پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

اختلافات دیپلماسی 3مدرسه ایرانی در امارات را تعطیل کرد علمي

اختلافات دیپلماسی 3مدرسه ایرانی در امارات را تعطیل کرد

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - بطحائی درباره توسعه آموزش زبان روسی در مدارس گفت: بحث ما این است که چرا باید شرایطی را ایجاد کنیم که تدریس زبان خارجی به شکل انحصاری مربوط به زبان انگلیسی باشد.
کنکور 98 تفاوتی با کنکور 97 ندارد
سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس کار درستی نیست، افزود: بر اساس دستورالعمل شورای عالی آموزش و پرورش زبان‌های خارجی تدریس شده در کشور در مقاطع متوسطه اول و دوم، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و اسپانیایی هستند، تلاش ما این است که اگر تعدادی دانش آموز به هر دلیلی علاقمند به یادگیری زبان دوم آلمانی، روسی و ... باشند این امکان را برای آنها ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ما باید زمینه توسعه سایر زبان‌های خارجی به ویژه روسی را در مدارس کشور فراهم کنیم اظهار کرد: در جریان سفر اخیری که به کشور روسیه داشتم طی گفت‌وگوهای انجام شده در تلاش هستیم تا این توافق ایجاد شود که زبان فارسی نیز در مدارس کشور روسیه به عنوان زبان دوم تدریس شود. همچنین مباحثی در کتاب‌های درسی مدارس کشور روسیه برای آشنایی با فرهنگ ایرانی قرار داده شود.
حذف کنکور در آینده‌ای نزدیک به سرانجام می‌رسد
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح حذف کنکور در کشور نیز تصریح کرد: به نظر می‌رسد طرح حذف کنکور در آینده‌ای نزدیک به سرانجام برسد و ما در حال رسیدن به نقطه مشترکی بین دستگاه‌های دخیل در این موضوع هستیم. با این وجود برای دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی حاضر هیچ تغییری در کنکور 98 به غیر از آنچه در سال جاری اتفاق می‌افتد به وجود نخواهد آمد و کنکور 98 هیچ تفاوتی با کنکور 97 نخواهد داشت.
آموزش و پرورش نمی‌تواند در مدیریت سیاسی وارد شود
بطحائی در ادامه با اشاره به تعطیلی سه مدرسه ایرانی در کشور امارات نیز گفت: بخش عمده‌ای از مشکل کشور ما با امارات به دلیل اختلاف در دیپلماسی این دو کشور است و آموزش و پرورش نمی‌تواند در مدیریت سیاسی وارد شود.
وی با بیان اینکه بخشی از اختلال ایجاد شده به دلیل نارسایی در روابط دیپلماتیک و حمایت امارات از سیاست‌های توسعه طلبانه عربستان در منطقه و جنایات این کشور در یمن است، افزود: مجموعه این اقدامات باعث شده است تا کشور امارات سیاست‌های انقباضی شدیدی علیه ایران اتخاذ کند که پیامد آن اختلال در ادامه فعالیت مدارس ایران در کشور امارات بوده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با وجود قدمت و سابقه طولانی مدت فعالیت مدارس ایرانی در کشور امارات، سه مدرسه ایرانی در این کشور به بهانه‌های مختلف تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: امیدواریم مشکل حقوقی که کشور امارات برای مدارس ما ایجاد کرده است را برطرف کنیم.
به گفته بطحائی، سیاست حاکمیت و دولت ایران استمرار فعالیت مدارس خارج از کشور با توجه به جمعیت زیاد ایرانیان ساکن حاشیه خلیج فارس است. همچنین نشانه‌های مثبتی برای بازگشایی مجدد این مدارس گزارش شده است.
انتقاد وزیر از بالا نبودن روحیه شادابی و نشاط در مدارس کشور
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از بالا نبودن روحیه شادابی و نشاط در مدارس کشور گفت: آموزش و پرورش قصد دارد تا حرکت از مسیر توسعه مهارت‌های شناختی را به سمت توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی تسریع کند.
بطحائی در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه در آموزش و پرورش به دلایل مختلف مقاومت در برابر تغییر بسیار زیاد است، افزود: این پدیده سازمانی در بسیاری از کشورها وجود دارد و مختص کشور ما نیست. ما برای کاهش این مقاومت به ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی و مجلس دانش آموزی نیازمندیم.
وی با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی نباید تبدیل به تشکلی تشریفاتی شود که سالی یکبار اعضای آن دور هم جمع می‌شوند، افزود: مجلس دانش آموزی ظرفیت عظیمی است که باید به شکل کاربردی از آن برای تحولات آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول استفاده کنیم.
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دوران دانش آموزی یکی از مهمترین دوران‌های مهم زندگی هر فرد است، تصریح کرد: در کشورهای مختلف این دوران از 6 تا 7 سالگی آغاز می‌شود و آموزش و پرورش عمومی بین 11 تا 12 سال بعد به طول می‌انجامد. هر چند در سال‌های اخیر کشورهای توسعه یافته سن آغاز تحصیل رسمی را کاهش داده‌اند و حتی به سه سالگی رسانده‌اند.
بطحائی با مطرح کردن این سوال که اهداف آموزش و پرورش عمومی چیست؟ ادامه داد: پاسخ این سوال سرآغاز فرآیند برنامه ریزی درسی است. بخشی از یادگیری، مهارت‌های شناختی است که کودکان باید در مدرسه بیاموزند. بخشی از این آموزش آموختن قواعد، نوع ارتباط بین پدیده‌ها، آشنایی با مفاهیم شناختی و ... است که این بخش غالبا برای ادامه تحصیل در آموزش عالی مورد توجه است.
وی با بیان اینکه هدف مهارت‌های شناختی این است که دانش آموزان بعد از مدت زمان تحصیل خود در مدرسه این مباحث را در آموزش عالی پیگیری کنند، افزود: این در حالیست که بخش دومی که در آموزش و پرورش همه کشورها مورد توجه است، گسترش و توسعه مهارت‌هایی است که افراد برای زندگی فردی و اجتماعی بیرون از مدرسه به آن احتیاج دارند.
گسترش مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان در دستور کار
وی با انتقاد از اینکه همه زندگی دانش آموزان نباید محدود به دانشگاه و آموزش عالی باشد، اظهار کرد: ما بعد از دریافت دیپلم وارد زندگی اجتماعی می‌شویم و برای این مرحله جدید به مهارت‌هایی نیاز داریم. یکی از اهداف آموزش و پرورش عمومی گسترش مهارت‌های فردی و اجتماعی است که در کشور ما بر اساس الگوی زندگی ایرانی و اسلامی به کار گرفته می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر تمام نظام‌های آموزشی کشورهای توسعه یافته بخش گسترش مهارت‌های اجتماعی را نسبت به گسترش مهارت‌های شناختی توسعه داده‌اند، تصریح کرد: به عبارت دیگر این کشورها از حجم آموزش‌های شناختی خود کاسته و بر بخش آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی افزوده‌اند. دلیل این مسئله این است که پیچیدگی‌های مختلف زندگی در همه جوامع به سرعت رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینکه متغیرها و عواملی که ما برای زندگی به آنها نیاز داریم به سرعت در حال گسترش است،‌ گفت: جای تمرین این عوامل و مهارت‌ها در مدرسه است. نظام‌های جدید مدرسه را تبدیل به یک «سالن تمرین» کرده‌اند.
دانش آموزان از آمدن به مدرسه حس خوبی ندارند
بطحائی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نوین در حال کنار گذاشتن تست فرمول‌ها و حافظه محوری است، توضیح داد: باید مدرسه را تبدیل به جایی کنیم که بچه‌ها با هم گفت‌وگو کردن را تمرین کنند و مهارت‌های کنترل خشم، رعایت حقوق دیگران، حفظ محیط زیست به عنوان میراث گذشتگان، علاقه به کشور و ... را در آن بیاموزند.
وی با انتقاد از کمبود روحیه نشاط و شادابی در مدارس کشور اظهار کرد: دانش آموزان ما از آمدن به مدرسه حس خوبی ندارند و به همین دلیل هم هست که برخی از دانش آموزان با تعطیلی مدارس به دلایل مختلفی نظیر آلودگی هوا، بارش برف و ... ابراز خوشحالی می‌کنند، چرا که مدارس ما فضای با نشاطی که دانش آموزان با اشتیاق به آن بروند را ندارند.
وزیر آموزش و پرورش یکی از دلایل نبود شادابی و نشاط را در مدارس انباشت مهارت‌های شناختی و حافظه محوری دانست و گفت: برای تسریع ایجاد این تحول در آموزش و پرورش به شدت به تشکل‌های دانش آموزی نیازمندیم، چرا که آنها بستر مناسبی برای این تغییرات هستند.
وی با اشاره به مقاومت در برابر تغییر به عنوان یک پدیده سازمانی توضیح داد: این مقاومت گاهی آشکار یا پنهان و گاهی کم یا زیاد است. به همین دلیل یکی از مهارت‌های مدیران استراتژیک این است که بر این مقاومت در برابر تغییر غلبه کنند.
وی با بیان اینکه انجمن اسلامی و بسیج دو تشکل مهم و قوی در آموزش و پرورش هستند ادامه داد: مجلس دانش آموزی به نوعی نمایندگی این تشکل‌ها را نیز بر عهده دارند. توقع داریم برنامه منسجمی در معاونت پرورشی تنظیم شود تا برای این تغییر مسیر آماده شویم.
بطحائی با تاکید بر اینکه تحول در آموزش و پرورش برای ما یک ضرورت است تصریح کرد:‌ اقدامات اخیر مسئولین آموزش و پرورش برای تسریع این تحول بوده است. همچنین اسناد تصویب شده در مجلس دانش آموزی مانند سند کاهش استرس نیز باید ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نهادی است که در آن 25 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور به نوعی با آن مرتبط هستند، گفت: در حال حاضر 13 هزار دانش آموز و یک میلیون و 700 هزار معلم شاغل و بازنشسته در این سیستم وجود دارند که این تعداد سرمایه عظیمی برای این نهاد است.
منبع: isna.ir




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برگزاری کلینیک صنعت در حاشیه کنگره آب و فاضلاب

راه برون رفت از تحریم در گروه همکاری دانشگاه با صنعت

فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه برای حل مشکلات کشور آغاز شده است

نقش کلیدی انجمن‌های علمی دانشگاه در رفع چالش‌های جامعه

ارائه روش نوین در بهبود جریان مصرف برق

گوشی جدید نوکیا با دوربین پنجگانه در راه است/ عرضه وان پلاس با رنگ بنفش

بوئین میاندشت زیستگاه امن سیاه گوش در استان اصفهان است

کاهش سوزش سردل به کمک عصاره پوست پرتقال

راه اندازی اتاق همکاری علمی ایران در سایر کشورها ضروری است

ابقای رییس جهاددانشگاهی واحد اصفهان

تبادلات علمی در دوستی پایدار بین ایران و کره تاثیر زیادی دارد

بررسی حقوق مصرف کننده در قانون مدنی ایران

کاهش ضایعات کشاورزی به کمک دستگاه جدید

هوشمندسازی همه خدمات امدادی در کلان شهرها اجتناب ناپذیر است

جشنواره ملی حرکت فرصتی برای آشنایی با ایده های جدید است

15 مرکز صنعتی در جشنواره ملی حرکت شرکت می کنند

سومین دوره "مسابقات ملی سرعت پهپادها" در اصفهان برگزار می‌شود

برگزاری مسابقات علمی زمینه ساز اعتماد جامعه به دانشگاه است

دانشگاه‌های اصفهان در میان برترین‌های جهان از نگاه یو.اس.نیوز

معرفی گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ/پرچمدار جدید وان‌پلاس از راه رسید

برنامه‌ریزی درسی پنهان و تربیت بهتر دانش‌آموزان

چهار دانشگاه اصفهان در جمع دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفتند

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

محققان کاشانی موفق به تولید بنزین با فناوری نانو شدند

دانشمندان یک گام به درمان "آندومتریوز" نزدیک شدند

مهلت ثبت نام در جشنواره ملی حرکت 20 آبان است

تولید فناوری ایرانی در صنعت شبکه‌های ارتباطی

ارتباط سالم در خانواده و راهکار مقابله با کودک آزاری

193 طرح به مرحله داوری جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی رسید

یک کارآفرین نباید از تنهایی شکست بترسد/ راه‌اندازی استارت آپ زمان و تعهد می‌خواهد

میزگرد 'واکاوی بحران خاموش ریزگرد' در ایرنا کاشان برگزار شد

ساخت کرم آرایشی بهداشتی زالو توسط محققان دانشگاه کاشان

پیاز معجزه سلامتی برای ورزشکاران

خشکسالی حفاظت از ذخایر ژنتیکی استان اصفهان را تهدید می کند

تاثیر گوشی‌های حفاظتی در کاهش صدا

ثبت نام جشنواره ملی حرکت روز چهارشنبه آغاز می شود

برگزاری همایش ملی سه عالم بزرگ دوران ایلخانی در دانشگاه کاشان

نخستین گوشی گیمینگ با 10 گیگابایت رم در راه است

یک قلاده کاراکال در پناهگاه عباس آباد نائین تلف شد

طرح توسعه اقتصادی روستایی مراحل پایانی خود را طی می‌کند

افزایش حملات قلبی در هوای سرد و ابری

دانشگاه صنعتی اصفهان در جایگاه نخست مسابقات متالوگرافی ایران

تشریح 3 مشکل عمده خانه‌های ریاضیات/آمادگی این مراکز برای تعامل با صنعت

کنفرانس بازی های رایانه ای در کاشان برگزار می شود

رویدادهای نجومی آبان‌ماه/ رصد زحل و بارش شهابی

اسلامی شدن دانشگاه باید توسط مدیران دانشگاه پیگیری شود

ارائه 50 مقاله علمی در کنفرانس بین المللی گل محمدی دانشگاه کاشان

تولید نانو پوشش های آب گریز و خود تمیز شونده توسط محققان دانشگاه آزاد خمینی شهر

عرضه داروی چربی‌سوز و عضله‌ساز از سوی محققان کشور

لزوم هدایت دانش‌آموختگان علوم پزشکی به حکیم پروری