پیام سپاهان

آخرين مطالب

بررسی نان و دغدغه‌های نانوایان اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - نان به عنوان قوت غالب مردم ایران یکی از مهمترین مواد غذایی است که تغییر در میزان مواد مغذی و قیمت آن همیشه برای افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، طی هفته‌های اخیر اعتراض نانوایان در سراسر کشور به مدل قیمت گذاری و همچنین اعتراض برخی از نانوایان اصفهان به جریمه‌های ناعادلانه به ضم آنها موجب شده بود تا نان را به صدر اخبار اتحادیه ها بیاورد.
ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به همراه اسماعیل نادری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و مهدوی دبیر کارگروه آرد، نان و گندم شهرستان اصفهان به سراغ این دغدغه مردم اصفهان رفتند.
ناهید تاج الدین در این خصوص اظهار کرد: نانوایان مشکلات متعددی در اصفهان و کشور دارند که حتما با دو وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت این موضوعات را بررسی خواهیم کرد تا مشکلات رفع شود.
وی افزود: نوع نظارت ها بر روی نانوایی‌ها، قیمت تمام شده یک قرص نان و استفاده از مواد مغذی در نان و میزان استفاده نمک مشکلاتی است که نانوایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید این موضوعات در سطح کشور حل و فصل شود و حتی اگر قوانین در جایی نیازمند تغییر است باید تغییراتی صورت گیرد چراکه نان موضوع کم اهمیتی نیست.
اسماعیل نادری - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت استان اصفهان نیز اظهار کرد: قیمت نان ابتدا در سال 89 سپس در سال 91 و پس از آن در سال 93 تغییر کرده است و طی چهار سال قیمت نان تغییری نداشته است، اما مجدد و طی چند روز گذشته قیمت نان تغییر کرده و قیمت گذاری جدیدی شده است.
وی افزود: برخی از نانوایان آزاد پز نسبت به قیمت ها معترض بودند اما با قیمت گذاری جدید برای آزاد پزها نیز مشکل و اعتراضات آن ها رفع شد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: نان به دلیل اینکه با عامه مردم سر و کار دارد دولت نسبت به افزایش قیمت آن باید حرکتی نرم تر داشته باشد.
محمدرضا خواجه - مدیر آموزش اتحادیه نانوایان استان اصفهان و نماینده نانوایان نیز، اظهار کرد: دراولین اجلاس نان در سال 1346 پیشنهاد می‌شود برای اینکه در زمان پخت نان، نفت و گازوئیل روی نان نپاشند حرارت نانوایی غیر مستقیم شود! 36 سال بعد در سال 1383 هیئت دولت دوباره این موضوع را مصوب وابلاغ می کند! در حالی که 90 درصد نانوایان کشور از گاز استفاده می کنند که سوختی پاک محسوب می‌شود و طبق تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی اگر در نانوایی سه تغییر ساده صورت گیرد دغدغه آلودگی نان به منو اکسید کربن و بنزوپیرن برطرف می شود، از گاز به جای گازوئیل و نفت استفاده شود، دریچه کافی روی سقف تنور نصب شود و شیب شعله از روی باند تنور حذف شود.
وی افزود: همه این تغییرات را روی تنورهای اصفهان ایجاد کرده ایم، ولی باز هم اداره استاندارد اصرار دارد تنورها به حرارت غیر مستقیم تبدیل شود! درحالی که استفاده از تنورهای حرارت غیر مستقیم عواقبی همچون سفت شدگی، خشک شدگی و سوختگی نان و تولید مواد سمی آکریلامید، تشدید ضایعات، افزایش هزینه های برق وگاز، افزایش هزینه خرید واستهلاک دارد.
نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان ادامه داد: کسانی که این طرح را ارائه کرده اند می‌گویند این فرم تنورها برای نان های حجیم و نیمه حجیم کاربرد دارد نه نان مسطح که وزن چانه هایش سبک است. تنور حرارت غیر مستقیم برای کسی خوب است که چانه سنگین ( 300گرم به بالا) و پخت سنگین (20کیسه به بالا) داشته باشد و70 درصد نان های ایرانی مثل تافتون و لواش 200 گرم به پایین وزن دارند که اصلا تحمل گرمای این تنورها را ندارند و رطوبت نانشان زود حذف و نان خشک و سفت می‌شود و تاکنون هرکس از این تنورها نصب کرده بعد از 6 ماه انبار حرارت غیر مستقیم را دور انداخته تا تنور به حالت طبیعی برگردد. 
خواجه اضافه کرد: تعداد زیادی فیلم و عکس مستند از سراسر کشور داریم که ادعاهایمان را تصدیق کرده و راندمان تنورهای حرارت غیر مستقیم را زیر سوال می برد. تعداد زیادی از این تنورها را به مراکز نظامی ارتش – سپاه –نیروی انتظامی فروخته اند که همگی بلا استفاده مانده و نان را ضایع می‌سازد در حالی که یک تنور استاندارد تنوری است که از غیر استاندارد بهتر و راندمان بیشتر، کاربری راحت تر داشته باشد، اما هیچ یک از تنورهای استاندارد کشور چنین ویژگی را ندارند و قاتل جان نانوایان کشور و دشمن نان خوبند. 
مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان به دغدغه نانوایان اشاره کرد و گفت: آرد کامل آردی است که در فرابیند آسیابانی و برای پاکسازی آن عملیات بوجاری صورت گرفته وحدود 4 درصد سبوس گیری می شود که فقط آسیاب‌های سنگی قادرند یکجا مغز-پوسته و جوانه را آسیاب کنند و آسیاب‌های پیشرفته طوری طراحی شده اند که نمی توانند چنین کاری انجام دهند و مجبورند یک بار سبوس را گرفته و در پایان خط به آرد اضافه کنند!
خواجه تاکید کرد: طول عمر و زمان نگهداری آرد آسیاب سنتی یک سال ولی آسیاب پیشرفته دوماه است. چون آسیاب سنتی عملیات نم زنی انجام نمی دهد ولی آسیاب‌های پیشرفته به دلیل اینکه مجبورند چند نوع آرد ( نانوایی –فاتنزی –قنادی ) تولید کنند حتما نم زنی می کنند و در مخزن آب نیز کلر اضافه می کنند که برای بشر مفید نیست!؟
وی اظهار کرد: آرد کامل (آسیاب سنگی) هیچ کمبودی ندارد ولی به آردهای سبوس گیری شده آسیاب های دولتی (تهی سازی شده) آهن و اسید فولیک اضافه می کنند که به اصطلاح غنی سازی شود! ولی مصرف این نان برای بسیاری از مردم و بسیاری از بیماری‌ها مضر است و در تشدید آسم و بیماری های تنفسی موثر است.
نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان تصریح کرد: بخشی از جامعه دچار بیماری‌های خاص هستند مثلا بیماری سیلیاک دارند که آرد گندم برایشان سم است. بیماری کتونوری که خوردن آرد گندم برایشان مضر است. برخی به آردهای غنی سازی شده در آسیاب حسایست دارند که خوردن نان با آرد دولتی برایشان مضر است. بخشی نیز دچار چاقی و دیابت، چربی خون و سرطان کولون هستند که خوردن آردهای سفید و سبوس گیری شده آسیاب‌های دولتی برایشان زیان بار بوده و حتما باید از آرد کامل نان تهیه کنند و هیچ یک از آسیاب‌های مجهز و پیشرفته کشور امکان تولید چنین آردی با مولفه های آسیاب سنتی را ندارند. 
خواجه اضافه کرد: در آسیاب های پیشرفته برای محافظت از گندم در برابر حشرات - کرم ولارو، ماده ایی سمی (فسفید) تزریق می کنند که به مغز گندم نیز سرایت می کند و مضر است، ولی در آسیاب‌های سنتی گندم سم نمی بیند و آلوده نمی شود.
وی افزود: در آسیاب‌های بهداشتی گندم نم زنی می‌شود تا راحت پوست گیری شود، همین نم زنی باعث رشد قارچ و کپک در گندم و بروز بوی نم و نا در آرد و فرار مشتری می‌شود، ولی یک آسیاب سنتی نیازی به سبوس گیری ندارد که بخواهد 12 ساعت گندمش را خیس نگه دارد. 
مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان گفت: انستیتو تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده با سبوس گیری از گندم (15٪و18٪) 85 درصد فیبر، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن دورریز می‌شود، آرد کامل سرشار از ارزش غذائی و خواص درمانی است، ولی آردهای دولتی فقط شکم پر کن هستند و سیری شکمی ایجاد می کنند نه سیری سلولی!
خواجه تاکید کرد: قیمت تمام شده هر کیلو آرد در یک آسیاب سنتی به دلیل تیراژ کم و استفاده از گندم‌های سالم و بومی و سم نزده خیلی بیشتر از گندم‌های سن زده و سم زده دولتی است، هر کیسه آرد کامل بیش از 80 هزار تومان است، ولی آرد معمولی 45 هزار تومان! آیا به نظر شما هردو باید به یک نرخ نان بفروشند؟ 
وی اضافه کرد: همه این موارد تفاوت آرد کامل ( آسیاب های سنگی ) با آرد ناقص ( دولتی و آسیاب های بهداشتی ) است که هم آرم استاندارد دارند هم کد بهداشتی! پس چرا بازرسان تعزیرات و صنعت و معدن در نرخ نانوایان آزادپز دخالت می کنند؟ مگر قرار نیست تصدی گری دولت حذف شود و اصل 44 قانون اساسی اجرا شود؟! 
مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان گفت: دخالت در نرخ گذاری نانوایان آزاد پز مغایر اصل 44 قانون اساسی است چراکه در این اصل آمده شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی، ارتقاء کارایی بنگاه‌های اقتصادی (نانوائی ها)، افزایش رقابت‌‌بین بنگاه های اقتصادی، افزایش اشتغالزائی، تغییر نقش دولت از مدیریت مستقیم بنگاه‌ها (نانوائی ها) به سیاستگذاری و هدایت و نظارت، توانمندسازی بخش‌ خصوصی و حذف تدریجی سوبسید به نظر شما چگونه می‌شود با این دخالت‌ها در نرخ گذاری نان به اهداف اصل 44 قانون اساسی رسید؟! 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/69477/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

بایدن در آستانه شکست؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

واکنش اردوغان به حادثه اصفهان

ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

راهپیمایی نماز گزاران جمعه بهارستان در حمایت از عملیات وعده صادق

نظر وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت

راهپیمایی مردم شهرستان‌های استان اصفهان در حمایت از عملیات موفق وعده صادق + فیلم

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان چه گفت؟ ضعیف نه! بی‌خاصیت

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

برگزاری راهپیمایی حمایت از وعده صادق بعد از اقامه نماز جمعه در چرمهین + فیلم

رژیم جعلی اسرائیل به دنبال جبران آبروی بر باد رفته خود است

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت

خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم

عملیات « وعده صادق» مرکز ثقل رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد

موضع اردوغان درباره حادثه اصفهان

واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

واکنش جالب سخنگوی دولت به خبر خرابکاری ریز پرنده‌های رژیم صهیونیستی

درگیری‌های لفظی میان مقامات صهیونیست درباره ریزپرنده‌ها بالا گرفت

امام جمعه اصفهان : هیمنه رژیم صهیونیستی از بین رفته است

اسرائیل اگر دست از پا خطا کند سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان

خط و نشان فرمانده ارشد نظامی ایران برای اسرائیل: آماده هرنوع برخوردی هستیم

دنیا پیام عملیات غرورآفرین وعده صادق را دریافت کرد

جزئیات مقابله پدافندهوایی ارتش با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌های اسرائیلی + فیلم