پیام سپاهان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

ناامیدی از تخصیص آب مشاجره را بر سر پساب برد/ زور غالب صنعت سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - پساب فاضلاب که از آن به طلای خاکستری یاد می کنند با کمبود آب به موضوع مورد مناقشه صنعت و کشاورزی تبدیل شده و این در حالیست که هیچ زیرساختی برای سالم سازی پساب صورت نگرفته است.

خبرگزاری مهر -گروه استان ها، عاطفه قلعریز: به طور تقریبی سالانه در سطح استان اصفهان 150 میلیون متر مکعب پساب فاضلاب جمع آوری می شود و این در حالی است که این حجم از پساب در شهرهایی است که مجهز به شبکه فاضلاب نیست.
یعنی از 93 شهر اصفهان معادل 30 درصد از شهرهای این استان فاقد شبکه فاضلاب است و پساب‌ها از طریق چاه‌های جذبی دفن می شود و این یعنی 30 درصد از حجم پساب و این طلای خاکستری جمع آوری نمی شود همچنین در این شرایط که از پساب تصفیه شده می توان در بخش های مرتبط استفاده کرد، روستاهای سطح استان اصفهان فاقد شبکه فاضلاب است.
زمانی می توان پساب فاضلاب را طلای خاکستری نام برد که پساب به طور کامل و استاندارد تصفیه شود و با توجه به اینکه هم اکنون پساب فاضلاب در اصفهان به طلای خاکستری تبدیل نمی شود بنابراین نمی توان آن را یک کالای باارزش نام برد با این وجود پساب فاضلاب در استان اصفهان در همین حالت که ناخالصی های زیادی دارد عامل بسیاری از بیماری ها برای محیط زیست و برای محصولات کشاورزی است و نباید برای آبیاری خوراک انسان استفاده شود اما به راحتی کشاورزان اقدام به این کار می کنند و مسئولان نیز تائید می کنند.
این کار در عین ناباوری در حالی انجام می شود که محصولات آبیاری شده با پساب وارد سطح بازار و چرخه مصرف انسانی می شود و تنها پاسخ مسئولان در این خصوص این است که کشاورزان در تنگنا هستند و تاکنون نتوانستیم جلوی این کار را بگیریم.
فاضلاب اصفهان یک قدم تا طلا شدن
مهمترین سوال این است که چرا با وجود اینکه علم و امکان تبدیل پساب فاضلاب به طلای خاکستری وجود دارد اما این کار صورت نمی گیرد همانطور که محققان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به این سطح از دانش رسیده اند و محقق نشدن آن را تنها عدم همکاری مسئولان اصفهان عنوان کرده اند.
کشاورزان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر پساب به صورت نیمه خام به دست کشاورزان می رسد، امکان تصفیه استاندارد وجود دارد و این در حالی است که پساب در حد استانداردهای مورد استفاده برای بخش کشاورزی تصفیه نمی شود
اما در همین شرایط بی تفاوتی به فرصت هایی که از دست می رود و به سوءاستفاده هایی که در نبود برنامه مشخص در این مورد صورت می گیرد، هر صنف بدون توجه به اینکه استفاده از پساب خام چه ضررها و زیان هایی خواهد داشت، پساب را هر چند آلوده برای مصارف خود استفاده می کند اما یکی از نکات مهم در مورد پساب اصفهان سهم بخش های مختلف از آن است و اینکه در شرایط کمبود آب، هریک از بخش ها اعم از صنعت و کشاورزی، پساب را حق خود می داند.
تهاتر آب با پساب
عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان در این خصوص که پساب فاضلاب حق کشاورزان است و ما از این حق نمی گذریم، به خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق مصوبه 4322 هیئت وزیران در پنجم خرداد 1333، پساب شهر اصفهان مخصوص مادی های جی است و شهرداری اصفهان حق فروش آن را ندارد.
وی گفت: یک میزان آب از تونل اول کوهرنگ برای مصارف شهر اصفهان از حقابه کشاورزان برداشت کردند که به جای آن تهاتری انجام شده که در عوض آن 30 میلیون مترمکعب پساب در سال تخصیص یابد ولی به دنبال رشد جمعیت 400 میلیون متر مکعب آب از حقابه کشاورزان برداشت می شود و بنابراین باید پساب اختصاصی به کشاورزان هم به همین تناسب افزایش یابد.
حسین محمدرضایی با اظهار اینکه در آن زمان متولی این طرح شهرداری بود و هم اکنون آب و فاضلاب است، ادامه داد: در آن زمان پساب شهر اصفهان وارد رودخانه می شد و کشاورزان استفاده می کردند اما الان که آب نیست آب تصفیه خانه جنوب اصفهان به چاه ها نفوذ می‌کند و به دلیل گرمای هوا در زیرزمین نفوذ نمی‌کند.
پساب نیمه خام در اختیار بخش کشاورزی!
وی اعلام کرد: بدنبال پیگیری استانداری، مقرر شد که پساب شمال، جنوب، شرق، بهارستان و سپاهان شهر تصفیه کامل و در اختیار کشاورزان قرار بگیرد به این صورت که با مقداری آب از زاینده رود همراه و در آبشار تجمیع شود و به صورت برش بندی بین کشاورزان تقسیم بندی شود که از این پروژه هیچ خبری نیست.
از بخش های خصوصی درخواست سرمایه گذاری در این حوزه را کرده ایم تا این بخش به ازای پولی که وارد می کند، پساب در اختیار آنها قرار گیرد
عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر پساب به صورت نیمه خام به دست کشاورزان می رسد، گفت: امکان تصفیه استاندارد وجود دارد و این در حالی است که پساب در حد استانداردهای مورد استفاده برای بخش کشاورزی تصفیه نمی شود.
صنعت رقیب جدی کشاورزان برای بهره بردن از پساب
سخنگوی آبفای استان اصفهان با اشاره به اینکه تخصیص میزان پساب به صنعت، کشاورزی و محیط زیست جزو وظایف شرکت آب منطقه ای است، به مهر گفت: آبفا استان به علت اینکه بخش قابل توجهی از مشترکین شبکه فاضلاب ندارند و از سوی دیگر منابع دولتی نیز برای ایجاد شبکه و تاسیسات فاضلاب نیست، بنابراین از بخش های خصوصی درخواست سرمایه گذاری در این حوزه را کرده است تا این بخش به ازای پولی که وارد می کند، پساب در اختیار آنها قرار گیرد.
وی به قرارداد بیع متقابل با شرکت آبفا و یکی از صنایع بزرگ استان، در سال 92 اشاره کرد و گفت: این شرکت قرار شد در قبال 120 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای احداث 450 کیلومتر شبکه فاضلاب به مدت 20 تا 30 سال از پساب فاضلاب هفت شهر اصفهان مثل لنجان و مبارکه استفاده کند که در مجموع 670 میلیون متر مکعب پساب به آن اختصاص می یابد.
حداکثر تا سال 98 باید تمامی صنایع ما تنها از پساب برای مصارف خود استفاده کنند و هم اکنون 40 درصد از صنایع ما هنوز از آب استفاده می کنند
بنی طبا بیان داشت: یکی دیگر از شرکت های صنعتی اصفهان هم اکنون به طور جدی بدنبال استفاده از پساب است که پساب لنجان و فولاد شهر و نجف آباد استفاده کند.
استفاده از پساب در پالایشگاه اصفهان به جای 180 لیتر بر ثانیه آب
وی با بیان اینکه در پی جایگزینی پساب به جای آب در پالایشگاه اصفهان هستیم، گفت: هم اکنون حدود 180 لیتر بر ثانیه آب توسط پالایشگاه اصفهان برای تامین بنزین، گازوئیل و فرآورده های نفتی استفاده می شود که برای دستیابی به آب پایدار تصفیه خانه پساب شاهین شهر را برای پالایشگاه در نظر گرفتیم که تا پایان سال این اقدام صورت می گیرد.
سخنگوی آبفای استان اصفهان بیان داشت: نیروگاه اسلام آباد که حدود 150 لیتر بر ثانیه آب استفاده می کند مقرر شد که تا سال آینده پساب را جایگزین کند.
وی با بیان اینکه حداکثر تا سال 98 باید تمامی صنایع ما تنها از پساب برای مصارف خود استفاده کنند و هم اکنون 40 درصد از صنایع ما هنوز از آب استفاده می کنند، اضافه کرد: بدنبال احداث یک تصفیه خانه با ظرفیت بالا در حدی که پساب را به حد آب مقطر برساند، در دستور کار است.
بنی طبا گفت: در حال حاضر تصفیه خانه شمال و جنوب را برای تصفیه پساب در نظر داریم که مقرر شد با تکنولوژی جدید بازسازی شود تا پساب را به حد مطلوبی تصفیه کند.
هرچند کشاورزان اصفهانی به درست یا غلط، استفاده از پساب تصفیه شده را حق خود در ازای آبی که در قالب طرح های مختلف از آنها دریغ شده است، می دانند اما محیط زیست بر این باور است که حتی اگر پساب در حد استاندارد نیز تصفیه شود باز هم ممنوعیت استفاده از آن برای بخش کشاورزی و آبیاری فضای سبز به قوت خود باقی است و چراکه بهره بردن از این مایع در آبیاری تنها به افزایش بار بیماری ها در اصفهان دامن می زند و بوی تعفن آن قطعا برای شهروندان قابل تحمل نیست.
اما ورود همین پساب در صنعت آن را به طلای خاکستری برای این بخش تبدیل خواهد کرد و بخش زیادی از چالش صنعت در استفاده از آب زاینده رود که برای بخش شرب هم با محدودیت روبرو است، مرتفع خواهد شد هرچند این موضوع قطعا باید با لحاظ مطالبات مشروع بخش کشاورزی اصفهان هم که خود را ذی نفع در این قضیه می داند نیز همراه باشد به طوریکه حقی که از طرح های آبرسانی متعدد به نام کشاورزی اما به کام دیگران از آنها دریغ شده، باید به کشاورزان بازگردانده شود تا چشم کشاورزان به پساب هم بسته شود وگرنه در صورتیکه زمین های زراعی اصفهان تشنه و دست های کشاورزان خالی باشد، دست اندازی به پساب خام همچنان ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/69568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است/ حماس یک جریان ریشه‌دار مردمی و یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغال است

واکنش امیرعبداللهیان به حوادث اصفهان: سلاح‌هایشان شبیه اسباب‌بازی بچه‌هایمان بود

(تصویر) سی‌ان‌ان سند رو کرد؛ پایگاه هوایی اصفهان آسیبی ندیده است

لحظه به لحظه با بورس / افزایش 61 هزار واحدی شاخص کل

استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی

عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی اسپیدی در اصفهان

هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه | واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

افزایش تسهیلات شهرداری برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال جاری

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورد استفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

از ظرفیت شهروندان استفاده می‌کنیم

یک‌صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد

رشد 61 هزار واحدی صبحگاهی بورس

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در حادثه اصفهان کذب است

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورداستفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

بازدید دانشجویان از دستاوردهای صنعتی اصفهان

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان کذب است

قوی سپید میزبان زردپوشان نصف جهان

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

غرق‌شدگی مردی جوان در اصفهان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد