پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیر آکادمی فوتبال سپاهان مدعی شد؛

انتقال فساد مالی از باشگاه به مدارس فوتبال ورزشی

انتقال فساد مالی از باشگاه به مدارس فوتبال
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - باشگاه سپاهان از گذشته به دنبال کار در فوتبال پایه خود بوده است. البته فوتبال پایه در ایران همواره دچار مشکلات و معضلات بسیاری بوده است. با این حال سپاهان ....
  باشگاه سپاهان از گذشته به دنبال کار در فوتبال پایه خود بوده است. البته فوتبال پایه در ایران همواره دچار مشکلات و معضلات بسیاری بوده است. با این حال سپاهان در این امر در کنار باشگاه‌های ذوب‌آهن، فولادخوزستان، سایپا و ملوان توانسته‌اند با وجود مشکلات بسیار بازهم موفق باشند و بازیکنان با استعدادی را به فوتبال ایران و دنیا معرفی کنند. اما هفته گذشته فدراسیون فوتبال ایران در مراسم انتخاب برترین‌های سال باشگاه سپاهان را برترین باشگاه در رده‌های پایه انتخاب کرد. بر همین اساس گفت‌وگویی داشتیم با محمدعلی بصیریان، مدیرآکادمی این باشگاه تا از اهداف، موانع و مشکلات رده‌های پایه مطلع شویم که به شرح زیر است:
اطلاع دارید فدراسیون بر اساس چه ملاک‌های باشگاه سپاهان را برترین باشگاه در رده‌های پایه اعلام کرد؟
خیر، اینکه فدراسیون چه پارامترهایی را برای انتخاب بهترین آکادمی رده‌های پایه در نظر گرفته است را اطلاعی ندارم.
پس، از برنامه‌های باشگاه و اهداف‌تان در این رده بگویید؟
باشگاه سپاهان از رده 9 سال تا رده امید تیم‌داری می‌کند. بر اساس استانداردهای کنفدراسیون آسیا باشگاه سپاهان، در رده‌های پایه بیشتر از حد استاندارد تیم‌داری می‌کند.
روند استعدادیابی به چه شکل است؟
روند آکادمی به این شکل است که از رده 9 سال ابتدا بازیکنان مستعد را جذب می‌کنیم و بعد به دنبال پرورش آنها هستیم. پرورشی که در طول سال ادامه پیدا کند. اگر ما بخواهیم با 5 رده تیم‌داری کنیم، نمی‌توان به خوبی به بازیکنان تمرین داد وبا آن‌ها کار کرد؛ بنابراین مجبوریم رده 15 و 17 سال را تشکیل دهیم تا بتوانیم به خوبی بر روی بازیکنان کار کنیم. رده 15 و 17 را فدراسیون فوتبال به تازگی طراحی کرده است.

آکادمی سپاهان نیز این دو رده را به تازگی راه اندازی کرده است.
خیر. سپاهان در گذشته این تیم‌ها را با نام سپاهان نوین داشته است.
برای سطح ارتقای فنی مربیان چه کرده‌اید؟ و چه اهدافی برای آن‌ها و تیم‌های رده مختلف گذاشتید؟
در سال‌های گذشته برای مربیان تیم‌های زیر مجموعه سپاهان با مدرسین اروپایی کلاس ارتقای سطح فنی گذاشتیم. برای رده‌های خود اهدافی گذاشتیم که به این شکل است که رده 9 تا 13 سال فقط هدفمان آموزش است و نتیجه اصلاً مدنظرمان نیست. رده 14 و 15 سال را با هدف آشنایی با مسابقات، رده نوجوانان و جوانان با هدف کسب مقام ولی در رده امید از آن‌ها 100 درصد خواهان قهرمانی هستیم. برنامه توسعه فوتبال را تدوین کرده‌ایم که در این برنامه بازیکن را از لحاظ تکنیکی کامل می‌کنیم. رویکردهای اجتماعی، فیزیولوژی، جسمانی، تکنیک و تاکنیک در آن تدوین شده است، بنابراین با هدف و برنامه بر روی تیم‌های پایه کار می‌کنیم.
با وجود اینکه فقط از تیم امید خود قهرمانی خواسته‌اید، دیگر رده‌ها چه کردند؟ خود تیم امید آیا قهرمان شد؟
در تمامی رده‌های تیم‌های پایه به غیر از رده 13 سال و امید به عنوان قهرمانی دست پیدا کردیم که رده امید نیز به دلیل خلاف تیم حریف با استفاده از بازیکن دو شناسنامه‌ای به این عنوان نتوانستیم دست پیدا کنیم. مدارک خود را ارائه دادیم تا بررسی شود و این بازیکن متخلف ممکن است توسط نیروی انتظامی دستگیر و به چندسال حبس محکوم شود. رده 13 سال هم در فینال و در ضربات پنالتی بازی را واگذار کردیم.
این رقابت‌ها در رده کشوری بوده است یا استانی؟
رده 9 تا 15 سال ما در مسابقات استانی به مقام قهرمانی دست پیدا کردند و نوجوانان، جوانان و امید در کشور به رقابت پرداختیم.
اکنون در رده‌های پایه خود چند بازیکن تیم‌ملی دارید؟
46 ملی‌پوش در رده‌های پایه است.
آیا باشگاه اهدافی برای آکادمی خود تعیین کرده است؟
باشگاه هیچ‌گاه به دنبال انتخاب سپاهان از سوی فدراسیون به عنوان باشگاه برتر در رده‌های پایه نبوده‌ایم و اهدافی را برای برترین آکادمی در رده‌های پایه در سطح آسیا تعیین کرده‌ایم که به دنبال دستیابی آن در 4 سال آینده هستیم که البته مقداری مشکلات تاسیساتی و ساختاری داریم.
باشگاه چند مدرسه فوتبال در سطح شهر دارد؟ آیا در این مدارس به دنبال درآمدزایی صرف هستید یا کشف استعداد؟
یکی از اهدافی که باشگاه برای برتری در رده‌های پایه تعیین کرد، راه‌اندازی 20 پایگاه‌های رشد در سطح شهر اصفهان بوده است و با استعدادیابی در سطح شهر هیچ بازیکن مستعدی از دست ما در نمی‌رود. در این پایگاه‌های رشد از مربیان قهرمان باشگاه استفاده شده است تا به خوبی استعدادها کشف شود. در این پایگاه‌های رشد می‌توانند درآمدزایی کنند و باشگاه کاری به درآمدزایی آن‌ها ندارد و فقط از پایگاه قهرمانی، معرفی بازیکن با استعداد می‌خواهد. ضمن اینکه ما در رده‌های نوجوانان، جوانان و امید هرساله تست‌گیری را داریم.

آکادمی سپاهان در شهرهای دیگر هم برای کشف استعداد فعالیت دارد؟
بله. باشگاه بیش از 46 پایگاه هم نام در سطح کشور راه‌اندازی کرده است که در شهرهای مختلف در حال تست‌گیری و استعدادیابی باشگاه سپاهان را انجام می‌دهند. نکته جالب در این موضوع این است که برنامه همسان آموزشی تعیین کرده‌ایم و پایگاه‌های همنام ما باید از برنامه آموزشی باشگاه پیروی کنند و ما بازیکن را در رده‌های 9 سال به بالا در شهر خودش پرورش می‌دهیم و اگر استعداد خوبی باشد برای رده نوجوانان به بالاتر آن را به اصفهان منتقل می‌کنیم و خوابگاه و امکانات در اختیار بازیکن قرار می‌دهیم. البته فقط به معرفی پایگاه هم نام بسنده نمی‌کنیم و مربی معتمد خود را برای تست‌گیری به آن شهر می‌فرستیم تا در صورت تائید به اصفهان منتقل شود.
هدفی که برای آکادمی باشگاه تعیین کردید چه زمانی خود را نشان می‌دهد؟
با این اهدافی که اعلام کردم به دنبال دستیابی به برترین آکادمی در سطح آسیا هستیم که نتیجه آن خیلی زود مشخص شد و باشگاه سپاهان به عنوان برترین باشگاه در رده‌های پایه از سوی فدراسیون انتخاب شد. البته برنامه‌ای که تعیین کرده‌ایم 2 سال آینده خود را نشان می‌دهد و امیدواریم باشگاه با کمک در بخش تاسیساتی و فراهم کردن تجمع تمرینات به ما بیشتر کمک کند چراکه مشکل اصلی ما عدم تجمع تمرینات است و تیم‌های ما در زمین‌های مختلف شهر در حال تمرین هستند و اگر در یک مکان همگی تمرین کنند، رشد و توسعه بهتری بین بازیکنان خواهیم داشت.
به چند درصد از هدف تعیین شده دست پیدا کردید؟
در حال حاضر به 20 درصد اهداف خود برای رسیدن به برترین آکادمی رده‌های پایه در سطح آسیا دست پیدا کردیم. تنها مشکل ما برای رسیدن به این هدف مشکلات زیر ساختی است که البته ما در بحث زیر ساخت دو موضوع، تاسیساتی و نرم‌افزاری عنوان می‌شود که از لحاظ نرم‌افزاری مشکلی نداریم.
در ایران استفاده از کلمه آکادمی برای تیم‌های رده پایه صحیح است؟ باشگاهی به معنای واقعی آکادمی دارد؟
در کشور یک آکادمی به معنای واقعی نداریم و اسم باشگاه‌هایی که در رده‌های پایه فعالیت می‌کنند را آکادمی گذاشته‌اند اما باشگاهی به معنای آکادمی واقعی نداریم. آکادمی یعنی 6 تا زمین فوتبال یکجا داشته باشید که 4 زمین آن طبیعی و 2 زمین مصنوعی باشد. به علاوه استخر، سالن بدنسازی، کلاس‌های آموزشی و ... را در یک مکان داشته باشید.
پس با این حال برای هدف باشگاه که برترین باشگاه آکادمی در آسیا است کمبودهایی که گفتید را دارید.
انتظارات آسیا را بیش از خواسته آن‌ها برطرف کرده‌ایم منتهی خودمان اهداف بالاتری داریم به دنبال راه‌ندازی یک آکادمی واقعی هستیم.
بحثی که بسیار در ایران مطرح است، موضوع کشف و پرورش استعدادها توسط سپاهان و استفاده باشگاه‌های دیگر از این بازیکنان است. مشکل اصلی این موضوع چیست؟
مشکل اصلی بابت ترانسفر بازیکنان جوان به باشگاه‌های دیگر قانون قرارداد 3 ساله فدراسیون است. طبق قانون فدراسیون باشگاه‌ها نمی‌توانند قرارداد بالاتر از 3 سال ببندند و این اشکال است. با بازیکنان جوان باید حداقل قرارداد 5 ساله بست که این موضوع در ایران امکان پذیر نیست. البته یک عدم ارتباطی میان آکادمی با تیم بزرگسالان است. شما دقت کنید در ایران برای انتخاب سرمربی برای تیم بزرگسالان رزومه سال گذشته آن مورد نیازاست که آیا آن مربی توانسته است تیم قبلی را قهرمان کند یا خیر؟ و بیشتر بحث سمت نتیجه‌گرایی است و کاری به فلسفه آکادمی ندارند که در تیم‌های پایه خود چگونه کار می‌کردند.

منظورتان از فلسفه آکادمی چیست؟
مثلاً در سپاهان در رده‌های پایه 3-5-2 کار می‌شده است ولی سرمربی به تیم بزرگسالان می‌آید و برای مثال از سیستم 6-3-1 استفاده می‌کند که خب شاید این سیستم اصلاً به سبک بازیکنان آکادمی نخورد که متاسفانه این مسئله وجود ندارد.
با این حال باشگاه در گذشته تیم فوتبال سپاهان نوین را داشت تا درصورت عدم تمایل سرمربی تیم بزرگسالان برای نگه داشتن برخی از بازیکنان پایه آن‌ها را به تیم سپاهان نوین انتقال می‌داد که اکنون این تیم هم منحل شد. چرا؟
سپاهان نوین یک وسیله بسیار خوب می‌تواند باشد تا بازیکن در مرحله آخر پروش استعداد کار کند و بعد با آمادگی کامل به تیم بزرگسالان سپاهان بپیوندد. البته در این مورد سلیقه سرمربی تیم بزرگسالان بسیار مهم است که چه بازیکنی را مدنظرش است. مشکلات زیادی در فوتبال ایران وجود دارد که یکی از آن فساد در فوتبال است. ما در باشگاه‌های خودمان دیدیم نمی‌توانیم مقابل سرمربی تیم بیاستیم که از بازیکنان برای راهیابی به تیم پول نگیرد. در باشگاه سپاهان پایگاه‌های رشد را در سطح شهر به وجود آوردیم تا فساد مالی را از خود باشگاه به پایگاه‌های رشد بکشانیم و بازیکن بی کیفیت از این طریق به تیم‌های اصلی سپاهان وارد نشود.
فساد مالی را از باشگاه به پایگاه‌های رشد انتقال دادید؟ بیشتر توضیح دهید.
البته به مربیان خود اعلام کردیم اگر می‌خواهید از خانواده‌ها برای بازی دادن فرزندشان پولی دریافت کنید این پول را در پایگاه‌های رشد دریافت کنید و این موضوع را به تیم‌های قهرمانی سپاهان نکشانید.
چرا به دنبال مبارزه با این موضوع نبودید و فقط فساد مالی را انتقال به جای دیگری دادید؟
به دلیل اینکه ما هرکاری برای مبارزه با این کار می‌کردیم حل شدنی نبود چراکه این فرهنگ در کشور ما جاافتاده است و نمی‌توان برای آن محدودیت ایجاد کرد و مبارزه تنهایی سپاهان با فساد سخت و غیرقابل شدن است.
چند باشگاه اکنون در زمینه آکادمی پایه به صورت جدی در حال فعالیت هستند؟
باشگاه‌های سایپا، ملوان، فولادخوزستان، ذوب‌آهن و سپاهان هستند. حال به چه شکل است که استقلال و پرسپولیس با عدم وجود فعالیت در زمینه آکادمی، مجوز حرفه‌ای دریافت می‌کنند؟ طبق استاندارد کنفدراسیون آسیا برای کسب مجوز حرفه‌ای، باشگاه باید 5 تیم در رده‌های پایه داشته باشد اما متاسفانه استقلال و پرسپولیس بدون وجود آکادمی مجوز حرفه‌ای دریافت می‌کنند. اما سپاهان با وجود تیم‌داری حرفه‌ای در رده‌های پایه به دلیل چند عیب جزئی ورزشگاه نقش‌حهان نمی‌تواند مجوز حرفه‌ای دریافت کند. حضور ساکت و تاج در فدراسیون فوتبال، به ضرر تیم‌های اصفهانی شده است و بیشتر جانب تیم‌های تهرانی را می‌گیرند وگرنه بخواهند جانب حق را بگیرند، مسائل بسیاری پشت پرده فوتبال ایران است اما اگر این اتفاق رخ دهد مساوی است با نابودی خودشان، بنابراین به سکوت در برابر این موضوعات مجبور می‌شوند. در مراسم انتخاب بهترین‌های سال شما اگر توجه کرده باشید فقط هواداران استقلال و پرسپولیس حضور داشتند و هواداران تیم‌های دیگر نبودند.
و برای همین بود که تمام جوایز بین این دو تیم تقسیم شد؟
جوایز پرسپولیس حق آن بود اما برای مثال یک مورد آن که مسلمان به عنوان آقای پاس گل انتخاب نشد و جپارف با پاس گل کمتر داده شده نسبت به مسلمان انتخاب شد یک مصلحت اندیشی بود و این مصلحت اندیشی پدر فوتبال ایران را در آورده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/48663/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

بایدن در آستانه شکست؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

واکنش اردوغان به حادثه اصفهان

ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

راهپیمایی نماز گزاران جمعه بهارستان در حمایت از عملیات وعده صادق

نظر وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت

راهپیمایی مردم شهرستان‌های استان اصفهان در حمایت از عملیات موفق وعده صادق + فیلم

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟