پیام سپاهان

آخرين مطالب

ارتش نروژي در اصفهان رژه مي‌رود/نصف جهان در تصرف موش ها مقالات

ارتش نروژي در اصفهان رژه مي‌رود/نصف جهان در تصرف موش ها
  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d

سپاهان نيوز- همه جا هستند، شهر و روستا، باغ و بازار، خانه و ويرانه بالا و پايين شهر هم برايشان فرقي ندارد. برايشان فرقي ندارد در کدام کشور نيز باشند چرا که هم در خيابان‌هاي نيويورک ديده مي‌شوند و هم در دورافتاده‌ترين روستاها در آفريقاي جنوبي در شهرها و روستاهاي ايران نيز از حضور اين موجودات در امان نمانده‌اند.

آسياب معده‌شان نيز همه چيز را خورد مي‌کند و در خورد و خوارک نيز با محيط سازگاري دارند چراکه از تار و پود فرش و لباس گرفته تا پي منازل مسکوني، ريشه گياهان و پنير و گوشت و پسماندهاي خشک و تر را مي‌خورند و روز به روز به عرض و طول آنها نيز افزوده مي‌شود به گونه‌اي در بسياري از موارد تشخيص موش و گربه‌هاي امروزي از يکديگر دشوار شده است.

اما اين روزها مسئولان از فست فود خور شدن اين موجودات موذي سخن به ميان مي‌آورند و بر اين باورند که اين موجودات در اطراف فروشگاه‌هاي عرضه کننده فست فود بيش از ديگر نواحي شهري ديده مي‌شوند.

سرعت تکثير آنها نيز بين همگان زبانزد است و از سويي ديگر نيز سرعت تردد آنها در شهرها را بايد با دستگاه‌هاي زمانسنج در دوي ماراتن سنجيد و به جرات مي‌توان گفت که سرعت برخي از آنها را بايد در گينس ثبت کرد.

شهر اصفهان نيز از حضور اين حيوانات مرموز بي‌نصيب نمانده و علي‌رغم فعاليت‌هاي شبانه‌روزي شهرداري براي تميزي شهر همواره شاهد حضور آنها در سطح شهر و در جوي‌هاي آب و مادي‌ها، روي پل‌ها و بعضاً در بافت‌هاي فرسوده هستيم به گونه‌اي که برخي از شهروندان بر اين باورند که بايد حضور موش‌ها در شهر را بپذيرند و حضور آنها را به رسميت بشناسند.

موش‌هايي که عامل سقوط درختان چهارباغ شده‌اند

در اين راستا محمد اطبايي، يکي از مغازه‌داران خيابان چهارباغ عباسي که اين روزها از حضور موش‌ها در جوي‌ آب و مادي‌هاي خيابان تاريخي چهارباغ ناراضي است مي‌گويد: تردد موش‌ها در اين خيابان چهره شهر را براي شهروندان و همچنين گردشگران زشت کرده و ضروري است که براي رفع اين مشکل چاره‌اي انديشيده شود.

مي‌توان گفت يکي از دلايل سقوط درختان در هنگام باد و توفان خالي شدن تنه آن ها توسط موش‌هاست چرا که ريشه و درون تنه را جويده و درختان را سست کرده است که نمونه آن را تاکنون در خيابان چهارباغ اصفهان شاهد بوده‌ايم

او که معتقد است شهرداري در خصوص مبارزه با موش‌ها عملکرد نسبتاً خوبي دارد، مي‌افزايد: اين در حالي است که رفتار نادرست شهروندان و همچنين همکاران ما در فروشگاه‌هاي مواد غذايي عملکرد شهرداري را تحت الشعاع قرار مي‌دهد.

اين شهروند اصفهاني با اشاره به اينکه موش‌هاي شهر اصفهان بعضاً در تنه درختان رخنه کرده و آنها را از درون خالي کرده‌اند، مي‌افزايد: مي‌توان گفت يکي از دلايل سقوط درختان در هنگام باد و توفان خالي شدن تنه توسط موش‌هاست چرا که ريشه و درون تنه درختان را جويده و آنها را سست کرده است که نمونه آن را تاکنون در خيابان چهارباغ اصفهان شاهد بوده‌ايم.

موش‌هاي اصفهان نژاد نروژي دارند

اما در اين راستا غلام رضا ساکتي، رئيس اداره خدمات شهري شهرداري اصفهان که معتقد است با افزايش تعداد حيوانات موذي در اصفهان روبرو نيستيم، مي‌گويد: در حال حاضر در شهر اصفهان با دو نوع موش قهوه‌اي و موش نروژي روبرو هستيم که بخش عظيمي از جمعيت موش‌هاي اصفهان را نژاد نروژي تشکيل مي‌دهد.

وي با بيان اينکه  15 اکيپ در 15 منطقه شهرداري اصفهان فرآيند مبارزه با حيوانات موذي و به ويژه موش‌ها را دنبال مي‌کند، اضافه مي‌کند:  اين اکيپ‌ها حداقل سالي چهار مرحله مبارزه با موش‌ها را با توجه به شرايط مورد نياز انجام مي‌دهند.

رئيس اداره خدمات شهري شهرداري اصفهان با بيان اينکه براي کنترل افزايش تعداد موش‌ها و ديگر حيوانات موذي در شهر اصفهان روش‌هاي بيولوژيکي، شيميايي و مکانيکي را در دستور کار داريم، اظهار مي‌کند: اين سه مرحله در شهر اصفهان اجرايي و سعي بر آن شده است تا براي از بين بردن موش‌ها از سم کمترين استفاده را داشته باشيم.

وي با اشاره به کم کردن يک هزار و 300 کيلوگرم سم از ميزان سم مصرفي براي از بين بردن موش‌ها در اصفهان ادامه مي‌دهد: همچنين تلاش شده سم‌هايي که براي مقابله با موش استفاده مي‌شود بيشترين سازگاري را با محيط زيست داشته باشند.

ساکتي با تاکيد بر اينکه چنانچه در ساماندهي موش‌ها کوتاهي شود اين موجودات به سرعت توليد مثل کرده و به تعداد آنها افزوده مي‌شود،‌ اضافه مي‌کند: از اين رو ما در سطح شهر اصفهان تمام توان خود را براي حذف سه نياز اصلي اين موجودات يعني آب، غذا و سرپناه را در دستور کار قرار داده‌ايم و اين در حالي است که به افزايش همکاري شهروندان در اين زمينه نيازمنديم.

مردم همکاري نکنند نمي‌توان به صفر رساندن موش‌ها در اصفهان اميدوار بود

وي ارائه آموزش‌هاي چهره به چهره به کسبه اصفهان را از ديگر اقدامات شهرداري در حوزه مقابله با موش‌ها عنوان مي‌کند و مي‌افزايد: تا مادامي که شهروندان و کسبه همکاري لازم را با شهرداري نداشته باشند نمي‌توان به صفر رساندن تعداد موش‌ها در شهر اميدوار بود.

677 خيابان آلوده به موش در شهر اصفهان شناسايي شده است که در 359 عدد از اين خيابان‌ها اصلاح ساختاري انجام شده است

رئيس اداره خدمات شهري شهرداري اصفهان تغيير زمانبندي آبياري سبزه‌ها و درختان، مبارزه مکانيکي و استفاده از تله‌هاي فلزي، زنده گيري و استفاده از چسب را از جمله اقدامات فيزيکي مبارزه با موش‌ها در اصفهان عنوان مي‌کند و مي‌گويد: همچنين در استفاده از سم نيز با روش‌هاي پفکي، کيکي، واکس بلوک، پلت و .. با توجه به نوع خوراک قالب موش استفاده مي‌شود.

وي همچنين به تدوين نقشه پراکندگي موش‌ها در شهر اصفهان اشاره مي‌کند و ادامه مي‌دهد: از اين رو مبارزه با موش‌ها بر اساس اين نقشه انجام و تا پاکسازي کامل محيط ادامه مي‌يابد.

ساکتي در ادامه با بيان اينکه در بسياري از نقاط شهري اصلاح ساختاري براي مبارزه با موش‌ها انجام شده است، بيان مي‌کند: همچنين 677 خيابان آلوده به موش در شهر اصفهان شناسايي شده است که در 359 عدد از اين خيابان‌ها اصلاح ساختاري انجام شده است.

کاهش 514 عدد کلني موش‌ها در شش ماه امسال

وي با اشاره به اينکه در شش ماه اول سال جاري يک هزار و 846 کلني موش شناسايي شده است، مي‌گويد: براي اين تعداد کلني موش در شش ماهه نخست امسال 11 هزار و 223 طعمه موش در سطح شهر اصفهان قرار داده شده و در نهايت منجر به کاهش 514 عدد کلني موش در سال جاري نسبت به سال گذشته شده است.

رئيس اداره خدمات شهري شهرداري اصفهان اضافه مي‌کند: در مبارزه با موش‌ها در شش ماهه امسال يک هزار و 463 لاشه موش جمع آوري شده است.

وي اعتبار تخصيص يافته براي مبارزه با موش‌ها در سال جاري از سوي شهرداري اصفهان را 500 ميليون تومان عنوان مي‌کند و مي‌افزايد: برنامه ما در حوزه مبارزه با موش‌ها در حال حاضر کنترل افزايش و کاهش تعداد آنها در اصفهان است.

ساکتي که معتقد است از بين بردن همه موش‌ها در واقع صدمه وارد کردن به محيط زيست است،‌ ادامه مي‌دهد: اين در حالي است که با تغييرات اقليمي و همچنين خشکسالي‌هاي موجود و به ويژه خشکي رودخانه زاينده رود با افزايش تعداد اين حيوانات موذي در سطح شهر اصفهان روبرو شده‌ايم.

مهاجرت موش‌ها از جوي و مادي‌ها به بافت مسکوني فرسوده

اما مهدي رفيعي، مدير گروه بهداشت محيط مرکز بهداشت استان اصفهان نيز با اشاره به اينکه در حال حاضر در شهر اصفهان در حوزه مبارزه با حيوانات موذي و به ويژه موش‌ها اقدامات نسبتاً مناسبي در حال انجام است، مي‌گويد: اين اقدامات باعث شده است که موش‌ها در لانه گزيني دقت بيشتري بکار برده و کمتر از گذشته نسبت به لانه گزيني در جوي‌ها و مادي‌ها اقدام کنند.

وي که معتقد است در حال حاضر بيشتر موش‌هاي شهر اصفهان در بافت‌هاي تاريخي و فرسوده لانه گزيني مي‌کنند، ادامه مي‌دهد: از اين رو تعداد اين حيوانات در بافت‌هاي فرسوده شهر و به ويژه مناطق يک و سه شهرداري اصفهان رو به افزايش است.

مدير گروه بهداشت محيط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اينکه شهروندان بايد در خصوص از بين بردن پناهگاه و لانه گزيني موش‌ها در منازل مسکوني توجه داشته باشند، مي‌افزايد: همچنين شهروندان در خصوص زمان قرار دادن زباله‌ها از بيرون از منزل و ريختن زياله در بين شمشاد و جوي‌هاي آب خودداري کنند چرا که اين امر زمينه ساز افزايش موش‌ها در شهر مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه مرکز بهداشت محيط استان اصفهان بر روي اقدامات شهرداري در راستاي مبارزه با موش‌ها نظارت و کنترل لازم را دارد، ادامه مي‌دهد: ما بر اساس شکايات شهروندان نيز پيگيري‌هاي لازم در اين راستا را انجام مي‌دهيم.

موش پارازيت مشکل ساز در شهر اصفهان است

رفيعي که معتقد است نزديک بودن اصفهان به مناطق کويري نيز يکي از عوامل افزايش تعداد موش‌ها در اصفهان است، اظهار مي‌کند: تلاش ما در راستاي کاهش تعداد موش‌ها در شهر است چراکه موش پارازيت مشکل ساز در شهر اصفهان است.

وي با اشاره به اينکه طاعون و سالک يکي از اصلي‌ترين بيماري‌هاي ناشي از وجود حيوانات موذي همچون حشرات و جوندگان است، مي‌افزايد: در اين زمينه به صورت موردي گزارشاتي را داشته ايم که در حال حاضر آمار آن در دسترس نيست.

خطر افزايش موش‌ها در شرق اصفهان

مدير گروه بهداشت محيط مرکز بهداشت استان اصفهان که معتقد است در صورت هر گونه بي توجهي و تکثير موش‌ها در اصفهان با مشکلات جدي روبرو خواهيم شد، اضافه مي‌کند: از اين رو مي‌توان به احتمال وجود خطر در مناطق شرقي اصفهان اشاره کرد چرا که در مناطقي مانند گردنه زينل که محل دفن نخاله‌هاي ساختماني است در آينده نزديک با افزايش تعداد موش‌ها روبرو خواهيم شد.

وي ادامه مي‌دهد: همچنين ساماندهي پسماندهاي تر شهري نيز در امر کاهش موش‌ها در شهر ضروري است.

در اين راستا بايد توجه داشته باشيم که مبارزه تاثيرگذار براي کاهش موش‌ها و کنترل از افزايش اين جوندگان موذي که عامل مشترک بسياري از بيماري‌ها هستند امري لازم‌الاجراست که در صورت هر گونه بي‌توجهي از سوي مسئولان و شهروندان در آينده‌اي نزديک دچار مشکلات حادتري در اين زمينه خواهيم بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/4347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

«امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است

اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

کاشت 200 اصله نهال در گلپایگان

برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

تعامل مسئله‌محور می‌تواند راه نجات سازمان‌ها و رسانه‌ها باشد

سیل از 4 طرف کاشان را محاصره کرد

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم

صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه

مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایدار‎ی‌های محلی در اصفهان/ هوا گرم‌تر می‌شود

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

ارز حج 1403 تأمین شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا

نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل + فیلم

ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

اجرای 12 عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری

پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش 100 درصدی تولید خودرو

نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است

حیات طیبه در خودنمایی نسیت، بلکه در اخلاص و پاکی است

پر شدن سیل بند‌ها بر اثر بارش باران شهروندان آران و بیدگل را شگفت زده کرد + فیلم

درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

صادرات بیش از 5 میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن

آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس