تاکنون برای رفع آسیب‌ها اقدام خاصی انجام نشده به طوری که آسیب‌هایی که در سال 63 وجود داشته بدون هیچ برنامه‌ای برای رفع آن همچنان باقی است.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، کوروش محمدی امروز در جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی زنان با عنوان "زنان خارج از متن شهر" اظهار کرد: نباید با نگاه جنسیتی به آسیب ها نگریست زیرا در بحث حاشیه نشینی تنها زنان آسیب نمی بینند و به بحث مردان توجه کم تری شده است. زنان جامعه تنها آسیب پذیرتر از مردان هستند.
رییس انجمن آسیب شناسی ایران با اشاره به اینکه ما خود باعث آسیب در جامعه هستیم، گفت: برخی افراد برای بهبود زندگی وارد شهر شده اند، اما سوء مدیریت این سال ها در کنترل مهاجرپذیری و حاشیه نشینی سبب آسیب های کنونی است. حاشیه نشینی ارتباطی با جغرافیا ندارد بلکه موضوع اصلی در خدمات و نگرش جامعه به این افراد است.
محمدی با بیان اینکه نمی توان در برخی نقاط با اجرای چند برنامه شاد فرهنگی موقت اثرگذار بود، افزود: باید به مناطقی که به عنوان حاشیه مطرح می‌شوند به عنوان مسئله ای اجتماعی نگاه شود نه به عنوان یک آسیب. در این صورت می توان برای آن برنامه ریزی کرد. کسی که نتوانسته است به شهر تعلق پیدا کند نمی توان با برنامه‌ای فرهنگی و موقت آن را برگرداند.
وی ادامه داد: تمامی آسیب‌ها ناشی از حاشیه نشینی نیست و نمی‌توان آنها را حذف کرد، اما می‌توان برای آن راهی منطقی پیدا و کنترل کرد. ما هیچ اولویت بندی برای آسیب های اجتماعی نداریم. آسیب‌هایی همچون حاشیه نشینی، اعتیاد و طلاق همه شبکه‌ای در هم تنیده‌اند که اولویتی نخواهند داشت.
رییس انجمن آسیب شناسی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی در شهرها نیز وجود دارند، اما در مناطق حاشیه‌ای پر رنگ‌تر دیده می شوند و یکی از عوامل موثر در حاشیه نشینی مدیریت شهری است زیرا تمامی خدمات به مراکز شهر تعلق می گیرد. توزیع نادرست خدمات منجر به توسعه حاشیه نشینی است.
محمدی گفت: مادامی که نگاه به حاشیه شهرها به عنوان سکونتگاه‌های غیر رسمی شناخته شود، نمی‌توان مشکل را حل کرد. وقتی عدالت اجتماعی در ارایه خدمات برای ساکنان حاشیه‌ای دیده شود، باید انتظار داشته باشیم که این افراد نیز شهروند خوبی باشند. حاشیه نشینان بخشی از شهروندان هستند.
وی اظهار کرد: آسیب پذیری زنان تنها در حاشیه شهر نیست بلکه در حاشیه شهرها پر رنگ تر دیده می شود. تاکنون برای رفع آسیب ها اقدام خاصی انجام نشده به طوری که آسیب هایی که در سال 63 وجود داشته بدون هیچ برنامه‌ای برای رفع آن همچنان باقی است. سازمان های مردم نهاد و خیریه ها باید نخست از پیشگیری به عنوان توانمندسازی استفاده کنند.
محمدی تصریح کرد: فضای شهری نشات گرفته از نگرشی است که جامعه از مردسالاری حمایت می کند. برای بحث زنان قانون‌هایی برای گرفتن مهریه و ... وجود دارد اما هیچ قانونی از نگاه ابزاری به زنان نگفته است. تا زمانی که مردانی در پشت درب های بسته برای زنان قانونگذاری می کنند شرایط بهتری نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: آسیب‌ها در این سال ها تغییر نکرده‌اند و 30 سال تمام جامعه را درگیر این کرده‌ایم که رفیق ناباب عامل اعتیاد است در صورتی که جامعه کنونی خود اعتیاد را تولید می کند. آسیب‌ها امروزه در کف شهر رخ می دهد. نزدیک به 400 نقطه بحران در شهر وجود دارد اما کسی راجع به مردان روسپی صحبت نمی کند. باید نگاهی به رفتارهای بیمارگونه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه نیم میلیون حاشیه نشین در اصفهان وجود دارد، افزود: نرخ حاشیه نشینی در اصفهان بسیار پایین است و سکونتگاه‌های غیر رسمی گذشته، امروزه جزو مناطق 15 گانه شهرداری های اصفهان قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: در حوزه مدیریت شهری بیشترین خدمات در مناطق مرکزی شهر متمرکز شده است، از این رو نه برنامه‌ای برای مانع شدن از حاشیه نشینی و گسترش این مناطق و نه برنامه‌ای برای اتصال این مناطق به شهر با نگاه شهروندی وجود داشته است، از این رو حس تعلق شهری برای آن ها ایجاد نشده است و اینگونه باورهای آنان با باورهای اصیل شهر فاصله گرفته است.
به گزارش ایسنا، وحیده حمیدی مدیرعامل موسسه همراز نیز گفت: آسیب هایی چون فقر، اعتیاد، تکدی گری و روسپی‌گری زنان را آسیب پذیرتر می کند اما حاشیه نشینی تنها عامل آسیب پذیری زنان نیست.
وی اظهار کرد: از دیدگاه جامعه شناختی تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد اما آنچه در هر جامعه‌ای وجود دارد این است که زنان تحت تأثیر موضوعات سیاسی و اقتصادی قرار می گیرند.
وی افزود: آسیب هایی چون فقر، اعتیاد، تکدی گری و ... زنان را آسیب پذیرتر می کند اما حاشیه نشینی تنها عامل آسیب پذیری زنان نیست. وزارت بهداشت از سال 85 مصوب کرده است که خدمات مردم نهاد به زنان آسیب پذیر ارائه شود و سمن‌ها در این حوزه به طور شفاف‌ و جدی‌تر حضور پیدا کردند و آن ها این امکان را دارند که افراد نیازمند خدمات را پیدا کرده و به آنها کمک رسانی کنند.
مدیرعامل موسسه همراز تصریح کرد: ما نیازهای زنان را به درستی نمی شناسیم و شاید آموزش بر آن‌ها موثر باشد اما باید نیازهای آن ها به درستی شناخته و خدمات بهتری به اینگونه افراد ارائه شود.
حمیدی ادامه داد: باید تعداد سمن ها در این زمینه بیشتر شود زیرا تعداد افراد نیازمند حمایت بسیار است. دولتی ها می توانند برنامه ارائه کنند، خیریه ها حمایت مالی داشته باشند و سمن ها برنامه ها را برای این افراد اجرا کنند. آسیب ها حذف شدنی نیستند اما با ارائه برنامه‌ای درست می‌توان آنها را کنترل کرد.
همچنین مسعود مهدویان‌فر، رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز در این میزگرد اظهار کرد: درباره حاشیه نشینی جامعه‌ای 100 یا 200 نفره در شهر اصفهان صحبت نمی‌کنیم زیرا 10 الی 15 درصد جمعیت اصفهان در حاشیه شهر وجود دارند که نیمی از آن جامعه زنان حاشیه نشین با حدود 150 هزار نفر را تشکیل می دهد.
وی افزود: طبق آمار سال 1395 در شهر اصفهان 85 هزار زن سرپرست خانواده وجود دارد. باید نگاه حمایتی به نگاه توانمندی تغییر کند. در سال جاری لایحه توانمندسازی زنان در معرض آسیب و آسیب دیده توسط شورای شهر ایجاد شد. توانمندسازی فرهنگی، حقوقی، اقتصادی، روحی و روانی همه باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری گفت: در سال تحصیلی جدید آموزش ها را از آموزش و پرورش آغاز خواهیم کرد که بسیار می تواند به بحث حاشیه نشینی کمک کند.
مهدویان فر ادامه داد: فضای بی دفاع شهری مکانی است که در آن نا امنی، وقوع جرم و بزهکاری انجام می شود و فضاهای مستعدی برای وقوع جرم است. باید بتوانیم فضاهای بی دفاع شهر را کم کنیم و امنیت اجتماعی بانوانی را که دراین مکان ها تردد می کنند بهبود بخشیم.
همچنین مجتبی ناجی ، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در روانشناسی نقش فرد و ویژگی‌های شخصیت فرد در وضع زندگی او تاثیر دارد. یکی از این ویژگی‌ها قانون گریزی است که فرد نمی‌تواند در قالب شهر قرار گیرد. بسیاری از افراد حاشیه نشین دانشمند و فیلسوف بوده‌اند پس نباید ذهن ما نسبت به حاشیه نشینی منفی باشد.
وی افزود: این افراد تنها نمی‌خواهند استانداردهای جاری مردم عادی را بپذیرند اما پس از قرار گرفتن در محیطهایی دور از 
قوانین به مرور محیط بر آنها تاثیر می‌گذارد و پذیرای قوانین
خواهند بود. مردان در جامعه اگر آسیب ببینند فرزندان نیز دچار آسیب خواهند شد
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/43209/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (اول اردیبهشت 1403)

ترقه بازی!

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم است

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول

برخوردهای بی‌قاعده

اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

یک حادثه ترافیکی و یک غرق شدگی با یک فوتی و شش مصدوم

جوان 20 ساله در اصفهان در استخر کشاورزی غرق شد

پیشرفت 62 درصدی کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز شنبه اول اردیبهشت 1403

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه اول اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته