پیام سپاهان

آخرين مطالب

رفع کم آبی در اصفهان نیازمند مدیریت واحد است اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی اصفهان گفت: چاره اندیشی برای رفع مشکل کم آبی در این استان نیازمند مدیریت واحد در پایین و بالادست حوضه آبریز زاینده رود است.
محمد حسین قرائتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر این اساس باید به موضوع کم آبی، خارج از قومیت ها بنگریم زیرا همه ما ایرانی هستیم و مشکل آب مختص به یک منطقه نیست بلکه بخش وسیعی از کشور را درگیر کرده است.
وی همچنین با بیان این که کم آبی، مهمترین مشکل و چالش ملی و کلان کشور به ویژه در این استان است، از مسوولان امر استان خواست تا بر صدا و سیما تکلیف کنند که به عنوان کار ملی به موضوع کم آبی در استان نگاه ویژه ای خارج از مباحث مادی داشته باشد.
وی به برنامه های عملیاتی خوب و تاثیرگذاری که در فصل تابستان به ویژه از سوی شرکت آب منطقه ای انجام شد اشاره و اضافه کرد : اگر این برنامه ها همگام با بالادست صورت می گرفت تا حدود زیادی می توانست به کاهش چالش کم آبی در استان کمک کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان یادآور شد: استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی ها تاثیر بسیاری زیادی بر آب آشامیدنی روستاها داشته بطوری که در سنوات اخیر حدود 400 لیتر بر ثانیه از منابع آبی این مناطق کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آبفار اصفهان همچنین به خشک شدن حدود 110 حلقه چاه که در سنوات گذشته در مدار بهره برداری بوده است اشاره کرد و گفت : آب استحصالی از باقی چاه ها که مورد استفاده قرار می گیرد هم بدلیل استمرار خشکسالی ها به شدت کاهش یافته است.
وی تصریح کرد : در شرایط حاضر 43 درصد از تامین آب آشامیدنی روستاهای اصفهان از سامانه اصفهان بزرگ است و بقیه از منابع آبی دیگر استحصال می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت آبفار استان اصفهان در این مدت بدلیل تغییرات ذکر شده منابع آبی زیرزمینی به شدت تحت الشعاع قرار گرفته است.
وی ارزان بودن نرخ آب را یکی از دلایل هدررفت و اسراف آن برشمرد و گفت : تجربه نشان داده که اگر کالایی ارزان ارائه شود در بلند مدت به ارزش آن اهمیتی داده نمی شود.
قرائتی یادآور شد: قیمت متوسط فروش یکهزار لیتر آب شهری حدود 350 تا 360 تومان است که این قیمت در روستاها بین 150 تا 175 تومان است.
وی تاکید کرد: باید تلاش شود تا قیمت آب نزدیک به قیمت واقعی باشد و این فرهنگ هم در بین مردم نهادینه شود.
مدیرعامل شرکت آبفار استان اصفهان، مشکل فرسودگی شبکه های آب آشامیدنی شهری و روستایی را یکی از عوامل مهم در هدر رفت آب ذکر کرد و افزود: اکنون 35 تا 40 درصد شبکه آب روستایی استان فرسوده و نیازمند اصلاح است.
قرائتی طول شبکه آب روستایی استان را حدود هشت هزار کیلومتر برشمرد و گفت: از این طریق باید آب از عمق 170 تا 200متری استحصال و پمپاژ شود.
وی تاکید کرد : درصورت تامین اعتبار از محل اعتبارات عمرانی می توان فرسودگی شبکه های روستایی استان را که به طور تقریبی 40 درصد آن به حدود سه هزار کیلومتر می رسد اصلاح و ترمیم کرد.
مدیرعامل شرکت آبفار استان اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه نباید برای تامین منابع آبی به سمت احداث چاه پیش برویم، گفت: هر جا، چاه زده شود بطور موقت بین یک ماه تا 2 ماه آب خواهیم داشت و به این لحاظ باید منابع آب موجود را از عمق یک متر تا90 سانتی از سطح استفاده کنیم.
وی مشکل تامین آب دام ها را چالش مضاعفی در بخش آبفای روستایی برشمرد و گفت: برای این منظور از یک سو اعتبار و امکاناتی به ما داده نشده و از سوی دیگر در گذشته قنات، چاه و چشمه ها جوابگوی آب دام ها بود ولی الان از همین آب پرمشقت آشامیدنی برای دام استفاده می شود.
قرائتی با اشاره به چینش مدیریتی و همکاری مطلوب بین دستگاه های همسو گفت: اگر این همدلی، تفاهم و همکاری بین دستگاه های مربوطه از جمله آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی و برق وجود نداشت چالش های این بخش روز به روز بیشتر می شد.
وی یادآور شد: نباید از مشکل آب به عنوان یک بحران نام برد زیرا بحران مقطعی و قابل حل است.
مدیرعامل شرکت آبفار استان اصفهان، رویکرد درست به مساله آب را بحث سازگاری با کم آبی برشمرد و گفت: باید طوری برنامه ریزی شود که مردم با این وضعیت وفق داده شوند.
وی با بیان این که بحث سازگاری با کم آبی نیازمند برنامه ریزی های بلند مدت است، گفت: بدلیل اینکه معلوم نیست تا چه زمانی وضعیت آب در کشور بهبود یابد و نمی توان به این بارش های مقطعی نیز دل بست باید برنامه ریزی های اساسی و اصولی در این زمینه صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع رسانی و اقداماتی که در بخش های رسانه ای و آموزشی درخصوص صرفه جویی در مصرف آب صورت گرفته است بسیاری از مردم جامعه به این باور رسیده اند که باید بطور جدی از اسراف آب خودداری کنند و ما نباید بگذاریم این باور کمرنگ شود.
قرائتی به رابطه تنگاتنگ شرکت آبفا با دانشگاه ها برای برنامه ریزی، تصمیمات و طرح های علمی در رابطه با موضوع کم آبی اشاره کرد و گفت: بر این اساس هیات امنای پژوهشکده آب و فاضلاب استان را مدیران سه مجموعه آبی استان تشکیل می دهند و رابطه خوبی بین این مجموعه ها برقرار است.
به گزارش ایرنا، آمار روستاهای سکنه استان اصفهان یک‌هزار و 339 است که 948 روستا با جمعیت بیش از 645 هزار نفر که دارای بیش از 20 خانوار هستند در قالب 240 هزار مشترک زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.
6994/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/73179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک نمایش مسخره

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

هوای 5 شهر اصفهان سالم است

از جذب موفق طرح‌های برون‌دانشگاهی تا برپایی راهیان پیشرفت در حوزه فناوری

پیشبینی قهرمان لیگ از زبان اسطوره فوتبال اصفهان

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان