/پایان نامه/
ارتباط سالم در خانواده و راهکار مقابله با کودک آزاری
علمی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان میدهد با توجه به سطح بالای پرخاشگری و سوء رفتار در جامعه و عوامل مرتبط با آن، انجام مداخلاتی در زمینههای برگزاری دورههای آموزشی برای خانواده از نظر برقراری ارتباط صحیح و سالم و نیز بررسی علل و عوامل کودک آزاری در هر جامعهای لازم و ضروری است.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، شیرین رهبرنیا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به "بررسی ارتباط میزان کودک آزاری با پرخاشگری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه دبیرستانهای ناحیه 3کرمانشاه" پرداخت.
مطابق این پژوهش کودک آزاری هر گونه رفتار یا کوتاهی در انجام عملی که سلامت جسمی، روانی و رشد کودک را به مخاطره اندازد، گفته میشود.
این مطالعه نشان داد پرخاشگری و هیجان جهان شمولی است که در همه فرهنگها دیده میشود و شایعترین مشکلات رفتاری دوران نوجوانی است که موجب ناراحتی و پریشانی نوجوان و اطرافیان وی شده و بهداشت روانی او را مختل میکند.
بنابراین با توجه به میزان آمار بالای کودک آزاری و متغیرهای مختلف مرتبط با آن، این پژوهش به بررسی ارتباط میزان کودک آزاری با پرخاشگری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه دبیرستان پرداخت.
این تحقیق توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است و نمونههای مورد مطالعه را 293 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه سه شهر کرمانشاه تشکیل دادند. به منظور جمعآوری اطلاعات علاوه برمشخصات دموگرافیک از دو پرسشنامه استاندارد کودک آزاری (مقیاس خودگزارشی ) و پرسشنامه پرخاشگری 1 AGQاستفاده شده است.
یافتههای این تحقیق نشان داد میزان کودک آزاری از میانگین نمره پرسشنامه کمتر و میزان پرخاشگری از میانگین نمره پرسشنامه بیشتر بود. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز حاکی از آن شد که بین تمام ابعاد کودک آزاری (کودک آزاری جسمی، غفلت یا بی توجهی، غفلت تغذیه، کودک آزاری عاطفی) با پرخاشگری ارتباط مثبت معنادار وجود ندارد.
این پژوهش در نهایت درارتباط با مشخصات فردی نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین، وزن، تعداد افراد خانواده، رتبه تولد، رفاه اقتصادی، موقعیت جغرافیایی منزل و میزان روابط بین اعضای خانواده با پرخاشگری و کودک آزاری ارتباط معنیدار وجود دارد.
نتایج این مطالعه نشان داد با توجه به سطح بالای پرخاشگری و سوء رفتار در جامعه و عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان دختر، انجام مداخلاتی در زمینههای برگزاری دورههای آموزشی برای خانواده از نظر برقراری ارتباط صحیح و سالم و نیز بررسی علل و عوامل کودک آزاری در هر جامعهای لازم و ضروری است تا با وقوف کامل به این علتها، مسئولان مربوطه در صدد رفع یا اصلاح ساختارهای موجود برآمده و بتوانند میزان کودک آزاری و در نتیجه پرخاشگری در جوانان کشور را کاهش دهند.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی مینو متقی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) دفاع شد.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/73622/