پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

هنرمندان تعزیه از آینده پر خطر این هنر گفتند فرهنگي

هنرمندان تعزیه از آینده پر خطر این هنر گفتند

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- آغاز برنامه با اجرای "پیش واقعه" صورت گرفت که در آن، راوی، به توصیف شخصیت حسین(ع) و روایت کلی صحنه نبرد کربلا به زبان آواز پرداخته و در هر بخش، پس از سخنرانی پیرامون موضوع شب بخارا، صحنه‌ای دیگر از تعزیه‌های حسینی با تعزیه‌خوانی نقش‌های مختلف این روایت، اجرا شد.

حسینعلی مومن‌زاده پیشکسوت تعزیه خوانی اصفهان با بیان اینکه "در هیچ کجای جهان، هنری را برابر با تعزیه نمی‌‌بینید" تاریخ تعزیه را به نقل از بعضی مطلعین، به قبل از اسلام و بعد از کشته شدن ناجوانمردانه سیاووش نسبت داد، مراسمی که تحت عنوان "سووشون" هنوز هم در برخی نقاط ایران برگزار می‌شود.

مسئول انجمن تعزیه اصفهان، در مرور تاریخ تعزیه، به دوران بعد از اسلام و اولین حکومت شیعه "آل بویه"، اشاره و اظهار کرد: بعد از این دوره تعزیه به دست فراموشی سپرده می‌شود، تا استقرار حکومت شیعی صفوی در ایران، که اولین بارقه‌های شکل‌پذیری تعزیه به شکل امروزی، در آن زمان قابل رویت است.

وی حمایت تمام قد دولت از هنر تعزیه را در زمان قاجار دانست و در مثالی از اهمیت سران حکومت از ناصرالدین شاه یاد کرد که ابهت دولتش را در "تکیه دولت"، با نمایش مراسم تعزیه به رخ سفیران خارجی می‌کشید.

مومن‌زاده، ارج نهی به هنر تعزیه را تا آن‌جا یادآور شد که سران دولتی در اجرای مراسم تعزیه، گاها از ذخایر سلطنتی در اجرای هرچه بهتر مراسم، بهره می‌گرفتند.

این هنرمند تعزیه، در ادامه صحبت‌هایش به "میرزاتقی کاشانی" اشاره کرد. سردم دار تکیه دولت در تهران. وی در معرفی بیشتر این شخصیت، اورا مدیر و مدبری آگاه به فنون شعر،رموز موسیقی، روانشناسی و سمبولیسم رنگ می‌داند که به تعزیه خوانی واقف بود و اشخاص بسیاری را در این راه استادی کرده و به ثمر رسانده اشخاصی همچون مرحوم سید عبدالباقی بختیاری، ملقب به صولت که از اصفهان به مکتب میرزا تقی شیرازی راه یافته بود.

مومن زاده، گروه شکل گرفته تحت نظر میرزاتقی شیرازی را مسبب تبادل اطلاعات و تکمیل تعزیه دانست که بعد از بازگشت هرکدام از اعضای این گروه حسینیه‌ها، سبک‌ها و مکاتب تعزیه، به مرور و به تاسی از دربار تهران در هرکدام از شهرها پدید آمد.

مسئول انجمن تعزیه اصفهان، تعزیه خوانی را از این مقطع زمانی، دارای دو بعد اعتقادی-معنوی و علمی-هنری دانست که توانست هنرهای دیگری را در این حوزه در کنار اجرای نمایش های تعزیه رشد دهد. از جمله، نقاشی، پیکرسازی، خطاطی، شیوه نگارش و ساده نویسی تعزیه، زبان صنفی تعزیه و حتی معماری تعزیه.

وی امتیاز ویژه هنر تعزیه‌خوانی در اصفهان را نسبت به دیگر مناطق حضور مجمعی از سبک‌های مختلف تعزیه در آن عنوان و علت این جامعیت را تنوع قومیت در استان اصفهان دانست.

مومن‌زاده فرهنگ شفاهی فراگیر تعزیه را در معرض ناقص شدن در اثر از دست دادن هر استاد تعزیه خوانی، خواند و اظهار امیدواری کرد تا به زودی این هنر بصورت مکتوب، قابل بهره‌برداری همگان باشد.

همچنین در این نشست دکتر جبار رحمانی در ادامه با بیان اینکه تعزیه یکی از مهمترین عرصه‌های تجلی خیال ایرانیان است، تعزیه را هنری آمیخته به روح و جان مردم ایران زمین دانست. 

این جامعه شناس، معتقد است تعزیه بازنمایی جامعه است،آینه ای که زندگی در آن پیدا است. تعزیه خلاقیت دارد و در ساخت زندگی ما مشارکت می‌کند.

وی با بیان اینکه مرزی میان مخاطب و هنرمند وجود ندارد، افزود: تعزیه عمیقا با زندگی ما پیوند دارد و از این رو این سنت اگر تداوم پیدا کند، خودش خودش را نجات می‌دهد و در غیر این صورت، اگر درگیر سیستم‌های فرهنگی بالایی بمانیم، بی فایده است. کما اینکه تعزیه خوان‌های بزرگ هم منتظر سازمان و ارگانی برای ثبت و حمایت از تعزیه نماندند و هنرمندان پیشکسوت خود به پرورش نیرو پرداختند. لذا تعزیه باید کار خودش را ادامه بدهد تا بتواند متناسب با نسل حاضر رشد کند در غیر اینصورت آینده تعزیه در خطر است.

رحمانی تقابل خیر و شر در روند داستان جنس مشابه هنرمند با بدنه اجتماع، زبان شیوای مشترک با مخاطب و سمبولیسم قابل فهم عوام را آموزنده می‌داند، و دانش درک این هنر را درون همه ما نهادینه می‌داند، از این رو بر پیوند میان زندگی ما ایرانیان با تعزیه را قوی قلمداد می‌کند.

محمدتقی سعیدی حضور بزرگان تعزیه اصفهان، حسن محزونی- از کاتبان نسخ، عباسعلی سعیدی و درویش اسماعیل نصوحی، اسطوره‌های که رمق آخر قدما در وجودشان چشمه دارد را موجب خرسندی می‌داند.

سعیدی محقق و پژوهشگر موسیقی و تعزیه در ابتدای سخنانش، درمورد علت حضورش در این مجمع گفت: اگر مراد،سخن‌راندن در باب موسیقی مکتب اصفهان باشد، متاسفانه چیزی از آن سراغ ندارم! هیچ باقی نمانده! اما امیدوارم به زودی به داد این هنر رسیده شود، همانگونه که این مهم، دغدغه بسیاری از بزرگان بوده. این هدف محقق نخواهد شد، مگر آنکه نسل حاضر، خودش طالب ماندگاری این فرهنگ باشد.

وی آمیختگی انسان به موسیقی را مسئله ای دیرینه از بدو و قبل از خلقت بیان داشته و دلنشینی تعزیه و موسیقی جاری در این قالب را آشنایی ذاتی انسان با ریتم عنوان می‌کند.

سعیدی، منظوم کردن حوادث و خاطرات آموزنده را به شرط هماهنگی با مقامات موسیقی، حال‌بخش و حس‌برانگیز عنوان و تاثیر جمله ای ساده و یا حتی شعری بدون حضور عنصر موسیقی بر احوالات شخصی را کم برآورد و عنوان کرد همین بحث باعث محبوبیت تعزیه در بین جامعه می‌شود.

به عقیده این موسیقی پژوه، اکثر شعرهای تعزیه، در دو نوع دراماتیک و آموزنده هستند که قضیه عاشورا را نقل کرده و باعث برانگیختگی "غم زیبای زندگی‌آموز" می‌شوند.

محمدتقی سعیدی که یکی از وارثان آموزه‌های مکتب آواز اصفهان است، با اندوخته‌های موسیقیایی خود، همچون حضورش در باقی مجالس فرهنگی، در این شب، حاضر شده بود و در انتها، با صدای گرم و روح‌پرورش، به خوانش ردیف‌هایی از دستگاه‌های آوازی پرداخت، که پیشتر در تعزیه‌خوانی اساتیدش فراگرفته بود. 

این آوازه خوان مکتب اصفهان، ردیف‌هایی که به یادگار از اساتیدش در گنجینه ذهن حفظ کرده بود را، در این جمع، چنان ارائه داد که گویی زکات یادگیری دهه‌ها آموزش در محضر اساتیدش را می‌پرداخت، و شانه از مسئولیت انتقال این آموزه‌ها، خالی می‌کرد. تصاویر این ادای دین، در ابزار ثبت مخاطبان به یادگار ماند، تا شاید روزگاری، نسل حاضر، همچون او، ادامه دهنده راه بزرگان باشند.

شب بخارای هشتم در اصفهان، با افتتاح نمایشگاه عکس" جلوه‌های عاشورایی" به پایان آمد و اما، "حکایت همچنان باقی‌ست".




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

افزایش 3 برابری قیمت تجهیزات پزشکی

اعطای وام 160 میلیونی مسکن به اعضای بنیاد ملی نخبگان

رفع مشکلات تاریخی و اجتماعی در گرو فرهنگ سازی است

واردات 10 میلیون تن کالای اساسی

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/08/22

ساماندهی کویر مرنجاب با مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر است

شهرداری ها سهم نیم درصدی کتابخانه های اردستان را نمی پردازند

6 باب مدرسه موقوفه صارمیه در اصفهان به بهره برداری رسید

اخبار کوتاه استان اصفهان

اولویت دولت ایجاد هزار کلاس درس به جای مدارس خشت و گلی است

گردشگری آنلاین بهترین راهکار برای کاهش هزینه و جذب گردشگر

صفحه اول روزنامه های اصفهان- سه شنبه 22 آبان

دسترسی بانک مرکزی ایران به سوئیفت قطع شد

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/08/21

سفره مردم 47.5 درصد گران شد

تخم مرغ وارداتی با نرخ دولتی به بازار می‌آید

سایه سنگین کوته نگری و اکنون زدگی در فرآیند های تصمیم گیری ایران بیداد می کند

نفت حدود 1 دلار گران شد

اخبار کوتاه از اصفهان

المپیاد ورزشی مدارس فریدن آغاز شد

قیمت آپارتمان نوساز جهش کرد

صفحه اول روزنامه های اصفهان - دوشنبه 21 آبان

بازار خودرو؛ استپ وی 132 میلیون تومان شد

بهای هر کیلو گوجه فرنگی گلخانه ای 11 هزار تومان شد

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/08/20

جدیدترین وضعیت بازار گوشت مرغ و ماهی

آموزش و شیوه های نو، نقش کلیدی در ترویج نماز دارد

آخرین جزئیات از بسته حمایتی دولت

اتاق کره جنوبی در دانشگاه اصفهان افتتاح شد

هنر تئاتر گرفتار سیاستهای یک بام و دو هوا

قیمت خانه‌های ویلایی تهران +جدول

صفحه اول روزنامه های اصفهان - یکشنبه 20 آبان

سقوط قیمت نفت رکورد شکست

بانک‌ها دلار و یورو را چند می‌خرند؟

خبرنگارانی که فینال را دیدند

بورس قرمزپوش شد/شاخص 592 واحد افت کرد

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/08/19

هنر اصفهان در تفلیس

هشتمین دوره تربیت مربی قرآن کودک از 10 آذرماه در اصفهان برگزار می‌شود

هر خانواده تهرانی در هفته چقدر هزینه خوراک می دهد؟

آخرین قیمت خودرو در بازار تهران +جدول

عاشقانه‌های آسمان در پاریس

هزینه گران بلیط هواپیما به قیمت قبل برمی‌گردد

کاهش تعداد معلمان ارز بگیر

صفحه اول روزنامه های اصفهان- شنبه 19 آبان

قیمت جهانی طلا امروز 97/08/18

وعده گوشتیِ معاون وزیر به مردم

طلا از کاهش قیمت دست بردار نشد

ثبت نام ارز دانشجویی از فردا آغاز می‌شود

قدرت خرید مردم، 50 سال قبل، بیش از امروز بود؟