پیام سپاهان

آخرين مطالب

احیای کامل پلی اکریل اصفهان نیاز به حمایت ویژه دارد اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - کارخانه پلی اکریل اصفهان با بیش از چهار دهه فعالیت و اشتغالزایی دست کم 2 هزار نفر، صنعت نساجی مادر و یکی از کانون های کارگری است که به تاکید مدیران و کارگران آن رفع مشکلات مالی این واحد نیاز به حمایت ویژه دارد.
به گزارش ایرنا، شرکت پلی اکریل ایران در سال 1353 تاسیس شد و با بهره برداری از کارخانه آن در سال 1357 محصولاتش شامل الیاف اکریلیک و نخ و الیاف پلی استر تامین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع نساجی و فرش کشورمان شد.
این کارخانه که سال های درخشانی را به ویژه در دهه 60 و 70 پشت سر گذاشت در چند سال گذشته با مشکلات مالی و مدیریتی مواجه و خطوط تولید آن در سال 95 متوقف شد، حقوق کارکنان و کارگران این کارخانه برای ماه ها پرداخت نشد و در نیمه نخست سال 96 بسیاری از کارگران آن زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.
کارخانه پلی اکریل، سال گذشته با حمایت های مالی صورت گرفته از سوی دولت، فعالیت خود را از سر گرفت و برخی از خطوط تولید آن راه اندازی شد و کارگران به سر کار خود برگشتند.
این کارخانه در زمان حاضر به صورت محدود در حال فعالیت است اما هنوز برای تامین برخی مواد اولیه مشکلاتی دارد.
رئیس هیات مدیره شرکت پلی‌اکریل ایران گفت: 80 درصد از ظرفیت خط تولید نخ و الیاف پلی استر کارخانه پلی اکریل اصفهان، فعال اما خط تولید الیاف اکریلیک آن بدلیل نبود مواد اولیه، تعطیل است.
محمدجواد پورسیدی با بیان اینکه همه کارکنان و کارگران پلی اکریل و کارخانه 'دی ام تی' (DMT) شامل یکهزار و 600 نفر به سر کار بازگشته اند، افزود : این کارخانه در حال تولید نخ و الیاف پلی استر به میزان 128 تا 130 تُن در روز (شامل سه تُن تاپس، 45 تُن نخ و 80 تُن الیاف) است.
وی با بیان اینکه 65 درصد از خط تولید کارخانه دی ام تی فعال است، ادامه داد: در مجموع حدود 38 درصد از کل ظرفیت کارخانه پلی اکریل در حال کار است.
کارخانه دی ام تی یکی از زیر مجموعه های این شرکت و تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز خط تولید پلی استر است.
وی با بیان اینکه ماده اولیه 'اکریلو نیتریل'(AN) برای راه اندازی خط تولید اکریلیک مشمول تحریم های فعلی نیست، گفت: هیات اجرایی برای خرید این ماده اولیه مذاکراتی با چند کارگزار بمنظور تامین سرمایه و خرید مواد اولیه از خارج کشور انجام داده است.
رئیس هیات مدیره شرکت پلی‌اکریل ایران تصریح کرد : کارخانه پلی اکریل اصفهان و همچنین کارخانه 'دی ام تی' اکنون بطور موقت در اختیار هیات اجرایی تعیین شده از سوی دولت قرار دارد و بحث تولید و کارکنان شرکت در حوزه اختیارات آنهاست و ما به آن ورود نمی کنیم.
وی با اشاره به حمایت 400 میلیارد ریالی دولت از کارخانه پلی اکریل پس از تشکیل هیات اجرایی، افزود: 200 میلیارد از این مبلغ بصورت تنخواه در مهر سال 95 و 200 میلیارد ریال بصورت تسهیلات از سوی بانک های ملی و صنعت و معدن در دی 96 تخصیص یافت.
پورسیدی با تاکید براینکه این مبلغ برای راه اندازی مجدد کارخانه عظیمی مانند پلی اکریل، رقم کمی بود، ادامه داد: با این پول فقط خط تولید پلی استر راه اندازی شد و برای راه اندازی خط تولید اکریلیک نیاز به کارگزاران توانمند مالی داریم.
رئیس هیات مدیره شرکت پلی اکریل ایران با اشاره به اینکه حقوق کارگران کارخانه در 2 ماه گذشته بطور کامل پرداخت شده است، اظهار امیدواری کرد که با بهبود وضعیت تولید، معوقات کارگران به مرور زمان پرداخت شود.
*** حمایت های از پلی اکریل نباید قطع شود
به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی کار پلی‌اکریل اصفهان، پلی اکریل مانند بیماری شده که اکنون علائم حیاتی آن برگشته است بنابراین کمک هایی که به این بیمار می شود نباید قطع شود.
علیرضا خرمی در گفت و گو با ایرنا افزود : امید تا حدی به کارگران برگشته و امیدواریم که ادامه داشته باشد، کارگران از افسردگی خارج شوند و به مطالبات و حقوق کامل خود برسند.
وی مهمترین خواسته کارگران را پرداخت مطالبات عقب افتاده آنها خواند و گفت: اگر برنامه ها و حمایت ها، کوتاه مدت و مقطعی نباشد امید بیشتری به آنها بر می گردد.
خرمی با اظهار امیدواری از اینکه با کمک مسوولان و بانک ها تسهیلاتی به کارخانه پلی اکریل پرداخت شود تا چرخه تولید آن بچرخد، خاطرنشان کرد : 2 کارخانه اکریلیک تعطیل است و منتظر ماده اولیه اکریلونیتریل هستیم تا از خارج وارد کشور شود.
وی از مسوولان کارخانه و هیات حمایت از صنایع استان و کشور خواست تا با حمایت بیشتر، کمک کنند تا روند تولید ادامه پیدا کند و همه خطوط تولید راه بیفتد.
خرمی با تاکید بر اینکه لازم است مشکلات صنعت نساجی کشور از جمله پلی اکریل به صورت اصولی حل شود و مقطعی نباشد، تصریح کرد : برخی واسطه گران با قبضه بازار الیاف، توان نفس کشیدن از صنایعی مانند پلی اکریل را می گیرند.
وی با بیان اینکه کارگران کارخانه از سال های 95 و 96 مطالباتی دارند، گفت : یکهزار و 450 نفر به طور مستقیم در کارخانه پلی اکریل کار می کنند و معیشت حدود پنج هزار خانوار به این کارخانه وابسته است.
مدیر اجرایی کارخانه پلی اکریل بیان کرد : سال گذشته برای برنامه ریزی جهت راه اندازی مجدد کارخانه، ابهاماتی وجود داشت اما ما با اندیشه های مثبت شروع به کار کردیم و با همت همه کارکنان و کارگران تک تک واحدهای تولیدی راه افتاد.
محسن رجایی، مهمترین مشکلات حاضر این شرکت را نوسانات ارزی و قیمت ها ذکر و تصریح کرد : این موضوع در خرید مواد اولیه و فروش محصولات ما تاثیر زیادی دارد.
رجایی با اشاره به اینکه برای تامین مواد اولیه اکریلو نیتریل پس از تلاش طولانی در سال گذشته موفق به خرید محموله 2 هزار تُنی از خارج شدیم، خاطرنشان کرد : برای محموله بعدی جذب سرمایه گذار صورت گرفته است اما با توجه به مسائل ارزی اخیر و تحریم ها، راه رسیدن به این مواد مشکل شده است.
وی با بیان اینکه بیشتر مواد اولیه پلی استر مورد نیازمان از طریق پتروشیمی و پالایشگاه اصفهان تامین می شد، افزود : پتروشیمی اصفهان به تازگی رقم بالاتری را برای فروش این مواد اولیه اعلام کرده و ما ناچار به تامین آن از خارج استان شده ایم.
مدیر اجرایی کارخانه پلی اکریل ادامه داد : برای خرید مواد اولیه از خارج کشور نیازمند حمایت برای تخصیص ارز هستیم.
وی از کارگران کارخانه تقدیر کرد و گفت : حدود 600 نفر از آنها سال گذشته به مدت 6 ماه با حقوق ماهیانه سه میلیون ریال کار می کردند که نهایت همکاری آنها بود.
رجایی از کارگران این کارخانه خواست با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و بین المللی مقدار دیگری صبر و تحمل داشته باشند تا شاهد شکوفایی کارخانه در ماه های آینده در راستای حمایت از تولید داخلی باشیم.
*** مسوولان در سال حمایت از تولید داخلی، کارگران را دریابند
کارگران کارخانه پلی اکریل از سال 95 به دنبال برخی مشکلات و مسائل پیش آمده برای این مجموعه، حقوق چند ماه خود را دریافت نکردند و در چند نوبت با حضور در محل دفتر شرکت، فرمانداری مبارکه و استانداری اصفهان خواهان پرداخت حقوق معوقه خود شدند.
با پیگیری های بعمل آمده توسط مدیران این شرکت، نمایندگان مجلس و مسوولان استان اصفهان و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد زیادی از این کارگران در نیمه نخست سال 96 زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند تا اقدامات لازم برای راه اندازی مجدد خطوط تولید کارخانه انجام شود.
با وجودیکه کارگران در سال 96 حقوق بیکاری دریافت می کردند اما بسیاری از آنها می گویند که پرداخت نشدن حقوق آنها در 2 سال گذشته و نداشتن امنیت شغلی به خاطر متوقف شدن خطوط تولید کارخانه، مشکلات زیادی را برای آنها به ویژه در تامین معیشت زندگی به وجود آورده است.
یکی از کارگران پلی اکریل به ایرنا گفت : از 10 سال گذشته در این کارخانه کار می کنم اما از سه سال گذشته تا کنون وضعیت این مجموعه نابسامان شده است.
رحیمی با اشاره به مشکلاتی که برای کارگران در این مدت به وجود آمده است، افزود : تعدادی از آنها به دلیل مشکلات مالی و روحی دچار آسیب ها و مسائلی مانند طلاق، زندان و تغییر شغل شدند.
وی با تاکید بر اینکه کارگران کارخانه از همه نهادهای مرتبط خواهان حمایت شدند، تصریح کرد : حمایت ها و کمک هایی صورت گرفت اما مقطعی بود.
این کارگر با بیان اینکه پلی اکریل، یکی از صنایع مادر کشور و تامین کننده مواد اولیه بسیاری از کارخانه ها بود، گفت : اما در این سال ها اهمیت چندانی به این کارخانه نمی دهند و وضع آن اینگونه شده است.
وی از مسوولان خواست تا در سال هایی که بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی تاکید می شود، کارگران این کارخانه را بیشتر دریابند و مشکلات کارخانه مانند تامین مواد اولیه و آب را رفع کنند.
یکی از کارشناسان بخش پلی استر کارخانه نیز اصلی ترین مشکل کارگران را دستمزد آنها عنوان و تصریح کرد : عدم تولید باعث شده است تا کارگران از چند سال گذشته حقوق معوقه داشته باشند.
کرمی، تنها راهکار رفع این مشکل را رفع موانع تولید در پلی اکریل خواند و افزود : این کارخانه برای تولید نیاز به مواد اولیه و سرمایه در گردش کافی دارد.
وی با بیان اینکه این کارخانه در زمان حاضر مجبور به تامین سرمایه به صورت کارگزاری است، خاطرنشان کرد : این روش سود چندانی مانند گذشته برای کارخانه به همراه ندارد.
این کارشناس با اشاره به اینکه ماده اولیه بخش اکریلیک (AN) باید از خارج از کشور تامین شود، گفت : در زمان حاضر مشکلاتی برای تامین این ماده وجود دارد که خواهان حمایت مسوولان برای رفع آنها هستیم.
درحالیکه مدیران کارخانه پلی اکریل از پیگیری ها برای رفع مشکلات و سختی ها خبر می دهند، کارگران نیز با امیدواری به آینده، انتظار روزی را می کشند که در سایه حمایت ها و اقدامات جدی و اصولی صورت گرفته همه خطوط تولید این کارخانه راه اندازی شود و مجدد به روزهای درخشان خود برگردد.
مهمترین تولیدات شرکت پلی اکریل ایران، الیاف اکریلیک و نخ و الیاف پُلی اِستر است و تولیدات آن به عنوان مواد اولیه در شرکت های نساجی و تولید فرش مورد استفاده قرار می گیرد.
این کارخانه در کیلومتر 45 جاده اصفهان - مبارکه قرار دارد.
3011/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/73367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

برگزاری راهپیمایی حمایت از وعده صادق بعد از اقامه نماز جمعه در چرمهین + فیلم

رژیم جعلی اسرائیل به دنبال جبران آبروی بر باد رفته خود است

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت

خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم

عملیات « وعده صادق» مرکز ثقل رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد

موضع اردوغان درباره حادثه اصفهان

واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

واکنش جالب سخنگوی دولت به خبر خرابکاری ریز پرنده‌های رژیم صهیونیستی

درگیری‌های لفظی میان مقامات صهیونیست درباره ریزپرنده‌ها بالا گرفت

امام جمعه اصفهان : هیمنه رژیم صهیونیستی از بین رفته است

اسرائیل اگر دست از پا خطا کند سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان

خط و نشان فرمانده ارشد نظامی ایران برای اسرائیل: آماده هرنوع برخوردی هستیم

دنیا پیام عملیات غرورآفرین وعده صادق را دریافت کرد

جزئیات مقابله پدافندهوایی ارتش با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌های اسرائیلی + فیلم

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

فرمانده نیروی زمینی ارتش: «وعده صادق»دستاوردهای تاریخی دارد/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی برخورد کرد

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

خسارات جبران ناپذیرعملیات وعده صادق برای رژیم صهیونیستی

مردم اصفهان در حمایت از عملیات وعده صادق راهپیمایی کردند

واکنش‌های بین‌المللی به خرابکاری ناموفق اسرائیل در اصفهان چه بود؟

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

راهپیمایی مردم ورزنه در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

بهای نفت در پی «اقدام اسرائیل علیه ایران» در بازارهای جهانی افزایش یافت

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

ببینید | درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اطراف اصفهان

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در اصفهان

نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور

اجرای سرود "ای ایران" در کنار زاینده رود ، پس از اتفاقات دیشب اصفهان (فیلم)

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

فیلم | ارتفاع پست در تاج سد زاینده رود

اقتدار نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق یوم‌الله دیگری را در تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

(ویدئو) آرامش کامل در اصفهان به روایت گاردین

تصاویر صداوسیما از اتفاقات اصفهان

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند