پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمایه انسانی ، ظرفیت ناشناخته توسعه در فریدن مقالات

سرمایه انسانی ، ظرفیت ناشناخته توسعه در فریدن
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- سرمایه انسانی در شهرستان فریدن ظرفیت مهمی است که در صورت مدیریت و برنامه ریزی می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات منطقه باشد.
  در عصر فرامدرن، نیروی انسانی توانمند، بزرگترین مزیت رقابتی کشورها و سازمان هاست ، نقش سرمایه انسانی در بهره وری و توسعه بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل دهه پایانی قرن 20 را عصر " توانمند سازی سرمایه انسانی" نامیده اند.
شهرستان فریدن نیز به عنوان یک خطه نخبه پرور ازروزگاران گذشته تا به امروز، از گنجینه غنی نیروی انسانی برخوردار بوده است.
ایون عبدالعلی شاعر شوخ طبع شیرین سخن، صفای اصفهانی که پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در فریدن و اصفهان به تهران رفته و به عرفان و تصوف گراییده است ،میرزا علی محمد حکیم برادر صفای اصفهانی ،محمد علی حکیم الهی فریدنی، شیخ محمد جواد فریدنی فقیه و استاد معروف که پس از تحصیل در نجف اشرف به درجه اجتهاد رسید، محمد حسین مشایخ فریدنی که سال ها درمقام سفیر ایران در چند کشور به گسترش زبان فارسی پرداخت ازجمله بزرگان و مشاهیری هستند که گوشه ای از تاریخ زندگانی هر یک از آن ها به طریقی به فریدن گره خورده است.
وجود نیروهای انسانی توانمند در حوزه های مختلف شهرستان، استقرار صدها تن از نیروهای انسانی بومی فریدن در پست های کلیدی کشوری و استانی در طول سالیان مدید، همچنین صدور نخبگان و فرهیختگان به خارج از مرزها؛ بر وجود این سرمایه پنهان در شهرستان فریدن صحه می گذارد.
فریدن همچنین یکی از مهم ترین مناطق کشور در ادوار گذشته بوده است و برخورداری از قدمت اداری 70 ساله این ادعا را ثابت می کند ؛ به همین دلیل درپست ها و مناصب مختلف کشور چهره های شاخص فراوانی بوده اند که نامشان بر آمده از این دیار کهن است.
*فصلی نو برای درخشش سرمایه های انسانی فریدن
این حقیقت غیر قابل انکار مبنی بر "وجود نیروهای انسانی خبره و استعداد های شگرف در فریدن"، موجب شد پس از مدت ها تصمیم سازی انحصاری در ساختمان سنگی فرمانداری؛ "سید تقی معین الدینی" فرماندار جدید این شهرستان، در نخستین روزهای کاری خود در یک فراخوان گسترده؛ نیروهای انسانی جوان، مبتکر و صاحب ایده را به هم اندیشی فرا بخواند.
رویدادی که به اذعان بسیاری از مردم نمود روحیه مشورت طلبی و هم افزایی فرماندار جدید است؛ موضوعی که امید ها را برای استفاده از تجربیات، ایده ها و نقطه نظرات نیروهای انسانی مستعد و صاحب نظر تقویت کرد.
این فراخوان که چندی پیش با عنوان" بررسی راهکارهای توسعه و چگونگی بهره مندی از همه ظرفیت ها و سرمایه های انسانی برای پیشرفت و تحول شهرستان فریدن" در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد حامل نکته ها و پیام های بسیاری بود.
در این هم اندیشی صمیمانه که بیش از 3 ساعت به طول انجامید؛ مهم ترین مشکلات و ظرفیت های شهرستان با موضوعات کارآفرینی و اشتغال، اقتصاد، رسانه، آسیب های اجتماعی، گردشگری و میراث فرهنگی، ورزش و فرهنگ، کشاورزی، شایسته سالاری و به کارگیری نیروهای مستعد منطقه، اصلاح و پایش ساختار اداری، تقویت مشارکت های مردمی، ضرورت خود شناسی، رشد بهره وری وتوجه به سلامت جسمی و روحی سرمایه های انسانی مطرح و درباره آن بحث و تبادل نظر شد.
سید تقی معین الدینی در این جلسه با بیان این که نیروی انسانی صاحب نظر نخستین مرجعی است که در زمینه اصلاح نگرش و بسترسازی مناسب برای توسعه به سوی آن ها باید رفت، اظهار داشت: حضور در جلسات این چنینی عامل نشاط و انگیزه برای پیشرفت و ارتقاء سطح خدمات است.
وی با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه، افزود: نکته امیدوارکننده و قابل تامل آن است که خوشبختانه همگی بر این باور هستیم که چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید و این اتفاق نظر باعث دلگرمی است.
فرماندار فریدن با تاکید بر ضرورت اصلاح نگرش ها و تداخلاتی که نتیجه این نگرش های غلط است، افزود: این تداخلات که متاسفانه از گذشته تا به حال بوده و مختص منطقه فریدن نیز نمی باشد آثار تخریبی بسیاری در امور مختلف بر جای می گذارد.
*سیاست زدگی در فریدن، تهدیدی برای سرمایه انسانی
فرماندار فریدن در بخش دیگری از این هم اندیشی با اشاره به ابراز نگرانی برخی نیروهای انسانی صاحب نظر در این جلسه ، مبنی بر سایه اندازی مقوله سیاست و سیاسی بازی بر امور شهرستان، تصریح کرد: بهترین مکان برای طرح بحث و تبادل نظر در این مورد همین جلسات است چرا که ما نه تنها منعی برای فعالیت سیاسی نداریم ونمی گوییم افراد غیر سیاسی باشند؛ بلکه بارها نیز اعلام نموده ایم دست افرادی را که فعالیت سیاسی می کنند را به گرمی می فشاریم زیرا معتقدیم فعالیت های صحیح سیاسی می تواند باعث رشد و توسعه جامعه شود؛ اما آنچه به عنوان سمی مهلک باید از آن دوری کرد این است که دیدگاه های سیاسی مان را در امور مهم و سرنوشت ساز جامعه و شهرستان دخالت دهیم و ما این را نمی پذیریم و با آن برخورد می کنیم.
وی در بخش دیگری از این جلسه مهم، با بیان این که از فعالیت طرفداران احزاب و گروه های مختلف در چارچوب قانون حمایت نیز می کنیم، افزود: فعالیت های رسمی سیاسی بدون تداخل دیدگاه ها و حیطه اختیارات و فعالیت های اجرایی را، نشانه نبوغ و بلوغ جامعه قلمداد می کنیم .
فرماندار فریدن در این جلسه با تاکید بر این که تداخل سیاسی نباید ترمز کارها باشد، تصریح کرد: آنچه امروز نگران کننده است این است که در کنار مشکلات خاص منطقه مانند اقلیم، دوری از مرکز استان، فقدان بازار فروش محصول و غیره تداخل دیدگاه های سیاسی با امور جاری و مهم شهرستان در طول سالیان متمادی چالش بزرگی را به وجود آورده است که حل آن نیازمند ایجاد تحولی بزرگ در نگرش و سبک و سیاق کارهاست.
وی با ابراز خرسندی از حضور موثر جوانان در این جلسه، افزود: در گذشته بارها مشکلات و مسائل را بیان کردیم و نتیجه ای حاصل نشده است چرا که بیان مشکلات به تنهایی کافی نیست و اکنون زمان ارائه راهکار است و تلاش می کنیم جلسات به سمتی پیش برود که ارائه راه حل از سوی جوانان ایده پرداز وصاحب نظران و پیگیری اجرایی آن به عهده ما باشد.
*هم افزایی نیروهای انسانی؛ عامل توسعه
ایزد ابوالحسنی دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فریدن نیز در این جلسه با اشاره به این توصیه محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان مبنی بر تلاش بیشتر برای توسعه منطقه گفت : همه باید با همدلی و همگرایی و به دور از حواشی؛ موضوع کار و رونق اشتغال را محوریت قرار دهیم.
وی نبود هم افزایی را موجب وارد آمدن ضربه و بروزعقب ماندگی منطقه دانست و گفت: در سال های اخیر نشانه های تغییر فضای سیاسی شهرستان در حال نمایان شدن است و امیدواریم با تقویت همدلی و هم افزایی بتوانیم گام های بلندی در راستای توسعه و تغییر و تحول شهرستان برداریم.
*شورای مشورتی، گام نخست برای بهره مندی از ظرفیت نیروهای انسانی
یکی از تصمیمات مهم در این هم اندیشی؛ استمرار این دست جلسات در قالب شورای مشورتی فرماندار با جوانان بود. همچنین مقرر شد کارگروه های چهارگانه "کارآفرینی"، "میراث فرهنگی و گردشگری"، "کشاورزی و دامپروری" و "فرهنگی- اجتماعی – ورزشی" با شرکت نیروهای علاقه مند تشکیل شود و فرماندار به طور تخصصی به ارائه راهکار بپردازد.
*ضرورت مطالعه و کنکاش سرمایه های انسانی فریدن
با این تفاسیر، به عقیده بسیاری از مردم و صاحب نظران؛ تنها اذعان و اقرار به وجود چنین مزیت فاخری در شهرستان فریدن کافی نیست. در این راستا شناسایی و تقسیم بندی این نیروها در حوزه های مختلف از طریق راه اندازی بانک اطلاعاتی نیروی انسانی ضروری به نظر می رسد.
همچنین پایش و تحقیق ظرفیت این نیروها و بهره مندی از ایده ها و توانمندی های آنان در حوزه های تخصصی موضوع مهمی است که خلاء آن به خوبی در فریدن احساس می شود. در این میان گسست و سلیقه های سیاسی به طور پنهان و آرام؛ بسیاری از نیروهای کارآمد و موثر را به حاشیه رانده است به طوری که وفاداری به یک جناح قبل از مهارت و توانایی نیروها مورد سنجش قرار می گیرد.
علاوه بر این در کنار برخورداری از گنجینه عظیم نیروی انسانی مفید، وجود نیروی انسانی غیرمرتبط ، بی بهره از دانش روز، غیر خلاق و راکد نیز آفت بسیاری از حوزه های کاری شهرستان شده است به طوری که بررسی عملکرد و کنکاش مجموعه های سازمانی این حقیقت را به خوبی آشکار می سازد.
از طرفی توجه نکردن به اصل شایسته سالاری، ترجیح رابطه مداری بر ضابطه مندی و دخالت دادن سلائق شخصی و سفارشی در به کار گماری نیروهای انسانی آفت تهدید کننده ای است که به طور دقیق و صریح نیازمند بررسی و اقدام قانونمند است.
همچنین ضرورت فرهنگ سازی در جهت کنار زدن پدیده پشت میز نشینی و تحرک آفرینی بین توده نیروهای انسانی برای بازگشت به اصل خلاقیت و ایده پردازی مسئله ای است که باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه و برنامه ریزی دقیق متولیان و مسئولان قرار گیرد.
مسئله دیگر لزوم بهره مندی از ظرفیت نیروهای انسانی خبره و کارآمد خارج از شهرستان برای مشورت، ایده پردازی و تسهیل پیچ و خم های اداری و سازمانی در جهت رشد منطقه است.
نیروی انسانی در کنار سایر مزیت ها و پتانسیل های ارزشمند فریدن به شرط برنامه ریزی و اقدامات عملی هدفمند، می تواند سکوی پرش بلندی به سمت توسعه و پیشرفت این شهرستان باشد ؛ توجه به این موضوع در کاهش مهاجرت سرمایه های انسانی فریدن نیزموثر خواهد بود.
نیروی انسانی با همه اهمیتی که دارد در اغلب موارد با انزوا و غفلت رو به روست؛ بطوری که تاثیر آن حتی در ریشه یابی بسیاری از مشکلات و معضلات سازمانی نیز به چشم نمی آید و در این مواقع مسائل دیگر به عنوان عامل پس رفت یا پیشرفت معرفی می شوند.
مغفول ماندن از این ظرفیت عمده موجب بروز کاستی ها و نقاط ضعف بسیار در سطوح مختلف جامعه می شود.از طرفی انبوه ایده ها، راه حل ها، توانمندی ها و تخصص های نهفته در نیروهای انسانی همانند یک گنجینه گران بها می تواند افق های تازه ای را در عرصه های مختلف فراهم کند.
سرمایه انسانی، به زبان ساده به هر چیزی غیر از سرمایه فیزیکی از قبیل اموال، تجهیزات و سرمایه مالی اطلاق می شود.یک مفهوم اقتصادی که از دو واژه "سرمایه" و "انسان" تشکیل شده و به عنوان یکی از فاکتورهای تولید نیز یاد می شود، به این ترتیب با رشد اقتصادی نیز رابطه مستقیم دارد.
فریدن با دارا بودن قدمت اداری 70 ساله، از نظر وجود سرمایه های انسانی همواره منطقه ای بالنده و مطرح بوده است.
بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 در این شهرستان ، 17 نفر دانش آموخته مقطع دکترای تخصصی و فوق دکترا، 423 نفر دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای، 3 هزار و 68 نفر دانش آموخته مقطع کارشناسی و 4هزار و 605 نفردانش آموخته مقطع کاردانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور بوده اند.
همچنین 23 نفر دانشجوی دکترای تخصصی و فوق دکترا، 270نفر دانشجوی کارشناسی ارشد ودکترای حرفه ای، 1037 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و 411 نفر دانشجوی مقطع کاردانی و 19 نفر نیز از محصلان خارج از کشور بوده اند.
بر اساس همین سرشماری تعداد جمعیت باسواد بالای 6 سال که در آن سال قصد ادامه تحصیل نداشتند؛ 25 هزار و 857 نفر بوده که از این میان چهار هزار و 605 نفر در مقطع عالی طبقه بندی شده اند و هفت هزار و 234 نفر نیز آماده ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از دیپلم و پیش دانشگاهی بوده اند.
همچنین از میان جمعیت 10 هزار و 202 هزارنفری در حال تحصیل در آن زمان، 1741 نفر در مقطع عالی به تحصیل می پرداختند.
از میان 14 هزار و 344 نفرجمعیت شاغل این شهرستان یک هزار و 415 نفر دارای تحصیلات عالی، سه هزار و 151 نفر دارای دیپلم و بقیه زیر دیپلم بوده اند. این به معنای آن است علاوه بر جمعیت تحصیلکرده در این شهرستان، نیروهای خبره، پراستعداد و باهوش بسیاری وجود دارد که در بخش ها و حوزه های مختلف فعالیت دارند.
فریدن با 2 شهر، 28 روستا و جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/48699/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم

(ویدیو) مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان

شرکت 28 کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک

تصاویر ماهواره‌ای از رادار پایگاه هشتم شکاری اصفهان

هوای 4 شهر اصفهان قابل قبول است

4 فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد

تکلیف جانشین مدافع محروم پرسپولیس مشخص شد

انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه 5 اصفهان

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

کی بود کی بود من نبودم؟!

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

نیاز اصفهان روزانه به 640 اهداکننده خون

بارش‌های رگباری باران در گیلان

تکمیل برنامه عملیاتی 1405-1404 ذیل برنامه راهبردی 1410 اصفهان

پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

کشت‌کلزا در مهاباد 5 برابر افزایش یافت

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

عناوین روزنامه‌های روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس

بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان

جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»

پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان

راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه

آدمی حسرت سرگردونه

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

کاهش قیمت دلار در راه است؟

با تعطیلی پنجشنبه دستمزد کارگران کم می شود؟

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

رقابت 12 هزار داوطلب آزمون سراسری سال 1403 در دانشگاه صنعتی اصفهان

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 4 اردیبهشت 1403 + جدول

برنامه سینماهای اصفهان امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 4 اردیبهشت 1403+ جدول

هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای اصفهان صادر شد/انیروهای امدادی در حالت آماده باش

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

برخی از مشخصات سری Nova 13 هواوی فاش شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار