پیام سپاهان

آخرين مطالب

نرخ تورم در استان اصفهان از متوسط کشوری پایین تر است اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - بررسی آمار و گزارش های مربوط به تورم در 6 ماه نخست سال جاری نشان می دهد که این نرخ با وجود روند افزایشی که داشته، نسبت به متوسط کشوری پایین تر است.
تورم از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت دارد. نرخ تورم برابر با تغییر در یک شاخص قیمت (مصرف‌کننده) ‌است.
به گزارش ایرنا، جدول شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی کشور و استان اصفهان در شهریور سال جاری و مقایسه آن با ماه های گذشته نشان می دهد که نرخ تورم روند افزایشی را در نیمه نخست امسال داشته که به گفته کارشناسان اقتصادی با توجه به نوسانات ارزی اخیر، این اتفاق دور از انتظار نیست.
در این جدول، شاخص کل (بر مبنای 100=1395) قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در شهریور سال 1397 در استان اصفهان عدد 129.6 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) 4.2 درصد افزایش داشته است.
افزایش شاخص کل قیمت کالاها و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 20.7 درصد است در حالیکه این شاخص در مرداد امسال 15.8 درصد بوده است.
درصد تغییرات شاخص کل ( تورم سالانه) در 12 ماه منتهی به شهریور سال 97 نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.4 می باشد که این شاخص در مرداد امسال 8.3 درصد بوده است.
بر این اساس، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در شهریور امسال عدد 134.6 درصد بوده که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) 5.4 درصد افزایش یافته است.
همچنین افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) کشور در شهریور 97 معادل 25.7 درصد و تغییرات شاخص کل (تورم سالانه) در 12 ماه منتهی به شهریور سال 97 نسبت به دوره مشابه سال قبل 11.3 درصد بوده است.
بررسی این جدول گویای بالاتر بودن آمار و ارقام متوسط کشوری در مقایسه با استان اصفهان است.
همچنین بررسی دقیق نرخ تورم سالانه استان اصفهان نشان می دهد که این نرخ از فروردین تا خرداد امسال روند کاهشی داشته است اما از ماه تیر روند صعودی به خود می گیرد.
نرخ تورم سالانه استان اصفهان در این 6 ماه به ترتیب 7.6، 7.5، 7.4، 7.6، 8.3 و 9.4 درصد است که بدون شک، شوک های ارزی از ماه خرداد به بعد در صعودی شدن این روند بی تاثیر نبوده است.
متوسط کشوری این شاخص در 6 ماه نخست امسال به ترتیب 8.1، 8، 8.2، 8.7، 9.7 و 11.3 درصد است که مقایسه آن با اصفهان نشان می دهد که نرخ تورم در این استان نسبت به کشور، کمتر است.
*** بیشترین نرخ تورم مربوط به دخانیات است
بررسی جدول شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی کشور و استان اصفهان در 6 ماه نخست سال جاری نشان می دهد که بیشترین نرخ تورم در میان کالاها و خدمات مصرفی مربوط به گروه دخانیات است.
نرخ تورم این گروه کالایی در 12 ماه منتهی به شهریور سال 97 نسبت به دوره مشابه سال قبل در کشور به 33.1 درصد و در استان اصفهان به 35.1 درصد رسیده است.
نرخ تورم سالانه گروه دخانیات در کشور از فروردین تا شهریور سال جاری به ترتیب 7.5، 8.9، 10.8، 15.4، 23.5 و 33.1 درصد و در استان اصفهان 7، 8، 10.3، 15.4، 24.6 و 35.1 درصد بوده است.
نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) دخانیات در کشور در شهریور امسال 117.3 درصد و در استان اصفهان 128.3 درصد ثبت شده است.
به اعتقاد کارشناسان دلیل بالاتر بودن نرخ تورم دخانیات، ورود حجم عظیمی از آن به شکل قاچاق به کشور است.
پس از دخانیات بیشترین نرخ تورم در 12 ماه منتهی به شهریور سال 97 نسبت به دوره مشابه سال قبل در کشور مربوط به گروه های "کالاها و خدمات متفرقه"، " تفریح و فرهنگ " و "خوراکی و آشامیدنی ها" می باشد به طوریکه نرخ تورم این سه دسته در شهریور امسال به ترتیب به 14، 13.9 و 13.9 درصد رسیده است.
بیشترین نرخ تورم در استان اصفهان پس از دخانیات نیز مربوط به " تفریح و فرهنگ "، " کالاها و خدمات متفرقه " و " خوراکی ها و آشامیدنی " هاست به طوریکه نرخ تورم این موارد در شهریور سال جاری به ترتیب 15.8، 15 و 14 درصد بوده است.
در گروه کالایی خوراکی ها و آشامیدنی ها در استان اصفهان بیشترین افزایش نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) در شهریور امسال به ترتیب مربوط به میوه و خشکبار (70 درصد)، ماهی (38.3 درصد)، گوشت قرمز و سفید (37.4 درصد)، گوشت قرمز ماکیان (37.3 درصد) و شیر، پنیر و تخم مرغ (35.6 درصد) است.
همچنین بررسی ها نشان می دهد که کمترین نرخ تورم در کشور مربوط به گروه ارتباطات است به طوریکه این نرخ در 6 ماه نخست امسال به ترتیب 3.2، 3.4، 3.8، 4.3، 5.1 و 6.4 درصد بوده است.
نرخ تورم ارتباطات در استان اصفهان در این بازه زمانی به ترتیب 1.8، 2.1، 2.7، 3.5، 5 و 7 درصد ثبت شده است.
از طرفی کمترین نرخ تورم در استان اصفهان در نیمه نخست امسال مربوط به گروه " مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها" با اعداد 5.6، 5.7، 5.3، 4.9، 4.9 و 4.9 درصد بوده است.
این نرخ در سطح کشوری در 6 ماه نخست امسال به ترتیب 7.5، 7.7، 7.9، 8.4، 9.1 و 9.9 درصد بوده است.
مقایسه این آمار و ارقام نشان می دهد که از نظر بیشترین میزان نرخ تورم، الگوی کشوری در استان اصفهان حاکم است اما از نظر کمترین نرخ تورم، این موضوع صدق نمی کند و پایین تر بودن نرخ تورم گروه " مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها" در این استان در مقایسه با کشور، گویای کمتر بودن هزینه مسکن است.
*** قیمت برخی خدمات نسبت به کالاها کمتر افزایش یافته است
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جدول شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی کشور و استان اصفهان در شهریور سال جاری بیان داشت : بررسی این جدول نشان می دهد که قیمت برخی خدمات در مقایسه با انواع کالاها کمتر افزایش یافته است.
محمدرضا لعلی افزود : نرخ تورم گروه های خدماتی آموزش، بهداشت و درمان و ارتباطات نسبت به کالاهایی مانند خوراکی ها و آشامیدنی ها، پایین تر است.
وی همچنین با بیان اینکه این جدول نشان دهنده افزایش نرخ تورم ماهانه متناسب با نرخ ارز است، تصریح کرد : افزایش ناگهانی نرخ تورم از تیر امسال به دنبال شوک قیمت ارزی، آغاز شد و تا شهریور ادامه یافت.
این کارشناس با اشاره به اینکه نرخ تورم بر اساس سبد کالایی شامل 475 قلم کالا در چند گروه اصلی مانند خوراکی ها و آشامیدنی ها محاسبه می شود، گفت : به طور معمول نرخ تورم نقطه به نقطه برای عموم مردم مهمتر است که این شاخص، میزان افزایش قیمت در ماه مورد نظر نسبت به ماه مشابه سال گذشته را نشان می دهد.
وی این نرخ در شهریور امسال در استان اصفهان برای همه کالاها و خدمات را 20.7 درصد و در کشور 25.7 درصد اعلام و اضافه کرد : تورم نقطه به نقطه در این استان نسبت به کشور به طور معمول پایین تر یا نزدیک آن بوده است.
لعلی با تاکید بر اینکه نرخ تورم سالانه برای اقتصاد دانان و برنامه ریزان مهم است، ادامه داد : این شاخص میزان تورم را در 12 ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می دهد و مبنای سیاست های اقتصاد کلان و مواردی مانند تعیین نرخ حقوق کارمندان و کارگران قرار می گیرد.
وی میزان نرخ تورم سالانه در شهریور امسال در استان اصفهان را 9.4 و در کشور 11.3 درصد اعلام و تصریح کرد : تورم سالانه نیز در این استان در مقایسه با متوسط کشوری کمتر است.
لعلی خاطرنشان کرد که این جداول در پایگاه اینترنتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان منتشر شده و کارشناسان، دانشجویان و علاقه مندان می توانند از اطلاعات آنها برای کارهای مطالعاتی و پژوهشی بهره بگیرند.
3011/ 6022

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/69404/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

بایدن در آستانه شکست؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

واکنش اردوغان به حادثه اصفهان

ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

راهپیمایی نماز گزاران جمعه بهارستان در حمایت از عملیات وعده صادق

نظر وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت

راهپیمایی مردم شهرستان‌های استان اصفهان در حمایت از عملیات موفق وعده صادق + فیلم

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان چه گفت؟ ضعیف نه! بی‌خاصیت

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

برگزاری راهپیمایی حمایت از وعده صادق بعد از اقامه نماز جمعه در چرمهین + فیلم

رژیم جعلی اسرائیل به دنبال جبران آبروی بر باد رفته خود است

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت

خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم

عملیات « وعده صادق» مرکز ثقل رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد

موضع اردوغان درباره حادثه اصفهان

واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

واکنش جالب سخنگوی دولت به خبر خرابکاری ریز پرنده‌های رژیم صهیونیستی

درگیری‌های لفظی میان مقامات صهیونیست درباره ریزپرنده‌ها بالا گرفت

امام جمعه اصفهان : هیمنه رژیم صهیونیستی از بین رفته است

اسرائیل اگر دست از پا خطا کند سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان

خط و نشان فرمانده ارشد نظامی ایران برای اسرائیل: آماده هرنوع برخوردی هستیم

دنیا پیام عملیات غرورآفرین وعده صادق را دریافت کرد

جزئیات مقابله پدافندهوایی ارتش با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌های اسرائیلی + فیلم