معاون آموزشی وزیر علوم:
دانشگاههای کوچک باید با یکدیگر ادغام شوند
علمی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح ساماندهی آموزش عالی را از نکات بسیار مهم در دانشگاهها عنوان کرد و گفت: طرح ساماندهی دورههای تحصیلی و مهارت افزایی از شاخصههای مهم وزارت علوم است که در دانشگاهها اجرا میشود.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، مجتبی شریعتی نیاسر در جمع اعضای شورای دانشگاه کاشان، با بیان اینکه در شرایط نابسامان کنونی و بحران اقتصادی، قدرت علمی تنها راه برونرفت مشکلات است، افزود: دانشگاهها باید با همفکری و همراهی و ارائه راهکارهای مناسب تلاش کنند کشور را از مشکلات نجات دهند تا بتوانند از جنگ اقتصادی پیروز و سربلند بیرون آیند.
وی با اشاره به رشد بیرویه کمی موسسات آموزش عالی و رشتههای تحصیلی، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان باید به این مساله فکر کنند و راهکارها، راهبردها و فعالیتهای موردنیاز را تعریف کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مأموریت گرایی دانشگاهها را از دیگر سیاستهای وزارت علوم عنوان کرد و افزود: انتظار این است که دانشگاهها در راستای شرایط اقلیمی و منطقهای فعالیتها و اولویتهای خود را تعریف کنند.
وی اظهار کرد: نظام سطحبندی دانشگاهها نیز بر این اساس تعریفشده که قرار گرفتن دانشگاهها در سطح محلی، ملی و بینالمللی و تحقق آن در گرو تلاش تمام استادان و مجموعه دانشگاهیان است.
شریعتی نیاسر ساماندهی آموزش عالی را یکی از مهمترین مؤلفههای وزارت علوم اعلام کرد و افزود: ساماندهی تشکیلاتی و سامانیافتگی دانشگاهها مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است که باید در دانشگاهها به جریان بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: سیاست تجمیع و ادغام از موارد ضروری طرح آمایش آموزش عالی است که دانشگاههای کوچک باید با یکدیگر ادغام و یک دانشگاه بزرگ و توانمند را تشکیل دهند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه پتانسیل جامعه علمی بسیار بالایی در دانشگاهها وجود دارد که به دلیل پراکندگی به درستی نمیتوان از این ظرفیتها استفاده کرد، افزود: به گونهای باید برنامهریزی شود تا بتوان از تمام ظرفیتها به درستی برای رقابت در سطح بینالمللی استفاده کرد.
وی به ساماندهی دورههای تحصیلی اشاره کرد و گفت: این ساماندهی از دوره دکترا آغاز شده است.
شریعتی نیاسر همچنین به چهار میلیون جمعیت دانشجویی کشور اشاره کرد و افزود: نزدیک به 100 هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم که باید به افق شغل این تعداد دانشجو توجه شود که آیا دانشگاهها توان بهکارگیری این تعداد دانشجو را به عنوان عضو هیات علمی در آینده دارند یا نه؟
وی ظرفیت هیات علمی در دانشگاهها را در سال حدود چهار هزار نفر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که 24 هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در سال است و سالانه نیز حدود 20 هزار دانشجوی دکترا تحویل جامعه میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاهها باید مؤلفههای پیوست شغلی، ماموریتی و نیازهای منطقهای را برای توسعه مورد توجه قرار دهند تا بتوان از سرمایهها استفاده بهینه کرد.
وی صرفهجویی در دانشگاهها را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید رشتههایی که نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی دارند و کارایی لازم را ندارند، جمع شوند و کوچکسازی نظامهای مدیریتی را به دنبال گستردگی تشکیلاتی مورد توجه قرار دهیم.
شریعتی نیاسر از دانشگاهها خواست تا فرصتهای مطالعاتی را جدیتر و هدفمندتر تعریف کنند تا بتوان بهرهوری بهینه از سرمایهگذاری داشته باشیم و فرصتهای تحقیقاتی داخل را توسعه دهیم.
وی مهارت افزایی را از دیگر شاخصهای مهم دانشگاهها عنوان کرد و اظهار کرد: استقرار نظام یکپارچه مهارت افزایی بحث جدیدی است و باید بتوانیم در دانشگاهها همراه آموزش، دروس مهارتهای فنی را به دانشجویان برای جذب بازار کار قرار دهیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، مهارتهای تخصصی، مهارت درون تخصصی و مهارت عمومی را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشجویی که از دانشگاه دانشآموخته میشود باید از شایستگی اجتماعی نیز برخوردار باشد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهها دورههای کاربردی را باید بیشتر مورد توجه قرار دهند و اجرا کنند.
شریعتی نیاسر با تاکید بر ضرورت رصد دانشآموختگان دانشگاهها، گفت: در طرح بازنگری نظام سطحبندی یکی از مؤلفهها این است که رصد شود محصول دانشگاهها کجا به کار گرفته شده است.
وی تقویت دیپلماسی علمی را لازمه موفقیت دانشگاه دانست و افزود: باید بتوان با برنامهریزی درست و جذب دانشجویان خارجی با جوامع مختلف جهان اسلام ارتباط برقرار کرد، همچنین با توجه به پتانسیلهای بسیار قوی و استعدادها و نیروهای خلاقی که در کشور وجود دارد بتوان بر تمام مشکلات فائق آمد.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۴۸
-
۱۷۱ بازديد
-
-
پیام سپاهان
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/64936/