پیام سپاهان

آخرين مطالب

تشریح 3 مشکل عمده خانه‌های ریاضیات/آمادگی این مراکز برای تعامل با صنعت علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیر خانه ریاضیات اصفهان کمبود بودجه، نبود فضای مناسب و ضعف ارتباط با دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را سه مشکل عمده خانه‌های ریاضیات دانست و گفت: از آن‌جایی که کار خانه‌های ریاضیات توسعه آموزش است، از ابتدا قرار نبوده که خانه‌های ریاضیات موسساتی درآمدزا باشند و ما نمی‌توانیم هزینه‌هایمان را از مخاطبان بگیریم، اگر چنین بود باید به سراغ روش‌های متداول آموزش مانند کلاس‌های تقویتی و کنکور می‌رفتیم که ما این روش را برای آموزش مناسب نمی‌دانیم.
به گزارش ایسنا، انجمن ریاضی ایران در راستای عمومی کردن ریاضیات و آشنایی هرچه بیشتر جامعه با کاربرد ریاضیات در زندگی اجتماعی و لزوم توجه بیشتر به علم ریاضی در میان تمامی اقشار جامعه، اول تا دهم آبان ماه را "دهه ریاضیات" نامگذاری کرده است. بر این اساس و همچنین به دنبال بررسی دلایل افت ریاضیات در گفت‌وگوهایی با برخی استادان برجسته ریاضیات کشور و اشاره تعدادی از آن‌ها به اهمیت خانه‌های ریاضیات به عنوان مراکز توسعه آموزش ریاضی، اداره علمی و دانشگاهی ایسنا بر آن شد تا در گفت‌وگو با مدیران خانه‌های ریاضیات به عنوان مراکز علمی و فرهنگی وضعیت این موسسات را بررسی کند.
این مراکز علمی در شهرهای مختلف با برگزاری کارگاه‌های بازی و ریاضی برای کودکان، کارگاه‌های آموزش مباحث ریاضی به معلمان و مسابقات مختلف ریاضی فعال هستند و بر اساس تاریخچه موجود در خصوص فعالیت خانه‌های ریاضیات در کشور، "خانه‌ ریاضیات اصفهان" به عنوان نخستین خانه ریاضیات کشور، برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی از جمله "ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش‌­ها"، "انجام پژوهش‌­های علمی کاربردی جهت ارتقای دانش ریاضی"، "استفاده بهینه از توانمندی‌­های جوانان" و "مهیا کردن زمینه گفتگوی فرهنگ‌ها"، برای نخستین‌بار در سال جهانی ریاضیات (سال 2000) تاسیس شده است.
پیرو توافقنامه منعقد شده بین دبیر ستاد سال جهانی ریاضیات و شهرداری اصفهان، خانه ریاضیات به عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده است. 
مدیر خانه ریاضیات اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا به برنامه‌های متنوع این مراکز علمی اشاره کرد و گفت: ما خوشبختانه توانسته‌ایم برنامه‌های متنوعی را اجرا کنیم که این برنامه‌ها از خانه‌ای به خانه دیگر انتقال پیدا کرده؛ بنابراین ما از لحاظ تنوع و کیفیت برنامه‌ها مشکلی نداریم بیشتر مشکلاتمان ساختار فیزیکی این خانه‌هاست؛ بعضی از خانه‌های ریاضیات فضای مناسبی برای ارائه خدمات ندارند و بعضی دیگر هم نتوانستند ارتباط مناسبی با مسئولان آموزش شهرشان برقرار کنند.
فروزان خردپژوه با اشاره به تبلیغات موسسات آموزشی کنکور و تاثیر آن‌ها بر فعالیت‌های خانه‌های ریاضیات، گفت: ما یک فعالیت فرهنگی انجام‌ می‌دهیم که این فعالیت ممکن است در جهت سلیقه عموم نباشد، مثلا الان پدرومادرها نگران کنکور هستند و چندان به درازمدت فکر نمی‌کنند؛ اغلب آن‌ها نمی‌دانند اگر فرزندشان توانایی فکر کردن را یاد بگیرد، مسائل کنکور را هم می‌تواند حل کند. اولیاء تسلیم جو حاکم بر مطبوعات و رادیو و تلویزیون شده‌اند. در حال حاضر ناشران کتاب‌های کمک آموزشی کنکور و کلاس‌های تقویتی هزینه‌های زیادی را صرف تبلیغاتشان می‌کنند. ما که به عنوان NGO مشغول به فعالیت هستیم، توانایی صرف هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات و تغییر تفکر مردم را نداریم.
وی درباره مشکلات به وجود آمده برای این مرکز علمی، فرهنگی گفت: به دلیل این که خانه ریاضیات اصفهان بودجه کافی ندارد، مجبور شدیم به کارمندان بگوییم که توانایی تمدید قراردادهایشان را نداریم؛ هنگامی هم که کارمندی وجود نداشته باشد، طبعا برنامه‌ها لغو می‌شود. ما قصد تعطیلی خانه ریاضیات اصفهان را نداریم، اما شاید به دلیل کمبود منابع مالی حجم فعالیت‌هایمان را کاهش دهیم، چون خانه ریاضیات برندی است که 20 سال برایش زحمت کشیده‌ایم، ممکن است فعالیت‌هایمان را ساده‌تر و کم هزینه‌تر کنیم. یک مدیر دولتی اگر به کارمندانش نتواند حقوق پرداخت کند، بعد از مدتی استعفا می‌دهد و از مسئولیتش کناره‌گیری می‌کند و مدیر بعدی می‌آید؛ اما من در یک NGO کار می‌کنم و تفاوت چندانی میان خودم و مدیر بعدی نمی‌بینم. نمی‌توانم تعهداتی برای او ایجاد کنم که نتواند آن‌ها را عملی کند.
مدیر خانه ریاضیات اصفهان با بیان این که رایزنی‌هایی با شهرداری در حال انجام است تا بودجه‌ وعده داده شده را پرداخت کنند و بخشی از مشکلات حل شود، گفت: البته هنوز نتایج این رایزنی‌ها به مرحله اجرا نرسیده است، اما جلساتی برگزار شده و وعده‌هایی داده شده است.
ضرورت حمایت خیرین از خانه‌های ریاضیات
وی با بیان اینکه انجمن شورای خانه‌های ریاضیات بارها جزو انجمن‌های برتر کشور بوده، در پاسخ به سوالی درباره دلیل حمایت نکردن وزارت علوم از این خانه‌های ریاضیات که زیرمجموعه وزارت علوم هستند، گفت: وزارت علوم کمک چندانی نمی‌تواند بکند، زیرا برنامه‌های ما برنامه‌های مختص وزارت علوم نیست؛ اگر شما برنامه‌هایی داشته باشید که در چارچوب برنامه‌های تعریف شده وزارت علوم مانند کنفرانس‌ها و سمینارها یا فرصت‌های مطالعاتی باشد وزارت علوم حمایت می‌کند؛ البته وزارت علوم هم مانند وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه ضعیف‌البودجه است. آموزش و پرورش هم علی‌رغم این که ما را به رسمیت می‌شناسند، بودجه چندانی ندارند و نمی‌توانند به ما کمک کنند.
خردپژوه راهکارهای دیگر برون‌رفت خانه‌های ریاضیات از وضعیت فعلی را حمایت‌های خیرین و ارتباط با صنایع معرفی کرد و افزود: یکی از راهکارها این است که خیرین به خانه‌ها کمک کنند؛ البته این مهم درصورتی اتفاق می‌افتد که فرد نیکوکار دیدگاه علمی مناسب را داشته باشد.
وی ادامه داد: نیروهایی که در این کشور تربیت می‌شوند، نهایتا قرار است در همین صنایع مشغول به کار شوند و صنعت را ارتقا دهند. تربیت نیروی انسانی شبیه تولید یک محصول است که توانمندی‌های مناسبی دارد که به کشور می‌تواند خدمت کند. اما صنایع، تربیت نیروی انسانی را به عنوان کاری که در درازمدت قرار است نتیجه بخش باشد، در نظر نمی‌گیرند. صنایع از تیم‌های ورزشی حمایت می‌کنند، ولی از خانه‌های ریاضیات حمایت نمی‌کنند. صنایع می‌توانند بخشی از بودجه خود را صرف توسعه علوم کنند، می‌توانند کمک کنند ولی خب نگاهشان این نیست. در اصفهان باشگاه‌های ورزشی هستند که زیرمجموعه صنایع بزرگند، مثلا صنایع بزرگ به تیم‌های فوتبال و هندبال کمک می‌کنند، اما خوب است اگر بخشی از درآمدشان را به کمک به فعالیت‌های علمی اختصاص دهند. دریافت کمک‌های دولتی خیلی سخت است و نیازمند مصوبه‌های مجلس است.
باید همکاری صنعت و خانه‌های ریاضیات نهادینه شود
مدیر خانه ریاضیات اصفهان هم‌چنین یکی دیگر از تعامل‌های صنعت و خانه‌های ریاضیات را حل مسائل صنعت توسط دانشجویان و استادان این موسسات معرفی کرد و افزود: ما کاملا آمادگی این را داریم که صنایع مسائل و مشکلاتشان را با خانه‌های ریاضیات مطرح کنند و ما مسائل را در قالب پروژه‌هایی برای دانشجویان و استادانی که با همکاری می‌کنند، حل کنیم. دو یا سه سال پیش مسئولان یکی از صنایع تولید لوازم خانگی در اصفهان برای بهبود عملکرد خود به سراغ خانه ریاضیات اصفهان آمدند و ما پروژه مشترکی را با آن‌ها انجام دادیم و آن‌ها از ایده‌هایی که در خانه ریاضیات مطرح شده بود، استفاده کردند. فقط کافی است که صنایع یک قدم جلو بیایند. باید همکاری صنعت و خانه‌های ریاضیات نهادینه شود. اگر نام خانه‌های ریاضیات مرتب مطرح شود، بعد از یکی دو پروژه، همکاری میان صنایع و خانه‌های ریاضی تسهیل می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای طرح شده در جلسات با مسئولان شهرداری تعامل با صنعت است، گفت: ما بارها در خانه‌های ریاضیات سعی کردیم که صنایع را جذب کنیم. یکی از راهکارهایی هم که الان مطرح شده، این است که خود شهردار به مدیران صنایع خانه ریاضیات را معرفی کند و بعد از اینکه حمایتی جلب شد، صنایع ترغیب می‌شوند همکاری کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/73200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف تریلی حامل 29 هزار لیتر گازوییل قاچاق در کاشان

عمارت کوشک امیرسلیمانی حریم دار شد/ زندان هارون الرشید در مسیر گردشگری تهران

جاده ابریشم تجارت جهانی را نجات می دهد؟

کرامت‌بخشی بهترین روش در بازدهی امور فرهنگی است

بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد درگذشت سهراب سپهری

هم‌نشست مجسمەسازی مفاخر در مهاباد آغاز شد

اطلاعیه قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

کلافگی رانندگان از رانندگی در جاده فرسوده آران و بیدگل - ابوزیدآباد + فیلم

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل نشانه پایان تنش‌هاست

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

ضرورت توجه به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و امام رضا (ع) در دهه کرامت

3800 معلم کلاس ابتدایی در اصفهان ارزیابی می‌شوند

بازداشت شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر

حریق توأم با انفجار در اصفهان/ اطفا ادامه دارد

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

قانون شکنی در اصفهان: آمار بالای بارهای کامیون با کرایه کمتر از تعرفه قانونی

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

نباید از اجرای برنامه ترکیبی و تلفیقی دهه کرامت غافل شد

افزایش 32 درصدی شاخص اعدای عضو در اصفهان

شهردار یکی از شهرهای تهران بازداشت شد

«ریز پرنده‌های»‌ منهدم شده در اصفهان بیش از هرچیز یک جوک نظامی بود

پیک نیک اصفهانی‌ها کنار زاینده رود در روز حادثه!

تساوی فوتسالیست‌های فولاد هرمزگان در دیداری خارج از خانه

کربکندی: شاید سهمیه آسیایی سپاهان به مخاطره بیفتد

یکم اردیبهشت روز شهدای ورزشکار

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

7 نکته مهم درباره ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک در آسمان اصفهان

تغییرات در مجموعه شهرداری اصفهان رو به پایان است/ لزوم توجه به دیپلماسی مالی

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت