پیام سپاهان

آخرين مطالب

با اقتصاد فرهنگ و هنر می‌توان جهانی شد/شهری که مورد هجوم بتون است رویداد محور نمی‌شود فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ارتباط میان اقتصاد به عنوان یک بعد آماری خشک از زندگی جامعه با فرهنگ و هنر به عنوان بعدهای نرم شاید سخت و دشوار باشد، اما موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر موضوعی مهم اساسی امروز اجتماع به حساب می‌آید. چراکه در ارتباط میان اقتصاد با فرهنگ و هنر تولید، ستانده و بستانکار، اشتغال و عایدی کالاهای فرهنگی مطرح نمی‌شود هرچند که این موضوعات مهم هستند، اما اصل به حساب نمی‌آیند.
  تقاضای فرهنگی، دسترسی و انتخاب کالای فرهنگی و ترجیح مصرفی جامعه موضوعات مهم تر و اولویت دار چنین اقتصادی به حساب می‌آیند، از سوی دیگر در مباحث توسعه ای در کشور و جامعه توسعه فرهنگی یک اصل اساسی به حساب می‌آید که اقتصاد فرهنگ و هنر یکی از بسترسازهای این توسعه است.
کالاهای فرهنگی عمدتا کالاهای هویتی است
محمدجواد عیدی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان معتقد است اقتصاد فرهنگ و هنر یک درآمد پایدار از طریق کالاهای هویتی است و با چنین اقتصادی است که می‌توان خود را جهانی کرد چراکه کالاهای فرهنگی عموما کالاهای هویتی بوده و با شاخص زیست پذیری انسانی نیز هم‌خوانی دارد و کلا کالایی که دارای شاخص زیست پذیری و انسانی باشد اقتصاد فرهنگی هنری محسوب می شود، مثل سینما، صنایع دستی، تئاتر و ...
او یکی از اهداف فرآیند جهانی شدن را تبدیل ظرفیت بومی به امری جهانی می‌داند هدفی که به کمک اقتصاد هنر می‌تواند محقق شود. این اتفاق نیازمند اتصال بازار اولیه به بازار ثانویه است و این موضوع موجب می‌شود تا مولد سلایق مخاطبش را ببیند و متناسب با نگرش او هنری را بسازد در نتیجه خلاقیت‌های هنری ارتقا پیدا کرده و دیگر با فرآیندی مواجه نمی‌شویم که 400 سال بدون دلیل شکل گرفته باشد این در حالی است که صفویه با اقتضائات زمانی و مکانی خود اقتصاد هنر را شکل داد و آنها نتوانستند چرخه بازار اولیه و ثانویه را درست تکمیل کنند.
آلمان چگونه خلاقیت فرهنگی را به جامعه اش تزریق کرد؟
این استاد دانشگاه آمارهایی از کشور آلمان ارائه می‌کند" آالمان 55 میلیارد یورو درآمد ناشی از صنعت خودرو سازی دارد این در حالی است که درآمد اقتصاد خلاق یعنی اقتصاد فرهنگ و هنرش 66 میلیارد یورو است، جالب این است که از این طریق نه اقلیمش را از دست می دهد، نه آلودگی ایجاد می کند و نه بر اساس آن مجبور می شود برای کسب درآمد فضا را از بین ببرد و شهر فروشی کند و از همه مهم تر خلاقیت فرهنگی را در جامعه اش تزریق می کند. آمریکا هم از این طریق 869 میلیارد دلار درآمدزایی دارد و شاخص‌های پایداری خود را اینگونه تقویت می‌کند"
او براین باور است که اثر هنری رابطه ای بین مولد اثر و مخاطب اثر است. اگر مخاطب اثر را از اثر بگیرید هنرمند بدون ارتباط خلق می کند و انگیزه و انگیزش را نمی شناسد.
عیدی مُصر است که اصفهان در حوزه‌های تئاتر، سینما، نگارگری، نقاشی و هر شاخه‌ای از هنر قابلیت دارد فقط کافی است که این قابلیت‌ها به روندهای جهانی متصل شوند. در واقع باید تسهیل‌گری صورت بگیرد که مولدهای اثر در اصفهان بتوانند بازارهای اولیه خود را به بازار ثانویه متصل می‌کند. 
باید میان رویداد و برنامه تفکیک قائل شویم
زمانی که از او در مورد برگزاری جشنواره و رویداد سوال می‌شود سعی دارد که بین رویداد و برنامه تفاوت قائل شود و به همین خاطر معتقد است"رویداد از نظر من یعنی چیزی که در بستر جامعه مدنی شکل می‌گیرد. برنامه چیزی است که از مقامی یا ارگانی می آید. یک برنامه می تواند قابلیت رویداد شدن داشته باشد به شرط این که به حدی که رسید خود حوزه های مدنی آن را شکل بدهند. 
سیستم شهرسازی در خلق رویداد مهم است
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردای اصفهان همچنانی که میان رویداد و برنامه تفکیک قائل می‌شود از یک حرف اساسی در مورد شهرهای رویداد محور می‌گوید" حرف اصلی این است که در شهرهایی باید انتظار رویداد داشت که آغوششان به لحاظ کالبدی باز باشد برای شکل گیری رویداد نمی شود یک شهر را مورد هجوم بتون قرار دهیم و انتظار داشته باشیم در لایه هایش رویداد شکل بگیرد. مثل مرکز جهان نما که گرچه در مرکز شهر واقع شده ولی نمی تواند مردم را به خود جذب کند‌، اگر بتوانیم در سیستم شهرسازی جا بیندازیم که طراحی شهری و نوع شهرسازی در خلق رویدادها بسیار موثر است، آنگاه هزینه‌های فرهنگ سازی کاهش پیدا خواهد کرد و اقتصاد شهری رونق می‌گیرد."
چهارباغ یک محور رویداد پذیر
عیدی برای مثال یک محور رویداد پذیر از چهارباغ نام می‌برد، چهارباغی که به قول او هنگام ساخت بیرون از شهر بوده، اما وقت ساختن پشتش اندیشه به کار گرفته شده است. او می‌گوید: ساخت چهارباغ با حساب و کتاب بوده و به همین دلیل است که بعد از 400 سال ستون فقرات اصفهان می‌شود ، هر تفکری آن را ساخته بر روی آن فکر و به این وسیله به توسعه پایدار شهری کمک کرده، در واقع با ساخت این محور و پل الله وردی خان رونق به بخش جنوبی زاینده رود تزریق شده است و میل توسعه شهری پس از 400 سال را به سمت جنوب کشانده است. 
او فضای کالبدی خیابان چهارباغ را تشریح و اینگونه بیان می‌کند که "مگر می‌شود شما از چهارباغ عبور کنید و میل به مکث نداشته باشید، طراحی چهارباغ به کلیه طبقات اجتماعی فرصت دیده و شنیده شدن داده است. (در این جا جشن گل و آب پاشان برپا می شده) فضای کالبدی باید جوری ساخته شود که آغوشش باز باشد برای ایجاد رویداد. مثل میدان نقش جهان که لایه های پنهانی دارد و با هر بار دیدن قابلیت خواندن جدیدی پیدا می‌کند."
شهری که آغوشش برای رویداد باز نباشد باید هزینه برنامه بپردازد
عیدی براین باور است که، "شهری که آغوشش برای شکل گیری رویداد باز نباشد باید هزینه برای برنامه های مختلف برپردازد تا مردم دور یکدیگر جمع شوند چون جایی برای این که مردم خود همدیگر را در آن پیدا کنند وجود ندارد." 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/67232/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است

تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم

اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک

مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان در حال برگزاری است

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

قیمت طلا و سکه کاهشی می شود؟

امام صادقی ها باید مسئولیت فقر را بر عهده بگیرند/ رشد 6درصدی ادعایی دولت رئیسی پس کجاست؟

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم

(ویدیو) مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان

شرکت 28 کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک

تصاویر ماهواره‌ای از رادار پایگاه هشتم شکاری اصفهان

هوای 4 شهر اصفهان قابل قبول است

4 فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد

تکلیف جانشین مدافع محروم پرسپولیس مشخص شد

انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه 5 اصفهان

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

کی بود کی بود من نبودم؟!

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

نیاز اصفهان روزانه به 640 اهداکننده خون

بارش‌های رگباری باران در گیلان

تکمیل برنامه عملیاتی 1405-1404 ذیل برنامه راهبردی 1410 اصفهان

پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

کشت‌کلزا در مهاباد 5 برابر افزایش یافت

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

عناوین روزنامه‌های روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس

بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان

جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»

پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان

راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه

آدمی حسرت سرگردونه

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران