پیام سپاهان

آخرين مطالب

استان اصفهان در ماه محرم؛

غیرت خوانساری‌ها مانع تحریف عزاداری ها شد/ حفظ رسوم سنتی عزاداری سیاسی

غیرت خوانساری‌ها مانع تحریف عزاداری ها شد/ حفظ رسوم سنتی عزاداری
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان– خوانسار شهری است که قرن‌ها سابقه دین‌داری و ولایت‌داری را بر پیشانی‌نوشت پرافتخار تاریخ خود دارد؛ کهن‌شهری که رسوم عزاداری خود را با شمشیر غیرت از هجمه تحریف در امان نگه داشته است.

خبرگزاری مهر - گروه استانها : خوانسار شهری است که سابقه آن به پیش از اسلام برمی‌گردد اما قرن‌ها سابقه دین‌داری و ولایت‌ مداری را بر پیشانی‌نوشت پرافتخار تاریخ خود دارد؛ کهن‌شهری که آداب و رسوم عزاداری خود را با شمشیر غیرت و پایداری بر سر حفظ سنت‌های دیرین از هجمه تحریف در امان نگه داشته است و نوای تعزیه سوگواری این باغ شهر ایرانی آوازه جهانی و بین‌المللی دارد.
خوانساری‌ها پیش از محرم سرتاسر کوچه‌باغ‌ها، خیابان، مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهر را با یاد مظلومیت امام حسین (ع) و یاران وفاداراش سیاه‌پوش می‌کنند و بر سر هر مسجد، حسینیه و تکایای این شهر می‌توان نام یک هیئت عزاداری را دید.
از روز ششم محرم شهر خوانسار حالت عزای عمومی به خود می‌گیرد به شکلی که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری نیز از این روز کمرنگ می‌شود. از این روز کار مدارس و ادارات نیز تحت‌الشعاع محرم قرار می‌گیرد به گونه‌ای که برخی ادارات نیمه وقت هستند و یا کارکنان آن در این ایام مرخصی می گیرند. مراسم عزاداری در خوانسار تا روز دوازدهم ماه محرم ادامه دارد و پس از آن نیز در ادامه ماه محرم وصفر عزاداری‌ها در داخل تکایا متمرکز می‌شود.
برنامه‌های عزاداری در دهه اول محرم از صبح، بعدازظهر و از غروب تا پاسی از شب ادامه دارد و مردم سوگوار با حضور در مساجد و تکایا به عزداری برای سید و سالار شهیدان می‌پردازند، سادات خوانساری در شب‌ها و روزهای ماه محرم با انداختن شال سبز هنگام ورود به هیئت‌های عزاداری‌ جلوه خاصی به این مراسم می‌دهند.
تعزیه قودجان،پذیرای تعزیه‌گردانانی از سرتاسر کشور
برپایی تعزیه نیز از مهم‌ترین آیین‌های سنتی خوانسار است که قدمت آن به سال‌هایی بسی دور می‌رسد؛ تعزیه قودجان شهرتی جهانی و بین‌المللی دارد و در این ایام پذیرای تعزیه از مهم‌ترین آیین‌های سنتی خوانسار است که قدمت آن به سال‌های دور می‌رسد؛ تعزیه قودجان شهرتی جهانی و بین‌المللی دارد و در این ایام پذیرای تعزیه‌گردانانی از سرتاسر کشور است تعزیه‌گردانانی از سرتاسر کشور است. همچنین چندین تعزیه فعال در خوانسار طول ماه محرم بعد از ظهرها به اجرای مراسم می‌پردازند.
رضاعلی رضایی نویسنده و پژوهشگر خوانساری، در ارتباط با رسوم عزاداری ماه محرم در این شهر به مهر اظهار داشت: شهر خوانسار همواره مرکزی برای توسعه تشیع بوده است و هنوز حسینیه‌های قدیمی با حال وهوای سنتی وجود دارد که در ایام محرم و صفر مراسم عزاداری اباعبدالله حسین (ع) در آنها برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه عزاداری خوانساری‌ها به همان شیوه سنتی قدیم برگزار می‌شود، افزود: چاووشی خوانی پیش از آغاز ماه محرم همچنان در خوانسار رواج دارد و مردم این شهر پیش از آغاز ماه محرم با این رسم قدیمی در کوچه و خیابان‌های شهر آیین قدیمی فرارسیدن ماه عزاداری سیدالشهدا را اعلام و به نوعی یادآوری می‌کنند.
این نویسنده و پژوهشگر خوانساری با اشاره به اینکه در هفته پیش از آغاز ماه محرم جوانانی از هیئت‌های مختلف شهر با نصب پارچه، پرچم و علم‌های عزداری شهر خوانسار را به طور کامل سیاه‌پوش می‌کنند، ابراز داشت: سینه‌زنی در این شهر به همان شیوه سنتی و با مداحی‌های سوزناک و اشعار پرمعنای سوگوارانه انجام می‌شود و گذر زمان نتونسته بر این آیین قدیمی اثر بگذرد.
تجددگرایی در مداحی‌های خوانسار جایی ندارد
وی تاکید کرد: در واقع آیین نوحه‌خوانی خوانسار دارای سبک ویژه‌ای است که اهالی شهر در طول سالیان سال این سبک را به خوبی حفظ کرده‌اند و تجدد گرایی راه یافته در آیین نوحه‌خوانی خوانسار دارای سبک ویژه‌ای است که اهالی شهر در طول سالیان سال این سبک را حفظ کرده‌ و تجدد گرایی در برخی نوحه‌خوانی‌های امروزی در برخی نقاط به اسم جذب جوانان در مداحی‌های خوانسار جایی ندارد برخی نوحه‌خوانی‌های امروزی و استفاده از آهنگ‌های ترانه که در برخی نقاط به اسم جذب جوانان رواج یافته است در مداحی‌های خوانسار جایی ندارد.
رضایی با بیان اینکه سبک مداحی‌های خوانسار را می‌توان در دستگاه حسینی توصیف کرد، ابراز داشت: در واقع پیر غلامان این شهر مداحی‌ها را به صورت سوزناک و دلنشین گذشته اجرا و سبکی را انتخاب می‌کنند که سازگار با صحنه‌های کربلا باشد.
وی با بیان اینکه با توجه به حفظ سبک سنتی در عزاداری‌های خوانسار بدعت‌های عزاداری کمتر در آیین‌های سنتی خوانسار راه یافته است، تاکید کرد: نمی‌توان از نقش روحانیت در هدایت هیئت‌های مذهبی غافل شد به ویژه اینکه مردم خوانسار نیز گوش به فرمان هدیت علما دارند و حتی قمه‌زنی نیز به دلیل فتوای علما در این شهر منسوخ شده است.
تبعیت از راهنمایی علما، عزاداری‌های خوانسار را از تحریف مصون کرده است
وی ابراز داشت: خوانسار تاکنون علمای زیادی از جمله آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری،آیت‌الله سید احمد خوانساری، آیت‌الله نجفی خوانساری، آیت‌الله العظمی علوی و آیت الله حاج سید هادی غضنفری خوانساری به جهان تشیع معرفی کرده است که همین افراد سرمنشا حفظ سنت‌های عزاداری در این شهر هستند.
نویسنده و پژوهشگر خوانساری اظهار داشت: همه مردم خوانسار از هر قشر و شغلی در ایام عزاداری امام حسین (ع) خدمت می‌کنند به گونه‌ای که از نیمه محرم کوچه خیابان‌های این شهر حالت نیمه تعطیل بر خود می‌پذیرد.

رضایی با اشاره به اینکه خوانسار دارای هیئت‌های بسیار زیادی است که هرکدام نام یکی از اهل‌بیت (ع) را برای خود انتخاب کرده‌اند، بیان داشت: خوانساری‌ها برای سادات احترام ویژه‌ای قائل هستند و از قدیم‌الایام، سادات این شهر در ماه محرم با انداحتن شال سبز به هیئت‌های عزاداری وارد می‌ضوند و این نوع پوشش شور خاصی به عزاداری می‌بخشد.
وی تعزیه خوانی را از سنت‌های مهم عزاداری خوانسار توصیف کرد که اغلب بعد از ظهرها برپا می‌شود و بیان داشت: در واقع تعزیه از دوره صفویه به خاطر تاسیس حوزه علمیه مریم بیگم صفوی در خوانسار رشد پیدا کرد که این حوزه هنوز نیز هر ساله شاگردان زیادی را تریبت می‌کند.
این نویسنده و پژوهشگر خوانساری با بیان اینکه تعزیه‌خوانی رسمی خوانسار امروزه در روستایی به نام قودجان اجرا می‌شود، بیان داشت: تعزیه قودجان که بیشتر در دهه آخر صفر انجام می‌شود از پرشورترین مراسم مذهبی خوانسار است و بسیار گسترده برگزار می‌شود.
حرکت دسته‌های شترسوار و اسب‌سوار به یاد عبور کاروان اهل‌بیتِ امام حسین (ع)
وی اضافه کرد: حرکت دسته‌های عزاداری در قالب هیئت‌های سینه‌زنی یا زنجیرزنی راه اندازی سفره‌های نذری که از عزاداران پس از هر برنامه و گاه در هر سه نوبت پذیرایی دسته‌های شترسوار و اسب‌سوار یادآور عبور کاروان اهل‌بیت امام حسین (ع) است و صدای شیپور جنگ و نقاره در لابه لای حرکت کاروان نیز تداعی صحنه‌های رزم و مبارزه‌ی آن زمان است از رسوم سنتی خوانسار است که در ایام عزاداری برگزار می ‌ شود می‌شود از دیگر سروم عزاداری خوانساری‌هاست.
رضایی تصریح کرد: حرکت دادن دسته‌های شترسوار و اسب‌سوار که یادآور عبور کاروان اهل‌بیت امام حسین (ع) است و صدای شیپور جنگ و نقاره در لابه لای حرکت کاروان نیز تداعی صحنه‌های رزم و مبارزه‌ی آن زمان است از دیگر رسوم سنتی خوانسار است که در ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) برگزار می ‌ شود.
وی با اشاره به حفظ حسینه‌های قدیمی خوانسار که عزاداری سنتی در آنها قدمت ویژه دارد، ابراز داشت: به طور مثال حسینیه حبیبی‌ها است در سال 66 بر اثر سیل تخریب شد اما اکنون به همان شیوه قدیمی بازسازی شده است.
این پژوهشگر خوانساری درباره معماری این حسینیه قدیمی گفت: دور تا دور این حسینیه دارای حجره است و در وسط آن نیز حوضی وجود دارد که روی آن با تخته پوشیده می‌شده و بر روی آن به اجرای تعزیه می‌پرداخته‌اند.
این نویسنده وپژوهشگر خوانساری با اشاره به برنامه‌های تکایای عزاداری در خوانسار ابراز داشت: به طور مثال تکیه آیت‌الله نور رضا از یکی تکیه‌هایی است که برنامه‌هایش از اذان صبح شروع و تا مغرب ادامه دارد.
وی اضافه کرد: برنامه‌های این حسینیه شامل قرائت زیارت عاشورا، زیارت ناحیه مقدسه، سخنرانی وعاظ مشهور و مداحی بوده و پذیرایی از عزاداران نیز در بیرون از هیئت انجام می‌شود.
جمعیت 5 برابری خوانسار در ایام محرم
امروز کوچه وخیابانی در خوانسار نیست که در آن حسینیه‌هایی و یا تکیه‌هایی مذهبی ساخته نشده باشد و حسینیه‌های جدید همگی دارای فضای گسترده و زیبایی با معمارهای سنتی هستند که در خور توجه است.
مردم خوانسار به عزاداری در شهر خود عقیده خاصی دارند و بر این اساس از هرکجای ایران برای ایام عزاداری سیدالشهدا خود را به این شهر می‌رسانند و بدین شکل جمعیت خوانسار در این ایام چندین برابر ماه‌های دیگر سال می‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/65348/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در اصفهان

حجم سد زاینده‌رود به 368 میلیون متر مکعب رسید

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در اصفهان

بیش از 18 میلیارد تومان توسط شهرداری در منظریه هزینه شد

افزایش 51 درصدی بودجه منطقه 5 اصفهان در 1403

بخش خصوصی و کارگری هم مشمول قانون کاهش ساعت کار کارمندان می‌شوند؟

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

بهره برداری از 5 طرح اشتغالزایی خرد در شهرستان کاشان

9.5 میلیون نفر از جاذبه‌های اصفهان بازدید کردند

دانشگاه آزاد خمینی‌شهر میزبان نخستین همایش بین‌المللی «زیستن باکیفیت»

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان قابل قبول است

کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود

آزمون شبه نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم در استان اصفهان

بهره برداری از 5 طرح اشتغالزایی خرد در شهرستان کاشان با حمایت بنیاد برکت

بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی از فردا

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی،هنری در بهارستان

لحظه سرریز شدن سد در مهاباد + ویدئو

دیدار سپاهان - ذوب‌آهن؛ دربی نصف‌جهان

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 28 فروردین 1403+ جدول

صرف 18 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار در منظریه

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز سه شنبه 28 فروردین 1403

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش اعلام شد

دشت لاله های واژگون - دهاقان اصفهان

40 هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است

آگهی استخدام شرکت مترو اصفهان

برای پُررنگ شدن مشارکت‌ مردم و داده‌محوری در شهرداری تلاش می‌کنیم

839 باب واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد اصفهان افتتاح شد

همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

برنامه سینماهای اصفهان امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

ناکامی کاله در راه رسیدن به نیمه نهایی

بهره‌برداری از خط 5 بی‌آرتی اصفهان تا نیمه نخست 1403

هوای 5 شهر اصفهان قابل قبول است

زلزله در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ترکید؟

دستمزد 1403 ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

سپاهان- ذوب‌آهن؛ دربی نصف‌جهان در شرایط ویژه

روز سبز بورس تهران

چرا بند ناف کشور و اقتصاد به بندناف دلار بسته شده؟

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در اصفهان

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 28 فروردین 1403 + جدول

استفاده بیش از 45 هزار شهروند و گردشگر از «اصفهان من» در نوروز 1403

عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد