پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

توصیه پژوهشگران به خانواده‌ها:

اختلالات خواب کودکان را جدی بگیرید/ مروری بر رایج‌ترین مشکلات خواب دانش‌آموزان علمي

اختلالات خواب کودکان را جدی بگیرید/ مروری بر رایج‌ترین مشکلات خواب دانش‌آموزان

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -
مطالعات دانشگاهی صورت گرفته گویای آن است که از جمله رایج‌ترین مشکلات خواب دانش‌آموزان، کابوس شبانه (15.7 درصد) و مقاومت در برابر بیداری (21.5 درصد) است.
به گزارش ایسنا، مشکلات خواب در کودکان مدرسه‌ای زیاد است. باید در مورد این مشکلات در کودکان حساس بود و والدین در خصوص الگوهای سالم خواب آگاهی بیشتری پیدا کنند.
پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی کاشان، یزد و تهران با مطالعه‌ای که بر روی 300 دانش‌آموز هفت تا 12 ساله‌ی شهر کاشان انجام شد، دریافتند این کودکان خواب کافی ندارند و تفاوت‌های زیادی بین الگوهای خواب و بیداری آن‌ها در تعطیلات و شب‌های مدرسه وجود دارد.
کودکان مدرسه‌ای به 9 تا 11 ساعت خواب در شبانه‌روز احتیاج دارند. مشکلات خواب از قبیل راه رفتن در خواب، هراس شبانه، دندان قروچه، کابوس‌های شبانه، خروپف و ... در کودکان مدرسه‌ای رایج هستند.
وجود مشکلات خواب در کودکان ممکن است با نشانه‌هایی مثل دمدمی مزاجی، زودرنجی، تندخویی، بیش‌فعالی، نافرمانی و مشکلاتی مانند نقص توجه، مشکلات حافظه، ناتوانی در حل مسئله، کاهش خلاقیت و... و. قابل شناسایی باشد.
مشکلات خواب با وجود شیوع زیاد، اغلب نادیده گرفته می‌شوند. این مشکلات در دوره‌ نوزادی و کودکی زودگذر هستند و معمولا به دنبال رشد و نمو طبیعی الگوهای سالم خواب ایجاد می‌شوند و مشکلات کاهش می‌یابد. ولی اگر این مشکلات تا سن مدرسه ادامه یابد، پیگیری و درمان نیاز است. به همین منظور دکتر فرناز اعتصام؛ روان‌پزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش با انجام مطالعه‌ای فراوانی مشکلات خواب در دانش‌آموزان ابتدایی شهر کاشان را مورد بررسی قرار دادند.
از 300 دانش‌آموز شرکت‌کننده در این تحقیق 133 نفر پسر و 167 نفر دختر بودند. رایج‌ترین مشکل در این دانش‌آموزان کابوس شبانه (15.7 درصد) و مقاومت در برابر بیداری (21.5 درصد) بود. مشکل بیدار شدن در شب و از خواب پریدن در پسرها شایع‌تر از دخترها بود.
نتایج این پژوهش در شماره‌ تابستان فصل‌نامه‌ی علمی-پژوهشی «علوم خواب» منتشر شده است. به گفته‌ دکتر اعتصام و همکارانش: «بیشتر اختلالات خواب در کودکان مدرسه‌ای قابل شناسایی است و می‌توانند به صورت حمایت‌گرایانه و محتاطانه درمان شوند. لازم است آگاهی از خانواده‌ها، مربیان بهداشت و معلمان مدارس در این حوزه افزایش یابد».
برای بهبود خواب کودکان چه کارهایی باید انجام داد؟
-یک برنامه‌مشخص برای ساعت خواب و بیداری کودک خود تنظیم کنید. کودک باید در هر شبانه‌روز در یک ساعت مشخص بخوابد و از خواب بیدار شود.
-حفظ کردن ساعت خواب ثابت بسیار مهم است. کودکان زمانی برنامه‌خواب همیشگی را ادامه می‌دهند که در آن زمان فعالیت‌های آرام و لذت‌بخش داشته باشد. همراهی والدین برای به خواب رفتن کودک از طریق کتاب خواندن، قصه‌گویی و ... به حفظ ارتباط با کودک و داشتن یک ارتباط خوب روزانه کمک می‌کند.
-یک محیط آرام برای خواب فراهم کنید. مطمئن شوید که اتاق خواب کودک راحت، تاریک، خنک و ساکت است.
-اگر کودک ساعت خواب را به عقب می‌اندازد، محدودیت‌ها را رعایت کنید. در انجام محدودیت‌های شفاف و محکم باشید. ساعت خاموش کردن چراغ‌ها و تعداد داستان پیش از خواب باید مشخص باشد.
-تلویزیون، رادیو، کامپیوتر و اینترنت را خاموش کنید. دیدن تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، استفاده از اینترنت و دیگر فعالیت‌های محرک در ساعت خواب باعث ایجاد مشکلات خواب می‌شود.
از خوردن کافئین جلوگیری کنید. کافئین در نوشیدنی‌های گازدار و قهوه، شکلات، چای و ... وجود دارد.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برگزاری کلینیک صنعت در حاشیه کنگره آب و فاضلاب

راه برون رفت از تحریم در گروه همکاری دانشگاه با صنعت

فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه برای حل مشکلات کشور آغاز شده است

نقش کلیدی انجمن‌های علمی دانشگاه در رفع چالش‌های جامعه

ارائه روش نوین در بهبود جریان مصرف برق

گوشی جدید نوکیا با دوربین پنجگانه در راه است/ عرضه وان پلاس با رنگ بنفش

بوئین میاندشت زیستگاه امن سیاه گوش در استان اصفهان است

کاهش سوزش سردل به کمک عصاره پوست پرتقال

راه اندازی اتاق همکاری علمی ایران در سایر کشورها ضروری است

ابقای رییس جهاددانشگاهی واحد اصفهان

تبادلات علمی در دوستی پایدار بین ایران و کره تاثیر زیادی دارد

بررسی حقوق مصرف کننده در قانون مدنی ایران

کاهش ضایعات کشاورزی به کمک دستگاه جدید

هوشمندسازی همه خدمات امدادی در کلان شهرها اجتناب ناپذیر است

جشنواره ملی حرکت فرصتی برای آشنایی با ایده های جدید است

15 مرکز صنعتی در جشنواره ملی حرکت شرکت می کنند

سومین دوره "مسابقات ملی سرعت پهپادها" در اصفهان برگزار می‌شود

برگزاری مسابقات علمی زمینه ساز اعتماد جامعه به دانشگاه است

دانشگاه‌های اصفهان در میان برترین‌های جهان از نگاه یو.اس.نیوز

معرفی گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ/پرچمدار جدید وان‌پلاس از راه رسید

برنامه‌ریزی درسی پنهان و تربیت بهتر دانش‌آموزان

چهار دانشگاه اصفهان در جمع دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفتند

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

محققان کاشانی موفق به تولید بنزین با فناوری نانو شدند

دانشمندان یک گام به درمان "آندومتریوز" نزدیک شدند

مهلت ثبت نام در جشنواره ملی حرکت 20 آبان است

تولید فناوری ایرانی در صنعت شبکه‌های ارتباطی

ارتباط سالم در خانواده و راهکار مقابله با کودک آزاری

193 طرح به مرحله داوری جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی رسید

یک کارآفرین نباید از تنهایی شکست بترسد/ راه‌اندازی استارت آپ زمان و تعهد می‌خواهد

میزگرد 'واکاوی بحران خاموش ریزگرد' در ایرنا کاشان برگزار شد

ساخت کرم آرایشی بهداشتی زالو توسط محققان دانشگاه کاشان

پیاز معجزه سلامتی برای ورزشکاران

خشکسالی حفاظت از ذخایر ژنتیکی استان اصفهان را تهدید می کند

تاثیر گوشی‌های حفاظتی در کاهش صدا

ثبت نام جشنواره ملی حرکت روز چهارشنبه آغاز می شود

برگزاری همایش ملی سه عالم بزرگ دوران ایلخانی در دانشگاه کاشان

نخستین گوشی گیمینگ با 10 گیگابایت رم در راه است

یک قلاده کاراکال در پناهگاه عباس آباد نائین تلف شد

طرح توسعه اقتصادی روستایی مراحل پایانی خود را طی می‌کند

افزایش حملات قلبی در هوای سرد و ابری

دانشگاه صنعتی اصفهان در جایگاه نخست مسابقات متالوگرافی ایران

تشریح 3 مشکل عمده خانه‌های ریاضیات/آمادگی این مراکز برای تعامل با صنعت

کنفرانس بازی های رایانه ای در کاشان برگزار می شود

رویدادهای نجومی آبان‌ماه/ رصد زحل و بارش شهابی

اسلامی شدن دانشگاه باید توسط مدیران دانشگاه پیگیری شود

ارائه 50 مقاله علمی در کنفرانس بین المللی گل محمدی دانشگاه کاشان

تولید نانو پوشش های آب گریز و خود تمیز شونده توسط محققان دانشگاه آزاد خمینی شهر

عرضه داروی چربی‌سوز و عضله‌ساز از سوی محققان کشور

لزوم هدایت دانش‌آموختگان علوم پزشکی به حکیم پروری