پیام سپاهان

آخرين مطالب

افلاکی مطرح کرد؛

کاهش 50هزار هکتاری سطح زیر کشت اصفهان اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه موضوع اصلی تولید محصولات کشاورزی استفاده از بذرهای مناسب است، گفت: سطح زیرکشت استان به علت افت نزولات جوی مؤثر در فصل پاییز و زمستان و کاهش منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی 50 هزار هکتار کمتر شده است.
محمودرضا افلاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص محصولات کشاورزی باصرفه اقتصادی در استان، اظهار کرد: در عرصه کشاورزی امروز کشت مکانیزه و میزان آب مصرفی به ازای تولید هر کیلو محصول کشاورزی سالم موردنظر وزارت و سازمان جهاد کشاورزی است.
وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیر کشت استان به علت افت نزولات جوی مؤثر در فصل پاییز و زمستان و کاهش منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی 50 هزار هکتار کمتر شده است، افزود: حدود 25 هزار هکتار اراضی سطح زیر کشت شرق استان اصفهان کاهش یافته است، البته در بهار 97 تا حدودی میزان خسارت ناشی از کمبود آب کاهش یافته کرد. 
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته 152 هزار تن گندم تولید شد و شرکت خدمات بازرگانی استان 101 هزار تن گندم را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کرد، افزود: سطح زیر کشت جو نیز با کاهش 34 هزار هکتاری به 145 هزار تن رسیده است.
وی با اشاره به اینکه 12 رقم گندم و 8 رقم جو مختلف وجود دارد، اظهار کرد: در سال جاری قیمت گندم 1030 تومان بود، اما به علت استقبال بیشتر خرید در خارج از استان قیمت آن افزایش یافت و در نتیجه خریدی تضمینی در استان انجام نشد.
افلاکی گفت: در حال حاضر 6 هزار تن گندم قابل‌عرضه و2 هزار و 700 تن جو گواهی‌شده موجود است. 
وی هم‌چنین درباره تولید چغندرقند، اظهار کرد: این محصول در سطح 2500 هکتار کشت و حدود 40 تن تولید شده است، از سوی دیگر دو کارخانه قند استان، 130 هزار تن چغندر را از خارج استان خریداری کرده‌اند. با توجه به اینکه این محصول با نیاز آبی بسیار بالا مختص فصل بهار است، برای کاهش میزان آب مصرفی از برنامه اصلاح الگوی کشت مانند اصلاح زمان کشت استفاده کرده‌ایم. 
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه با انتقال فصل کشت چغندر از بهار به پاییز حدود 45 درصد در مصرف آب و سموم کشاورزی صرفه‌جویی شده است، افزود: این محصول در اواخر خرداد برداشت می‌شود، درنتیجه بخش عمده آفات و عوامل خسارت زا کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه گیاه کلزا در سطح حدود 1200 هکتار در 15 شهرستان استان کشت شده است، گفت: این گیاه در صورت نبود بارندگی نیاز به آبیاری دارد و باید در مناطق سردسیر کشت شود. خشکسالی، سرمازدگی زودرس پاییزه و دیررس فصل بهار و عدم استفاده از چاه‌های زیرزمینی، در این مناطق موجب از دست رفتن 400 هکتار از اراضی سطح زیر کشت شد و درنهایت حدود 1700 تن دانه کلزا از کشاورزان خریداری و در مسیر تولید روغن قرار گرفته است.
افلاکی با بیان اینکه کاهش منابع آبی در شهرستان‌های غربی استان موجب کاهش سطح زیرکشت سیب‌زمینی شده است، تصریح کرد: این محصول در سال‌های گذشته حدود 25 هزار هکتار کشت می‌شد، اما دو سال گذشته کشت پاییزه این محصول به حدود 12 هزار و 500 هکتار رسید و در سال جاری با تداوم خشکسالی سطح زیرکشت این محصول به 4500 هکتار کاهش‌یافته است.
وی با اشاره به اینکه با وجود کاهش حدود 4500 هکتار از اراضی سطح زیر کشت سیب‌زمینی در سال جاری، میزان تولید به 400 هزار تن رسیده است، افزود: 120 هزار تن بذر سیب‌زمینی در بهمن و اواخر خردادماه برداشت و 3 هزار تن در پاییز کشت می‌شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بابیان اینکه در حال حاضر 22 هزار تن سیب‌زمینی برداشت شده است، تاکید کرد: در سال جاری 385 هزار تن سیب‌زمینی در کشت پاییزه برداشت خواهیم کرد و خرید تضمینی آن از بین 1000 تا 1600 تومان است. 
وی افزود: سطح اراضی تحت کشت ذرت نیز به علت خشکسالی از 17 هزار به 15 هزار هکتار و همچنین تولید یک میلیون تن کاهش یافته است.
افلاکی با بیان اینکه موضوع اصلی تولید محصولات کشاورزی استفاده از بذرهای مناسب است، تصریح کرد: کشاورزان با استفاده از بذرهای مناسب و گواهی‌شده باید کاهش سطح کشت و افزایش تولید محصول را جبران کنند.
وی با اشاره به اینکه واردات بذر غلات محدود است، افزود: عمده بذرهای صیفی‌جات و حدود 99 درصد از بذرهای هیبریدی وارداتی است. در واقع پروسه به نژادی بذرها و تولید بذر هیبریدی حدود 10 سال زمان لازم دارد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به همکاری جهاد کشاورزی استان و دانشگاه آزاد خوراسگان برای تولید بذر هیبریدی خیار بومی، افزود: علاوه بر این تولید گوجه‌فرنگی، هندوانه و کنجد متناسب با اقلیم‌های مختلف کشور در فضای باز و گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته سطح زیر کشت محصول برنج در استان 20 هزار هکتار بود، اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول در سال 96 به 1600 هکتار کاهش یافت و در سال جاری تعدادی کشاورز با استفاده از چاه‌های شخصی برای مصرف خود حدود 100 هکتار برنج کشت کردند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: مطابق برنامه وزارت جهاد کشاورزی، تنها استان‌های شمالی ملزم به کاشت برنج هستند و کشت این محصول در دیگر استان‌ها باید حذف شود.
وی با بیان اینکه با توجه حذف کشت برنج به علت کاهش نزولات جوی و منابع آب ذخیره ژنی این محصول در مناطق مختلف از دست می‌رود، افزود: البته اکنون کینوا، کنجد، ذرت شیرین جایگزین مناسبی برای برنج است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/71946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا

تقویت کادر فنی سپاهان در آستانه دربی اصفهان

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

اعتراض سریع سپاهان به داور دربی اصفهان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

تجلیل از فعالانِ عرصه عفاف و حجاب

کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند

آغاز توزیع تخم نوغان یارانه دار در خوشاب

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر

هنرمندان استان اصفهان از عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

داور دربی معوقه اصفهان مشخص شد

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه 28 فروردین

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند

دربی اصفهان را یک همدانی سوت می‌زند

روند کاهشی تصادفات رانندگی نوروزی مهاباد در طول سال هم تداوم یابد

شروع بارش ها در غرب استان اصفهان

کمیته انضباطی سپاهان را جریمه کرد

نگاهی به هفتاد و چهارمین شهرآورد اصفهان؛ آخرین فرصت

داور دربی اصفهان اعلام شد

استفاده هزار و 100 بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

هوای اصفهان سردتر می‌شود/ پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تگرگ در مناطق مستعد استان

کشت نخیلات در 47 هکتار از باغات کارون

نشست باشگاه نجوم اصفهان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است

هواشناسی اصفهان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

کشف 0.5 تن شیشه و تریاک در پل بین‌المللی ابریشم

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه

اهدای 47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی

سپاهان باز هم جریمه شد

کسب رتبه های برتر کاراته کاهای زیر 21 سال اصفهانی

قتل همسر اول به علت اختلافات خانوادگی در فلاورجان

سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

لبریز شدن سد مهاباد بر اثر بارندگی‌های شدید (فیلم)

170 تیم امدادی در اصفهان در حالت آماده باش هستند

اجرای 5 طرح اشتغالزایی خُرد در کاشان به همت بنیاد برکت

مدیریت شهری اصفهان از مشارکت شهروندان در پروژه‌ها استقبال می‌کند