پیام سپاهان

آخرين مطالب

خانه بی‌واقعه ما فرهنگی

خانه بی‌واقعه ما
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - در فرهنگ عامه مثلی وجود دارد که مطابق با آن هر چه دورغ گفته شده بزرگ‌تر باشد باورپذیری آن در نزد مخاطب بیشتر می‌شود. هر چند که در مثل مناقشه نیست اما ماهیت این مثال و پیامش را می‌توان به جامعه ادبی امروزمان تعمیم داد. چرا که به یک‌باره آن‌چنان جوی را علیه نویسنده و یا کتابی به راه می‌اندازند که دیگر تا مدت‌ها اثری از آن مولف نگون‌بخت در حوزه ادبیات دیده نمی‌شود و یا برعکس، شرایط حاکم بر ادبیات چنان هیاهوی کاذبی حول یک اثر به راه می‌اندازند که دیگر همه¬ جا و همه کس در مورد آن صحبت می‌کنند.
در هر محفل ادبی که پا بگذاری یا گذارت به هر جایزه ادبی که بیافتد، محال است نامی از آن کتاب و نویسنده‌اش نشنوی. در این میان اما لطمه اصلی را مخاطب است که متحمل می‌شود، زیرا در دنیای امروزی که حول تبلیغات می‌چرخد مخاطب با دیدن این حجم از تعریف و تمجید است که با ولع و طیب خاطر کتاب را تهیه کرده و تازه بعد از مطالعه آن است که متوجه می‌شود وقت، هزینه و عمر خود را برای خواندن اثری صرف کرده که ارزشش را نداشته است. ضرر این حادثه اما به همین‌جا ختم نمی‌شود چرا که خسران بزرگ‌تر همانا از دست رفتن اعتماد مخاطبین ادبیات است نسبت به محافل و جوایز ادبی و آن‌چه در آن‌ها می‌گذرد.
- برگزیده جایزه ادبی سیلک کاشان
- برنده اولین دوره جایزه داستان شیراز
- تقدیر شده در جایزه ادبی جلال آل‌احمد 
- تقدیر شده در جایزه مهرگان
- کاندید جایزه هفت اقلیم
تنها نگاهی به عناوین بالا نشان از سالی پر بار برای مجموعه داستان «خانه کوچک ما» نوشته داریوش احمدی دارد. اما آن‌چه که بیش از پیش نام این کتاب را بر سر زبان‌ها انداخته، اتفاقات رخداده بر سر انتخاب این کتاب به عنوان رتبه اول در جایزه سیلک کاشان بود؛ که پس از انتخاب شدنش توسط هیئت داوران، به ناگاه دبیر جشنواره نام کتاب را حذف کرد و این عمل بیانیه داوران را به همراه داشت. پس از آن حادثه بود که موجی از تقدیر و حمایت در فضای مجازی ادبی و پس از آن در مجلات و روزنامه‌ها و جوایز به راه افتاد. اما مآیوس‌کننده آن‌جاست که پس از خواندن کتابی با این همه حاشیه و تقدیر تنها یک سوال در ذهن خواننده باقی می‌ماند، این که اهالی ادبیات و متخصصان این حوزه چه معیار و ملاک شاخصی در این اثر دیده‌اند که این‌گونه برای آن بلند شده، کف می‌زنند. 
جهان داستان‌های داریوش احمدی، جهانی بی‌واقعه است. هیچ اتفاق و حادثه‌ای در آن رخ نمی‌دهد و در پی آن شخصیت‌های داستانی نه تغییری در وضعیت‌شان به وجود می‌آید و نه تحولی در آن‌ها مشاهده می‌شود. بر طبق یکی از نظریه‌های روایت‌شناسی، وضعیت شخصیت داستانی در ابتدا و انتهای روایت نباید شبیه به یکدیگر باشد. آلگرداس گرماس نشانه‌شناس و معناشناس لیتوانیایی در نظریه خود بر تغییر وضعیت شخصیت هر روایت تاکید می‌کند. در واقع مبنای روایت داستانی را بر خط سیر تغییر و یا تحول شخصیت است که بنا می‌کند و آن را از اصول اولیه برای شناخت یک داستان موفق می‌داند. 
اما در بیشتر داستان‌های «خانه کوچک ما» با جهانی ساکن مواجهیم که در آن شخصیت‌های داستانی به تبعیت از جهان پیرامون‌شان و از لحاظ معنایی از نقطه ابتدایی A به نقطه انتهایی C نمی‌روند، بلکه در همان میانه، در حوالی نقطه B می‌مانند و در جا می‌زنند. برای نمونه در دو داستان «کابوس‌های شبانه» و «خانه کوچک ما» نه تنها کوچک‌ترین تلاشی از طرف شخصیت‌های داستانی برای رهایی از زندگی کابوس‌وار و غرق شده در فقر و تباهی‌شان دیده نمی‌شود، بلکه انگار به عمد در همان فضا می‌مانند و یا تنها در رویا فرو می‌روند.
در داستان «خانه کوچک ما» پسر با غیبت چند روزه بر سر کار باعث قطع شدن همان آب باریکه‌ای می‌شود که می‌توانست کمک خرج خانواده پر جمعیت و بیمار خود باشد و با خیال راحت پس از اخراج شدن در پایان ماجرا به خانه می‌آید و مشغول خوردن صبحانه می‌شود، یا در داستان «کابوس‌های شبانه» اعضا خانواده بدون در نظر گرفتن شرایط و به جای جهد و فعالیت برای رسیدن به زندگی بهتر با دیدن پوستر منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا بر روی دیوار خانه‌یشان شروع به خیال‌پردازی می‌کنند و هر یک آمال و آرزوهای خود را به زبان می‌آورد اما در پایان و با رسیدن مامور برقی که آن‌ها را به خاطر برق دزدی‌شان از کابل برق سرزنش می‌کند دوباره صورت واقعی زندگی، خودش را به آنان نشان می‌دهد.
بیشتر داستان‌های داریوش احمدی در این مجموعه بر محور دیالوگ‌گویی است که پیش می‌رود و این را می‌توان نقطه قوت او به حساب آورد. چرا که توانسته به خوبی حال و هوای لحن و لهجه مناطق جنوبی کشور را در گفت‌و‌گوها به وجود بیاورد. استفاده از زبان محاوره، پس و پیش کردن حروف ربط و آوردن اصطلاحاتی که مخصوص به آن مناطق است کمک شایانی به نویسنده برای ایجاد و خلق فضای مورد نظرش کرده است. برای نمونه آوردن واژه «بخار» در داستان «خانه کوچک ما» که در مسجد سلیمان به جای آشپزخانه استعمال می‌شود به برساختن چنین جو بومی کمک می‌کند. 
آدم‌های داریوش احمدی در این کتاب از کار افتاده‌اند و گوشه‌نشین. خانه‌نشین¬هایی هستند که در گوشه عزلت خود با گذشته درگیراند. این نکته و این حسرت را حتئ در تکه کلام‌هاشان نیز می‌شود دید. برای مثال در داستان «چه دنیایی بود» پیرمرد از کار افتاده که انگار مبتلا به آلزایمر هم شده با تکرار مدام دیالوگ «چه دنیایی بود! چه روزهایی! چه آدم‌هایی!» حسرتش را از روزگار رفته نشان می‌دهد و یا در داستان «خانه کوچک ما» پدر که از کمر به پایین قطع نخاع شده و مدام در بستر است با تکرار این جمله که «خاب! اینم از این...» در واقع ناتوانی خود را در برابر قضا و قدر الهی برای خود انگار یادآوری می‌کند. جالب‌تر اما آن‌جاست که در هر دو داستان پسرهایشان نیز رفته رفته هم چون پدران به همان گذشته‌گرایی و ناتوانی در تغییر روند زندگی تن می‌دهند.
نکته آخر آن که داریوش احمدی در داستان آخر این مجموعه یعنی «طلسم» سعی در استفاده از فضای آشنای اوهام و اعتقادات جنوب کشور دارد اما موفق نمی‌شود به مانند بسیاری از نویسندگان آن خطه از آن برداشتی داستانی داشته باشد و ماحصل کار روایتی از آب در می‌آید که از نداشتن پی‌رنگ قوی رنج می‌برد و در ابهام گرفتار است. انگار که او از خلق حادثه در داستان‌هایش عاجز است، گویی که احمدی تنها به یک روش و در یک جهان می‌تواند داستان بگوید، جهان بی‌واقعه.
مهدی وحید دستجردی- خبرنگار ایسنا، منطقه اصفهان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/54856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشبینی قهرمان لیگ از زبان اسطوره فوتبال اصفهان

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد