پیام سپاهان

آخرين مطالب

/38 سال با جهاد دانشگاهی/

جهاد دانشگاهی پل ارتباطی دانشگاه با صنعت و جامعه است علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی تلاش کرده تا با حداقل امکانات مادی ارتباط گسترده ای میان علم و جامعه برقرار کند و در رفع مشکلات جامعه نقش موثری داشته باشد.
مرتضی تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با اتکای کم به دولت فواید بسیار زیادی را برای نظام به همراه داشته است؛ جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیر دولتی با اتکای محدود به بودجه دولتی است که در عمل با محدودکردن بروکراسی تسهیل کننده سطح تعامل دانشگاه با صنعت، جامعه و تولیدکنندگان است.
وی به نقش این نهاد در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس تا به امروز، برای تحقق مهمترین هدف انقلاب اسلامی که ایجاد استقلال است، کوشش کرده و با تلاش در ایجاد استقلال علمی در کشور زمینه ساز استقلال سیاسی و اقتصادی کشور را فراهم آورده است.
رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به پیشرفت های علمی جهاد دانشگاهی در زمینه های علمی از جمله سلول های بنیادین، دکل های حفاری نفت و یو پی اس های پرقدرت و فرستنده رادیو تلوزیون اشاره کرد و افزود: صدها پروژه علمی در کشور با محوریت جهاد دانشگاهی صورت گرفته که می تواند وضعیت علمی کشور و به تبع آن اوضاع اقتصادی را هموار کند و موجب تحقق استقلال مورد نظر نظام شود.
تیموری در پاسخ به این پرسش که نقش ساختار منعطف جهاد دانشگاهی در رفع نیازهای کشور به هنگام فشار اقتصادی دشمن چگونه است، گفت: تحریم و فشار اقتصادی از سوی غرب، موجب مشکل برای نظام و مردم است، اما امیدواریم باعث خودکفایی و توجه عمیق تر به استعدادهای داخلی شود؛ بخش های تولیدی کشور به جای تکیه بر کشورهای دیگر به نیروها و استعدادهای درون کشور عمیق تر نگاه کنند تا رفع مشکلات راحت تر صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی با نگاه مسئله محور خود در زمان های مختلف تاریخ انقلاب دوران مختلفی را پشت سر گذاشته است، خاطر نشان کرد: این نهاد، همواره با این نگرش، پیش می رود و اکنون بیشتر از گذشته خود را با نیازهای روز جامعه هماهنگ کرده و در رفع مشکلات کشور گام برمی دارد.
تیموری دلیل افزایش آسیب های اجتماعی را در استان اصفهان، تشدید خشکسالی عنوان کرد و گفت: آسیب های اجتماعی منشاء و عوامل مختلفی دارد و از شهری به شهر دیگر متفاوت است؛ در اصفهان منشاء بیشتر آسیب های اجتماعی، خشکسالی در سطح استان است که موجب افزایش افسردگی عمومی برای شهروندان، گردشگران و بالاخص کشاورزان شده است.
رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تصریح کرد: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان از این منظر به آسیب های اجتماعی ورود کرد و در تلاش برای رفع این معضل است؛ امیدواریم در رفع مشکلات و خشکسالی و کاهش پیامدهای اجتماعی کمک کنیم.
وی به طرح های ارائه شده از سوی جهاد دانشگاهی در رفع مشکل خشکسالی با تکیه بر صرفه جویی مصرف آب اشاره کرد و افزود: یکی از طرح های ارائه شده پتانسیل یابی آب های ژرف در پهنه استان است که مطالعات اساسی در این حوزه، انجام شده و پس از مذاکرات متعدد در سطح ملی و استانی اعلام کردیم با اتکا به توان علمی خود در استان، می توانیم در تامین منابع جدید آب کمک کنیم.
تیموری تصفیه پساب و بازچرخانی اب در سیکل مصرف را یکی دیگر از طرح های علمی جهاد به منظور صرفه جویی در مصرف آب معرفی کرد و تصریح کرد: اگرچه به طور کلی فاضلاب اصفهان طی مراحلی در چرخه مورد استفاده مجدد قرار می گیرد، اما مراکز بسیاری همچون پادگان ها و حتی برخی پارک ها و مراکزی که به شبکه فاضلاب استان متصل نیستند، از چرخه دور می شوند و جهاد دانشگاهی آمادگی همکاری با تمام مراکز برای تصفیه پساب را دارد تا با بازچرخانی آب، به رفع کم آبی کمک کند.
رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اعلام کرد: هوشمندسازی آبیاری فضای سبز و باغات، یکی دیگر از طرح های علمی جهاد دانشگاهی برای رفع معضل بی آبی است که اکنون جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اعلام آمادگی برای کمک در این بخش را به شهرداری اصفهان اعلام کرده و منتظر پاسخ از سوی شهرداری هستیم.
وی همچنین استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار را نیز راهی برای صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد و گفت: این طرح بسته به نوع پوشش گیاهی، موجب صرفه جویی 30 تا 60 درصدی در مصرف آب می شود و پیش از این، جهاد دانشگاهی در پروژه های مختلفی در مرکز فولاد، ذوب آهن و نیروگاه اصفهان انجام داده است.
وی خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی همچون گذشته، آمادگی پذیرش دانشجویان، نخبگان و طرح های مفید علمی را دارد تا از توان علمی این افراد به بهترین شکل بهره گیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/52205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد