پیام سپاهان

آخرين مطالب

جزییات آتش‌سوزی خوابگاه دخترانه/ خوابگاه ایمن نیست اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - خوابگاه دخترانه دچار حریق شد، کپسول‌های اطفا حریق آخرین بار سال 1384 شارژ شده و خالی بودند، مسئول خوابگاه در خودرو قایم شده بود و نگرانی سازمان آتش‌نشانی بعد از بازدید از دیگر واحدهای خوابگاه موجب شده برای بازدید از همه خوابگاه‌های اصفهان اعلام آمادگی کنند.
  ساعت 21 و 30 دقیقه روز جمعه، خوابگاه دخترانه خودگران خیابان محتشم کاشانی دچار حریق شده و از آنجایی که هیچ سامانه اعلام حریقی در ساختمان وجود ندارد تا بروز خطر را اطلاع دهد، آتش در سکوت در حال افزایش است.
یکی از دانشجویان این خوابگاه که از دانشگاه هنر اصفهان معرفی و اسکان داده شده است، هنگامی که برای گرم کردن ظرف شام به آشپزخانه مشترک خوابگاه می‌رود، متوجه آتش شده و دیگران را خبر می‌کند. دانشجویان ضمن خبر دادن به حراست و نگهبانی خوابگاه، کپسول‌های اطفا حریق را برمی‌دارند تا آتش را قبل از پیشرفت خاموش کنند.
واحد درگیر حریق، طبقه سوم یک ساختمان هفت طبقه است. آتش سوزی‌های ساختمان‌های بلندمرتبه از آنجایی که در ارتفاع رخ داده و خیلی سریع توسعه پیدا می‌کنند، خطرناک‌ترین نوع آتش سوزی بوده و در صورتی که مهار نشوند می‌توانند خسارت‌های مالی و جانی فاجعه آمیز و جبران ناپذیری ایجاد کنند.
کپسول‌های اطفا حریق خوابگاه متعلق به سال 1384 بود
دانشجویانی که تلاش دارند آتش را با کپسول‌های اطفا حریق خاموش کنند متوجه می‌شوند هیچ‌کدام از کپسول‌ها شارژ نداشته و کار نمی‌کنند. یکی از دانشجویان این خوابگاه می‌گوید کپسول‌ها آخرین بار در سال 1384 شارژ‌ شده بودند.
حراست خوابگاه تلاش می‌کند آتش را با یک پتو خاموش کرده و خوشبختانه موفق می‌شود. آتشی که می‌توانست جان ده‌ها دختر دانشجو را در غیاب سامانه اعلام حریق و نقص تجهیزات آتش‌نشانی به خطر بیندازد خاموش شده و خسارت‌های این حادثه به بیهوش شدن یکی از دختران و تنها چندصد هزار تومان خسارت مالی خلاصه می‌شود.
به گفته دانشجویان، ماموران آتش‌نشانی تنها چند دقیقه بعد به محل رسیده و بعد از اطمینان از رفع خطر، دیگر واحدهای این خوابگاه را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. دانشجویان می‌گویند نتایج بازدید ماموران آتش‌نشانی مشخص کرده است هیچ کدام از واحدها استاندارد و ایمن نیست.
آتش نشانی اصفهان نیز با تایید این مساله می‌گوید پس از اطفای حریق، آتش نشانان با اطلاع به دانشجویان ساکن در محل و با حضور مالک ساختمان برای بازدید ایمنی کلیه طبقات اقدام کرده و تذکرات لازم را برای برطرف کردن موارد مشابه ناایمن در دیگر طبقات ارائه می‌کنند.
تراکم دانشجویان بیشتر از حد مجاز/ اجاق گاز ماه‌ها خراب بود
دانشجویان می‌گویند به دلیل اینکه تراکم ساکنان خوابگاه بیشتر از حد استاندارد است، هر آشپزخانه دو اجاق‌گاز دارد و شلنگ‌های انتقال گاز درست از کنار شعله‌های اجاق گاز عبور می‌کند. این درحالی است که اجاق‌ گاز ماه‌ها خراب بوده و شعله‌های آن تنها از یک سمت خارج می‌شود.
روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، علت حریق را نصب سیستم گازرسانی غیراصولی و قرارگرفتن شلنگ در کنار اجاق گاز دانسته که رسیدن حرارت باعث از بین رفتن پوشش شلنگ شده و منجر به حادثه می‌شود.
دانشجویان بعد از این اتفاق از پیمانکار خوابگاه درخواست کرده‌اند مجوز‌های لازم و تاییدیه آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان را در رابطه با ایمنی این ساختمان در اختیار آنها قرار دهد اما پیمانکار این خوابگاه ضمن ادعای در اختیار داشتن این تاییدیه‌ها از ارائه آنها به دانشجویان خودداری می‌کند.
مدیر خوابگاه قایم شده بود
به گفته دانشجویان، مسئولان دانشگاه هنر اصفهان که بزرگترین طرف قرارداد این خوابگاه خودگردان هستند ساعتی بعد در محل خوابگاه حضور پیدا می‌کنند. دانشجویان مدعی هستند مسئول خوابگاه با دیدن مسئولان دانشگاه هنر از محل گریخته و در ماشین خود قایم شده است.
یکی از دانشجویان می‌گوید پیمانکار خوابگاه که در حال روشن کردن خودروی خود برای ترک محل بود با دیدن مسئولان دانشگاه خودرو را خاموش کرده، صندلی را خوابانده و خود نیز در ماشین قایم می‌شود که دانشجویان این موضوع را به مسئولان اطلاع می‌دهند.
پیمانکار خوابگاه از دانشجویان درخواست جبران خسارت کرده است
دانشجویان می‌گویند این حریق برای آنها خسارت مالی نداشته و تنها به خوابگاه خسارت وارده کرده است اما پیمانکار خوابگاه مدعی شده است که دانشجویان باید خسارت وارده را جبران کرده و هزینه‌های بازسازی آشپزخانه را پرداخت کنند. 
ساکنان این خوابگاه می‌گویند هر دانشجو در هر ترم 900 هزار تومان برای خوابگاه پرداخت می‌کند و با این حال هرگز به اعتراض‌های دانشجویان درباره مشکلات خوابگاه توجه نشده است. البته این مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان است که باقی آن را دانشگاه هنر پرداخت می‌کند. دانشجویان تاکید می‌کنند این در حالی است که اگر یک ریال به خوابگاه بدهکاری داشته باشیم، سامانه اجازه اسکان در خوابگاه را نمی‌دهد. 
آمادگی آتش نشانی اصفهان برای بررسی و کنترل همه خوابگاه‌ها و ساختمان‌های دانشگاهی
معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی اصفهان  معتقد است موارد ایمنی در ساختمان‌ها باید به طور پیوسته توسط هیئت مدیره ساختمان یا در این نمونه مسئولان خوابگاه به ساکنین گوشزد و همچنین به طور کلی مورد بازبینی قرار گیرد.
مسعود عنایت زاده تصریح می‌کند دانشجویان نیز باید با پیگیری‌های لازم، شرایط و محیط ایمنی را در محل اسکان برای خود فراهم آورند. آتش سوزی رخ داده در خوابگاه دارای وسعت زیادی نبوده و کارشناسان عملیات و پیشگیری پس از بازدید از مجموعه ساختمان کلیه موارد لازم را به دانشگاه اعلام کرده‌اند.
وی همچنین تاکید داشته و پیشنهاد می‌دهد در صورت اعلام نیاز از سوی دانشگاه‌ها، سازمان آهش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان آمادگی دارد تا کلیه آموزش‌های ایمنی را به صورت تئوری و عملی به دانشجوبان ارائه کرده همه ساختمان‌های دانشگاه را مورد بررسی و بازبینی قرار دهد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/70896/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد

سرپرست ذوب: علت اعتراض سپاهان را نمی‌دانم

بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد

سپاهان - ذوب آهن؛ تقابل زرد کمرنگ با آهن گداخته!

از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

کشف محموله میلیاردی سوخت قاچاق در نایین

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

کشف 100 کیلو تریاک و دستگیری دو قاچاقچی در نایین

خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت

افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب

افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد

افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات

سهامداران بخوانند/ این تصمیم درباره دامنه نوسان تمدید شد

تعجب مورایس از هجوم انتقادات/ شاید چون موهایم بلندتر شده، انتقاد می‌کنند!

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

تنها غایب سپاهان در دربی اصفهان

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

مورایس: دربی اصفهان بازی مهمی برای این شهر است

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

محدودیت‌های ترافیکی «روز ارتش» در اصفهان اعلام شد

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

پیش‌بینی بورس فردا 29 فروردین 1403

اسامی غایبان سپاهان و ذوب‌آهن در دربی اصفهان

بازگشایی محور گلشن به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان

شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی + فیلم

آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه 10 اصفهان

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا