پیام سپاهان

آخرين مطالب

جولان دلالان ارز در راسته سپه اقتصادی

جولان دلالان ارز در راسته سپه
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- بنا بر تصمیم دولت با اعلام بسته جدید ارزی، ارز حاصل از فروش فرآورده های نفتی، پتروشیمی، گاز و ذخایر ارزی بانک مرکزی وارد بازار ثانویه می شود و معضل کمبود ارز حل می شود و بر این اساس پیش بینی شد بازار نابسامان و هیجانی تا حدودی آرام گیرد، اما بازار ارز اصفهان همچنان مملو از فروشندگان و خریداران است. حتی کاهش نرخ ارز در برخی روزها، باز مردم نگران وضعیت بازار هستند و همچنان بازار خرید و فروش ارز، رونق دارد.

در این بازار پر هیاهو سودجویان و ضررکنندگان همچنان فعالند و به فکر سود بیشتر و ضرر کمتر هستند.

خانمی ٤٠ ساله که برای فروش ارزی كه از خواهرش كه ساكن خارج كشور است، به صرافی مراجعه کرده و از افزایش هشت میلیونی قیمت یخچال دلخواه و تعطیلی کارگاه ساخت لاستیک برادر شوهرش و خوشحالی از دریافت هدیه خواهرش می گوید، اما از اوضاع ناهماهنگ ارز سر در گم است.

محمودی یکی از فروشندگان صرافی گفت: با توجه به صحبت های رییس جمهور، هنوز تاثیر بسته ارزی قابل مشاهده نیست. دستور خرید و فروش داده شده اما قیمتی اعلام نشده است.

 صبح چهارشنبه 17 مرداد،  دلار به قیمت 9 هزار تومان خرید و ٩٣٠٠ تومان به فروش رسید و در عصر روز چهارشنبه قیمت خرید آن به ٩٩٥٠ تومان و ١٠ هزار و 50 تومان به فروش رسید، روز پنجشنبه نیز بازار با نوسانات بسیاری همراه بود.

 فروشنده دیگر صرافی گفت: در حال حاضر صرافی، دلار را با قیمت آزاد خرید و فروش می کند. در واقع سیاست های ارزی در حد مجلس است و اتفاقی در بازار نیفتاده است. طی پنج ماه گذشته صرافی ها به طور جدی کار نكرده اند و با اعلام بسته جدی ارزی، نزدیك به یك هفته ای است كه دوباره آغاز به کار کرده اند، اما قیمت ها تغییر چندانی نکرده است، اما تعدادی مراجعه کننده، طبق اظهار بانک مركزی مبنی بر نبود ارز مسافرتی و دانشجویی برای خرید ارز آزاد به صرافی مراجعه کردند. صرافی ها به طور معمول دلار را با قیمت روز خریداری و حدود ٣٥٠ تومان بالاتر از نرخ بازار به فروش می رسانند.

یكی از فروشندگان آزاد ارز در خیابان سپه اصفهان در خصوص وضعیت خرید و فروش دلار گفت: فروشندگان بازار ارز و دلار برای افزایش سود قبلی یا جبران ضرر در این نقطه گرد هم می آیند. در واقع دلارها را از توریست های خارجی یا مسافران خارجی تهیه می کنیم.

وی اضافه كرد: ارزش پول كشور حدود ٤٠ درصد كاهش یافته، اما تاثیر بسته ارزی دولت را هنوز مشاهده نكرده ایم‌. تنها سخنرانی ترامپ در مورد مذاکره با ایران موجب کاهش قیمت دلار از ١١ هزار تومان به 9 هزار در مدت كوتاهی شد.

وی ادامه داد: دولت در بسته جدید ارزی، ارز حاصل از صادرات نفت و كالاهای غیر نفتی را وارد بازار دوم می کند و اشخاص حقیقی یا حقوقی برای واردات، مسافرت، تحصیل خارج از کشور با توجه به مدارک به بازار ثانویه مراجعه می کند.

وی ادامه داد: در بازار ثانویه که خرید و فروش دلار قاچاق محسوب می شد، فروش اكنون آزاد است. بازار ثانویه در بانک ها و صرافی ها است. در واقع قیمت ها را خریدار و فروشنده طبق عرضه و تقاضا اعلام می كنند. بازار ثانویه تاثیر چندانی در قیمت ها ندارد و ارز  به همه افراد اختصاص داده نمی شود.

مردی 45 ساله یکی از خریداران دلار در بازار آزاد  گفت: رییس جمهور در سخنرانی خود صحبت از شناخت مشکلات كرد، اما عملا اتفاقی در بازار رخ نداد، در واقع معتقدم مسئولان باید راهکاری عملی برای حل مشکلات بیان کنند.

یکی دیگر از خریداران ارز نیز، گفت: فروشندگان آزاد ارز ، دلار را 10 هزار و ٥٠ تومان تا 10 هزار و  ٥٠٠ تومان خرید می کنند. به علت سفر و نوسانات نرخ دلار،  نیاز به خرید داریم. قیمت ارز ربطی به خرید مردم ندارد، اگر دولت ارز را با نرخ ثابت به صرافی ها می داد، چنین وضعیتت شکل نمی گرفت.

وی افزود:  بازار ثانویه، تاکنون اثری نداشته است. هفته قبل نرخ دلار حتی به 8400 تومان هم رسید، اما با فعالیت بازار ثانویه نرخ دلار باز به بیش از 10 هزار و 300 تومان افزایش یافت. اکنون بانک مرکزی به افرادی که ثبت نام کننده سکه در 6 ماه گذشته، اعلام کرده که سکه را باید با قیمت سه میلیون و 50 هزار تومان بخرند، در واقع یک میلیون اضافه دهند. آنان به امید خرید کمتر از نرخ بازار ثبت نام کردند، اما باید با نرخ جدید سکه خریداری کنند، این مسائل ربطی به مردم ندارد و مربوط به دولت است.

متقاضی دیگری در بازار ارز اصفهان  گفت: برای پذیرش در دانشگاه پرتقال، یورو را در بازار آزاد با نرخ 13 هزار و 600 تومان خریداری کرد و متاسفانه خبری از ارز دانشجویی در کشور نیست.

خریدار دیگری در راسته خیابان سپه اصفهان، گفت: در حال حاضر به علت روند صعودی قیمت، ارز خریداری می کنیم و تصور نمی کنم نرخ دلار کاهش یابد، در واقع با اجرایی شدن تحریم ها، قیمت ارز افزایش خواهد داشت. با کاهش دستوری نرخ ارز این ارز در کشورهای افغانستان و عراق و ترکیه حواله شده است.

 با وجودی که دولت با ارائه بسته جدید ارزی و ایجاد بازار ثانویه ارز به دنبال کاهش جریان سیل نقدینگی به سمت بازار ارز بود، اما مشاهدات خبرنگار ایسنا در خیابان سپه اصفهان که پاتوق دلالان ارزی و محل استقرار صرافی های بسیار است، حکایت از این دارد که مردم هنوز به برخی وعده ها بی اعتنا هستند و برای افزایش دارایی های خود اقدام به خرید ارز می کنند از سوی دیگر افرادی که نیاز واقعی به ارز دارند برای خرید دلار دچار مشکل هستند و صرافی ها نیز معتقدند بازار ثانویه ارز خود عامل شکل گیری فضای رانتی دیگری در بازار است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/55078/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد