پیام سپاهان

آخرين مطالب

اینجا زندگی در خانه‌های کارتنی تمام می‌شود/ ساختن برای جنگیدن اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- در کودکی هایمان زمان زیادی را صرف مامان بازی میکردیم و خانه هایی با مقوا و کارتن در حیاط منزلمان برای عروسک های کوچکمان می ساختیم، خاطرات کودکانه مان خلاصه می شد در همان چهار دیواری کاغذی که برای ما بازی بود اما امروز برای بعضی از مردم این شهر یک عمر زندگی!.

اما در میان همه این زندگی های کاغذی انجمن های مردم نهادی دست در دست هم دادند و خشت بر روی خشت گذاشتند تا به کابوس های شبانه کارتن خوابی پایان داده و سقفی آجری برای ساکنان این خانه های کارتنی فراهم کنند.

با ورودی یک در بزرگ سفید حوالی میدان استقلال، وارد ساختمانی قدیمی می شوی، دیوار های آجری و ساختمانی که هدیه میراث فرهنگی اصفهان به انجمن کارتن خواب های استان بود با اتاق های زیادی که هر یک از آنها سالن ورزشی، درمانخانه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و کتابخانه شده بود.

کمی جلوتر سالنی بود با اتاقک های آجری و قوس دار که به کاروانسراهای دوره عباسی شباهت زیادی داشت، در هر اتاق فرشی پهن شده بود و مردی در اتاقک آجری سیاه آرامش را مزه مزه میکرد آرامشی که سالها در میان کوچه پس کوچه های این شهر به دنبالش می گشت.

امید نداشتم اما از زندگی ناامید نشدم

علی آقا پدری میان سال که 14 سالی است دخترش را ندیده، داستان زندگی خود را روایت کرد و گفت: 14 سال کارتن خواب بودم و زمانی به این راه کشیده شدم که با همسرم اختلاف پیدا کردم و در دادگاه با چاقو همسرم را مجروح کردم و از آن بعد بازداشت شدم و بعد از آزادی از زندان، اعتیاد پیدا کردم و زمانی که به سیاهی رسیدم کارتنی را برای محل زندگی ام انتخاب کردم.

وی ادامه داد: حضانت فرزندم را به من ندادند و نزدیک 14 سال می شود او را ندیدم به جز یکبار که به طور اتفاقی با پیرمردی دیدمش و زمانی تمام جهان روی سرم خراب شد که دختر و هم خون من، مرد غریبه را پدر صدا زد، در آن لحظه تمام غم های جهان مرا گرفت.

علی آقا ادامه داد: یک بسته بیسکویت ساقه طلایی و یک ساندیس غذای سه روزه ام در دوران کارتن خوابی بود و 20 کیلو بیشتر وزن نداشتم که وارد این گرمخانه شدم و با حمایت ها و محبت هایی که از جانب بچه های انجمن صورت گرفت علاوه بر اینکه مواد مخدر را ترک کردم توانستم به وزن ایده عالی برسم و پایم را که شکسته بود عمل کنم و به زندگی ادامه دهم.

در این گرمخانه، تعداد مردان بر زنان غلبه کرده بود اما زنان این گرمخانه نیز کم درد نکشیده بودند، مادر و دختری که حدود دو هفته میشد در این گرمخانه آمده بودند زندگی پر داستانی را از شهر تبریز با خود حمل می کردند. مادر که سی و پنج سال بیشتر نداشت از زندگی پرپیچ و خمش گفت: اهل تبریز هستم و در همانجا ازدواج کردم و صاحب دختری شدم اما بخت با من یار نبود و خشونت همسرم مرا وادار به طلاق و ترک منزل کرد، ابتدا مدتی را در تبریز گذراندم و بعد به پیشنهاد یکی از دوستانم با مردی که چند ده سال از من بزرگتر بود در اراک ازدواج کردم اما خوشی آن زمان نیز دوام نداشت و بعد مرگش با دخترم راهی اصفهان شدم، کسی را نداشتم و در پارک ها و خانه خرابه ها زندگی کردم، نگران دخترم هستم و دلم نمیخواهد زندگی اش اینگونه ادامه پیدا کند.

این مادر سی ساله که سختی زمان پیرترش کرده بود ادامه داد: فرزندم مدرسه نرفته و قرار است یا به شهرمان تبریز منتقل شویم یا در همین اصفهان و در همین گرمخانه بمانیم و با کمک این انجمن دخترم را به مدرسه بفرستم.

بهبود هزار نفر از کارتن خواب های اصفهان

رئیس انجمن کارتن خواب های استان اصفهان اظهار کرد: بیش از هزار نفر از کارتن خواب ها در اصفهان بهبود یافته اند و به زادگاهشان هدایت شده اند.

وی ادامه داد: کارتن خواب ها به دلیل ممانعت و جلوگیری شهرداری اصفهان خیلی در شهر دیده نمی شوند و بیشتر به حاشیه شهر و مناطقی که ساختمان های نیمه کاره وجود دارد منتقل شده اند.

محسن انصاری افزود: تعداد زنان بی خانمان استان به صد نفر می رسد که بسیار در معرض خطر قرار دارند و سعی شده با جمع آوری و انتقال آنها به گرم خانه ها، امنیت لازم برقرار شود.

وی گفت: طی دو سالی که با کمک خیرین گرم خانه ای برای بی خانمان های استان ساخته شد حدود هزار نفر از آنها سامان یافته اند و بعضا پست های اجتماعی خوبی نیز به دست آورده اند.

رئیس انجمن کارتن خواب های استان اصفهان با بیان اینکه هدف انجمن، کاهش آسیب های افراد است، افزود: باید در زمینه اعتیاد آسیب ها را کاهش داد چراکه معتادان برای رسیدن به مواد مخدر دست به هر کاری می زنند و همین امر باعث افزایش آسیب های اجتماعی خواهد شد.

عدم حمایت سازمان های دولتی از بهبود کارتن خواب های اصفهان

وی با اشاره به اینکه انجمن، مردم نهاد است و با کمک خیرین اداره می شود، اظهار کرد: سازمان ها و مسئولین در راستای بهبود اوضاع بی خانمان های شهر هیچ حمایتی نکرده اند به گونه ای که حتی برای گرفتن شناسنامه المثنی برخی کارتن خواب ها موفق به رایزنی با ثبت احوال نشده ایم.

انصاری در ادامه افزود: بی خانمانی جرم نیست، بلکه بی توجهی و کوتاهی مسئولین باعث این اتفاقات می شود.

وی در ارتباط با مناطقی در اصفهان که بیشترین کارتن خواب را دارد، گفت: از آنجایی که کارتن خواب ها بیشتر به حاشیه شهرها کشیده شده اند در مناطقی مانند حصه، ارزنان، زینبه، کهندژ، جوی آباد و مهرنجان در نزدیکی روستای فلاورجان بیشترین کارتن خوابها را داریم.

رئیس انجمن کارتن خواب های استان اصفهان در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه کدام شهرستان های استان بیشترین آمار کارتن خواب را دارد، تصریح کرد: از آنجایی که کارتن خواب ها به حاشیه شهر رانده شده اند، شهرستان ها را نمی توان از استان اصفهان تفکیک کرد و در زمینه تعداد کارتن خواب ها آمار دقیقی ثبت نشده است.

ترک زادگاه آسیب های بیشتری را به همراه دارد

وی بیان کرد: کارتن خواب ها وقتی به مرحله بی خانمانی می رسند و مجبور به ترک محل زادگاه خود می شوند در کمین مشکلات زیادی قرار می گردند و هدف انجمن این است که پس از بهبودی، این کارتن خواب ها را به شهرها و در بعضی موارد به کشور های خود باز گرداند.

انصاری ادامه داد: ما در شهر اصفهان کارتن خواب هایی از استان های خوزستان، شمال و اتباع غیر ایرانی از جمله افغانستانی ها، سوری و عرب داشته ایم که بعد از بهبودی به سفارت خانه معرفی شده اند.

وی افزود: انجمن کارتن خواب های استان اصفهان آمادگی خدمت رسانی به بی خانمان ها را  در صورتی که خود افراد بخواهند به گرم خانه ها بیایند و حمایت شوند، دارد.

کارتن خوابهای اصفهان کارتن خوابه

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/67737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن