پیام سپاهان

آخرين مطالب

نذر آرانی ها برای بافت فرش حرم‌های مطهر ائمه/کاشیها سقایی می کنند فرهنگی

نذر آرانی ها برای بافت فرش حرم‌های مطهر ائمه/کاشیها سقایی می کنند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - مردم کاشان صدها سال است با نذر سقایی و انداختن مشک بروی دوش خود مردم عزادار و تشنه را به یاد لب های تشنه اباعبدالله سیراب می کنند.

 باز هم کوچه خیابان‌های شهرمان سیاه‌پوش یاد مولایی است که قیام وی بر علیه ظلم حاکمان جور تا همیشه تاریخ الگویی بی بدیل برای حقیقت‌جویان عالم است به نوعی که هرکس در هر گوشه‌ای از جهان اندکی از یاد و راه وی بشنود تحت تاثیر عظمت امامی قرار می‌گیرد که تنها توجه به عاشورای وی می‌تواند غبار ظلم را از سقف دنیا بتکاند تا چه رسد که تمام زندگی وی در افق دید جامعه قرار گیرد.
اصفهانی‌ها از دیرباز ارادت خاصی به سید و سالار شهیدان داشته‌اند و از این رو با هرچه که در توان داشتند در زنده نگاه داشتن یاد عاشورا در طول تاریخ تلاش کردند.
نذر اصفهانی ها به منظور عرض ارادت به منش کریمانه اهل بیت در رسیدگی به نیازمندان
با این ارادت خاص، نذر کردن به منظور عرض ارادت به منش کریمانه اهل بیت در رسیدگی به نیازمندان در نصف‌جهان جایگاه خاصی دارد به نوعی که در تمام طول سال مجالس ذکر اهل بیت عصمت و طهارت برپا می‌شود که خود یک شیوه و منش در پیاده‌سازی فرمایش امامان حق در راستای زنده نگه داشتن یاد امام حسین (ع) و در کنار آن رسیدگی به افرادی است که شاید گاهی جز این مجالس مامنی امن و بی منت برای آسان‌ساختن گذران زندگی خود ندارند.
از قدیم‌الایام تمام مردم اصفهان، اعتقاد خاصی به نذری‌های خاص این ایام داشته‌اند و هر فرد با اعتقادی قلبی و راسخ حتی شده لقمه‌ای از غذای امام حسین (ع) را تبرکی برای سلامتی و یا شفای خانواده خود می‌جوید.
حضور ادیان توحیدی بر سر سفره گسترده و کریمانه امام عاشقان
اصفهان شهری است که از گذشته‌های دور تمامی ادیان توحیدی در آن با مسالمت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و بسیار از آداب آنها همچون برپایی نوروز با یکدیگر عجین است، بر این اساس مسیحیان اصفهان که اعتقاد خاصی به ساقی دشت کربلا حضرت ابوالفضل دارند به همراه دیگر پیروان ادیان توحیدی در روزهای نهم و دهم محرم و به ویژه روز تاسوعا با ارادتی ویژه در مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و بر سر سفره گسترده و کریمانه امام عاشقان حاضر می‌شوند.
نمود بارز این حضور در سال‌های اخیر در روضه معروف به بسیج شمس آبادی بوده است که بنیانگذار این روضه شهید احمد کاظمی فرمانده لشکر هشت نجف اشرف است، در اصفهان همچنین دو خانه بانک‌دار و زرگرباشی نیز از مجالسی است که نسل اندر نسل به برپایی روضه در ایام محرم پرداخته‌اند و مردم اصفهان اعتقاد عجیبی به حضور در این دو مکان، تبرک از غذای امام حسین (ع) و یا حتی تامین وسایل لازم این روضه‌ها برای گرفتن حاجات خود دارند و هر ساله حداقل یک روز از ماه محرم را حتی شده برای دقایقی به حضور در این خانه‌ها اختصاص می‌دهند.
مردم اصفهان به اندازه‌ای به نذری دادن برای امام حسین اعتقاد دارند که اغلب مجالس عزاداری حداقل در ظهر روزهای تاسوعا و عاشورا به پذیرایی از زائران امام حسین می پردازند که در جست و جوی حقیقت قیام عاشورا و یادآوری و نهادینه سازی پیام عاشورا گام به مجالس روضه سیدالشهدا می‌گذارند.
اعتقاد اصفهانی‌ها به نذر گوشت برای نیازمندان در ایام سال و به ویژه محرم
نکنه جالب اعتقاد اصفهانی ها به نذر گوشت برای امام حسین (ع) است، اصفهانی ها که در طول سال به انواع و بهانه‌های مختلف برای کمک به نیازمندان نقاط محروم اصفهان به قربانی گوسفند می پردازند در این شب‌ها با اعتقاد راسخ‌تری این عمل خیر را ادامه می‌دهند.
نذری‌های ماه محرم در اصفهان تنها اختصاص به غذاهای خاص ندارد بلکه یکی از نذورات جالب اصفهانی‌ها در طول تاریخِ عزاداری برای امام حسین (ع)، تامین وسایل تعزیه خوانی بوده است که در کل استان نمود خاصی دارد.
نذر جالب اصفهانی‌ها در تامین وسایل برپایی تعزیه
تعزیه از مهم‌ترین شیوه‌های عزاداری در طول حکومت حاکمان جوری است که اجازه برپایی مجالس عزاداری سیدالشهدا را از شیعیان سلب کرده بودند، اجرای تعزیه برای بیان شیوه و منش امام حسین (ع) و تمسک مسلمانان به این شیوه حقیقت‌جویی بوده است به نوعی که امروز تعزیه در تمامی نقاط اصفهان برپا می‌شود.
اما نکته جالب اینکه اصفهانی‌هایی که در کشور رتبه نخست خیران و کمک به هم‌نوع را دارند، برای خاموش نشدن«تعزیه» به عنوان هنری که به زنده‌نگه داشتن عاشورا تاثیر دارد نذر می‌کنند و با توجه به اینکه تامین برخی وسایل سنگین تعزیه‌خوانی هزینه سنگینی دارد در این راه پای فشاری بسیار دارند.
پذیرایی از گردشگران خارجی و نذری که جوانان برای ابلاغ پیام عاشورا دارند
پذیرایی از گردشگران خارجی و داخلی در ایام محرم در میدان امام اصفهان نمود خاصی در این شهر زیبای تاریخی دارد که علاوه بر اجرای نقش میزبانی زبانزد اصفهانی‌ها از مهمان‌ در معرفی آداب ایرانی - اسلامی این سرزمین موثر است.
در شب های مام محرم در گوشه و کنار مسجد امام گردشگران خارجی را مشاهده می کنید که در کنار نوشیدن از چای مطبوع و متبرک با نام امام حسین (ع) در ارتباط با دلیل برپایی علم‌های عزاداری می پرسند و جوانانی خوشرو و مسلط به زبان انگلیسی پاسخگویی سوالات آنها در ارتباط با هیئت های عزاداری هستند، شاید این جوانان نیز نذر کرده‌اند که وقت خود را در این ایام برای ترویج منش و روش امام حسین(ع) به اشتراک بگذارند.
گوشه میدان در فاصله اندکی از محل پذیرایی همچنین بنرهایی به زبان انگلیسی و عربی از سخنان بزرگان جهان از نویسنده، هنرمندان وسیاسیون دنیا در ارتباط با قیام عاشورا به چشم می‌خورد که توجه گردشگران خارجی را جلب می‌کند و اغلب آنها به عکسبرداری از این بنرها می‌پردازند.
علاوه بر شهر اصفهان که در زمینه‌های خیر و اکرام مهمانان امام حسین (ع) در کشور پیشتاز است، شهرستان‌های استان از قدیم‌الایام روشهای خاص و یا غذاهای نذری ویژه‌ای برای مسافران و مهمانان امام حسین (ع) در این ایام دارند که صدها سال است اجرا می‌شود.
در این بخش از گزارش نگاهی بر آداب خاص مردم استان در ارادت به امام حسین (ع) از راه نذر داریم:
پخت نان عباسعلی در آران و بیدگل
مردم مومن آران و بیدگل آداب خاصی در ایام محرم دارند و آیین سنتی پخت نان عباسعلی یکی از رسومی است که از قدیم‌الایام در این ایام به آن می‌پردازند، بر این اساس نانوایان آران و بیدگل، همزمان با محرم حسینی نان مخصوصی پخت کرده و بین عزاداران امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) نذر می‌کنند که به آن نان عباسعلی می گویند، نان عباسعلی به نام حضرت ابوالفضل(ع) پخته می‌شود و مردم شهرستان معمولا آن را به عنوان یک نان نذری می‌پزند و از آن حاجت می‌طلبند.
برپایی موکب های اربعین برای خدمت به زائران حسینی
برپایی موکب های اربعین برای خدمت به زائران حسینی از دیگر نذرهایی است که در استان اصفهان نمود خاصی دارد و در این زمینه آران و بیدگلی‌ها جزو شهرهای پیشتاز استان و کشور هستند.
نذر آرانی ها برای بافت فرش حرم‌های مطهر ائمه معصوم
هنر مهم بافت فرش که با هجوم بافته های خارجی و ماشینی در اصفهان رو به افول است در این ایام رونق دوباره ای یافته است، به نوعی که بافت دو هزار متر مربع فرش دستبافت نفیس آران و بیدگل برای مفروش کردن صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف هم اکنون در حال انجام است.
کاشان نیز از جمله شهرهایی است که با توجه قرار داشتن در مسیر ترانزیتی در طول ایام سال و به ویژه محرم که مردم از سرتاسر کشور به شهرهای خود برای عزاداری سفر می‌کنند پذیرای مسافران است.
مردم کاشان برای پذیرایی از مهمانان حسینی یکی از بهترین غذاهای خود را در این ایام طبخ می کنند که بسیار مقوی، خوش طعم و البته پر هزینه است.
ناهار ظهر عاشورا در اغلب مناطق کاشان گوشت و لوبیا است که در کشور معروفیت خاصی دارد و حلیم نیز به عنوان صبحانه نذری در هیئت‌ها توزیع می‌شود، همچنین خورشت قیمه هویج از دیگر غذاهای معروفی است که در ایام ماه محرم در نقاط مختلف این شهرستان پخته می‌شود.
نذر سقایی در دهه نخست محرم در کاشان
نذر سقایی در این ایام در کاشان وجود دارد، بدین ترتیب سقاها در قالب چهار دسته در طول دهه نخست ماه محرم با انداختن مشک سقایی بر دوش و با جام‌های فلزی در دست در بازار شهر بین عزاداران می‌گردند و با یاد تشنگی امام حسین (ع) یاران باوفایش عزاداران تشنه را از آب سیراب می‌کنند.
نطنز از دیگر شهرهایی است که مردم آن برای برپایی مجالس امام حسین هزینه می کنند، ثبت ١٢٠ هیئت مذهبی در شهرستان نطنز نشان از ارادت دیرینه مردم این شهرستان به اهل‌بیت عصمت و طهارت دارد، نکته شورانگیز اینکه تعزیه خوانی در نطنز دارای بانیانی است که تمام هزینه‌های این نمایش دیرینه عزاداری را تأمین می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/66610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه