پیام سپاهان

آخرين مطالب

یوسفی: جهاد دانشگاهی باید پل میان دانشگاه و نیازها باشد اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - نخستین رییس جهاد دانشگاهی اصفهان گفت: دانشگاهی که تنها نقش آموزشگری را ایفا کند دانشگاه مطلوبی نیست و جهاد دانشگاهی می‌تواند ارتباط میان دانشگاه و نیازهای اجتماعی را پر رنگ‌تر کند.
علی یوسفی- نخستین رییس جهاد دانشگاهی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: اوایل انقلاب که دانشگاه‌ها به خاطر انقلاب فرهنگی تعطیل شد، شورایی در دانشگاه‌ها تحت عنوان مدیریت جهاد دانشگاهی شکل گرفت که قرار بود دانشگاه‌ها را مدیریت کند. رییس دانشگاه، معاونت‌های دانشگاه و رییس جهاد دانشگاهی نیز که به عنوان نهادی مستقل شکل گرفته بود در آن شورا عضویت داشت.
وی ادامه داد: به هر حال کش و قوس‌های مدیریتی زیادی طی شد. در برخی دانشگاه‌ها مدیر دانشگاه برای خود استقلالی می‌خواست، جهاد دانشگاهی نیز واحدی بود که از نظر اداری عضو دانشگاه نبود اما داخل دانشگاه حضور داشت. در نهایت آنچه به اسم مدیریت جهاد دانشگاهی شکل گرفته بود چندان نپایید و جهاد دانشگاهی از دانشگاه مستقل شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: من نیز اعتقاد دارم آن شورا برای مدیریت دانشگاه چندان مناسب نبود و جهاد دانشگاهی قرار بود پلی میان دانشگاه و مسائل اجتماعی زده و دانشگاه را از انزوایی که داشت در بیاورد. در آن سال‌ها نیز معتقد هستم چندان تلاش موفقی صورت نگرفت. در کشورهای پیشرفته ارتباط دانشگاه با نیازهای اجتماعی بسیار زیاد است. این طور نیست که خروجی‌های دانشگاه فقط مقاله باشد.
یوسفی گفت: این ارتباط را میان دانشگاه و نیازهای مردمی پیش از انقلاب نداشتیم و بعد از انقلاب نیز آن طور که باید نداریم. حتی واحدهایی که با عنوان ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها تاسیس شده، خیلی کم توانسته به این ارتباط کمک کند. جهاد دانشگاهی دو نگاه کلی داشت، نخست به جنبه‌های فرهنگی انقلاب می‌پرداخت که هنوز هم در این زمینه بارز است.
وی افزود: اما جنبه دیگری که جهاد دانشگاهی داشت و اگر به آن اهمیت می‌داد می‌توانست برای کشور بیشتر مفید باشد، نقش رابط دانشگاه با جامعه است. برای مثال در هنگام جنگ کاری در جهاد دانشگاهی اصفهان مبنی بر تولید پهباد انجام گرفت و بعد به سپاه سپرده شد، که امروز تبدیل به یکی از توانمندی‌های دفاعی ایران شده است. این اقدام دقیقا رابطه‌ای میان نیاز و دانشگاه بود. حتی شاید همه این اتفاق در دانشگاه رخ نداد، اما مجموعه‌ای فراهم شد که رفع آن نیاز را انجام داد.
نخستین رییس جهاد دانشگاهی اصفهان گفت: در همان زمان این پهبادها قابلیت بسیاری پیدا کرده بود و در انتهای جنگ به جایی رسیده بود که نیازی به کنترل از راه دور نداشت. می‌توانست مسیری را طی کرده و ماموریتی را انجام دهد و سپس بازگردد. این تکنولوژی را در آن زمان جهاد دانشگاهی شکل داد. به خصوص در زمانی که به اندازه امروز امکانات مخابراتی وجود نداشت. این فقط یک نمونه موفق است.
یوسفی ادامه داد: جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نیز در همان زمان به خاطر دارم اقداماتی را انجام داده بود در رابطه با ساخت یک سری پناهگاه. به هر حال در آن دوره هم در جبهه و هم در شهرهای اصلی کشور نیاز به ساخت پناهگاه وجود داشت. جهاد دانشگاهی در دانشگاه صنعتی شریف پناهگاه‌های علمی و محاسبه شده‌ای ساخته بود که مقاومت قابل قبولی داشت. آن زمان نیاز جامعه این بود و امروز باید جهاد دانشگاهی به نیازهای امروز بپردازد. جهاد دانشگاهی باید پل میان دانشگاه و نیازها باشد.
وی تصریح کرد: مثال دیگری که جهاد دانشگاهی در آن بسیار موفق بود موسسه رویان است. امروز کاری که رویان در زمینه سلول‌های بنیادین انجام می‌دهد جزو کشورهای پیشرو در این زمینه است. رویان امروز یک موسسه پیشرفته است. بسیاری از مردم می‌توانند برای مشکلات بارداری یا شیوه‌های فرزند آوری خود به این موسسه مراجعه کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: رویان در زمینه شبیه‌سازی صدر اخبار جهان قرار گرفت. یعنی ایران امروز به مدد رویان و جهاد دانشگاهی به نقطه‌ای رسیده است که چند کشور محدود در دنیا آن تکنولوژی را دارند. اگر این امکان وجود داشت که جهادهای دانشگاهی نقش پل میان دانشگاه و جامعه را ایفا کند، می‌تواند موفقیت‌های ویژه‌ای را کسب کند. در کشورهای توسعه یافته دانشگاهی که تنها متولی آموزش باشد چندان مهم محسوب نمی‌شود.
یوسفی گفت: جهاد دانشگاهی مدیران خوبی نیز به جامعه تحویل داد. اکثر مدیرانی که در جهاد دانشگاهی رشد پیدا کردند در حد وزیر و معاون وزیر فعالیت می‌کنند. معمولا مدیران سالم و با اخلاقی هستند. در سال‌های نخست انقلاب بسیاری از مدیران را جهاد دانشگاهی به بدنه جامعه معرفی کرد.
وی ادامه داد: بعدها این نقش کمتر شد و دانشگاه‌ها همان نقش سنتی خود را بازی کردند. اگر کشور اجازه می‌داد جهاد دانشگاهی پروبال بیشتری بگیرد و نقش ارتباطی بهتری داشته باشد، توفیق بسیار بیشتر از چیزی که امروز داریم داشته باشیم.
نخستین رییس جهاد دانشگاهی اصفهان افزود: دو نظر کلی درباره نهادهای انقلابی وجود دارد. برخی معتقد هستند نهادهای انقلابی برای یک مقطعی بوده‌اند و بعد از فاصله گرفتن از انقلاب باید منحل شده باشند. اما جهاد دانشگاهی قابلیت‌های دیگری پیدا کرد که موجب شد بتواند به حیات خود در این 40 سال انقلاب ادامه دهد.
کد خبرنگار: 13051
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/53709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای انفجار در آسمان اصفهان

خبرهای جدید از تاسیسات هسته ای اصفهان /چرا پدافند هوایی پایگاه شکاری فعال شد؟

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

خبرنگار صداوسیما: شهر اصفهان در امنیت و آرامش است

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

آرامش کامل در سطح شهر اصفهان

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور

شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد: پروازها در این شهرها تعلیق شد

ببینید | روایت تسنیم از امنیت در کوه‌های انرژی هسته‌ای در اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

مقام ایرانی به رویترز: هیچگونه حمله موشکی به خاک ایران صورت نگرفته /المیادین: چیزی جز یک حباب رسانه ای نبود /تمسخر اسرائیل از سوی رسانه های عربی

ببینید | تصاویری از وضعیت در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدم صدای انفجار

ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان: صدای نسبتا شدید مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان بود

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی/ ویدئو

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / مورد هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان

تا این لحظه هیچ گزارشی از حمله خارجی به ایران وجود ندارد

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل

وضعیت عادی در سایت هسته ای اصفهان

جلسه هم اندیشی بازگردانی اتباع در شهرستان بهارستان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان/ تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است

تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

واکنش فوری به ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره حمله به ایران

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شنیده شدن صدای انفجار در اطراف شهر قهجاورستان اصفهان

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

شنیده‌شدن صدای انفجار در قهجاورستان اصفهان

ادعای حمله اسرائیل به برخی نقاط در ایران + جزئیات

خبر فوری: اخبار شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان / حمله اسرائیل صحت دارد؟

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری| انفجار در مناطق مرکزی ایران | ادعای حمله سرائیل به ایران، عراق و سوریه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز