پیام سپاهان

آخرين مطالب

در بند محکومین فرهنگی

در بند محکومین
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - رونمایی از دومین اثر داستانی کیهان خانجانی شامگاه چهارشنبه با حضور نویسنده و سیاوش گلشیری به عنوان منتقد، به همت شهر کتاب اصفهان و با همکاری حوزه هنری برگزار گردید. رمان «بند محکومین» با یک فاصله 14 ساله نسبت به مجموعه داستان «سپید رود زیر سی و سه پل» روانه بازار گردیده است. خانجانی که متولد 1352 در رشت است و سال‌ها به تدریس داستان در رشت و تهران پرداخته است، برای این کتاب سال‌ها پشت سد ممیزی ماند تا بالاخره توانست آن را بدون سانسور در سال 1396 توسط نشر چشمه چاپ کند. 
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، در ابتدای جلسه سیاوش گلشیری از کیهان خانجانی خواست تا خودش را معرفی کند که وی از شانس سخن به میان آورد «هر کسی در زندگی باید خودش را در مسیر شانس قرار بدهد حتئ اگر شده به زور. من در دوران دبیرستان برای اولین بار پیرمردی را دیدم ژولیده مو با سر و شکلی عجیب که می‌آمد و روزها در چایخانه می‌نشست.
بعدها فهمیدم که او نصرت رحمانی است، از آن به بعد کار من رفتن به چایخانه، نشستن روی تخت رو‌به‌روی نصرت و زل زدن به او شد. این‌قدر این کار را ادامه دادم تا پایم به خانه او باز شد و رفته رفته در مسیر ادبی قرار گرفتم. البته این قرار گرفتن به همین سادگی‌ها نبود و من باید با مطالعه زیاد خودم را نسبت به این آدم‌های بزرگ بالا می‌کشیدم تا بتوانم در آن جمع بمانم. این تلاش‌ها ادامه داشت تا بالاخره توانستم اولین داستانم را در روزنامه‌ای چاپ کنم و چاپ داستان آن موقع با وجود فضای بسته مطبوعات قبل از دوم خرداد کار بسیار مشکلی بود. اما یادم مانده که تمام روزنامه‌های آن شماره را از کیوسک روزنامه فروشی خریدم و به خانه آوردم». 
او در ادامه به دلیلش برای انتخاب اصفهان جهت ادامه تحصیل اشاره کرد که «فقط می‌خواستم در اصفهان دانشگاه بروم تا در فضای ادبی این شهر باشم. برای همین بانک‌داری دهاقان قبول شدم. در این شهر مدام در کتاب‌فروشی‌ها بودم مثلا کتاب‌فروشی آقای مطیعی با آن صندلی معروفش که تمام از دنیا رفتگان ادبیات اصفهان برای یک‌بار هم که شده روی آن نشسته بودند. در این شهر و با چنین جوی با احمد گلشیری و محمد کلباسی آشنا شدم و سخت‌گیری این‌ها بسیار زیاد بود در زمینه ادبیات و البته این به من کمک کرد». در ادامه خانجانی قسمتی از ابتدای رمان را با لهجه شیرین رشتی و با خوانشی متفاوت برای حاضران در جلسه خواند.
پس از آن سیاوش گلشیری از ویژگی زبانی این اثر گفت که «مبتنی بر محاوره بوده و زنده است اما ویژگی‌های نوشتاری را هم داراست که از آن جمله می‌توان به ریتم خوب و آهنگ کلام اشاره کرد. در کنار آن طنز ریشه‌داری که به صورت نامتجانس در کنار هم قرار گرفته، نوعی هجو را به وجود می‌آورد که این از ویژگی‌های بازر بند محکومین به شمار می‌رود. 
در مورد روایت قصه در قصه‌ای هم که در رمان استفاده شده می‌توان به هزار و یک شب اشاره کرد و این نکته که کیهان بر متون کهن مسلط بوده و از آن استفاده کرده است، به علاوه این‌که او با تئوری‌های روز ادبیات هم آشنایی دارد» در ادامه اشاره گلشیری به متون کهن، خانجانی اهمیت این دسته از ادبیات را در مواردی از آن دانست که در زندگی امروز ما جاری است، این‌که «بینامتنیت‌ها دارند با ما زندگی می‌کنند. با ما هستند و از ما جدای ناشدنی‌اند. ما این پشتوانه متون را داریم و من در رمان 14 روایت آوردم که از هزار و یک شب گرفته‌ام. یکی از روایت‌ها دختر است که بر خلاف داستان‌گویی شهرزاد در هزار و یک شب این‌جا از گفتمان سکوت استفاده می‌کند برای تغییر در 250 زندانی مرد».
در ادامه سیاوش گلشیری از کیهان خانجانی پرسید «با توجه به حضور چندین دوره‌ای در جوایز ادبی به عنوان داور؛ پویش‌ها، گسست‌ها و شرایط ادبیات داستانی امروز را چه طور می‌بینید...؟» که کیهان خانجانی در جواب پاسخ داد «با نگاهی استراتژیک اگر نگاه کنیم، سال 1300 نقطه عطفی در تاریخ ادبیات ماست چرا که اولین شعر نو، اولین نمایشنامه و اولین داستان‌کوتاه در آن نوشته شده، سال عجیبی است. 
از صدور فرمان مشروطیت تا سال 1300 کمتر از 15 سال فاصله است و از زمان نوشته شدن داستان یکی بود یکی نبود جمال‌زاده تا به امروز 97 سال گذشته است. در این مدت ما بیشتر از 97 مجموعه داستان یا رمان خوب داشته‌ایم...؟ ما ویژگی ادبیات‌مان نوشته شدن سالی یک اثر خوب است. الان چرا باید فکر کنیم که شرایط بدتر شده است...؟ از این نزدیک به صد اثر موفق در ادبیات ما 75 درصدش را مجموعه داستان تشکیل داده و تنها 25 درصد را رمان. چرا که ما در پیشینه ادبی خود رمانس نداشتیم و به جای آن منظومه داشته‌ایم، داستان‌کوتاه ریشه‌اش از منظومه، از شعر می‌آید و به همین خاطر ما در آن موفق‌تر هستیم».
خانجانی در پایان بحران هویت را در زمان حاضر، علت روی آوردن همه به نوشتن دانسته و این اشباع‌شدگی را موقتی می‌داند که با گذشت زمان غربال شده و آن‌ها که باید، در این مسیر به حرکت خود ادامه خواهند داد. در خاتمه جلسه کیهان خانجانی تکه پایانی رمان «بند محکومین» را نیز برای حاضران خواند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/55434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

نشانه‌ای برای اتحاد درونی بازیکنان سپاهان (عکس)

عملیات عمرانی با «مَنقاش» در اصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم

تخصیص 550 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

لیگ برتر فوتبال ایران؛ برتری سپاهان در شهرآورد اصفهان

انسداد 20 محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان

روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم

ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی

نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه

کیفیت دربی اصفهان راضی‌کننده نبود/ باتوجه به فاصله کم بازی‌ها به ریکاوری ذهنی نیازمندیم

کشف یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان

محمد ربیعی: این مدل بازی باب میل من نیست؛ دربی اصفهان باید جذاب‌تر باشد

آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

مورایس: سپاهان شایسته بُرد در شهرآورد اصفهان بود

اوسمار ویرا در حال تماشای دربی اصفهان / فیلم

وظایف فرهنگی23 دستگاه در زمینه حجاب وعفاف

تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در 30 فروردین

راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند + فیلم

سپاهان فاتح شهرآورد دیار زاینده‌رود

برتری سپاهان مقابل ذوب آهن در دربی معوقه اصفهان

تحویل 450 کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان

شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان

ربیعی: سعی کردیم کمتر به سپاهان موقعیت بدهیم

معدوم کردن 6 تن فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در خمینی شهر

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین

صحبت‌های محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان:

مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم

مراسم رژه نیروهای مسلح دراصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام