پیام سپاهان

آخرين مطالب

گزارش یک جشن مقالات

گزارش یک جشن
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- بیایید به 17 مرداد سال 96 برگردیم. سالی که  روز خبرنگار میزبان برگزاری مراسم اختتامیه دو جشنواره مطبوعاتی بود تا با ارزیابی تلاش یک‌ساله خبرنگاران و عکاسان حوزه‌های مختلف خبری، از برگزیدگان آن‌ها تجلیل کرده باشد؛ دهمین جشنواره مطبوعات اصفهان که از سوی خانه مطبوعات استان برگزار می‌شد و نخستین جشنواره مطبوعات مکتوب و مجازی که چراغ آن به همت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اصفهان روشن‌شده بود. 

امسال اما هیچ‌یک از این جشنواره‌ها در روز خبرنگار برگزار نمی‌شود، دلیل آن را نیز می‌توان در اتحاد بی‌سابقه‌ای جست که می‌گویند بین خانه مطبوعات اصفهان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان، مجتمع فرهنگی مطبوعاتی و انجمن عکاسان خبری برای برگزاری مراسمی ویژه و واحد و باشکوه به‌منظور گرامیداشت خبرنگاران در روز 17 مرداد ایجاد شده است. درباره جزییات این جشن، در تاریخ‌های مختلف، تصمیم‌های مختلفی از سوی برگزارکنندگان آن اتخاذ شده که در این گزارش شرح آن را از نظر می‌گذرانید:

جشنی بی جشنواره، بی سخنران

شنبه، 6 مردادماه: رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان با اشاره به جزییات جشن روز 17 مرداد گفت: تا امروز هیچ تصمیمی برای برگزاری دومین جشنواره مطبوعات مکتوب و مجازی از سوی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اتخاذ نشده است. انجمن، در این مورد منتظر بود تا تصمیم مشترکی با خانه مطبوعات برای برگزاری یک جشنواره واحد بگیرد اما متأسفانه این مسئله لاینحل ماند و اکنون نیز زمان انتشار فراخوان و دریافت و ارزیابی آثار در این فرصت محدود وجود ندارد. بنابراین برنامه همه تشکل‌ها به برگزاری یک جشن منحصر شده که قرار است خبرنگاران همراه با خانواده‌های خود در آن حضور داشته باشند و سخنرانی هم در کار نباشد. 

عبدالحسین جعفری البته بر اهمیت معرفی تلاشگران عرصه خبر تأکید کرد و ادامه داد: معتقدیم که شور و نشاط این جشن باید با صحه‌گذاری و تائید خبرنگاران فعال مضاعف شود و امیدواریم که اداره کل ارشاد استان، به‌عنوان متولی اصلی برگزاری جشنواره مطبوعات در ماه‌های آینده همتی برای برپایی این جشنواره به خرج دهد تا شاهد ارزیابی فعالیت تلاشگران این عرصه باشیم.

قدم فعالان عضو نشده روی چشم ماست

سه‌شنبه 9 مردادماه: رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان پیرامون روند برگزاری جشن روز خبرنگار اظهار کرد: در سال‌های گذشته جشن‌های متفاوتی از سوی ارگان‌های مختلف برای گرامیداشت روز خبرنگار برگزار می‌شد و امسال برای اولین بار همه این تشکل‌ها همراه با خانه مطبوعات استان آمادگی خود را برای برگزاری یک جشن واحد اعلام کردند تا اتحاد خود را به نمایش گذاشته باشند.

با توجه به درخواست خبرنگاران مبنی بر حذف سخنرانی‌های متعدد از جشن روز خبرنگار درصددیم که 17 مردادماه یک برنامه شاد در چهل‌ستون برگزار کنیم و باوجود محدودیت‌های مالی، برای حفظ شأن خبرنگاران صلاح ندیدیم که دستمان را جلوی ارگان‌ها دراز کنیم.
 
رضا صالحی پژوه، درباره ملاک دعوت خبرنگاران به این جشن گفت: بعضی از خبرنگاران عضو خانه یا انجمن ها هستند، برخی عضو هر دو و برخی هم عضو هیچ‌کدام. ما سهمیه‌بندی‌هایی برای هر رسانه در نظر گرفته‌ایم و قرار است هر خبرنگار با دو تن از اعضای خانواده خود در این جشن حضورداشته باشد. شناسایی خبرنگاران فعالی که عضو خانه و انجمن نیستند نیز کار سختی نیست و قدم آن‌ها به‌شرط فعال بودن روی چشم ماست. 

وی با اشاره به برگزاری یا عدم برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات استان ادامه داد: این جشنواره آبان یا آذرماه سال جاری برگزار می‌شود و فراخوان آن را نیز شهریورماه منتشر می‌کنیم. جزییات این جشنواره هنوز مشخص نیست اما درصددیم برخلاف سال گذشته که بخشی از داوری آثار به تهران سپرده‌شده بود، از صاحب‌نظران اصفهانی بهره ببریم و از فرم‌هایی که به تائید دانشگاه رسیده برای ارزیابی آثار استفاده کنیم تا تکلیف شرکت‌کنندگان روشن باشد و بدانند که باید چه پارامترهایی را رعایت کنند.

جشن مستقل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اصفهان

پنج‌شنبه، 11 مردادماه، اطلاعیه‌ای فوری با امضای رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان در فضای مجازی منتشر شد، مبنی بر این‌که انجمن صنفی، امسال نیز  مانند سال‌های گذشته به‌صورت مستقل جشن روز خبرنگار را برگزار خواهد کرد و جزییات آن را نیز متعاقباً اعلام می‌کند.
 
یکشنبه 14 مردادماه، عبدالحسین جعفری، درباره چرایی اتخاذ این تصمیم فوری گفت: در روزهای گذشته پاره‌ای نگرانی‌ها برای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایجادشده بود و به همین سبب تصمیم به برگزاری یک جشن جداگانه گرفتیم اما با جلسه‌ای که امروز در خانه مطبوعات استان و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برگزار شد اختلاف‌نظرها کنار رفت و قرار بر این شد که هم در جشن روز 17 مرداد در کنار بقیه نهادها حضورداشته باشیم و هم یک جشن جداگانه بعد از 17 مرداد برگزار کنیم که جزییات آن هنوز مشخص نشده و تنها طرح آن به تصویب هیئت‌مدیره رسیده است.

سعی کردیم میزان سخنرانی‌ها کم باشد

طی آخرین اظهارات، منشی هیئت مدیره خانه مطبوعات استان، تکلیف این جشن را روشن و اعلام کرد: برنامه جشن روز خبرنگار با خوشامدگویی و شرح گزارش کار مدیر خانه مطبوعات استان آغاز می‌شود، سپس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گزارش کوتاهی از وضعیت رسانه‌های اصفهان خواهد داد. استاندار اصفهان نیز برای حضور در این جشن اعلام آمادگی کرده و برای تبریک این روز و خوشامدگویی به معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون خواهد رفت. درنهایت نیز مستمع سخنان معاون مطبوعاتی وزیر خواهیم بود. البته اجرای استنداپ کمدی، گروه موسیقی و برنامه‌های شاد دیگری هم برای سرگرمی اصحاب رسانه خواهیم داشت.

درخواست بدهید، دعوت می کنیم

نفیسه یزدانی، بابیان اینکه حدود 1200 نفر در جشن روز خبرنگار حضور خواهند داشت، ادامه داد: مسئولان ادارات و نهادهای مرتبط، اعضای خانه مطبوعات استان، انجمن عکاسان و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اصفهان همراه با دو نفر از اعضای خانواده خود برای حضور در این جشن دعوت‌شده‌اند و امیدواریم با تغییر اساسنامه خانه مطبوعات از سال‌های بعد بتوانیم در خدمت دیگر خبرنگاران فعال و توانمندی که عضو هیچ‌یک از این تشکل‌ها نیستند نیز باشیم. البته اگر خبرنگار فعالی به خانه مطبوعات مراجعه کند و درخواست بدهد برای او هم کارت دعوت صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین مشکل خبرنگاران که عدم امنیت شغلی است، اظهار کرد: به چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران نزدیک می‌شویم، اما هنوز کاری برای مهم‌ترین معضل خبرنگاران که نبود امنیت شغلی است انجام‌نشده و با تغییر مدیر یک مجموعه، اولین تغییری که ایجاد می‌شود برکناری خبرنگاران سابق و جذب خبرنگاران جدید است. با واگذاری 16 مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه مطبوعات، این تشکل از پیش قوی‌تر شده و می‌تواند نقش مهم‌تری در حمایت از خبرنگاران ایفا کند.
 
وی افزود: وقتی حال یک خبرنگار خوب نباشد حال مطالب او هم خوب نیست و اگر شرایط برای آن‌ها فراهم باشد اصفهان را به جایگاه والایی که سال‌های گذشته در مطبوعات داشته‌ایم خواهند رساند.

یزدانی زمان برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات استان را نیمه دوم سال جاری اعلام کرد و گفت: نقدهایی که سال گذشته به دلیل تقارن جشن روز خبرنگار با اختتامیه جشنواره مطبوعات مطرح شد، علت تفکیک این دو رویداد از هم بوده است.

 شرط عضویت خبرنگاران در خانه مطبوعات استان بیمه بودن است و شرط عضویت در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، گرفتن یک معرفی‌نامه از سردبیر رسانه‌ای که در آن مشغول به کارند. با توجه به اشراف همگان بر مصائبی که سر راه بیمه شدن خبرنگاران وجود دارد، شاید اگر به‌جای دو نفر از خانواده اعضای خانه مطبوعات، انجمن صنفی، انجمن عکاسان و مسئولان نهادهای مرتبط، از خبرنگاران زنده و فعالی که به هر دلیل عضو هیچ‌یک از این تشکل‌ها نیستند برای حضور در جشن روز خبرنگار دعوت‌شده بود، نمایش اتحاد این نهادها نیز به یک اتحاد حقیقی بدل می‌شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/52001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره