پیام سپاهان

آخرين مطالب

فامیل ‌گرایی ممنوع! مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه کیمیای وطن روز چهارشنبه در ستون سرمقاله خود مطلبی را با عنوان " فامیل ‌گرایی ممنوع! " به قلم مظفر حاجیان منتشر کرد.
در این مطلب آمده است: قدرت اگر در دست انسان ناساخته و کم‌ ظرفیت قرار گیرد ، فساد آور و سقوط‌ دهنده است ؛ زیرا قدرت و سوسه ‌کننده است و انسانی را که توان مقابله با نفس ندارد و از تقوای لازم برخوردار نیست ، به ‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
شیرینی مال و منال و قدرت به قدری است که انسان ضعیف‌ الایمان را به ‌سرعت به خود جذب می‌ کند ؛ به ‌ویژه کسی که بر کرسی قدرت تکیه زده ، به فراخور مقام و قدرتی که از آن برخوردار شده است ، منابع و اطلاعات و دیگر مؤلفه ‌های قدرت و مکنت مادی بیشتری دارد ؛ از این جهت ، ضریب سقوط او در دام هوا و هوس ‌های شیطانی و نفسانی ، بیش از دیگران است و خیلی زود ممکن است به انحراف و فساد گرفتار شود . اطلاعاتی که شخص سوار بر اریکه قدرت دارد ، دست افراد عادی نیست ؛ در واقع این اطلاعات دست خواصی است که بر سر قدرت هستند و خود و اطرافیان او امکان دسترسی به آنها را دارند ؛ بنابراین مسئولان باید چنان خدا ترس باشند که جرئت نکنند از این اطلاعات رانتی استفاده کنند و تازه این را حق خود بدانند ، چرا که خدمت می‌ کنند !
به گفته حضرت رسول (ص) صلاح و فساد جامعه از رهگذر صلاح و فساد مسئولان و متولیان آن فراهم می ‌شود ؛ همچنین امیر مؤمنان علیه ‌السلام در این زمینه می ‌فرمایند: « فَلَیْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیَّهُ إِّلا بِصَلاَحِ الْوُلاَهِ » ؛ « اصلاح جامعه وابسته به اصلاح مدیران و مسئولان است . »
این فساد زمانی تشدید و خطرناک ‌تر می‌ شود که مسئولان باب فامیل ‌بازی و استخدام نزدیکان را بر ضابطه ‌مندی و شایسته‌ سالاری و آقازاده‌ ها ، برادرها و... را بر دیگران ترجیح دهند .
اینجاست که خانوادگی دسترسی به رانت پیدا می ‌کنند و آن موقع چه خواهد شد؟ اگر هم کسی گفت بالای چشمت ابرو ست ، فریاد وا مظلوما بلند می ‌شود و سیاسی ‌کردن مسئله نیز وجه دیگر خواهد بود . وقتی کار به اینجا کشید که مراکز قدرت خانوادگی ( پدر و فرزند و برادر و خواهر و...) یا قدرت در دست یک خانواده سیاسی ( حزب خاص ) قرار گرفت، می‌ توان در حوزه اداری، مفاسد اخلاقی و مالی گوناگونی را تصور کرد؛ بهره‌برداری شخصی از امکانات دولتی ( بیت ‌المال ) ، قائل‌ شدن « حق » برای « خود » فراتر از حقوق یکسان با دیگران ، خود را در حاشیه امن قرار دادن و اسراف و تبذیر ، نمونه‌ هایی از این مفاسد است.
آنچه متأسفانه شاهد آن بوده و هستیم ، فزون ‌طلبی و رانت‌ خواری اطرافیان مسئول و سوء استفاده ‌های دیگر شغلی است که امروزه بدبختانه رو به افزایش است . همگی اینها از کم‌ رنگ ‌شدن باورهای دینی و کم‌ شدن پایبندی چنین افرادی به ارزش ‌های دینی حکایت دارد و خود ، عاملی دیگر برای نابسامان ‌تر شدن اوضاع اقتصادی است و موجب پیدایش بسیاری از تنگنا ها و مشکلات اقتصادی می ‌شود.
جای بسی تأسف است در کشوری که صدها هزار شهید و جانباز و آزاده دارد و انقلابی بزرگ و 40 سال در مقابل زور گویان ایستادگی شده است ، اخبار و اطلاعاتی شنیده می ‌شود که حکایت از سوء استفاده ‌های برخی از آقازاده‌ ها و خویشاوندان و منسوبان به مسئولان دارد که ای کاش در دادگاهی صالح بررسی و اگر واقعیت داشت که قطعا بخشی از آن واقعیتی است که اتفاق افتاده است ، با آن مطابق قانون برخورد می‌ شد تا مردم طعم شیرین عدالت را بچشند و به آینده این نظام الهی خوشبین ‌تر و امیدوار تر شوند؛ کما اینکه در صورت بی‌ توجهی و برخورد نکردن به‌ موقع مردم سرد و دچار نگرانی خواهند شد و این فساد ریشه ‌های حاکمیت نظام را با خطر مواجه می‌ کند .
اکنون افکار عمومی در انتظار است ببیند چه اقدامی صورت می‌ گیرد تا نتیجه‌ اش این باشد که همه را به یک چشم نبینند و بدانند این‌ گونه سوء ‌استفاده‌ کنندگان اندک ‌اند ؛ اگرچه در رسانه ‌های دیجیتال هیاهوی زیادی به راه افتاده باشد.
چه زیباست اگر مسئولان رفتار امیر المؤمنین را سرلوحه قرار دهند . رفتار عادلانه امام علی(ع) با برادر بزرگ ‌تر و ارجمندشان ، عقیل، آنگاه که از بیت‌ المال به سبب هزینه سنگین زندگی ، سهمی بیشتر می ‌خواست یا آن بانوی عربی که از حضرت می‌ خواست بیشتر از آن بانوی عجم به او از بیت ‌المال مسلمین پرداخت شود و نیز عتاب به دختر شان که چرا گردنبند خزانه بیت ‌المال را به عاریه گرفته است تا در روز عید به گردن بیاویزد و ده ‌ها مورد همانند این . این رفتار باید مسئولان را متنبه و مجاب کرده باشد که سهمی بیش از دیگران به منسوبان خود ندهند ؛ بلکه مدیریت ‌ها و استخدام‌ ها به دور از این مسائل باشد.
اگر این نمونه ‌ها چراغ راه باشد ، آن شرایط بر داشته می ‌شود، کسی به حقوق عامه دست ‌درازی نمی ‌کند، پرونده رانت بسته می ‌شود ، آقا زادگی و ژن خوب و... بی ‌معنا خواهد شد و قدرت محل سقوط نخواهد بود.
قدرتمندان بدانند امروز چیزی در خفا نمی ‌ماند. اسناد رفتاری آنها به لحظه در اختیار مردم است و همه از اقدامات به‌ سرعت آگاه می ‌شوند . در واقع جهاد مسئولان این است که بتوانند منسوبان خود را متقاعد و توجیه کنند که به دنبال رانت نباشند ؛ بلکه مثل بقیه مردم زحمت بکشند و از دسترنج خود به حلال و درست بهره برند که این لذتش گوارا و ارزشمند است و آنها را عزیز می‌ کند؛ اما ژن خوب و آقا زادگی و... ارزشی ندارد.
بی‌ شک یکی از علل مهم نابودی و سقوط سلسله ‌های مختلف، سوء استفاده‌ های شخصی و تضییع حقوق مسلّم عامه با دخالت فرزندان مسئولان بوده است ؛ بنابراین حیف است تمام داشته ‌های حیثیتی پدر یا مادر که با مرارت و صرف عمر حاصل شده است با بی ‌مبالاتی و زیاده ‌خواهی فرزند و برادر و خواهر و پسر خاله و... بر باد برود و این عزیز کرده ‌ها مصداق و شاهد مثال مردم قرار بگیرند.
ای کاش مسئولان در آغاز کار لیست اموال خود و اعضای خانواده را اعلام می ‌کردند و در پایان نیز بررسی و رسیدگی می‌ شد تا پاک ‌دست و چسبنده‌ دست از هم تمیز داده شوند و با هر کدام مطابق عملکرد شان برخورد شود.
/6026/7141

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/68027/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان

عمان حمله ادعایی اسرائیل را محکوم کرد

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

خط و نشان صریح فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

بخشی از طنزها در فضای مجازی درباره خسارت شدید حمله دیشب ریزپرنده ها به اصفهان (عکس)

واکنش چین به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی

فیلم فعال شدن پدافندها برای هدف قرار دادن ریز پرنده‌ها در اصفهان

قهجاورستان کجای اصفهان است؟

فرمانده ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

تشییع وخاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

امیر حیدری: «وعده صادق» تحقق آیات سوره عنکبوت بود/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی عمل کرد

فیلم شبکه خبر از وضعیت خیابان‌های شهر بعد از حوادث بامدادی

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / فرمانده‌کل ارتش: انفجار مربوط به تیراندازی پدافند به شئ مشکوکی بوده

تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان

ایتالیا خواستار «کاهش تنش مطلق» در خاورمیانه است

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

واکنش‌ های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ عمان: اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم / انگلیس:کاهش تنش‌ها ضروری است/ هلند: از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم

واکنش یک کاربر عرب‌ به حادثه اصفهان (عکس)

اظهارات فرمانده کل ارتش درباره جزئیات حادثه امروز اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

تیراندازی به چند شئ پرنده انجام شد

فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است

تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

کنایه سنگین حسام الدین آشنا به اسرائیلی ها: موشک یا موش کوچک؟!

حال خوب اصفهانی ها در آخرین جمعه فرودین

حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟

خرابکاری با با ریز پرنده‌های پیتزا بَر+ عکس و فیلم

اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند هوایی + فیلم

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان