پیام سپاهان

آخرين مطالب

فریدن با افت شدید منابع آبی روبه روست اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- فرماندار فریدن گفت: بر خلاف تصور عموم، این شهرستان با کاهش شدید منابع آبی مواجه؛ و شهرت آبخیز بودن این منطقه رنگ باخته است.
به گزارش ایرنا؛، سید تقی معین الدینی روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری فریدن افزود: امسال از 30 هزار هکتار زمین های کشاورزی این شهرستان تنها حدود 15 هزار هکتار زیر کشت رفته است و حقیقت آن است درآمد مردم این منطقه که شغل بیشتر آنها کشاورزی است به دلیل بروز خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی و کاهش منابع آبی با چالش رو به رو شده است.
وی با بیان این که فرصت اشتغالزایی که در بخش کشاورزی این شهرستان در گذشته بود اکنون از بین رفته است، تصریح کرد: 90 درصد معیشت مردم این منطقه به کشاورزی و دامداری وابسته است.
فرماندار فریدن افزود: در سند آمایش سرزمین نیز کشاورزی شغل بیشتر ساکنان منطقه در نظر گرفته شده است.
معین الدینی با اشاره به اینکه طرح تامین آب شرب فریدن از منابع پایدار تصویب شده و اجرای این طرح نیازمند تامین اعتبار است، افزود: در حال حاضر مشکلات کیفی و کمی آب شرب در شهر و روستاها مدیریت شده است اما استمرار خشکسالی و افت شدید منابع آبی، اهمیت اجرای عملیات این پروژه را دو چندان کرده است.
معین الدینی با اشاره به نرخ بیش از 14/7 درصدی بیکاری در این شهرستان افزود: ضعف زیر ساخت های سرمایه گذاری در شهرستان، عدم ریسک پذیری و آسیب های فرهنگ کار در بین مردم موجب شده است سرمایه گذاران رغبت چندانی برای فعالیت در این منطقه نداشته باشند.
وی با بیان این که فریدن در حوزه صنعت فرصت اشتغالزایی چندانی ندارد، افزود: تفاوت فاحش بین آمار اشتغال در بخش کشاورزی و بخش صنعت گواه این مسئله است.
فرماندار فریدن از این که این شهرستان به رغم مشکلات متعدد و محروم بودن به عنوان منطقه برخوردار معرفی شده است ابراز گلایه کرد و گفت: برخوردار اعلام شدن فریدن موجب شده تا این شهرستان از مزیت های بخش سرمایه گذاری محروم شود.
معین الدینی افزود: گرایش سرمایه گذارهای محلی نیز به اقتضای پیشینه فریدن در راستای ایجاد دامداری های سنتی و خانگی است اما این طرح ها مورد تایید قرار نمی گیرد.
وی اضافه کرد: متقاضیان جویای کار در فریدن همچنین به دریافت تسهیلات خرد مربوط به مشاغل خانگی تمایل دارند اما امسال سهمیه این شهرستان در بخش در یافت تسهیلات 30 درصد کاهش یافته است.
فرماندار فریدن قلمداد شدن این منطقه به عنوان منطقه برخوردار و اشتباه در تعریف شاخص ها، بیکاری، مشکل آب شرب فریدن و کاهش شدید منابع آبی ، رکود شهرک صنعتی، مشکلات محورهای مواصلاتی، استهلاک و کمبود امکانات بیمارستانی، مشکلات بودجه ای پروژه های عمرانی و سطح پایین اعتبارات شهرستان را از مهم ترین مشکلات این شهرستان بیان کرد.
معین الدینی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع این مشکلات، خواستار هم افزایی مدیران استان برای نتیجه بخش بودن این پییگیری ها شد.
*مردم تبعیض را تحمل نمی کنند
امام جمعه شهر داران نیز در این جلسه با اشاره به منویات رهبر انقلاب مینی بر این که برای حل مشکلات کشور هیچ بن بستی وجود ندارد، افزود: حقیقت آن است مردم برای حل مشکلات صبورند اما مساله ای که زمینه بروز نارضایتی را فراهم می کند، اعمال سیاست های تبعیض آمیز است.
حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی با اشاره به وجود ظرفیت های زیاد فریدن در بخش های مختلف خواستار توجه به استفاده از این ظرفیت ها و اختصاص 6 میلیون متر مکعب آب برای تامین نیاز شرب مردم این منطقه که از مدت ها پیش تصویب شده است، شد.
وی با بیان این که امکانات اولیه نظیر آب، زیربنای استقرار صنایع و جذب سرمایه گذار است، افزود: بی توجهی به این مطالبه فرصت های اشتغال در بخش کشاورزی را نیز از بین می برد.
امام جمعه داران استقرار صنایع در این شهرستان را خواستار شد و افزود: در حالی که اطراف استان کارخانجات بسیاری وجود دارد فریدن حتی از یک کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی محروم است و بسیاری از محصولات تولیدی در این بخش به طور خام از این شهرستان به سایر مناطق منتقل می شود.
حجت الاسلام سیاوشی با بیان این که بی توجهی به مطالبات مردم موجب افزایش مشکلات می شود، افزود: چالش های مهم فریدن باید به صورت ویژه بررسی و حل شود.
* امنیت و آرامش باید به تمام بخش ها سیطره پیدا کند
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار توجه مسئولان اجرایی به برطرف شدن مشکلات شهرستان فریدن شد.
اکبر ترکی با تاکید بر این که اجرای طرح تامین آب شرب فریدن از منابع پایدار به طور دقیق و مستمر پیگیری می شود، افزود: این طرح با اتفاق نظر تمام مسئولان بومی به تصویب رسیده است و انتظار داریم هرچه سریع تر اجرایی شود.
وی با مروری بر جزئیات این طرح گفت: مشکل اصلی این طرح بحث تامین اعتبار آن است که با توجه به اقدامات انجام شده و نیز با تعامل مسئولان مربوطه موانع موجود به راحتی قابل حل است.
نماینده مردم فریدن در مجلس در ادامه با بیان راهکارهایی برای تسهیل تامین اعتبار این طرح افزود: حل این مانع نیازمند توجه ویژه مسئولان استان و کشور است.
به گزارش ایرنا، معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی استان اصفهان، معاونان دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی، آب منطقه ای، آبفار و شرکت شهرک های صنعتی استان مهمانان ویژه پنجمین شورای اداری فریدن در سال جاری بودند.
اطلاع رسانی فرا گیر درمورد تسهیلات اشتغالزا ، تعیین مهلت یک هفته ای برای بانک ها جهت پرداخت تسهیلات به متقاضیان، ارائه طرح به بانک ها به میزان دو برابر طرح های جذب شده کنونی، بازنگری در مطالعات سد بلطاق بوئین میاندشت و تعیین قطعی منابع مالی طرح تامین آب شرب فریدن از منابع پایدار از مهم ترین مصوبات این شورا بود.
شهرستان فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861/ 2093

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/69614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان

امیر موسوی: تیراندازی سامانه‌های پدافند هوایی اصفهان به شی مشکوک

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

شنیده‌شدن صدای شلیک در قهجاورستان اصفهان

تصاویر جدید از مقابله پدافند هوایی با حملات پهپادی اسرائیل | ویدئو

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

لحظه هدف قرار گرفتن آنچه که گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم)

ببینید/ امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان وجود ندارد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

تکمیلی بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

جدیدترین تصاویر از وضعیت فرودگاه اصفهان

جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور تکذیب شد

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

تکذیب تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی

واکنش‌های جهانی به حادثه اصفهان/ عمان محکوم کرد

وضعیت شهر اصفهان عادی است/ادامه پرواز هواپیماها در فرودگاه شهید بهشتی

بن گویر حمله ادعایی به ایران را مورد تمسخر قرار داد

محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

جزئیات ماجرای انفجار در اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

طعنه بن گویر وزیر تندرو اسرائیل به انفجار‌های اصفهان: «مسخره است»

لحظه هدف قرار گرفتن آنچه گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم)

اولین عکس از محل برخورد ریزپرنده به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

تصاویری از اصفهان ساعاتی بعد از شنیده شدن صدای انفجار

تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد/ پدافند هوایی هوشیار است

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان | از هراس کشورهای اروپایی تا محکومیت توسط عمان

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

شور و شادی مردم اصفهان با سرود «ای ایران» در کنار زاینده‌رود