پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

جزییات 239 میلیارد تومان اوراق مشارکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان اجتماعي

جزییات 239 میلیارد تومان اوراق مشارکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - شورای اسلامی کلانشهر اصفهان به فروش 239 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط اتوبوس تندرو (BRT) رای داد.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، صبح امروز طرح دو فوریتی فروش 239 میلیارد تومان اوراق مشارکت در حالی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان طرح شد که علیرضا صلواتی- معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری این کلانشهر با اشاره به مصوبه شورای شهر مشهد معتقد است این امکان وجود دارد که در مسیر رقابت شهرداری اصفهان از دیگر کلانشهرها عقب بماند.
کوروش خسروی- عضو شورای اسلامی کلانشهر اصفهان اما در همان ابتدا با دو فوریتی بودن این طرح مخافت کرد. وی معتقد است ضریب اشغال اتوبوس‌های اصفهان در سطحی نیست که این الزام را برای سرمایه گذاری بیشتر توسط شهرداری اصفهان در این زمینه ایجاد کند. خسروی پیش از این نیز بارها اظهار کرده بود سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان باید به طور کامل به بخش خصوصی محول شود. او معتقد است خرید اتوبوس نیاز به بررسی بیشتر در کمیسیون تخصصی شورا را دارد.
کوروش محمدی- دیگر عضو شورای شهر نیز به 500 میلیارد تومان اوراق مشارکتی که پیش از این مصوب شده بود اشاره کرد و گفت ممکن است این بار سنگین بر دوش شهرداری اصفهان سنگین باشد. محمدی پرسید آیا برای بازپرداخت این مبلغ سازوکاری پیش بینی شده است؟
مرتضی طهرانی- معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان با اشاره به جلسه‌ای که با معاون بانک مرکزی داشته تاکید کرد 500 میلیارد تومان اوراقی شهرداری اصفهان پیش از این مصوب کرده بود امروز بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان ارزش داشته و تورم موجب شده شهرداری در این زمینه منفعت داشته باشد. 
به موجب این طرح، 239 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری اصفهان فروخته می‌شود که نیمی از آن و نیمی از اصل سود را دولت پرداخت خواهد کرد. همچنین بازپرداخت این اوراق بعد از چهارسال آغاز خواهد شد. به همین دلیل کوروش خسروی تاکید دارد باید در این مصوبه تفکر بیشتری شود تا فشار مالی به دوره بعد شورای شهر و مدیریت شهری منتقل نشود.
علیرضا صلواتی در توضیحات تکمیلی و ارائه جزییات این طرح گفت: تلاش بر این است که سهم حمل‌ونقل عمومی به 55 درصد برسد. در حقیقت تا سال 1400 باید 45 درصد حمل و نقل شهر با اتوبوس و 10 درصد با مترو انجام شود. میانگین عمر ناوگان 9 سال است. 
صلواتی یادآور شد که در شهر اصفهان اتوبوس‌های 15 ساله در حال تردد هستند و به همین دلیل باید در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی گام‌های جدی برداشته شود. وی همچنین باور دارد فرسودگی ناوگان موجب شده است ضریب اشغال این ساختار حمل و نقل نازل باشد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفته تعداد مسافران اتوبوس‌های تندرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته و این نشان می‌دهد سرمایه گذاری بیشتر بر روی این سامانه حمل و نقل می‌تواند موثر واقع شود. همچنین خطوط موازی بازنگری خواهند شد. اتوبوس‌های تندرو شهرداری اصفهان به بالاترین سطح ضریب اشغال خود رسیده‌اند. 
مهدی مقدری- عضو شورای شهر اصفهان در قامت موافق می‌گوید با این 200 میلیارد که حمل و نقل اتوبوس‌های تندرو اصفهان را متحول می‌کند حتی 1 کیلومتر مترو هم نمی‌توان ساخت. وی باور دارد مترو 60 هزار مسافر جابه‌جا می‌کند اما خطوط بی‌آرتی روزانه 150 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. 
مقدری همچنین تاکید دارد در دوره چهارساله خواب این پول، ارزش آن بالاتر خواهد رفت و ممکن است چهار سال آینده بازپرداخت این 200 میلیارد تومان برای شهرداری اصفهان به مراتب ساده‌تر و ارزان‌تر باشد. 
صلواتی در پاسخ به پرسش کوروش خسروی در رابطه با شیوه تخصیص این 200 میلیارد تومان می‌گوید اوراق چهار سال خواب دارد اما سود آن باید به صورت سالانه پرداخت شود. وی همچنین تاکید دارد رقم اصلی 239 میلیارد تومان است که 220 میلیارد تومان آن صرف خرید ناوگان می‌شود، 8 میلیارد تومان ایستگاه‌ها و 11 میلیارد تومان تجهیزات هوشمند مورد نیاز خریداری خواهد شد.
خسوری به عنوان مخالف جدی این مصوبه می‌گوید: از این 239 میلیارد تومان تنها حدود 20 میلیارد تومان آن صرف زیرساخت شده و سرمایه گذاری به حساب می‌آید. 200 میلیارد تومان از این مبلغ تنها به خریداری اتوبوس تعلق دارد که چند سال دیگر باید دور انداخته شوند. 
خسوروی این اقدام را "در حد تعارف" توصیف کرده و می‌گوید این 220 میلیارد تومان بعد از چهارسال 440 میلیارد تومان خواهد شد و با اینکه دولت نیمی از آن را پرداخت می‌کند اما همچنان شهردای اصفهان باید 220 میلیارد تومان پرداخت داشته باشد که معادل خود این مبلغ است. برای چهار سال آینده بدهی بالا آورده‌ایم که هیچ سرمایه گذاری در قبال آن انجام نشده است.
صلواتی اما معتقد است خرید اتوبوس‌های جدید نیز خود سرمایه گذاری محسوب می‌شود و اگر به خوبی نگهداری شوند می‌توانند 15 سال از آنها استفاده کرد. همچنین وقتی تورم به این شکل است، 220 میلیارد تومان 4 سال آینده ارزشی نخواهد داشت. 
این طرح با 11 موافق و 1 مخالف از 12 نفر حاضر در جلسه علنی شورا تصویب شد.
کدخبرنگار: 13051
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اصفهان شلوغ می‌شود/ افزایش ساعت بازدید امکان توریستی

اسکان 210 هزار مسافر طی سه روز گذشته در شهر اصفهان

مهم ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت

آمار جان باختگان جاده های اصفهان افزایش یافت

تصادفات جاده ای 15 درصد کاهش یافت

گاز زغال سه مسافر نوروزی را در کاشان راهی بیمارستان کرد

رخدادهای اصفهان در گذرگاه سال 97

طب سالمندان نیاز آینده جامعه است

تصادف پراید با اتوبوس در خور و بیابانک 2 کشته داشت

قرارگاه کاهش تصادفات در اصفهان ایجاد شد

یکی دو قدمی بهار

خواب آلودگی عامل بیشترین حوادث رانندگی در اصفهان است

هوای اصفهان 2 تا سه درجه سانتی گراد گرم می شود

پنج نفر در جاده های اصفهان جان باختند

واژگونی خودرو در نایین یک کشته و 6 مصدوم داشت

حوادث چهارشنبه سوری در اصفهان حدود 50 درصد کاهش یافت

چشم یک نفر در وزوان برای اثر انفجار ترقه آسیب دید

انفجار مواد آتش زا در کاشان پنج آسیب دیده برجا گذاشت

تعداد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در کاشان به 6 نفر رسید

حادثه ای از چهارشنبه سوری در کلانشهر اصفهان گزارش نشد

16هزار پلیس امنیت ایام نوروزی را در اصفهان تامین می کنند

توقیف خودروی رانندگان خطرآفرین تا پایان تعطیلات نوروز

19مصدوم انفجار مواد محترقه روانه بیمارستان های اصفهان شدند

طرح زوج و فرد در اصفهان اجرا نمی شود

حوادث رانندگی در اصفهان 18 مصدوم برجا گذاشت

تعطیلات نوروزی اصفهان بارانی خواهد بود

سیلاب 3 میلیارد ریال به خوروبیابانک خسارت زد

مرجع قضایی اصفهان با مُخلان چهارشنبه آخر سال برخورد می کند

ادارات اردستان به تجهیزات کافی برای مقابله با بحران مجهز نشده است

کشف و انهدام 5 پاتوق مواد مخدر در اردستان

زاینده رود برای جاری شدن آب لایروبی می‌شود

بازگشایی زاینده رود در ایام عید قطعی است

جامعه 123 را نمی‌شناسد

رشد 34 درصد کمک مردمی در جشن نیکوکاری

انجمن اهدای عضو اصفهان تشکیل شد

اصفهان به عنوان جانشین تهران در مدیریت بحران انتخاب شد

انهدام پنج باب پاتوق مواد مخدر در اردستان

معضل نزاع، فصل تلخ جامعه ایران

بارندگی شدید به خور و بیابانک خسارت زد

بی توجهی مردم به تئاتر، نتیجه فروپاشی مدیریت فرهنگ و هنر است

هرجا به جوانان و زنان اعتماد کردیم نشاط و پویایی افزایش یافت

سرمایه‌ها از سال آینده به اصفهان باز خواهند گشت

خاطرات لای نقش فرش‌ها محو می‌شود+فیلم

ساختمان درمانگاه خاتم الانبیاء گلپایگان افتتاح شد

کشف جرایم در نطنز 9 درصد افزایش یافت

ثبت نام برای اعتکاف در استان اصفهان اینترنتی است

مناسب سازی در ساخت مکان های عمومی اردستان جدی گرفته شود

امنیت و اقتدار کشور مدیون خون شهداست

تحقق 80 درصدی بودجه 97 شهرداری

واژگونی خودرو در خور و بیابانک پنج مصدوم برجا گذاشت