پیام سپاهان

آخرين مطالب

ترامپ و رؤیای مذاکره با ایران مقالات

ترامپ و رؤیای مذاکره با ایران
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه نسل فردا روز سه شنبه در ستون سرمقاله خود مطلبی با عنوان" ترامپ و رؤیای مذاکره با ایران" را به قلم مریم عمادی منتشر کرد.
در این مطلب آمده است: ترامپ در دو سال گذشته به اندازه ‌ای رفتار های ضد و نقیض و ساختار شکنانه داشته است که او را غیر قابل ‌پیش ‌بینی بدانیم. این موضوع تنها به رفتارش با ایران بر نمی ‌گردد . او در رابطه با همه‌ چیز غیر قابل ‌پیش‌ بینی بود . حتی موضوعات و در رابطه با هم ‌پیمانانی که امریکا در مورد استراتژی خود در رابطه با آن ‌ها قبل از ترامپ شک و شبهه ‌ای نداشت و مسیر سیاست خارجی ‌اش برای سال‌ های متمادی مشخص شده بود . ترامپ مردی فاقد استراتژی برای همه فصول مشخص رو به روی خود بود . یکی از این فصل‌ های مشخص پرونده ایران بود . ترامپ از ابتدای حضور خود در کاخ سفید نمی ‌دانست در مورد ایران چه می ‌خواهد بکند . این موضوع مخصوصاً در سال اول حضور او کاملاً مشخص بود.
او تنها به ملامت اوباما و کارنامه او می‌ پرداخت و بدون داشتن آلترناتیو مشخص ، یک‌ به ‌یک میراث او را کنار می‌ گذاشت . همین روند باعث شده بود او بر جام را بدترین توافق امریکا بداند و به تحریک تهران برای به هم زدن بر جام بپردازد . روندی که وجود اختلافات بزرگ در تیم سیاست خارجی ترامپ را خیلی زود آشکار کرد و او نتوانست حضور تیلرسون و بسیاری دیگر را تحمل کند و آن ‌ها مجبور به خدا حافظی شدند . اما حالا وضعیت کمی متفاوت شده است . ترامپ با تغییر تیم سیاست خارجی خود و آمدن پمپئو و همچنین فردی چون بولتون ، به شرایط مورد نظر خود دست پیدا کرد . این تیم جدید به نظر می‌ رسد برای ترامپ نقشه راه و یک استراتژی در مورد ایران طرح کرده‌اند. هرچند در بررسی رفتار شناسی ترامپ هنوز نمی ‌توان حرکت‌ های بعدی او را چندان دقیق حدس زد ، اما به نظر می‌ رسد او دیگر مانند گذشته از نبود یک استراتژی رنج نمی ‌برد . اما موضوع این است که داشتن یک استراتژی به معنای داشتن یک استراتژی موفق نیست و نمی ‌توان گفت اقدامات مشخص و طرح ‌ریزی ‌شده آن ‌ها را به موفقیت خواهند رساند . در حال حاضر ترامپ پس از خروج از بر جام این مسیر را در ذهن خود دارد که فشار همه‌ جانبه و سنگین بر ایران می ‌تواند او را به هر آنچه می‌ خواهد برساند . اعمال تحریم ‌های همه ‌جانبه نفتی و بانکی و استراتژی به صفر رساندن فروش نفت ایران ، مهم ‌ترین قسمت این اقدامات است . در این‌ باره او تلاش می ‌کند حضور شرکت ‌ها و سرمایه ‌گذاری‌ های متعدد را در ایران سد کند و کشورها و شرکت ‌هایی که بخواهند به همکاری و تعامل با ایران ادامه دهند را مورد جریمه قرار دهد.
سفر فرستادگان او به کشورهای مشتری ایران و استفاده از روش‌ های تشویقی و تهدید برای قطع عامل و مراوده با ایران در همین باره قابل تفسیر است . در حال حاضر تحریم‌ های غیرنفتی اعمال ‌شده و تحریم ‌های نفتی نیز از آبان ماه اعمال خواهد شد . امریکای ترامپ می ‌اندیشد ایران در این شرایط بیش از چند ماه نخواهد توانست دوام بیاورد و به میز مذاکره نزدیک خواهد شد. اصرار او در حال حاضر به مذاکره با مقامات ایرانی نیز به‌ نوعی تحمیل این روند به زمانی نزدیک است . ترامپ تلاش می ‌کند با القا این موضوع که ایرانی ‌ها نمی‌ توانند در این شرایط دوام بیاورند ، خودشان متمایل به گفت ‌و گو با امریکا هستند . مسئله ‌ای که بارها از سوی مقامات ایران تکذیب شده است . در این راستا ترامپ در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل متحد در خصوص راهبردش در قبال ایران مدعی شد : " اهمیتی ندارد سران دنیا درباره ایران چه فکر می ‌کنند . ایرانی ‌ها نزد من خواهند آمد و توافق خواهند کرد . ایران مجبور است [به میز مذاکره] برگردد و آن‌ ها مجبورند صحبت کنند . من این کار را از موضع قدرت یا ضعف انجام نمی ‌دهم . فقط می ‌گویم آن‌ ها در یک مقطع زمانی ، مجبورند به میز مذاکره برگردند ." رئیس‌ جمهور آمریکا همچنین مانند گذشته برای موفق جلوه دادن سیاست خود ادعا کرد : « بعد از خروج آمریکا از بر جام ، مشکلات در ایران شدت گرفته است . تورم در آنجا بالا است . در خیابان ‌ها شورش اتفاق می ‌افتد . مردم نمی ‌توانند نان بخرند ! پولشان بی ‌ارزش شده . آن ‌ها مجبورند مذاکره کنند ." اما چرا این روش ترامپ تا کنون نتیجه نداده است ؟ ترامپ با پیش بردن این مسئله می ‌خواهد بیشترین امتیاز ممکن را کسب کند . او از بر جامی خارج شده است که اعتقاد دارد به نفع ایران بوده است و ایران نیز با اعتقاد به این موضوع ، هنوز به ادامه آن راغب است . از این ‌رو برگشت ایران به میز مذاکره به معنای پذیرش طرحی جدید با به رسمیت شناختن کنسل شدن بر جام و دادن امتیاز های جدید از روی انفعال است . این وضعیت ایدئال ترامپ است .
اما موضوعی که ترامپ در ایران‌ شناسی خود با آن مواجه است ، عدم تأثیر متغیر تحریم روی متغیر مذاکره است . جمهوری اسلامی ایران هر چقدر هم در تنگنا قرار گیرد حاضر نخواهد بود از روی بازی باخت به سمت میز مذاکره برود و مذاکره را در صورت ترتیب یک بازی برد برد می ‌پذیرد . ترامپ در ذهن خود یک بازه پنج ‌ماهه متصور است که می‌ تواند ایران را از پای بیندازد . ولی اگر این پنج ماه بگذرد و تغییر و تحول مورد نظر ترامپ اتفاق نیفتد چه خواهد شد ؟ ترامپ با گذشت این فرصت به ‌نوعی دیگر زمان لازم برای طرح بازی جدیدی را نخواهد داشت . زیرا که زمان رقابت‌ های انتخاباتی 2020 فرا خواهد رسید و ترامپ باید در حالی به سمت شکل دادن کمپین تبلیغاتی خود برود که یک بازی سخت را با زنده شده و این موضوع تأثیر بسزایی روی آینده سیاسی او خواهد داشت .
در ادامه آمده است: ایران در حال حاضر از لحاظ وضعیت خود در بیرون مرزها با شرایط قابل قبولی روبرو است و تعامل آن با کشورهای باقی ‌مانده در بر جام و همچنین تلاش آن ‌ها برای شکل دادن ساز و کار جدید برای مبادله با ایران ، باعث پر رنگ شدن اختلافات اروپایی ‌ها با امریکا شده است . اما ایران در داخل باید بتواند دست به یک ساماندهی و ایجاد ثبات و جذب اعتماد مردم بکند . اصلاحات مشخص اقتصادی و جذب اعتماد مردم می ‌تواند موفقیت آن را در آینده با هزینه کمتری پیش ببرد.
7141/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/67309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن

آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت

فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم

قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

آژیر قرمز در اصفهان؛ ترک های اصفهان، به میراث هم رسید

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی