پیام سپاهان

آخرين مطالب

حذف دلار قوت گرفت اقتصادی

حذف دلار قوت گرفت
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه نسل فردا در سرمقاله امروز خود با عنوان " حذف دلار قوت گرفت" به قلم مریم عمادی ؛ به پیامدهای نشست سه جانبه ایران ، روسیه و ترکیه در تهران پرداخت.
در این مطلب آمده است : روز جمعه شانزدهم شهریور ماه نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در تهران برگزار شد. سران سه کشور نام برده دور هم جمع شدند تا پیرامون آخرین تحولات سوریه و در راستای پایان دادن به بحران و جنگ در این کشور با یکدیگر رایزنی کنند اما آنچه نشست تهران را حائز اهمیت می‌ سازد، گفت و گو برای توسعه مناسبات اقتصادی، سیاسی و بین المللی بین سه کشور بود.
در این جلسه طرفین توافق کردند تا بتوانند مبادلات بانکی، فروش نفت و خرید کالا را رونق داده و دلار را از مبادلات خود حذف کنند. بر این اساس مقرر شده تا فروش نفت، خرید کالاهای اساسی، گسترش روابط بانکی، مبادله با پول‌های ملی طرفین با هدف حذف دلار و توسعه روابط تجاری و اقتصادی در دستور کار سه کشور قرار گیرد.
اما نکته قابل تأمل اینکه موضوع معاوضه ارزی و تجارت ایران بر مبنای ارزهای ملی با ترکیه اجرایی شده است و بانک ملی ایران و «زراعت کار» ترکیه مجری آن هستند همچنین قرار است که در اولین فرصت، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در سفر به مسکو و در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی روسیه در مسکو، مذاکرات و توافقات مربوطه را پیگیری کند. در راستای برگزاری این نشست برخی اخبار غیررسمی دیگر باعث شده مباحثی درباره شکسته شدن قیمت دلار مطرح شود.
باید گفت پس از صدور مجوز وصل شدن سامانه نیما به بازار آزاد از سوی بانک مرکزی برخی از ریزش قیمت دلار سخن گفته‌اند که با صدور این مجوز از سوی بانک مرکزی این احتمال وجود دارد که قیمت دلار برای واردکننده بیشتر شود، ولی به هرحال اگر تقاضاهای خرد نیز وارد سامانه نیما شود بازار یک گام به سمت تک نرخی شدن برداشته است و بازار سازمان یافته ‌تر می‌شود.
بانک مرکزی هم اگر بخواهد مداخله کند این بار راحت ‌تر می‌تواند مداخله و نرخ را هدایت کند. اما در پاسخ به اینکه چرا سه کشور به دنبال تجارت با ارزهای ملی کشورها به جای استفاده از ارزهای جهانروایی همچون دلار هستند، ساده است؛ هر سه در سال‌های اخیر از تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا آسیب دیده‌اند. نگاهی به اقتصاد روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های سیاسی و اقتصادی جهان نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا که به دلیل اختلالات دو کشور روی داد، سبب شده تا ارزش هر دلار آمریکا به 69 روبل و 15 کوپک برسد که در 2.5 سال گذشته بی سابقه است.
بانک مرکزی روسیه اوایل شهریور ماه امسال برای جلوگیری از سقوط بیش از پیش ارزش روبل در برابر دلار آمریکا، اعلام کرده بود که برای مدتی معین (تا اوایل ماه سپتامبر) خرید ارزهای خارجی را متوقف خواهد کرد؛ این مساله باعث شده بود که روند افزایش قیمت روبل به صورت موقت، متوقف شود. البته بانک مرکزی روسیه درصدد است سهم ارز یوآن چین و شمش طلا را در ذخایر خود بیشتر کند تا هم دارایی‌های خارجی خود را متنوع کند و هم اتکای آن به دلار آمریکا کمتر شود؛ امضای توافقنامه سوآپ ارزی «یوآن - روبل» نیز با همین هدف انجام شد تا دلار از مبادلات تجاری این دو حذف شود.
اقتصاد ترکیه هم در دهه‌های اخیر در سایه همپیمانی با آمریکا و عضویت در ناتو روند رو به رشدی داشت تا اینکه در هفته‌های گذشته و درگیری لفظی میان رهبران دو کشور بر سر موضوع دستگیری کشیش مسیحی در ازمیر ترکیه، شرایط متفاوتی تجربه کرد به طوری که در یکسال اخیر لیر ترکیه برابر دلار آمریکا بیش از 93 درصد ارزش خود را از دست داد. نرخ دلار در بازار ترکیه 6.58 لیر نرخ گذاری می‌ شود در حالی که در مدت مشابه پارسال 3.41 لیر بود؛ البته ارزش لیر در برابر دیگر ارزهای جهانروا همچون یورو نیز تضعیف شده است. ترکیه حجم ذخائر ارزی خود را در یک ماه با 2.4 درصد افزایش به 100.7 میلیارد دلار رسانده است تا از افت بیشتر ارز ملی خود جلوگیری کند و در کنار آن محدود شدن عملیات سواپ ارزی بین بانک‌های ترکیه و سایر کشورها، امضای توافق سواپ ارزی با قطر برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دو کشور را انجام داده است.
در ادامه این مطلب آمده است: اقتصاد ایران داستان مفصل‌ تری با دلار دارد و از زمانی که ایران به دلیل تحریم‌های غیر هسته‌ای از سیستم چرخه دلاری (یوترن) کنار گذاشته شد، به فکر متنوع کردن سبد ارزی خود، جایگزینی دلار با ارزهای دیگر و پیمان «خای پولیدو » جانبه افتاد.
در پیمان‌های پولی، تجارت با استفاده از پول‌های ملی کشورها انجام می‌شود. یعنی به جای استفاده از یک پول واسط مانند دلار و یورو، از پول کشورهای مبدأ و مقصد تجارت استفاده می‌شود و دیگر دلار واسط تجاری نیست. در سال‌های اخیر به واسطه وجود تحریم‌های دلاری، ارز «دلار» دو کارکرد خود را در اقتصاد ایران از دست داده است؛ این ارز اکنون نه قابلیت انتقال و استفاده در مبادلات بین‌المللی شبکه بانکی کشور را دارد و نه جایگاه ویژه‌ای را در سبد ذخایر ارزی بانک مرکزی به خود اختصاص داده است. به گفته مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، در 10 سال گذشته سهم دلار در ذخایر ارزی کشور به شدت کاهش یافته و به طور متوسط بیش از هشت درصد کل ذخایر را هم شامل نمی‌شود. با این حال، موضوع خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در اوایل امسال، بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد و نرخ دلار مبادله‌ای را از حدود 60 هزار ریال بازار آزاد در فروردین ماه به 130 هزار ریال در سامانه نظارت ارز (سنا) رساند.
در نهایت باید گفت هرچند ایران توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چند جانبه را در دستور کار خود قرار داده است اما اجرایی شدن آن نیازمند زیرساخت‌هایی است که از جمله می‌توان به سطح برابر و یا نزدیک به یکدیگر روابط تجاری دو کشور اشاره کرد؛ یعنی دو کشور روابط تجاری قابل اعتنایی داشته باشند که بتوان سوآپ ارزی را مورد استفاده قرار داد که این مسئله باید مورد توجه مسئولان و تصمیم گیران قرار گیرد.
7141/ 6022

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/62489/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد

سرپرست ذوب: علت اعتراض سپاهان را نمی‌دانم

بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد

سپاهان - ذوب آهن؛ تقابل زرد کمرنگ با آهن گداخته!

از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

کشف محموله میلیاردی سوخت قاچاق در نایین

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

کشف 100 کیلو تریاک و دستگیری دو قاچاقچی در نایین

خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت

افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب

افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد

افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات

سهامداران بخوانند/ این تصمیم درباره دامنه نوسان تمدید شد

تعجب مورایس از هجوم انتقادات/ شاید چون موهایم بلندتر شده، انتقاد می‌کنند!

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

تنها غایب سپاهان در دربی اصفهان

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

مورایس: دربی اصفهان بازی مهمی برای این شهر است

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

محدودیت‌های ترافیکی «روز ارتش» در اصفهان اعلام شد

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

پیش‌بینی بورس فردا 29 فروردین 1403

اسامی غایبان سپاهان و ذوب‌آهن در دربی اصفهان

بازگشایی محور گلشن به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان

شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی + فیلم

آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه 10 اصفهان

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا