پیام سپاهان

آخرين مطالب

بازی پیچیده امریکا با روسیه مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه نسل فردا روز دوشنبه در ستون سرمقاله خود مطلبی با عنوان "بازی پیچیده امریکا با روسیه " به قلم مریم عمادی منتشر کرد.
در این مطلب آمده است: ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر درد سر آفرید و به بهانه نقض پیمان توسط روسیه در 20 اکتبر اعلام کرد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان ‌برد خارج شده است. روسیه و آمریکا بار دیگر بازی محاصره یکدیگر و شکافتن محاصره را شروع کرده اند. این نوع بازی مسئله خلع سلاح اتمی را از دور خارج می کند. کاخ سفید مدعی است ؛ روسیه با تولید موشک میان برد جدید که ناتو آنرا SSC-8 می نامد، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌ برد را نقض کرده است. آمریکا این پیمان را نیز مانند پیمان منع سیستمهای موشکی ضد موشک بالیستیک به طور یک جانبه لغو کرد.
اما روسیه در راستای دیپلماسی عمومی اعلام کرد که به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌ برد وفادار خواهد ماند. روسیه درباره ساختار و توان موشک اطلاعاتی را افشاء نمی کند و با اصرار تمام می گوید که پیمان مزبور را نقض نکرده است.
اگر آمریکا رسما اعلام کند که بر اساس تصمیم ترامپ از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج خواهد شد، از تاریخ اعلام رسمی خروج، عملیات خروج دولت آمریکا از پیمان 6 ماه طول خواهد کشید. باید در مدت 6 ماهه خروج، تاثیر اقدامات آمریکا برای خروج از پیمان را از دو بعد مورد بررسی قرار داد. یکی از آنها بررسی تاثیر خروج بر کشورهای اروپائی متحد آمریکا و دیگری تاثیر آن بر کشورهای روسیه و چین به عنوان رقبای جهانی آمریکا و پاسخ آنها به اقدامات آمریکاست. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان ‌برد در سال1987میلادی بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و پس از فروپاشی شوروی با روسیه امضا شد. این پیمان در 1 ژوئن 1988 اجرایی شد . پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد شامل همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف میانبرد و سکوهای پرتاب آنها از هزار تا 5500 کیلومتر میان‌برد است. این پیمان، شامل موشک‌های دریایی نمی شود. اجرای این پیمان در دوران جنگ سرد ، یک نوع پیروزی در راستای خلع سلاح هسته ای محسوب می شد. بعد از آن در دوره جنگ سردپیمان استارت ؛ کاهش سلاحهای استراتژیک امضاء شد. آمریکا و روسیه بدون کاهش قدرت بازدارندگی هسته ای نشان دادند که سیاست جدی برای کاهش سلاحهای اتمی را دنبال می کنند. آمریکا بدون کاهش قدرت بازدارنگی هسته ای ، برتری تکنولوژیک اتمی را حفظ کرد و روسیه از افزایش بار مالی و هزینه تولید سلاحهای اتمی رها شد. اما اروپا بیش از همه از اجرای این پیمان نفع و سود برد. زیرا موشکهای میانبرد مستقر در اروپا از این قاره خارج می شد. اروپا در دوران جنگ سرد با خطرجنگ هسته ای آرماگدونی و تروریسم اتمی دو قدرت بزرگ هسته ای و نابودی با حملات اتمی روبرو شده بود و به مخالف ادامه رقابت تسلیحاتی هسته ای بود. اروپا اکنون نگران گرایشات وتخیلات جنگ آرماگدونی ترامپ است.
جان بولتون و تیم موریسون طرفدار خروج آمریکا از پیمان هسته ای نیز به این باند افزوده شدند. البته روسیه موشکهائی که پیمان INF را نقض می کند تولید کرده است. اروپا نیز افزایش قدرت تسلیحاتی را آغاز کردند. کشورهای اروپائی مخالف خروج آمریکا از پیمان منع موشکهای هسته ای میانبرد هستند. زیرا این پیمان امنیت اروپا را حفظ می کند. چنانکه فدریکا موگرینی گفته است؛ هنگامیکه پیمان INF سی سال قبل اجرا شد، به مهمترین سمبل پایان جنگ سرد و پایه ریزی ساختار جدید امنیت اروپا تبدیل شد. اجرای پیمان منع موشکهای هسته ای میانبرد، باعث شد 3000 موشک هسته ای میانبرد و موشک متعارف از اروپا برچیده شود. خروج آمریکا از پیمان موشک هسته ای بار دیگر رقابت تسلیحاتی موشکی و سلاح اتمی را احیا خواهد کرد و امنیت اروپا تهدید خواهد شد.
کشورهای اروپائی بر سر دوراهی ادامه عضویت در ناتو و یا تشکیل ارتش اروپائی سردرگم هستند و پول خود را صرف گمرکات جدید، خرید LNG آمریکا و هزینه های ناتو کرده و از دست داده اند. کشورهای اروپائی اکنون ازاینکه آمریکا ازپیمان خارج و رقابت تسلیحاتی هسته ای جدید آغاز شود ،وحشت احساس می کنند. روسیه ممکن است بعد از خروج آمریکا از پیمان منع موشکهای هسته ای میانبرد، موشکهای میانبرد اتمی خود را به سوی اروپا نشانه رود. بدین سبب اروپا مخالف اقدامات ترامپ است.کارشناسان بین المللی می گویند، بعد از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بسختی می توان به شراکت آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه ادامه داد. در شرایطی که اختلافات اروپا و آمریکا درباره استراتژی جدید و بودجه ناتو به پایان می رسید، خروج آمریکا از پیمان هسته ای ،شکاف بین شرکای ترانس آتلانتیک را عمیق تر خواهد کرد.
ترامپ با انجام خطای فاحش استراتژیک و محاسبات غلط در حال خروج از پیمان هسته ای است و روسیه با این توپ بخوبی بازی خواهد کرد. ترامپ فکر می کند که اروپا همان اروپای 35 سال سابق است. اما دچار اشتباه محاسباتی شده است. سی و پنچ سال قبل انگلیس، آلمان، هلند، ایتالیا و بلژیک اجازه دادند 572 موشک میانبرد مجهز به کلاهکاتمی در خاک آنها مستقر شود. اما شرایط روابط اروپابا روسیه تغییر یافته است. ترامپ مداوم می گوید مسئولیت تامین و حفظ امنیت اروپا را بر عهده نخواهد گرفت و باعث وحشت اروپا شده است. درنتیجه کشورهای اروپائی چندان مایل به شرکت در بازی شطرنج مرگبار ترامپ نخواهند بود. روابط به بن بست رسیده واشنگتن با کشورهای اروپائی در روابط آمریکا با متحدان آسیائی خود نظیر ژاپن، کره جنوبی، فیلیپن، ویتنام نیز مشاهده می شود. در نتیجه بازی شطرنج ترامپ، بازی شطرنج نیست بلکه نشستن بر سر میز قمار است. اگر آمریکا می خواهد با خروج از پیمان منع موشکهای هسته ای میانبرد، با توان موشکی میانبرد چین در پاسیفیک مقابله کند، روسیه با استفاده از آن، به گسترش سلاحهای موشکی اتمی و استقرار آنها ادامه خواهد داد. اگر آمریکا می خواهد با خروج از این پیمان بلوف زده و روسیه و چین را در تنگنا قرار دهد، با نتایج غیر منتظره روبرو خواهد شد. خطای استراتژیک آمریکا با خروج از پیمان موشکهای هسته ای میانبرد، برای متحدان اروپائی و آسیائی آمریکا دردسر آفرین خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/73808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

تیراندازی به چند شئ پرنده انجام شد

فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است

تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

کنایه سنگین حسام الدین آشنا به اسرائیلی ها: موشک یا موش کوچک؟!

حال خوب اصفهانی ها در آخرین جمعه فرودین

حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟

خرابکاری با با ریز پرنده‌های پیتزا بَر+ عکس و فیلم

اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند هوایی + فیلم

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان

امیر موسوی: تیراندازی سامانه‌های پدافند هوایی اصفهان به شی مشکوک

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

شنیده‌شدن صدای شلیک در قهجاورستان اصفهان

تصاویر جدید از مقابله پدافند هوایی با حملات پهپادی اسرائیل | ویدئو

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

لحظه هدف قرار گرفتن آنچه که گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم)

ببینید/ امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان وجود ندارد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

تکمیلی بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

جدیدترین تصاویر از وضعیت فرودگاه اصفهان

جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور تکذیب شد

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

تکذیب تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی

واکنش‌های جهانی به حادثه اصفهان/ عمان محکوم کرد